محققین نوعی آجر سبز جدید ساخته‌اند که کلا از مواد بازیافتی به دست می‌آید و تولید دی‌اکسید کربن زیادی هم ندارد. اگرچه این آجرها عایق‌های خوبی خواهند بود، ‌اما دوام زیادی ندارند.

بهنوش خرم‌روز: ساخت آجر‌هایی که در ساختمان‌سازی به کار می‌روند از جمله صنایعی است که گازهای گلخانه‌ای زیادی را در هوا منتشر می‌کند. از آن‌جا که این روزها دیگر همه می‌دانند که نقطه بحران گرمایش زمین چندان از ما دور نیست، مزیت‌های تولیدات تازه‌ای که آزاد شدن دی‌اکسید کربن در جو زمین را کاهش دهند، بر کسی پوشیده نیست. به همین دلیل هم، راهکارهای تازه‌ای که برای تولید آجرهای ساختمانی ارائه می‌شوند، به هر حال مورد توجه قرار می‌گیرند. هرچند این یکی، به نظر می‌رسد که مزیت‌های کم‌تری در مقایسه با نمونه‌های آجرهای سبز قبلی داشته باشد ( این‌جا و این‌جا را ببینید).
به هر حال، به گزارش پاپ‌ساینس در جدیدترین روش تولید آجرهای سبز قرار است که هم از مواد بازیافتی استفاه شود و‌ هم جلوی آزاد شدن چندین تن دی‌اکسید کربن در هوا به واسطه روش‌های قدیمی تولید آجر گرفته شود.

محققین دانشگاه ژان در اسپانیا در روش تازه‌ای که ارائه کرده‌اند، زباله‌های کارخانه تولید کاغذ را گرفته و آن را با رسوب‌های به جا مانده از فرایند تصفیه فاضلاب کارخانه مخلوط می‌کنند. سپس ترکیب به دست آمده را با خاک رس مخلوط کرده و آن را روانه یک ماشین فشار و بیرون‌ده می‌کنند. این همان ماشینی است که برای تولید سوسیس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند، دانستن این موضوع هم از منزجرکننده بودن تصویر این ماشین‌ها چیزی کم نمی‌کند!!
در هر صورت، ترکیبات به کار رفته در این آجرهای تازه، باعث می‌شود که عایق‌های خوبی باشند. اما در واقع از همه نظر عالی نیستند. اگرچه این آجر در حال به دست آوردن شرایط لازم برای قانونی بودن است و در واقع می‌توان از آن استفاده کرد،‌ اما به هر حال در مقایسه با بقیه آجرها، دوام کم‌تری دارد. همین موضوع باعث می‌شود که آن را در موارد زیادی به کار نگیرند. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 265469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =