این گزارشی است از یک جلسه دفاع. نشستی از پژوهشی با عنوان:« بررسی نقش برنامه 90 در شکل دهی افکار عمومی از نگاه مربیان و بازیکنان لیگ برتر.» جلسه دفاعی که برای اولین بار در یک پژوهش دانشجویی مهمانان سرشناسی چون عادل فردوسی پور ، علی فتح الله زاده ، حمید صدر ، پرویز مظلومی و سعید مظفری زاده را در سالن دفاع داشت.

سعید اکبری: علی فتح ا... زاده و عادل فردوسی پور در یک کادر؛ این ترکیب جالب دیروز به خاطر دفاع یک دانشجو از پایان نامه اش، رقم خورد. سوژه برنامه 90 بود و تاثیرش بر شکل دهی افکار عمومی؛ پژوهشی که 206 بازیکن و مربی لیگ برتری در آن شرکت داشتند. البته حاجی و فردوسی پور تنها میهمان ها برای شنیدن نبودند، پرویز مظلومی سرمربی سابق استقلال، سعید مظفری زاده داور لیگ برتری و دکتر حمید صدر کارشناس فوتبال هم آمده بودند.
قرار بود ساعت 3 جلسه دفاعیه شروع شود اما مثل همیشه، تاخیر در کار بود. سعید مظفری زاده خودش را زود رسانده بود و سپس، نوبت به پرویز مظلومی رسید. او که خنده کنان از راه رسید وقتی فهمید علی فتح ا... زاده هم قرار است بیاید، گفت: «ببینم این طلب مان را می توانیم بگیریم یا نه.» پرویز مظلومی توضیح داد: «از سال گذشته 300 میلیون تومان طلب دارم. پولی نگرفتم. دو سه بار زنگ زدم نتوانستم حاجی را پیدا کنم. الان اینجا او را می بینم و می گویم پول ما چه می شود.» مظلومی گفت که شکایت کردن راه خوبی نیست: «به هر حال صورت خوشی ندارد. من استقلالی ام. این تیم را دوست دارم. ولی باید از خیر پولم بگذرم؟»
او وقتی فتح ا... زاده را هم دید، جیب کتش را نشان داد و با خنده گفت: «این جیب حاجی را می بینید؟ پر از پول است.» فتح ا.. زاه هم سریع چنین واکنشی نشان داد: «حاجی جان مگر نمی بینی جیب کتم را بسته ام و دکمه های کتم هم سفت و سخت بسته شده؟ به خاطر اینکه جیبم پر از پول است!»
این شوخی های مظلومی و فتح ا... زاده، می توانست زیر سایه شوخی های عادل و فتح ا... زاده قرار بگیرد اما عادل که زود آمده بود، می خواست زود هم برود: «جایی کار دارم. باید ساعت 3 بروم.» این جمله عادل از ابتدای ورودش بود. او که دیروز برای شنیدن نظرات درباره 90 آمده بود، از همان ابتدای ورود با استقبال دوستدارانش روبرو شد. چند دانشجو با او عکس گرفتند و کارکنان دانشگاه آزاد تهران مرکز نیز مدام با دوربین دوروبرش چرخ می خوردند. عادل البته کمی دیرتر رفت و حضور او توانست این جلسه را جذاب کند. در ابتدای دفاعیه، فیلمی از 90 پخش شد؛ از حرف های عادل، تیکه های او، حرف های فیروز کریمی، طرفداران و همینطور حرف های اختصاصی دادکان و دانشور دو مسول سابق فدراسیون. همچنین حرف های مهدوی کیا درباره 90 و فواید آن. گل محمدی نیز در این فیلم، توضیحاتی درباره تاثیرات این برنامه داده بود. پخش مکالمه جالب رویانیان و عادل فردوسی پور در برنامه 2 هفته قبل که در میانش گفت و گویی اختصاصی با رویانیان درباره حمایت قاطع از فردوسی پور میکس شده بود هم باعث خنده حضار و خود عادل شد. فردوسی پور که به دقت این فیلم را نگاه می کرد، در طول دفاعیه سعی کرد که زیاد حرف نزند و تنها در یک بحث وارد شد.
*تاثیر 90 بر دلالی
وقتی حرف از دلالی به میان آمد، عادل نیز در جایش تکانی خورد. تعداد زیادی از فوتبالیست ها و مربیانی که در غالب پرسشنامه نظر خود را درباره این برنامه اعلام کرده بودند، در مقابل چنین گزینه ای که «آیا پخش آیتم های دلالی در 90 باعث کاهش دلالی شده است»، گزینه «کم» و «خیلی کم» را تیک زده بودند. موضوعی که عادل چنین واکنشی به آن نشان داد: «من خودم هم قبول دارم این اتفاق افتاده است. تازه بعد از اینکه ما آیتم های دلالی را نشان دادیم، این دوستان وقیح تر شدند و می گویند بابا کاری که ندارند، با قدرت به کارمان ادامه بدهیم.»
*عادل تظاهر به بی طرفی می کند؟!
قبل از رفتن عادل فردوسی پور دکتر سلطانی فر از اساتید ارتباطات و استاد داور این پژوهش، نقدی جدی به او و برنامه اش وارد کرد؛ اینکه عادل گاهی تظاهر به بی طرفی می کند. موضوعی که البته با واکنش خاصی از سوی عادل روبرو نشد و او تنها سرش را تکان می داد. او پس از گوش دادن این حرف ها، به خاطر اینکه باید می رفت، از جای خود بلند شد تا برود. قبل از رفتن او، فتح ا... زاده تازه خود را رسانده بود. همان ابتدا هم مدیر عامل استقلال باب شوخی را با گرفتن گردن عادل باز کرد: «چه گردنی!» وقتی هم که عادل قصد داشت برود، فتح ا... زاده سریع جلویش را گرفت و گفت: «کجا داری می ری؟ تا ما رسیدیم می روی؟» که عادل هم گفت عجله دارد و نمی تواند بماند.» وقتی او رفت، بحث تظاهر به بی طرفی در 90 دوباره ادامه یافت تا اینکه سعید مظفری زاده گفت: «عادل همیشه نظرات مردم را در برنامه اش منعکس می کند. او در واقع نظرات را می گیرد، از روزنامه ها، از مردم، از سایت ها و... و بعد برنامه اش را اجرا می کند. عادل به نظر من اگر تظاهر هم کند، یک چیز شخصی نیست.» اما علی فتح ا... زاده حرف های این داور را تائید نکرد. او در توضیحی بر حرف های دکتر سلطانی فر مثالی زد و گفت:« مثلا همه ما می دانیم بزرگترین مشکل مالی فوتبال ما پرداخت نشدن حق پخش است اما عادل هوشیارانه هیچ وقت وارد این مقوله نمی شود. این شاید جایی باشد که بتوان بی طرفی او را زیر سئوال برد چون طرف تشکیلات خودش را می گیرد.»

او  بعد از مراسم درباره رابطه خودش با فردوسی پور هم از گل و بلبل حرف زد: «فعلا عالی است. خوبیم و همه چیز بستگی به این دارد که کی اعصاب ما را خراب کند و دوباره قهر کنیم! ولی فکر کنم این بار آشتی ما حالا حالاها دوام داشته باشد.» البته در این لحظات دکتر حمیدرضا صدر از اساتید حاضر در جلسه یعنی ، دکتر نسیم مجیدی به عنوان داور و دکتر تژا میرفخرایی به عنوان مشاور و البته دکتر سلطانی فر که هر 3 از بهترین اساتید ارتباطات کشور هستند ، خواست تا در پژوهش هایی دیگر از دانشجویان بخواهند رفتار بازیکنان ایرانی و گفتمان شان را در برخورد با رسانه های ایرانی و بین المللی بسنجند. او تاکید بر کار روی زمینه های مرتبط با افکار عمومی داشت. چیزی که 90 را از زاویه نگاه مردم بسنجد.
سعید مظفری زاده هم در بخشی از این نشست در زمانی که عادل فردوسی پور از جلسه خارج شده بود ، در دفاع از او گفت:« در حقیقت عادل زبان گویای افکار عمومی است. اگر نقدی می کند ، خود را جای مردم می گذارد و به جای همه آنها سخن می گوید.» این در حالی بود که دکتر سلطانی فر مثل بسیاری از مهمانان 90 که روی آنتن برنامه گیر سئوال های عادل می افتند اعتقاد داشت ، فردوسی پور گاهی به بعضی ها که خودش دوست دارد ، بیشتر گیر می دهد!
*رویانیان پشت عادل!
«من اعتقاد ندارم که 90 نباید از پرسپولیس انتقاد کند حتی می گویم او باید ما را به چالش بکشد» این بخشی از حرف های رویانیان در فیلمی بود که برای این پایان نامه ساخته شده بود. این حرفهای او می رسید به جایی که در روی آنتن به فردوسی پور می تاخت و می گفت:« شما روی آنتن به مردم دروغ می گویی . یک مطلب کذب را واقعیت جلوه می دهی!» او در ادامه این فیلم ، می گفت: «با تمام قدرت پشت عادل می ایستم. من فکر می کنم او تنهاست و شک نکند که به خاطر صداقتش، از او حمایت خواهم کرد. تاکید می کنم پشت عادل می ایستم.» سپس فلش بکی به 90 زده شد و این واکنش عادل در مقابل رویانیان که: «بابا چرا من بدبخت را قربانی می کنید؟» این جمله را فردوسی پور دو هفته قبل و در همان برنامه ای که رویانیان به خاطر انتشار خبر مبلغ قرارداد توسط یک خبرگزاری، شدیدا به او تاخت.
*فوتبالی ها راضی از 90
حاصل این پایان نامه زمان بر، چنین پاسخی را از سوی مربیان و بازیکنان لیگ برتری به همراه داشت: «برنامه 90 عالی و موثر است.» پرسشنامه ها توسط بازیکنانی چون علی کریمی، مهدی مهدوی کیا، آرش برهانی، فریدون زندی، مهدی کیانی، ابراهیم صادقی، مهرداد پولادی، حسین ماهینی، محسن بنگر، حنیف عمران زاده ، جلال حسینی، حسین کاظمی، رضا عنایتی، علی حمودی، غلامرضا رضایی، محمد نوری و... پر شده بود. از بین مربیان و پیشکسوت ها نیز نام هایی چون مظلومی، گل محمدی، کریم باقری، مهرداد میناوند و... به چشم می خورد. 306 نفر از بازیکنان و مربیان لیگ برتر فوتبال ایران، این پرسشنامه ها را پر کرده بودند.
 4141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =