معاون اول رییس جمهور گفت:راه حل سوریه تنها در دستیابی به یک توافق سیاسی از طریق گفت وگو میان مخالفان و دولت سوریه امکان پذیر است.

محمدرضا رحیمی در یازدهمین نشست نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای با بیان اینکه تلاش برای نظامی کردن بحران سوریه و تسلیح گروه های غیررسمی نه تنها کمکی به حل بحران نمی کند ،بلکه موجب پیچیده شدن بیشتر اوضاع منطقه و گسترش خون ریزی ها می شود.
معاون اول رییس جمهور با تاکید براین که جمهوری اسلامی ایران همواره از رویکردی منطقه ای برای حل و فصل مشکلات منطقه حمایت می کند، گفت: کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر تلاش می کنند.
اهم سخنان معاون اول رییس جمهور در ادامه به نقل از ایرنا می‌آید:
  • امروزه و با گذشت بیش از یک دهه از فعالیت سازمان همکاری شانگهای، این سازمان به تدریج در حال تبدیل شدن به نهادی معتبر و تاثیرگذار در منطقه و نظام بین الملل است. اهتمام سازمان برای ورود جدی تر به مسائل و تحولات منطقه ای و بین المللی و همچنین عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته را حایز اهمیت می دانم .
  • در دنیای امروز که تهدیدات امنیتی و عناصر بی ثبات ساز در منطقه و جهان گسترش یافته است ،نیاز به تلاش جمعی کشور ها به منظور مقابله با تهدیداتی همچون تروریسم و قاچاق مواد مخدر بیش از گذشته آشکار شده است .
  • جمهوری اسلامی ایران همواره از رویکرد منطقه ای برای حل و فصل مشکلات و منطقه حمایت کرده است. ایران معتقد است که ظرفیت های بیشماری برای توسعه همکاری در پرتو همگرایی و ثبات و امنیت و منطقه وجود دارد.
  • بشریت ، امروزه بیش از هر زمان دیگر نیاز به معنویت اخلاق و ارزشهای انسانی را احساس می کند. مطمئن هستم که با این جانب هم عقیده هستید که این ارزش ها قوام ملت ها و پایداری جوامع را موجب می شود.
  • توسعه صنعتی ، مصرف انرژی را در همه کشورهای جهان از جمله کشورهای عضو این سازمان افزایش داده و حضور کشورهای مصرف کننده و تولید کننده انرژی در این سازمان ،زمینه مناسبی را جهت همکاری در موضوع انرژی فراروی کشورهای عضو قرار داده است.
  • ایران ضمن حمایت از تشکیل باشگاه انرژی در چارچوب شانگهای در روند تاسیس آن مشارکت جدی خواهد داشت.
  • جمهوری اسلامی ایران همکاری های خوبی در حوزه ترانزیت با کشورهای منطقه دارد. در این راستا در چارچوب کریدور شمال و جنوب،ارتباط ریلی با روسیه در دستور کار قرار دارد و همچنین کریدور حمل و نقلی پنج جانبه ایران ،ترکمنستان، ازبکستان قطر و عمان و راه آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان در حال احداث است.
  • جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول و مبانی اعتقادی و سیاسی خود، خیزش های مردمی یکی دو سال اخیر در تعدادی از کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا را علیه دیکتاتوری و استبداد داخلی از یک سو و قطع نفوذ قدرت های استکباری در کشورهایشان از سوی دیگر ارج می نهد.
  • جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد این کشورها را در تاسیس نهادهای مردم سالار، تصویب قوانین اساسی و رهایی از مشکلات اقتصادی با استفاده از تجربیات گرانقیمت خود یاری دهد.
  • شایسته است مردم این کشورها نسبت به دخالت های قدرت های سلطه گر برای منحرف کردن مسیر رهایی بخش و عزت جویانه خود هشیار بوده و اجازه ندهند آنها برای بدست آوردن مجدد منافع نامشروع خود، دستاوردهایشان را مصادره کنند.
  • از سوی دیگر باید نگران سوء استفاده برخی قدرت ها از شرایط منطقه و بحران سازی در کشورها برای دستیابی این قدرت ها به مطامع و منافع سیاسی غیر مشروع خود نیز بود.
  • تداوم درگیری و خشونت‌های هدایت شده در کشورها به نفع منطقه نیست و خطر گسترش دامنه این درگیری ها به سایر کشورها، ثبات و امنیت منطقه را تهدید می کند. قویا اعتقاد داریم راه حل مسئله سوریه تنها دستیابی با یک توافق سیاسی از طریق گفت وگو میان مخالفان و دولت سوریه است.
  • دامن زدن به اختلافات مذهبی می تواند موجب درگیری های مذهبی در این کشور و حتی تسری بحران به کشورهای همجوار شود.
  • در ارتباط با موضوع صلح خاورمیانه نیز رژیم صهیونیستی به علت ماهیت اشغالگرانه و ضد انسانی خود اخیرا و اگرچه نخستین بار نیست مبادرت به انجام جنایت جنگی و حمله به مناطق مسکونی با سلاح های غیر متعارف کرد. حامیان جهانی و منطقه ای این رژیم جنایتکار که مدعی حقوق بشر و آزادی خواهی نیز هستند با سکوت و حمایت های همه جانبه خود این رژیم را در ادامه جنایاتش بر علیه فلسطین یاری رساندند.
  • حمایت از مردم مظلوم غزه در برهه حساس کنونی وظیفه همه کشورها و آزادی خواهان جهان است. جمهوری اسلامی ایران خواستار اتخاذ تدابیر سیاسی، اقتصادی و انسانی در حمایت از مردم بی دفاع فلسطین بویژه غزه است.
  • جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهایی که دارای مشترکات فراوان و مرزهای طولانی با افغانستان است ، براساس دیدگاه راهبردی خود ارتباط تنگاتنگی میان امنیت و توسعه و بازسازی در افغانستان قایل است.
  • متاسفانه در یک دهه اشغال نظامی افغانستان عمدتا به راهکار نظامی توجه شده و از موضوع بازسازی و توسعه زیر ساخت ها، ایجاد اشتفال و آموزش در این کشور غفلت شده است.
  • جمهوری اسلامی ایران از تصمیم نیروهای ائتلاف برای پایان دادن به بیش از یک دهه اشغالگری در افعانستان و واگذاری امور به حفظ امنیت و صلح و ثبات در این کشور به دولت افغانستان استقبال می کند.
  • جمهوری اسلامی ایران مناسب ترین گزینه برای کمک به حل و فصل مسایل افغانستان را، راه حل های درون منطقه ای می داند و در این راستا از عضویت ناظر افغانستان در سازمان و همچنین ارتقاتی جایگاه سازمان همکاری شانگهای در مباحث افغانستان استقبال می کند.
  • افراط گرایی، تروریست و خشونت در هیچ فرهنگ، مذهب یا ملیت ریشه داری پذیرفته نیست. جمهوری اسلامی ایران، به عنوان بزرگترین قربانی عملیات تروریستی در منطقه و جهان طی سال های اخیر، ضمن اعلام آمادگی خود برای همکاری همه جانبه در امر مبارزه با تروریست ، در شناسایی ریشه ها و رفع کامل آن تاکید ویژه دارد.
  • ایران به عنوان یکی از اعضای معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) و طبق مواد این معاهده دارای حق استفاده صلح آمیز از انرژی و فناوری هسته ای از جمله چرخه سوخت برای رفع نیازهای روز افزون خود در زمینه تولید برق، بهداشت و درمان، کشاورزی و صنعت است.
  • ما در عین پایبندی به تعهدات بین المللی خود و تحت نظارت پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی مصمم به بهره برداری از حقوق مسلم خود در قبال این تعهدات هستیم. بدبینی ها و گمانه های بی پایه و اساس با انگیزه های سیاسی و اتهام زنی، تهدید، تحریم و ترور دانشمندان هسته ای نمی تواند این حق را از ایران به عنوان عضوی از این معاهده سلب کند.
  • جمهوری اسلامی ایران همزمان به مسوولیت خود نیز عمل کرده و همکاری با آژانس بر مفاد NPT ، موافقت نامه پادمان، سیاست هسته ای جمهوری اسلامی ایران را شکل داده است.

27219

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =