رییس کل سازمان نظام پزشکی به برخوردهای سیاسی و غیر علمی برخی دستگاه‌ها در خصوص امواج مختلف ماهواره‌ای و تلفن‌های همراه بر سلامت مردم، انتقاد کرد.

به گزارش خبرآنلاین؛ شهاب الدین صدر در نخستین کنفرانس بین‌المللی «سلامت الکترونیک» که دیروز از سوی سازمان نظام پزشکی در هتل المپیک برگزار شد، دراین باره گفت: امروزه امواج آزار دهنده از جمله امواج تلفن‌های همراه در دنیا یک موضوع جدی است. افرادی که در سایت‌ها و زیر دژ‌های ماهواره‌ها کار می‌کنند، در تمام دنیا از مزایای خاصی استفاده می‌کنند. کسی نمی‌تواند بگوید امواج مختلف اثری بر سلامت انسان ندارد. برخوردهای سیاسی و غیر علمی دستگاه‌های مختلف در این زمینه غیرقابل قبول و لازم است مطالعه دقیق در این زمینه صورت گیرد و آثار امواج مختلف در حوزه سلامت پیگیری شود.

او گفت: این وظیفه وزارت بهداشت است که در مورد مضرات و خطرات امواج موبایل و امواج الکتریکی بر سلامت مردم تحقیق کند زیرا اکنون در شرایطی هستیم که نمی توانیم به صراحت به مردم بگوییم که امواج موبایل و الکترومغناطیس به سلامت مردم آسیب نمی رساند و میزان آسیبهای وارده آن به طور دقیق محاسبه و بررسی نشده است.

صدر همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: نگرانی از وجود عوارض ناشی از امواج موبایل و سایر امواج الکترونیکی یک نگرانی واقعی است و وقتی می بینیم نزدیکی یک گوشی موبایل به کارتهای عابر بانک موجب سوخته شدن این کارتها می شود به هیچوجه دور از ذهن نیست که این امواج تأثیر منفی و مخربی بر سیستم عصبی، مغزی و قلبی انسان داشته باشند.

رییس سازمان نظام پزشکی به ممنوعیت هایی برای ساخت خانه در کنار دکل های برق اشاره کرد و گفت: به همین علت است که اجازه ساخت منازل مسکونی را در نزدیکی دکلهای برق یا جاهایی که کابل برق برق فشار قوی از زیر زمین رد شده است نمی دهند، بنابراین لازم است که مسئولان سلامت مردم هر چه سریعتر در این زمینه تحقیقات علمی لازم را انجام دهند و نتایج آن را به اطلاع مردم برسانند.

او گفت: از جمله توصیه هایی که دراین زمینه می توان به مردم داشت این است که استفاده از تلفن همراه را به حداقل برسانند و به خصوص کودکان را کمتر در معرض استفاده از این وسیله قرار دهند، همچنین میزان اشعه گوشی های موبایل، متفاوت است و بهتر است از گوشی هایی استفاده کرد که میزان اشعه کمتری داشته باشند.

 

بخش های از سخنان او در حاشیه و متن این کنفرانس را به نقل از فارس و ایسنا بخوانید؛

-  در سالهای بعد از انقلاب پیشرفتهای زیادی در مسیر بهبود شاخصهای بهداشتی مورد نظر سازمان بهداشت جهانی مانند کاهش مرگ نوزادان، کودکان و مادران و نیز افزایش سن امید به زندگی در کشور داشته ایم اما هنوز از نظر شاخص مهم عدالت در سلامت وضعیت مناسبی نداریم و پایین تر از استانداردهای جهانی هستیم.

- به عنوان مثال سن امید به زندگی در کشور که در سال 57 در کشور حدود 55 سال بود امروز در کشور به حدود 75 سال رسیده اما این میزان در شهر بزرگی مانند تهران نسبت به شهرهای دور افتاده تفاوت دارد که همین شاخص نشانه وجود بی عدالتی در حوزه سلامت است.

- طی سالهای اخیر پیشرفتهای بزرگی در بهبود خدمات پزشکی در کشور ما انجام شده است و سخت ترین و پیچیده ترین عملهای جراحی و پیوند اعضا مانند پیوند قلب، ریه، قرنیه، کبد و مغز استخوان نه فقط در تهران بلکه در شهرهای مختلف انجام می شود اما همین خدمات امروزه در دنیا با استفاده از فناوری ارتباطات با سرعت و کیفیت بسیار بالاتری و در دور افتاده ترین نقاط هم قابل ارائه است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

- امروزه موضوع «دور درمانی یا تله مدیسین» مبحث مهمی در دنیا است که فرآیندهای آن به راه افتاده است. سلامت الکترونیکی نیز کاربردهای زیادی دارد. بخشی از آن در حوزه‌های کلینیکی و اعمال پزشکی و بخشی دیگر نیز به موضوعات غیر کلینیکی مربوط می‌شود. هر چند ممکن است در حال حاضر سلامت الکترونیک نقایصی داشته باشد، اما منافع آن برای آینده بسیار قابل توجه است، به طوری که بیماران، گروه‌های مختلف‌ پزشکی، سیستم‌های مدیریتی حوزه سلامت و دیگر بخش‌های مرتبط با حوزه سلامت از آن منتفع خواهند شد.

- ممکن است زیرساخت‌های سلامت الکترونیک هنوز به طور کامل در کشور تبیین نشده باشد. در این باره امنیت شبکه بسیار مهم است، چرا که اطلاعات بیماران جزو ابزار پزشکی محسوب می‌شود. مسائل حقوقی این مبحث نیز بسیار اهمیت دارد. از طرف دیگر این مبحث به فرهنگ‌سازی جدی نیاز دارد.

- سازمان نظام پزشکی به عنوان بزرگترین سازمان نظام صنفی کشور در 50 سال گذشته، آمادگی دارد تا به بهترین شکل در کنار متولیان سلامت در زمینه سلامت الکترونیک فعالیت کند. بهره بردن از فرآیندهای جدید و شرکت در مسیر سلامت الکترونیک امروزه یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی است. امیدواریم دستگاه‌های مربوطه با همفکری و تبادل نظر بتوانند در این زمینه عمل کرده و شاهد تحول حوزه سلامت باشیم.

- (با انتقاد از غیبت متولیان سلامت الکترونیک دستگاه‌های اجرایی در این همایش) بی‌توجهی مسوولان این موضوع به این مقوله قابل توجیه نیست. سلامت الکترونیکی می‌تواند هزینه‌های درمان را بسیار کاهش دهد، به طوری که با فراگیر شدن مقوله سلامت الکترونیک، هزینه‌ها در بخش درمان سرپایی 70 درصد و در بخش بستری 30 درصد کاهش می‌یابد.

- یکی از مشکلات کنونی حوزه سلامت، بالا بودن هزینه‌های درمان است، به طوری که بیش از 60 درصد این هزینه‌ها به مردم تحمیل می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت، باید به زیر 30 درصد کاهش یابد. حرکت به سمت سلامت الکترونیک، کاهش هزینه‌های درمان را به دنبال خواهد داشت، به طوری که از بسیاری از اقدامات تکراری نظیر ویزیت‌های مکرر، خطاهای پزشکی و تجویز داروهای مختلف کاهش می‌یابد.

- در مورد حق تعرفه گذاری خدمات پزشکی نیز بر خلاف قانون سازمان نظام پزشکی، دولت و مجلس این حق را از سازمان نظام پزشکی گرفتند و ما از همان زمان همواره نسبت به این تصمیم نادرست دولت و مجلس معترض بوده ایم اما متأسفانه با وجود سوابق درخشان این سازمان با بیش از 50سال سابقه فعالیت همواره دولتهای مختلف در دوره های هر 3 رئیس جمهوری قبلی، از گسترش اختیارات این سازمان احساس خطر می کردند.

-  اینکه عده انگشت شماری از پزشکان، از مردم هزینه های بالاتر از نرخ تعرفه ها طلب می کنند را نباید به حساب اکثریت جامعه پزشکی که افراد سالمی هستند، گذاشت.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    12 0
    "میزان اشعه گوشی های موبایل، متفاوت است و بهتر است از گوشی هایی استفاده کرد که میزان اشعه کمتری داشته باشند." خب اینو از کجا باید بفهمیم؟