این جایزه، ایکس فاکتور دنیای علم نامیده شده است: شش پروژه بزرگ که برای به دست آوردن دو جایزه یک میلیارد یورویی تلاش می‌کنند. برندگان این دو جایزه قرار است تا یک ماه دیگر معرفی شوند.

مجید جویا: مجله نیوساینتیست در سلسله گزارش‌هایی به ایده‌هایی پرداخته که سال پیش رو را شکل خواهند داد. در مقاله قبلی این سری، خواندید که در سال ۲۰۱۳، منتظر شرایط اقلیمی عجیب‌وغریب‌تر باشید. حال به دو جایزه یک میلیارد یورویی برای پروژه‌های علمی که آینده را رقم می‌زنند، می‌پردازیم.
در سال 2010/1389 کمیسیون اروپایی فراخوانی را برای ابتکارهای محاسباتی آینده‌نگرانه اعلام کرد که می‌توان آن را با سفر انسان به ماه یا تهیه ژنوم انسانی مقایسه کرد. چنین پروژه‌های فوق جاه‌طلبانه‌ای می‌توانند نحوه تفکرات ما در مورد جهان را تغییر دهند و در بهترین حالت، برخی از مشکلات آن را نیز حل کنند.
از 21 ایده‌ای که ارائه شد، شش ایده برای توسعه بیشتر انتخاب شدند. از میان این پروژه‌ها می‌توان به پروژه مغز انسان (تلاش برای شبیه‌سازی مغز با استفاده از ابررایانه‌ها)، و همچنین برنامه‌ای برای تولید نسل جدیدی از ابزارهای الکترونیکی اشاره کرد که به جای سیلیکون، بر پایه گرافن ساخته می‌شوند.
برندگان مسابقه در پایان ماه ژانویه 2013 / اوایل بهمن 1391 معرفی می‌شوند. مبلغ این جایزه که از کشورهای اروپایی و شرکت‌های خصوصی و همچنین اتحادیه اروپا تامین می شود؛ در یک بازه ده ساله پرداخت خواهد شد.
یکی دیگر از این پروژه ها FuturICT است، یک سیم‌سیتی (Sim City یک بازی کامپیوتری است که بازیکنان در آن یک شهر یا تمدن را می‌سازند) در دنیای واقعی و در مقیاس جهانی. این برنامه اطلاعات لحظه‌ای درباره سیاره ما را به افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها خواهد داد و شبیه‌سازی‌هایی را هم برای پیدا کردن بهترین راهبرد برای پرداختن به موضوعاتی همانند تغییر آب‌وهوا انجام می‌دهد.
جرقه اولیه پروژه FuturICT پس از آن زده شد که بحران مالی سال 2008/1387 ناآگاهی ما را از دنیای درهم تنیده امروزی برملا کرد. شبیه‌ساز تمدن زیرساختی باز خواهد بود که داده‌ها را از هر چیزی می‌پذیرد، از شبکه‌های اجتماعی و بازار سهام گرفته تا مدل‌های آب‌وهوایی و اولویت‌های سیاسی. منتظر آغاز این پدیده بزرگ باشید.
53271
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    115 1
    واقعا چقدر این جایزه به روح کارهای علمی من نزدیکه( عبور از فیلترینگ ایران با شیوه های متفاوت، پیش بینی بالا و پایین رفتن قیمت دلار بعد از هر صحبت رئیس جمهور، و اینکه چه طور میشه با اشکنه و پیاز داغ فقط پروتئین به بدن تزریق کرد
    • بدون نام A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      31 0
      به نظر من بایستی هر دو جایزه را به شما بدهند.چون واقعا خلاقی.عبور از فیلترینگ خودش کلی خلاقیت می خواد
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    27 1
    میخواستم بگم من که نمیخوام؛اصلا روی من حساب نکنند!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    19 0
    زنده باد زاپاتا