به نظر می رسید بالاخره تکلیف کنکور برای سال 93 مشخص شده است .

در بررسی نهایی قانون کنکور اعلام شد که قرار است در کنار سوابق تحصیلی، برگزاری آزمونهای عمومی و تخصصی اجتناب ناپذیر است به همین خاطر، وزارتخانه های آموزش پرورش، علوم و بهداشت موظف می شوند بسترهای لازم را برای اجرای پذیرش طبق سوابق تحصیلی فراهم کنند. برای رشته های رقابتی پذیرش دانشجو طبق سابقه تحصیلی و آزمونهای سراسری صورت خواهد گرفت. طبق بحث کارشناسی، قانون حذف کنکور حذف شد اما سازمان سنجش مکلف به برگزاری آزمونهای عمومی و اختصاصی خواهد بود.
بنابراین به نظر می رسید کنکور حذف شده است چون،رضا صابری، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس هم در گفت گو با مهر اعلام کرده بود که از تصویب لغو قانون حذف کنکور سال 93 خبر داده است. ضمن اینکه جزییاتی برای برگزاری کنکور مطرح کرده که نشان می دهد عملا کنکور، به معنای رقابت سر تمام رشته ها برگزار نمی شود، مگر رشته های پرطرفدار دانشگاه های بزرگ.
اما اینبار صابری در گفت گو با ایلنا اعلام کرده است که لغو قانون حذف کنکور باید درصحن علنی مجلس مورد بررسی قراربگیرد ودرصورتی که نمایندگان به آن رای ندهند این قانون حذف نمی‌شود یعنی کنکور حذف می شود و لغو قانون حذف کنکور صحت ندارد زیراهنوز درصحن علنی مجلس به تصویب نرسیده است.
وی ادامه داد: اینکه برخی رسانه‌ها خبر از لغو قانون حذف کنکور داده‌اند سلیقه رسانه ایشان است و ما معمولا هیچ کاری دراین زمینه نمی‌توانیم بکنیم زیرا آن مطلب را که ما می‌گوییم به سلیقه خودشان انعکاس می‌دهند.
صابری بااشاره به طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو می افزاید: در پیش نویس اولیه طرح با توجه به جلساتی که با وزارتخانه‌های وزارت بهداشت، آموزش و سازمان سنجش داشتیم به این جمع بندی رسیدیم که باید طرح جدیدی جایگزین قانونی شودکه در سال 86 مصوب شده بود.
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس بابیان اینکه تلاش داریم طرح جدید جامع سنجش و پذیرش دانشجو را در مجلس به تصویب برسانیم، می گوید: اگراین طرح به تصویب برسد قانون حذف کنکور حذف می‌شود در غیر این صورت‌‌ همان قانون قبلی سال 86کماکان اجراخواهدشد.

 

ویژگیهای طرح جدید
وی در مورد اینکه طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو چه زمانی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد، می افزاید: اگر بتوانیم هفته آینده دوفوریت این طرح را در مجلس به تصویب برسانیم در یک فاصله زمانی کوتاهی آن را به صحن می‌بریم اما اگر دو فوریت آن تصویب نشود بایک فوریت به طور حتم زمان بیشتری می‌برد.
صابری ادامه می دهد: دراین طرح جدید کاری را که امسال سازمان سنجش عملیاتی کرده است به عنوان یک رویه قرار می‌دهیم که براساس آن دانش آموزان تنها با سابقه تحصیلی و کارنامه خود به دانشگاه مراجعه و ثبت نام می‌کنند.
وی با اشاره به رویه دومی که در طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو وجود دارد اشاره کرد و می افزاید: با توجه به اینکه در نزدیک به 50 درصد رشته محل‌ها رقابت پرحجمی وجود ندارد قائل به این هستیم که علاوه بر سابقه تحصیلی، برگزاری یک کنکور آسان نیز به آن اضافه کنیم.
رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ادامه می دهد: ‌ دراین کنکور آسان دیگر نباید از دروس تخصصی از دانش آموزان امتحان بگیریم بلکه چند درس عمومی همانند ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و بینش اسلامی کفایت می‌کند و دیگر نیازی به این نیست که دانش آموز شیمی، فیزیک، اقتصاد امتحان بدهد.
صابری همچنین با اشاره به رویه سوم در طرح جامع سنجش و پذیرش دانشجو می گوید: این رویه که حدود ده درصد دانشجویان جامعه را شامل می‌شود در مورد آن‌ها قائل به این هستیم که برای آنها یک کنکور تخصصی علاوه بر اعمال سابقه تحصیلی و برگزاری آزمون عمومی نیازاست.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جابر IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۴
    1 0
    شما باتوجه به سرنوشت دانش اموز كه 12سال طول ميكشدتا به پيش دانشگاهي ميرسد ولي توامتحان كنكور كه به دلايلي دچار اشتباه ميشود اينده ي وي خراب ميشود نظر من اينه كه شما بادر نظر گرفتن سوابق تحصيلي جمع معدل و نمره هاي وي براي دانشگاه لحاظ گردد