۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۲

هفته نامه سلامت نوشت:

کیفیت‌ بنزین‌های تولید داخل همواره یکی از موارد بحث‌برانگیز بوده است. اخیراً مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفته بود وجود ترکیب‌های سرطان‌زا در بنزین خطرناک‌ است که براساس یورو 4 این ترکیب‌ها باید زیر یک درصد باشد ولی بر مبنای نتاریج آزمایش‌های انجام شده میزان این ترکیب‌های سرطان‌زا در بنزین‌های تولید داخل 2 تا 3 برابر استاندارد یورو 4 است. این موضوع را با چند نفر از مسئولان و خود مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در میان گذاشتیم و آنها چنین گفتند:
دکتر یوسف رشیدی، مدیر‌عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:
مشکل بزرگ ما در جمع‌آوری بخار‌های بنزین است. در جایگاه سوخت‌گیری باید نازل بنزین و ورودی باک از استاندارد لازم برخوردار باشد تا بخار‌های کمتری وارد هوا شود. وزارت نفت و شرکت پالایش برنامه جمع‌آوری بخار‌های بنزین را در دست دارند، اما هنوز جایگاه‌های سوخت کاملاً تجهیز نشده‌اند، در حالی که آلاینده بنزین از پوست دست هم به خوبی جذب و وارد خون می‌شود و سرطان‌زا بودن آن به اثبات رسیده است.
کیفیت بنزین ما هنوز به استاندارد‌های لازم نرسیده و به طور مثال گازوییلی که در جایگاه‌هایی به غیر از جایگاه شرکت واحد اتوبوسرانی استفاده می‌شوند، گوگرد زیادی دارند و باعث آلودگی هوا می‌شوند.
دکتر رسول خضری، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:
بیشترین آلودگی هوا ناشی از نوع بنزین خودرو‌هاست که قرار بود تا سال 90 به استاندارد یورو 4 برسد که این امر محقق نشد و به تبع آن هم کیفیت سوخت و هم خودرو‌ها پایین آمد. یکی از گاز‌های خطرناکی که از بنزین ناشی می‌شود مونواکسید کربن است که با سرطان ریه مرتبط است. ما همواره می‌گوییم سیگار حاوی 4 هزار ماده سمی است، حال تصور کنید، دود ماشین چند برابر سیگار مواد سمی تولید می‌کند.
دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت:
طبق مصوبه دولت و براساس برنامه جامع کاهش آلودگی هوا بنزین‌های داخلی باید به استاندارد  یورو 4 ارتقای کیفیت پیدا کنند. در حال حاضر، بنزین‌های داخلی استاندارد یورو 2 است و ما پیگیر هستیم که کیفیت بنزین‌ها ارتقا پیدا کند اما برخی مطالب در مورد ترکیب و کیفیت سوخت گفته می‌شود که مستند و علمی نیست و ما در تحقیقات به این نتیجه نرسیدیم که مشکل جدی ایجاد می‌کند. در مجموع براساس قوانین باید کیفیت آن ارتقا پیدا کند.

 

30123

 

کد خبر 273448

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    12 0
    بله. شک نکن.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    18 0
    بله سرطان زاست
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    10 0
    ما در تحقیقات به این نتیجه نرسیدیم که مشکل جدی ایجاد می‌کند! به عبارت دیگر مشکل زا هست ولی جدی نیست شوخی است
  • مهدی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    17 0
    نه پس انرژی زاست...! معلومه دیگه که سرطان زاست، چند سال دیگه فکر کنم مشکلات زیادی برای فرزندان و نسل بعدی به وجود بیاد.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    11 0
    فکر کن نباشه. تنها با گذشت 2 ساعت از شروع روز و با تردد خودروها و موتورسیکلت، سطح آلودگی هوا به سطح هشدار میرسه.
  • بدون نام US ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    9 0
    اصلا شک نکن...
  • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    13 0
    یورو 2 کجا بود! ما به یورو 3- هم راضی هستیم.
  • مادر سه تا بچه IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    12 0
    خدايا! من قبل از بچه هاي بي چاره م سرطان بگيرم و شاهد رنج كشيدنشون نباشم....
  • پری IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    6 0
    نه اصلا ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام US ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    15 0
    اینها همش تولید پتروشیمی ها هستند و اصلا بوی بنزین نمیده بوی گند میده و ماشینها هم بد کار میکنه ...
  • بدون نام IR ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۹
    3 0
    اون مايعي كه به عنوان بنزين توي باك مي ريزيد بنزين نيست بلكه بنزن است.