۰ نفر
۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵

عرفان قانعی فرد

برگزار کنندگان نشستی دو روزه در قطر مدعی شده اند که قصد دارند به "موضوع کردها در منطقه" بپردازند. نشستی که از سوی مرکز مطالعات "الجزیره" قطر هماهنگ شده است. معتقدند که موضع کردها به ابزاری برای منازعات تبدیل شده اما این اقدامات مداخله جویانه که عربستان و قطر با دیدارهای پی در پی با مسعود بارزانی در سال اخیر در پی گرفته اند آیا ادامه همان طرح مشهور تجزیه منطقه، است؟ آیا این 2 کشور از عوامل پشت صحنه اختلافات و درگیری های طایفه‌ای در عراق یا حامی گروه های مسلح در سوریه اند؟ آیا بین آنان و ترکیه، هماهنگی وجود دارد؟ اما طی تاریخ معاصر، استفاده از کارت کردها همواره موجب بی ثباتی و ناامنی منطقه بوده است.
سیگنال نخست داستان به اوایل ماه چهارم سال 2011 باز می گردد که یک گروه تروریستی - مذهبی با نام " جماعت توحید وجهاد " در کردستان اقدام مسلحانه انجام دادند اما مصطفی هجری در مصاحبه با العربیه آن را سیاست رژیم نامید! البته سعودی ها در روابط خارجی خود همواره دنبال حفظ امنیت داخلی و بعد موقعیت منطقه ای و سپس حضور قدرتمند در خاورمیانه، بدون وانمود کردن به حمایت رسمی آمریکا، هستند. همواره در منطقه خاورمیانه ، ایران ، نوعی رقیب عربستان محسوب شده است ، به طوریکه گاه تاثیرات امنیتی هم بر همدیگر داشته اند. اما در ایران معاصر هم ملک فیصل، شاهد سقوط شاه بود و نصیحت پادشاه عربستان به محمدرضا شاه که زیاد به امریکایی ها دلخوش نباشد، مشهور است. گرچه امین فروغی، دیپلمات و مامور امنیتی شاه، با استراتژی حرفه اش، سعی در آرام نگه داشتن رابطه ایران و اعراب داشت و ساواک ایران و اداره امنیت عربستان – دوران کمال ادهم - هم با همدیگر پروژه مشترک داشتند، اما بعدها در ایام جنگ تحمیلی با عراق و موضع گیری عربستان و بعدها در سال 1990 در جنگ خلیج فارس ، روابط سیاسی ایران و عربستان، دسخوش تاثیرات سیاسی منطقه ای شد.
در جریان عراق پس از 2003 هم عربستان ، با وجود داشتن مرز مشترک با عراق، سعی در نفوذ سیاسی و امنیتی و به چالش کشیدن نفوذ امنیتی ایران و آمریکا داشت. بارها جلال طالبانی و دیگر افراد سیاست امروز عراق به این کشور سفر کردند ، و حتی برخی از رسانه ها نوشتند که " ترافیک بازدید مقامات بلند پایه‌ عراقی ، از عربستان سعودی، باعث نگرانی برخی از چهرهای سیاسی درباره‌ دخالت مقامات ریاض در امور داخلی عراق شده‌ " و حتی برخی از افراد در پارلمان عراق، بر مواضع محرز و رویکرد منفی عربستان در برابر عراق و روند سیاسی این کشور، پس از سرنگونی رژیم بعثی صدام، تاکید و تصریح کردند که بیشتر تروریست های فعال در عراق، سعودی هستند. و عربستان هم بدهی های عراق را نبخشیده و حتی تاکنون سفیران و نمایندگان دیپلماتیک خود را به عراق اعزام نگرده است و از نقش فعال و تلاش های عربستان برای سرنگونی دولت منتخب مالکی با چراغ سبز کاخ سفید هم نمی توان غافل ماند که به نحوی با تحریک عوامل طایفه ای و قومیتی، از انتقال تجربه دموکراتیک عراق ، جلوگیری شود. اما گاه در تناقص با ان ، پادشاه عربستان به دعوت گروه هاي عراقي به گردهمايي رياض دست می زد که پس از برگزاري مراسم حج بمنظور بررسي بحران تشكيل دولت عراق ، بپردازند. و ایاد علاوی هم هر از گاهی سخنان عربستان را در میان گفته هایش تایید می کند. و عربستان هم از وی و 'جريان هایی دیگر حمایت ها کرده است. و هنوز هم دنبال ساقط شدن دولت مالکی است.
پس از این مقدمه کوتاه ، در باره ایران هم هر از گاهی ، نفوذ اداره امنیت عربستان در قضایا به چشم می خورد که دو نمونه بارز آن کردستان و خوزستان است و متاسفانه به مسایل قوم گرایی افراطی دامن زده شده است. در کردستان جریان مذهبی رادیکال سلفی گری – که در زیر لوای سواستفاده از دین و پتک دانستن مذهب – به جنایت روی آوردند گرچه در خود العربیه، مصطفی هجری سخن ایران مبنی بر دخالت کانون توحید سلفی ها در کردستان را به کلی منکر شد و در قضایای خوزستان هم مدارکی دال بر دخالت عربستان به چشم خورد. گرچه رسانه های العربیه و شرق الوسط هم در دامن زدن به این قضیه، فعال بودند.
سپس العربیه خبرداد که کنفرانسی در " مرکز مطالعات ایران وعرب یا CIAS " برگزار شد این مرکز با حمایت مالی عربستان، توسط جعفر رائد بنیاد گذاری شد و بعدها علیرضا نوری زاده بر آن کرسی تکیه زد و بالطبع این جلسه قومیت ها هم برگزار می شود. با برگزاری آن کنفرانس این پرسش در ذهن مطرح شد که انگشت گذاشتن روی قومیت و ملیت و ... داستان اداره امنیت عربستان " رئاسة الاستخبارات العامة" است ؟ عربستان چه سودی از بازی کارت قومیت ها دارد ؟ بماند که در آخرین روز از کنفرانس در لندن ، روز 26 / 6 / 2011 اختلاف بر سر فدرالیسم وتشکیل نظام غیرمتمرکز شروع شد.
بهرحال ایران، از آن همه ایرانیان است و طبعا کشورهایی مانند قطر و عربستان هم نخواهند توانست با این نوع تحریک ها، مردمان کرد را به حرکتی وادارند و تنها اختاپوس هایی کرد زبان هستند که تا دیروز دستبوس عراق و بعث بودند و امروز پابوس عربستان شده اند می خواهند علیه مصالح و منافع کشور و تمامیت ارضی آب و خاک ایران، دستاویز این ها شوند اما ره به جائی نخواهند برد....کردها کهن ترین قوم ایران زمین اند و به قول شادروان ابراهیم احمد " هرکجا باشند، ایرانی اند"...
باید گفت قطر و عربستان از سوئی در عراق به دنبال براه انداختن جنگ طائفه ای قبیله ای هستند که ثبات عراق را با تهدید روبرو کنند و همین موضوع هم در سوریه دنبال می شود و اکنون داستان را در خط ایران دنبال می کنند. بهرحال از نظر امنیتی و مطالعات منطقه ای صدها مثال در این رابطه وجود دارند که می توان همه آنان را برشمرد.
از سوی دیگر در ارتباط با طرح های پیدا و پنهان قطر و عربستان برای کردهای سوریه باید گفت جمعیت کردنشین عراق شاید دارای یک جریان عقب مانده و باور مند به تفکر بیات شده استقلال و ... باشد اما در سوریه آنچنان اختلاف نظر در این باره هست که کسی ره به جائی نخواهد برد و اما درباره تصمیم فعلی حضرات و تمرکز روی مناطق کردنشین ایران باید گفت که این سازمان های کردی نماینده مردمان کرد ایران نیستند و بافت اجتماعی فرهنگی کردهای ایران آنچنان در فرهنگ غالب ایرانی تنیده است که تفکیکش به قول جلال طالبانی خواب و خیالی شاعرانه است.
قطر و عربستان سالهاست که از 1357 به این سو با توزیع تفسیر قران به زبان کردی، در پی ان بودند که جایگاهی در میان این مردمان بیابند و ترکیه هم از راه عشیره های مرزی سلاح وارد کردستان کرد اما امروز صرفا با یک لشکر رصد کننده اینترنتی و داغ کردن مسایل به صورت دیجیتالی نمی توانند اثری بر تفکر غالب کردهای مناطق ایران داشته باشند و از نظر فرهنگی و تفکر سیاسی هم کردهای ایران با عراق و ترکیه و سوریه، تفاوت های مشهودی دارند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ستانده ر US ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    9 13
    سایت ستاندەر نوشت که 7 افسر قطری از زمانی که بارزانی به قطر سفر کرده است از٢٩/١٢/٢٠١٢ به کردستان و رومادی آمده اند و تظاهرات علیه مالکی را تنظیم و سرپرستی می کنند اسامی این افراد عبارتند از : العمید بدر باسم بندر – به اسم : ریاچ عدنان الخلیفاوی / العقید ترکی تمیم پنیان– به اسم : محمد خمیس الساجر / الرائد حمد حنفی خالد – به اسم : زیدان ومیچ العیساوی / النقیب سعود سلگان سلیمان – به اسم : فھد احمد رائد العیپاوی / الملازم اول ێالح گارق گراد – به اسم : سیفان عید عمرالزوبعی / الملازم اول گلال گراد عاێم– به اسم : ژیاب رافد جیزان الشمری / الملازم عبد الرحمن عماد عمر – به اسم : عمر عماد گلال الدلیمی .