بازتاب نوشت:

حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، ضمن انتقاد شدید از سخنان برخی افراد که در تریبونهای رسمی به خرافات درباره ظهور حضرت مهدی(عج) دامن می زنند، دستگیری برخی از این افراد و تشویق برخی دیگر را برخوردی دوگانه خواند.

استاد تاریخ دانشگاه تهران تصریح کرد: متاسفانه به جای آن که متفکران و اندیشمندان از روحانی و دانشگاهی رشته فکر را در دست گرفته و باب اندیشه و اندیشیدن را باز نگاه دارند،، قریب هشت سال است که در این کشور مشتی روضه خوان و مداح ـ با همه ارزشی که از باب مرثیه خوانی برای اباعبدالله(ع) قائلیم ـ سردمدار فکر و اندیشه شده اند. آن روز که آن مداح معروف - که حالا هم عوارض حمایت های سیاسی بی دلیل خود را مشاهده می کند- ، علیه مرجعیت دینی بلندپایه حوزه که به روضه خوانان نصحیت کرده بود، حرف زد و آن سخن زشت را بر زبان آورد، باید حدس می زدیم این ماجرا چند سال بعد به کجا می انجامد. وقتی چند مرکز روضه خوانی و مداحی برای سیاست کشور تعیین تکلیف کرد، روشن بود که ماجرا به کجا ختم می شود؟

جعفریان با اشاره به این که نوعی انحطاط فکری کشور را فرا گرفته است، گفت: این که کسانی در همه فنون و علوم اظهار نظر کرده، کشور را با لاطائلات به ظاهر دینی خود که هیچ سنخیتی با افکار اصیل شیعی ندارد و مراجع دینی هم آنها را تایید نمی کنند، پر کرده اند، و سیما هم به آنها میدان داده، همه اینها نشان می دهد که ما در حال فرو رفتن در باتلاقی از انحطاط فکری هستیم که به سادگی از آن بیرون نخواهیم آمد. داستان تفکر طوری است که جامعه دیر و در یک تدریج طولانی وارد آن می شود؛ اما وقتی در جامعه جاگیر شد، عوارض و تبعاتش تا دیرهنگام حتی تا قرنها خواهد بود و جامعه را از جاده علم و دانش و پیشرفت و نوعی تمدن اسلامی به روز باز می دارد.

وی با بیان این که داستان ظهور با این شکل که آقای پناهیان و امثال ایشان طرح می کنند، ریشه در آموزه های شیعی ندارد و بیشتر نشأت گرفته از ذهن خلاق خودشان است، گفت: همان طور که شیخ مفید و شیخ طوسی و علامه حلی نشان دادند، جامعه شیعه و دنیای تشیع را باید با فقه و شریعت زنده نگاه داشت و از اخلاق و عرفان سالم هم به عنوان وسیله ای برای ایجاد مناسبات نرم میان مردم باید استفاده کرد. ظهور هم که نوعی انتظار مثبت است، جای خود را دارد، اما نه بافتنی هایی که به اسم ظهور وجود مقدس حضرت مهدی(عج)، صدها بار در تاریخ دور و نزدیک ما به عنوان تفکر متمهدی های دروغین طرح شده و به جایی نرسیده است و هر بار به باورهای مردم هم ضربه و صدمه زده است.

استاد تاریخ اسلام و ایران ادامه داد: یک نگاه ساده ای به گذشته بکنید و ببیند چند بار حرف «ظهور نزدیک است» زده شده و با افتضاح ماجرا خاتمه یافته است. با این حرفها که نمی شود برای کشور راهبرد درست کرد و آینده نگری کرد. اینها مشتی بافتنی است که به درد اداره مملکت نمی خورد؛ حتی اگر همه اش با کلمات و ترکیبات تازه بیان شود. کشور نیاز به استراتژیست هایی دارد که دنیا را بشناسند، کشور محتاج دانشمندانی است که علم حقوق را بدانند و راه تحقق حقوق مردم را یاد بدهند. وقتی شما ذهن و عقل مردم را با همین حرفهای بی پایه و پرطمطراق مثل قواعد ظهور پر کردید، دیگر کدام سخن علمی مقبول واقع خواهد شد؟ یک قوم ساده و سطحی خواهید داشت که بی دلیل جوش می آورد و بی گدار به آب می زند و بعد هم زحمات چند نسل را به باد می دهد.

جعفریان گفت: این قبیل افکار در باره ظهور که برای آن قاعده درست می کنند و نمودار می کشند و وقت ظهور تعیین می کنند و هشدار باش آمادگی برای همین نزدیکی ها می دهند، در حالی که نه علم غیب دارند و نه دانش درست دینی و نه شرایط عالم را می شناسند، به راحتی می تواند زمینه ظهور فرقه هایی شبیه بابیت را در ایران فراهم کنند. این شخص تصور می کند که بحث ظهور، غیب است که پیشگویی کند یا علم است که از روی قواعد علم تجربی مثل خسوف و کسوف حدس بزند؟‌ اگر ادعای علم غیب دارد که وانفسا! اگر ادعای علمیت دارد که هم در موضوع و هم محمول و هم حامل همه محل تردید است. اگر به روایات هم عمل می کند، هر کسی پیش بینی وقت ظهور را کرد باید تکذیبش کرد و ما ترجیح می دهیم این کار را بکنیم. اینها هر روز اصطلاح جدیدی می سازند و مرتب بر حجم مذهب می افزایند و فاصله اش را با مسلمانان دیگر بیشتر و بیشتر می کنند. آیا این طور تبلیغ مذهب می شود تا آن را منزوی تر و متفردتر و دور از جمع مسلمانان می کند که وحدت میان آنها آرزوی امام و رهبری و انقلاب بوده و هست؟


وی هشدار داد: در این باره شک نباید کرد و بدون مجامله باید گفت احتمال دارد که در وقت خطر، گروهی از کسانی که در حال حاضر با پولهای بادآورده علیه جریان های سیاسی و افرادی فعال هستند، یک مرتبه تحت هدایت یکی از این افراد _ که خیلی هم مجهول نیستند _ راهشان را کج کرده، بدعتی در شیعه بگذارند که قابل جبران نباشد. اگر چنین شد، مسوولیت آن با افرادی است که الان سکوت کرده و یا حتی به این قبیل افراد میدان می دهند.

این نویسنده افزود: همه می دانیم سید علی محمد باب 22 ساله بود که این ادعاها را کرد، اما عده ای بزرگتر از خودش که مشکل داشتند از او حمایت کردند و این جریان را به آنچه امروز درست شده رساندند.

حجت الاسلام جعفریان بحث «ظهور صغری» را که طراحی نوعی روند برای ظهور کبری باشد، و این آقا و نظایر او طرح می کنند، نشأت گرفته از افکار سطحی سید حسن ابطحی دانست و گفت: نخستین بار، وی این مطالب را از ملاآقا جان زنجانی نقل کرد. ملاآقا جان یک روضه خوان در زنجان بود که مشتی داستان در اطرافش شکل گرفت. آقای ابطحی هم ذهنی دارد دور از فقه و پر از افکار و اندیشه های ماورائی که بسیاری از آنها مخدوش است و امروز بیش از هر زمان بی پایگی این حرفها روشن شده است. چطور آقای ابطحی در این حکومت زندانی و محدود می شود، اما افرادی مثل پناهیان که همان حرفها را، اما در قالب انقلابی می زنند و بعد از ظهور صغری، حرف از قواعد ظهور به میان می آورند و آماده باش می دهند، به راحتی فرصت می یابند که مدام در سیما مطالب و افکار و اندیشه های بی اساسشان منتشر شود. این شخص در کجا درس خوانده؟ چه قدر فقه می داند؟ چه قدر با مبانی فلسفی اسلام آشناست؟‌ چه قدر تاریخ اسلام خوانده؟ کجا تحصیل کرده که که در هر بابی نظر می دهد؟ آیا واقعا قرار است هر کس خوش صحبت است و چند جمله را به هم وصل می کند و حرفهای درشت و تازه می زند که هیچ کدام محک خود را نزد علما پس نداده، باید بتواند از وقت سیما که متعلق به تمام مردم است استفاده کند؟

جعفریان گفت: در همین ایام با کمال شگفتی یک منبری در حضور رهبری، کربلا را با مهدویت گره زده و نفی می کند که امام حسین علیه السلام برای برپایی حکومت اسلامی مبارزه کرده باشد، به طوری که پس از منبر به وی اعتراض شده و برداشت او نادرست خوانده می شود. این که نمی شود ما با مطهری و شریعتی و بهشتی انقلاب کنیم، با نهج البلاغه انقلاب کنیم، اما در دهه اخیر همان آن حرفها را رها کرده و با علائم الظهور که منهای روایات معدودی از آن، باقی ساخته دست فرصت طلبانی است که هر از چندی قصد شورش و تصرف حکومت را داشتند، برای کشور برنامه ریزی کنیم.

این نویسنده ضمن اعلام خطر درباره نفوذ این افکار در برخی از محافل نظام و شخصیت های سیاسی کشور هشدار داد: وصل شدن این سخنان که خود بوی قدرت می دهد با قدرت های سیاسی و اداری و مالی، بدون نظارت دقیق فکری از سوی مرجعیت بر آنها، کشور را در آستانه نوعی انحطاط فکری قرار داده که عوارض سیاسی آن غیر قابل پیش بینی است.

جعفریان ادامه داد: بیم آن می رود تا مدتی دیگر، آن قدر این حرفها زده شود که جزو مسلمات شود و دیگر کسی نتواند از آنها انتقاد کند. البته این که این افراد در محضر رهبری این مطالب را می گویند، معنایش این نیست که آن مطالب از نظر ایشان درست است. بارها شده است که رهبری بعد از سخنرانی از آنها انتقاد کرده اند. آقای راشد یزدی به من گفتند، وقتی مداحی در حضور رهبری مطالب نادرستی گفت من به ایشان عرض کردم اینها وقتی در حضور شما این طور بگویند، جای دیگر چه ها خواهند گفت؟ رهبری فرمودند: سال قبل هم این مطالب را گفت و به او یادآور شدم نادرست است، امسال دوباره می گوید! نمی شود انتظار داشت رهبری به هر کسی گیر بدهد. این افراد متخصص و صاحب نظر هستند که باید نظر بدهند و اجازه ندهند روزنه ها بسته شود.

استاد تاریخ دانشگاه تهران با اشاره به این که در دولت نهم ودهم، ضمن این که علاقه ای به آبادانی مملکت نشان داده شد، گفت: در این دولت تفکر عمیق، برنامه ریزی و خرد گرایی دینی جایی ندارد، چون اساس این دولت با همین مداحی ها پیش رفت. نهایت چیزی که هست که آن هم محل اشکال است، نوعی عملگرایی با تعریفی خاص از آبادی است که اگر این مقدار هم نبود، باید فاتحه کشور خوانده می شد. باید گفت درآمدهای هنگفت نفتی در هشت سال گذشته ضمن این که بخشی از کشور را آباد کرده، اما با نگرش ماورائی حاکم بر دولت، و تسلط افکار ساده و بدون برنامه با مدیران هیئتی و دور شدن از مراجع دینی و اعتبار نهادن به اظهارات روضه خوانان، مانع از ایجاد یک نظام اندیشگی شده و به جای آن ادعاهای بزرگ، دعاوی ظهورمدارانه که به تدریج جای تسلط فقه را خواهد گرفت و راهبردی دیگر را برابر ما خواهد گذاشت، مطرح شده است.

جعفریان با اشاره به این که این کشور هم در دوره اصلاحات و هم در دوره بعد از آن بدشانس بوده و هیچ کدام با افکار رهبری سازگاری ندارد، گفت: با توجه به سابقه فکری که از مقام معظم رهبری داریم و آنچه در کتاب «شرح اسم» در باره گذشته فکری ایشان خوانده ایم، ایشان را فردی خرد گرا و واقع بین می شناسیم، اما شرایط به گونه ای شده است که افکار ایشان در میان مجموعه ای از عوامل مؤثر در تفکر جامعه تنها و مغفول مانده است، به طوری که بخش های مهمی از صداوسیما، این خط خردگرایانه را دنبال نکرده و معرکه را به گروه های شعاری و افراطی واگذار کرده است.

این نویسنده ضمن اشاره به فعالیت های فکری و پژوهشی که در قم جریان دارد، گفت: متاسفانه بسیاری از این مؤسسات زیر سلطه کسانی است که گرچه به ظاهر به اندیشه های فلسفی اهمیت می دهند، اما در باطن گرفتار افراط گرایی در زمینه اندیشه های مربوط به ظهور بوده و با ترویج کیش شخصیت و مراد و مریدی، طلاب خود را گرد خود و برای خود پرورش داده و به رغم هزینه های سرسام آور هیچ خروجی فکری روشنی ندارند. برخی از مشهورترین این موسسات، فقط علاقه مندند شارح افکار رئیس باشند تا حامی جریان علم و دانش دینی مستقل. هرچه می نویسند و چاپ می کنند و گاه بیش از چندین مجله هم دارند، شرح افکار بزرگ تشکیلات است و بس. به همین دلیل پیشرفت مناسبی هم نداشته و خروجی قابل ملاحظه ای ندارند و به جای آن، به روش های حذف دیگران از هر طرف، اعتماد بر گروه های افراطی از سوی دیگر و تکرار مکررات روی آورده‌اند. آنچه امروز در حوزه مطرح است، طبقه بندی همان حرفهای گذشته، دسته بندی تازه تر اما در واقع، اگر نگوییم کم محتواتر، چیزی همطراز گذشته است.


جعفریان گفت: این اسباب تاسف است که یک مجری تلویزیون بگوید برج ساعت را در مکه ساخته اند برای این که اگر مهدی (ع) ظهور کرد، تک تیراندازانشان از آنجا حضرت را هدف بگیرند. آخر این چه دانشی است، چه علمی است؟‌ چه بینشی است که به مردم داده می شود؟

وی با هشدار درباره برنامه های تکراری شعاری در سیما گفت: افراط زیاد در این برنامه ها دربین مردم به تدریج نوعی واکنش منفی ایجاد می کند و شاید به تدریج باعث زدگی مردم بشود، کما این که همین الان هم بخشی از جوانان را بی اعتماد کرده است. هر چیزی، حتی نشان دادن شعائر دینی، باید معقول، به اندازه و به تدریج باشد تا اثر خود را ببخشد. این چیزی است که در روایات هم تاکید شده است. اما مع الاسف شاهد نوعی افراط هستیم. این که فکر کنیم با این کار میخ دین را محکم تر می کنیم درست نیست، این ممکن است نتیجه عکس بدهد.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260410

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یه دانشجو IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    86 25
    صحبتهای قابل تاملی بود بقول زنده یاد دکتر شریعتی"خداوندا به متعصبین ما فهم و به فهمیدگان ما تعصب عنایت کن" آمین!
    • ساقیان IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      24 11
      مطالب خوبی بود اما به یاد داشته باشید که ظهور صغری را چند سال قبل آیت الله مکارم شیرازی برای اولین بار در سخنرانی رسمی بیان کردند!
    • حمید IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      21 12
      لطفا این جملات راحذف نکنید..من هم شنیدم که در اطراف کعبه تیربار واسلحه گذاشتند که امام زمان را ترور کنند واین جملات رامتاسفانه افراد به اصطلاح مداح میگویند.ویک عده از بچه های کم سن وسال باور میکنند . من که خیلی تاسف خوردم
    • عباس IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
      8 19
      عالی بود.نفستون گرم.یا مولا
  • بدون نام IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    اینقدر رسا ومستدل هست که نیازی به نظر گذاشتن ندارد متشکریم
    • مصطفی ترک همدانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      62 19
      هرچند که نیاز به اظهار نظر نیست اما باید بگویم انصافا لذت بردم و از دانش و سوادتان بهره گرفتم. موفق باشید. این روزها حال دینمان را تب دار می بینم...
  • علی IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    متاسفانه در میان روحانیون هم افراد باسواد و شایسته کنار گذاشته شدند
    • hooman IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      17 7
      بین روحانیون تو تلویزیون آقای دکتر رفیعی از همه معقولتر حرف میزنه نه بیش از اندازه میترسونه نه بیش از حد آسون میگیره!...یا مهدی روحی فداك
  • بدون نام IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    77 31
    بالاخره سطح فکر و علم روضه خونامون باید به استادای دانشگاهامون بیاد دیگه !
  • فرزاد...اصفهان IR ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    حرف حساب
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    سلام خداوند بر ایشان! بعضی وقت ها آدم احساس می کند که همه عرصه ها خالی نیست. هربیشه گمان مبر که خالی است شاید که پلنگ خفته باشد...
  • سامان CH ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    شیر مادرت حلال جناب جعفریان امان از این تحجر که این روزها به حساب دین و علم به خورد مردم می دهند
  • حسن IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    33 11
    واقعا حرفاش منطقی است.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    28 11
    احسنت
  • محمد IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    30 10
    جاناسخن ازجانب ما میگویی
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    30 11
    شجاعت شما قابل تحسینه
  • بدون نام IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    31 9
    طی این دو دوره با گوشت و پوست و استخوانم معنی « متحجرین مقدس مآب را دانستم» متاسفانه امروز طریقت مبتنی بر بدعت جای شریعت مبتنی بر اسلام ناب را گرفته است و هر کس برای خودش دکانی باز کرده است و شاگردانی تربیت کرده است و ... نکته مهم این جاست که اگر این موضوع پا بگیرد که گرفته است یک نوع مسلک گرایی مطلق انگار جای دیانت مبتنی بر عقلانیت را می گیرد که زدودن ریشه های انحرافی آن شاید به این راحتی ها نباشد. هرگز نباید تصور کرد که با بگیر و ببند بشود جلوی این فرقه ها نوظهور را گرفت و در این راه باید گفت فآتحه برای همه چیز.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    21 12
    حرف حساب جواب نداره
  • سجاد EU ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    آقای پناهیان جلوی رهبری این صحبت رو گفتن و اگه اینقدر خلاف بودن رهبری تذکر میدادن ! حالااین آقا حتما خودشون رو از رهبری عالم تر میدونن !!! خواهشا نظر رو انتشار بدید تا بقیه هم آگاه بشن با تشکر
    • بدون نام IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      19 9
      واقعا ممنون.اگاه شدیم برادر سجاد.خدا اجرتان دهد که ما رو از گمراهی نجات دادین .دست خبر انلاینم درد نکنه که منتشر کرد و ما را نجات داد!!!
    • بدون نام US ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      17 9
      میتونی با نگاهی به مثبت و منفی ها از سطح آگاهی مردم مطلع بشی دوست عزیز!
    • بدون نام US ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      35 10
      جلوی هر کس که گفته باشند ... حرف غلط، غلط است...
    • بدون نام IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 2
      متن رو بخونید خود آقای جعفریان در این رابطه جواب ابهام شما رو داده آقا سجاد
  • کیا IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    27 15
    خدا پدرت را بیامرزد شیر مادر حلالت جانا سخن از زبان ما میگویی
  • اسماعیل علوی US ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    32 11
    دریغ و درد که در این وانفسای جولان متحجرین وقدرت یافتن آنان مراجع که باید پاسدار دین باشند مرعوب و ساکتند!!!!!!!!چرا ؟؟؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    25 9
    خیلی خوب بود . امیدوارم اگر آقایان هم جواب قانع کننده ای دارند اطلاع رسانی کنند
  • امیر علی US ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    21 11
    خدا حفظتان کند که اینقدر روشن و فصیح صحبت کردید انشالله خدا مذهب شیعه را از شر خرافات ودشمنان دوست نمایش حفظ کند بینهایت از شما سپاسگذاریم
  • احمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    32 23
    سخنرانی آقای پناهیان در دانشگاه امام صادق ع هم که از تلویزیون پخش می شد نیز نکته ای نداشت و هر چه بیشتر دقت می کردیم چیزی عایدمان نشد.فرق است میان منبری که فقط از تراوشات ذهنی شخصی است و بدون عمق کافی است با منبری که از قال الباقر و صادق در می آید و با ذهن خلاق ، به روایات عمق می دهد... ای کاش منبری های معروف وقتی هم برای مطالعه می گذاشتند یا حداقل اگر حرف جدید نداشتند همان قبلی ها را تکرار می کردند و به سمت بازی حرافی و سخنرانیهای پوک نمی رفتند....
  • م.منوچهر US ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    19 11
    نمیخواهم جریان سازی کنم ولی اشکالات در گفته های بعضی از اشخاصی که ایشان نام بردند و در رسانه ها هم زیاد ظهور میکنند بیش از اینها و تأسف آور است اما باید دید چرا به این افراد اقبال وجود دارد؟ چرا جامعة دانشمندان دینی به راه حلی در باره این مناسبت ها و نیازهای روزافزون جامعه برای حضور و پاسخگویی آنها نرسیده . آیا نباید برای طرح اینگونه مسائل برای مخاطبان مختلف افراد موثقی معرفی شوند و در فهرست برنامه سازان قرار گیرد؟ وقتی آنها که وظیفه دارند کاری نمیکنند و کنج عافیت گزیده اندٰ ٰ برنامه ساز رسانه که نوعا از عوام جامعه هستند تکلیفشان چیست؟ دسترسی به چه کسی غیر از همینها دارد؟ ...
  • بدون نام IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    26 4
    اسلام دین عقل است .هرچیزی غیر ان باطل .اینان تفکراتشان را شاخص برای دین وتاریخ قرار می دهند .اگر غیر از خواسنه خودشان باشد باطل قلمداد می کنند.افرین بر کسانی که تفکر می کنند وبا فکر حرف می زنند.
  • طالقانی IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    26 13
    من نظرات آقای جعفریان را مطالعه کردم.دقت خوبی به مسائل جامعه دارند.شناخت خوبی هم از آقای پناهیان که یکی از افراطیون عرصه سیاست کشور می باشند،دارند.از مطالب ایشان استفاد کردم.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    26 13
    زهي سعادت، اميدوارم امثال اين تفكر در جامعه بيشتر وبيشتر شود. به نظر من اگر بگوییم آقای رسول جعفریان یکی از مصلحان بزرگ جامعه دینی هستند حرف گزافی نزدیم. کار ایشان باید دنبال شود. صحبت های ایشان شبیه صحبت های سید محسن امین عاملی مصلح بزرگ که آغاز قرن پیش با خرافات وافراطگری های مداحان وروضه خوانان بی سواد مبارزه کرد تا جایی که اورا تکفیر کردند.
  • بدون نام DE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    35 18
    باسلام به عنوان یک طلبه مشغول در سطح خارج(اجتهاد) و دانشجوی دکتری جامعه شناسی حرف های محکم آقای جعفریان را بسیار مفید و ارزشمند می دانم
  • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    12 13
    salam afarin adam ina ro mibine omidvarish bishtar mishe
  • nobody IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    26 25
    من صحبتای آقای عالی را در حضور رهبری گوش دادم نگفت که : امام حسین علیه السلام برای برپایی حکومت اسلامی مبارزه نکرد گفت: بدنبال حکومت اسلامی بود ولی هدف اصلیش بالاتر از اون بلکه امر به معروف و نهی از منکر و مقدمات برای برپایی حکومت اسلامی بر کل دنیا بود، بی انصافی که بگیم فقط واسه حکومت بر عراق آل الله کشته شد افراط تو هیچی خوب نیست، تو انتقاد کردنم نباید افراط کرد
  • بدون نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    31 8
    امان از اون روزی که دین رو از مداحان بگیریم و جای آخوند واقعی که نشر دین است با مداح عوض بشه!!! متاسفانه الان مداحان، به جای مداحی کار آخوندی می کنن
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    23 10
    به نظرم آقای جعفریان این صحبت ها را علاوه بر افکارعمومی ، می بایست در جایی مطرح کند که امکان اعمال قدرت و مقابله با این جریانات را دارند : علمای عظام و مراجع گرامی اولین و بهترین کسانی هستند که هم می توانند و هم لازم است که در مقابل رواج خرافات و بدعت ها موضعگیری عملی و موثر انجام دهند.
  • سیدحسن IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    19 15
    احسنت استادبزرگوار گل کاشتی .
  • نقد سیاسی IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    39 82
    1-آقای جعفریان به همه گیر می دهد که کار هایتان سیاسی است ولی خودش تمام تحلیل هایش صبغه سیاسی دارد نمونه بارزش همین نوشته. 2- اگر شما خیلی از آقای پناهیان عالم تر هستید به اندازه یک سوم ایشان در رسانه ها حرف حساب بزنید تمام کار شما شده است گیر دادن به این و آن و حمله به دولت! این هم از تولید علم حضرتعالی! 3- متاسفانه آقای جعفریان چنان تحت تاثیر عالم غرب زده دانشگاه قرار گرفته که هرکسی در سخنرانی هایش روضه بخواند دیگر علمی سخن نمی گوید ؛ روضه خوان و در حد یک مداح است.
  • فرهاد هادی EU ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    30 16
    درود بر حناب استاد آقای جعفریان که حقیقت رو بیان فرمودند.سؤال اینجاست که:::چـــــــــــــــــــــــــــرا فقط چند نفر خاص در صدا وسیما سخنرانی می کنند . این همه عالم ودانشمند پس برای چیست؟ اگه اینها برای امت اسلامی کافیه بنابراین بفرمائید تا دانشگاه ها وحوزه های علمیه تعطیل شوند.
  • بدون نام IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    22 14
    (روحانی واقعی ) درود بر ایشان
  • محب الحسين IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    27 8
    در اين ايام عزاداري ابا عبدالله ار بعضي اين منبريها ومداح ها والبته نه از همه آنها چيزهايي براي گرم كردن مجالسشان شنيدم كه واقعا"آْرزو ميكردم در آن جلسه اين امكان بود بلند ميشدم معترض بشوم كه اين سخنان سخيف ، سبك .بي ارزش وبي سند را براي جمع حضاري كه وقتشان را گذارده اند كه يك مطلبي كه به درد دين ودنيايشان بخورد بشنوند از كدام قوطي عطاري پيدا نموده است ميزند.چون وهن ائمه بود واين افراد يا قربه الي الله از سر جهالت ويا براي گرم كردن دكان روضه خواني براي بظاهر گرفتن گريه وانگشت تعجب به دهان گرفتن مردم از فدرت ماورايي ومعجزه گونه بودن هر لحظه از زندگي خارق عادات حضرات معصومين (ع) اينگونه سخن ميرانند وافسوس كه بخشي از مردم هم كه دنبال احساسات لحظه ايي وگذرا هستند از اين جماعت خوششان ميآيد.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 1
      دوست عزیز اتفاقا راه اش این است که بلند شوید و خیلی محترمانه سووال کنید یعنی بپرسید مستند این حرف شما چه است از کجا این طور سخنی را به زبان بیاورید و بگویید من این حرف شما را نقل قول می کنم و توی سایت ها می گذارم یا به دفاتر مراجع می برم تا با جواب درست مطابقت داده شود اگر درست بود حتما اعلام می کنم و اگر نه ... این طوری یک عده مداح خوش خیال کاسه کوزه شان را جمع می کنند من که تصمیم گرفتم از این به بعد همین کار را بکنم شما هم امتحان کنید ضمن رعایت همه شرایط و آداب احترام بی آن که به مجلس یا عزاداران یا شخص گوینده سخن توهینی بشود فقط سووال کنید فقط سووال مجادله و مباحثه لازم نیست فقط سووال
    • بدون نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 1
      همه حساسیت های دوستان در جانبداری از جناب پناهیان یک دلیل بیشتر ندارد و آن این که این امر انتقاد و نقد از شخص گوینده سخن ظهور پیوند خورده است با امری به شدت معنوی روحانی و در عین حال اعتقادی حال این امر به شدت معنوی و روحانی و اعتقادی توسط شخص سخنوری مورد بهره برداری قرار گرفته است که با وجود مبانی درست نتیجه غلط استنتاج شده است حالا شما می خواهید این را نقد کنید چه می شود در وهله اول سراغ این مباحث رفته و استدلالات و احتجاجات آن را بیان می کنید نتیجه چه می شود شخص خواننده انتقاد خیال می کند که سراغ اصل موضوع یعنی همان بحث مبنایی ظهور رفته اید و اصل حرف را رد می کنید این است که احساساتی می شود و رد موضع مخالف می کند و این درست همان نقطه ایی است که جناب جعفریان از آن می ترسد پا گرفتن عصبیت ها
  • هادي IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    24 12
    آقاي جعفريان .حالا كه شما انتقاد منطقي كرديد عرض ميكنم لطفا به اظهارات و حرفهايي كه در مورد دكتر شريعتي كه اغلب برگرفته از ذهن خلاقتان بوده رجوع كنيد .آنوقت خواهيد ديد جنابعالي هم بايد در مواضعتان دقيقتر و مستند تر سخن مي گفتيد.خدا عاقبت همه ما را بخير كند
    • بدون نام IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      18 9
      مگه شریعتی کیه دوست عزیز که نشه نقدش کرد و هرکی حرفای پراشتباهش رو نقد کنه مرتکب گناه میشه؟؟... ای بابا چرا ما ایرانیا انقدر اسطوره پروریم
  • بدون نام IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    14 9
    کو گوش شنوا!!
  • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    34 6
    بعضي وقتها در همين صدا وسيما افكاري را منتشر ميكنند كه بدتر از شبكه هاي ماهواره اي است
  • حمید IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    9 11
    با سلام وتشکر جانا سخن از زبان ما میگویی انصافا مطالب بحقی است که یکی از علتهای آن بها دادن بعضی از مسئولین و تریبونهای خاص به این گونه افراد است بنده بدلیل همان دلایل ذکر شده چند سال است هرموقع شبکه ای از سیما در حال پخش صحبت ایشان است شبکه را تغییر میدهم.
    • احمد IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
      13 5
      بنظرم دارد در حق ایشان بی انصافی میشود. خداوند راه راست را به همه مان نشان دهد إن شاءالله. یا علی
  • محسن IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    14 24
    عمق فاجعه اونجاست که خیلی از تحصیل کرده هامون هم مرید امثال آقای پناهیان شده اند
  • امیر IR ۲۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    33 19
    سلام آقای جعفریان به اطلاع می رساند فایل صوتی آقای پناهیان روی سایت khamenei.ir گذاشته شده است می توانید یک بار کامل و با دقت به سخنرانی ایشان گوش بدهید و دوباره مطالبی را که عنوان کردید بدون بغض سیاسی و حسادت نسبت به 9 سخنرانی که ایشان در یک روز در محرم برگزار می کنند یعنی در یک دهه محرم90 جلسه با 9 موضوع سخنرانی ، در آن صورت ببینید چگونه نسبت به ایشان با بی اطلاعی کامل نسبت به مطالب عرضه شده توسط ایشان بی انصافی به خرج داده اید.
  • امیر IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    34 34
    سلام آقای جعفریان به اطلاع می رساند با بررسی مطالب ایشان و انتقادات شما مواردی را متذکر می شوم 1-آقای پناهیان سنت های الهی و نصرت الهی با استناد به قرآن را مطرح می کنند 2- به استناد بسیاری از روایات شیعیان می بایست همیشه منتظر ظهور و آماده ظهور باشند اما با مطالبی که شما می فرمایید ما مثل یک شهروند اروپایی و امریکایی دنبال حقوق مدنی با بشری باشیم نه منتظر ظهور البته ایندو مانعه الجمع نیستند که شما قیاس کردید . 3- انتظار می رود از شما که روحانی هستید به اولین آیات قرآن که اعتقاد به غیب است مردم را دعوت نمایید نه به علم غربی که هر روز ماقبل خودش را نقض می کند 4- البته کسی که ایمان به غیبش کم شود چشمش هم نشانه های ظهور که پیروزی مسلمان ها بر دشمن است را نمی توانند ببینند مانند شما
    • بدون نام IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 1
      افرین بر این نظر
  • بدون نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    38 23
    حاج آقای پناهیان علم غیب ندارد پیشگو هم نیست در مطالب ایشان در سایت مقام معظم رهبری هم سخنرانی ایشان آمده و در آن زمان ظهور را معلوم نکرده که شما این تهمت ها را میزنید بلکه گفتند باید برای ظهور آماده باشیم که این مطلب ایشان پایه حدیثی دارد
  • مهر IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    12 22
    درود بی کران بر جناب آقای جعفریان
  • بدون نام IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    16 10
    اگر صداوسیما به اندازه شطرنجی کردن مارکهای تبلیغاتی به مداحیهایی که میخواهد پخش کنداهمیت میداد و با استفاده از کارشناسان بی طرف اجازه پخش میداد جلو این مشکلات گرفته میشد.درودبرشما
  • بدون نام IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    18 4
    ممکنه سخنرانی این دو روحانی دارای اشکال بوده باشه ولی در کل به نظرم خوب بود. نمیشه فقط بیام اشکال بگیریم. ما خودمون چه کردیم؟
  • Mokhalef IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    5 6
    استاد دانشمند، در این بیانات به نقد فقهی - کلامی - تاریخی موضوعات مطرح شده پرداخته اند(فرض ایشان بر این بوده که ناآگاهانی قصد بدعت در شریعت دارند) اما از یک نکته بسیار مهم تر که قطعا هدف این دور جدید از بازتولید "ظهور نزدیک است"، می باشد غافل مانده اند: تالی بلافصل برجسته شدن موضوع "ظهور نزدیک است"، نزدیکی پایان دوره "ولایت عامه" فقها و درواقع از حَیّض انتفاع افتادن فلسفه وجودی "روحانیت شیعه" است (که به قصد حفظ شعائر و تنها در دوره غیبت موضوعیت دارد). در گستره حقوق اساسی و حکومت، نتیجه پذیرش این موضوع، زیر سوال رفتن فلسفه لزوم "ولایت فقیه" در نظام حکومتی این کشور است. اگر مطلب قابل نشر نبود خواهشا خود استاد بزرگوار بخوانند.
    • بدون نام US ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      3 5
      من همهمیدم طلبه ام اما مطالب جناب مخالف را نفهمیدم
    • بدون نام IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
      4 5
      مخالف کاملا باهات موافقم ........
    • بدون نام IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 0
      قبول ندارم شما با بیان این موضوع به نوعی مروج این تفکر هم شدید اصلا این طور نیست جناب پناهیان هم اگر موضوعی این طور و در این سطح مطرح می کنند با این قصد نیست بلکه با لحاظ شرایط و مقدماتی است که این طور مطرح می کنند هر چند به اشتباه اما نمی شود گسترش این نوع گفتمان را نتیجه این نوع تفکر دانست باور دارم که کسانی هم پیدا می شوند که از این موضوعات چنین بهره ایی می برند اما منظور ایشان این نیست
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۹
    7 16
    عالی بود خدا امثال شمارا حفظ کند
  • غفور رضوی US ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    23 4
    به آقای جعفریان و همه عزیزان توصیه میکنم کتاب آقای پناهیان درباره ظهور تا عنوان انتظار. عامیانه، عالمانه و عارفانه را بخوانند و بعد در مورد ایشون قضاوت کنند
  • حسین US ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    20 8
    خوب که مملکت دست جعفریان نیست و اگر نه همه را زندانی میکرد.
  • مریم US ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    19 15
    آقای جعفریان شما که از سخنران ها و مداحان انتقاد می کنید خودتون ایام محرم و فاطمیه و ماه رمضان و... کجایید؟؟؟؟ منبرتون کجاست؟؟؟ جوونایی که پای منبرهای امثال آقای پناهیان هستند را پراندن هنر نیست!! بروید کم کاری های خودتان را جبران کنید فقط کتاب نوشتن درد دین را دوا نمی کند
    • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      2 1
      مریم جان اشتباه شما و ما همینه خیال می کنیم که هر کس روحانی بود باید منبر داشته باشد حالی که در اصل و اساس آداب حوزه منبر رفتن کار هر کسی نیست نه این که علم یا آیین سخنوری نمی دانند نه آن ها در اصل بر این اعتقادند که منبر منبر رسول الله (ص) و ائمه (س) است و هر کسی نمی تواند و نباید از آن بالا برود مگر بنابه شرایطی که مهمترین اش حفظ آداب و شعائر الهی و خلوص نییت و سالم سازی وجود و علاوه بر همه این ها علم و اجتهاد است کار نداشته باش که بعضی وقت ها این شرایط نقض می شود ولی منبر داری کار ساده ایی نیست و اگر کسی هم نمی رود دلیل بر نداشتن سواد یا تعهد یا تخصص یا حتی اصول اخلاقی نیست بلکه در آن جایگاه اصلح تر از خودش را لایق می داند مگر این که حکم ولی مسلمین باشد
    • بدون نام IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      2 0
      دوستان نظر دهنده بهتر است بجای درود ونفرین با استدلال حرف بزنند تا همه از نظرات یکدیگر استفاده کنیم.
  • یه رهگذر IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    5 7
    با عرض سلام و ادب خدمت استاد عربر جناب جعفریان. صرفاً جهت اطلاع حضرتعالی عرض می کنم آقای پناهیان در لیست سیاه رسانه ملی است.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    18 2
    اللَّهُمَّ اكْشِفْ هَذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ بِحُضُورِهِ وَ عَجِّلْ لَنَا ظُهُورَهُ إِنَّهُمْ يَرَوْنَهُ بَعِيدا وَ نَرَاهُ قَرِيبا خدايا اين اندوه را از اين امت به حضور آن حضرت برطرف كن،و در ظهورش براى ما شتاب فرما،كه ديگران ظهورش‏ را دور مى‏بينند،و ما نزديك مى‏بينيم
    • علیرضا NL ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      0 0
      نظر من رو تایید نکردن، خیلی ناراحت بودم، اما وقتی این کامنت رو دیدم دلم آروم شد، خیلی زیبا بود!
  • سروش EU ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    21 5
    بنام خدا ـ سلام آقای جعفریان. هدف شما را از اینگونه انتقاد میتوان یا امر بمعروف و نهی از منکر دانست و یا گشودن فضایی برای ایجاد بحث و واداشتن به اندیشگی و یا رواج بیش از پیش امری منکر که همانا حب و بغض ،حسادت،خودنمایی و حب جاه و مقام است. اگر مورد اول منظورنظرتان بوده که حتما خودتان با اینهمه اظهار فضل بهتر میدانید که روش نقد صحیح و کارشناسانه چنین نیست. حتی خیرخواهانه هم نیست چرا که اگر خیریتی در نقدتان بود باید قبل از مطرح کردن آن در جمعی آنهم جمع عامه ی مردم ؛ ابتدا با خود آقای پناهیان صحبت میکردید. ایشان بسیار انتقاد پذیر هستند و انتقادات مصلحانه را سریعا مورد توجه و عمل قرار میدهند. و بعد از آن، طرفین با عده ای از علما به شور می پرداختید....
  • سروش EU ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    20 3
    ادامه ... اگر هدفتان از این نقد،مورد دوم بوده است باید بگویم با روش تخریب شخصیت،آنهم تا این حد بغض آلود که تماما نشانگر عدم آگاهی کامل شما از اهداف،توانائیهاو مهارتهای فکری ایشان است؛بجایی نمیرسید.همانطور که تا بحال به احقال این هدف آرمانیتان(!!!) نرسیده اید.چون اگر رسیده بودید یک سوال اساسی و بسیار مبرهن و مبرّز پیش میآید که شما،بله شما جناب آقای رسول جعفریان در این 33 سال کجا بوده اید؟منتظر بودید به پست، مقام و تریبونی برسید که بتوانیدحرف بزنید؟؟!!که باز متاسفانه باید بگویم این عمل شمانیز اصلا حسینی نبوده است!!! ینابراین فقط مورد سوم باقی میماند که باز هم باید تأسف خورد. من تمام سخنرانیهای ایشان و حاج آقای عالی را حداقل دو یا سه بار گوش داده ام. هیچکدام از مواردی که برشمرده بودید را نیافتم
    • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      1 3
      سروش جان با این مطالب به شدت شسته رفته ثابت کردی چندان بی حب و بغض هم نیستی و رابطه اراد و مریدی ات جا برای شنیدن نکته نهفته از نقد جناب جعفریان نمی گذارد
  • ABDOLLAH IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    9 18
    درود بر جناب آقای جعفریان
  • بدون نام IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    4 2
    حضر ت امام فرمودند انتظار فرج از نیمه خرداد کشم که خود موید طلوع سپیده ظهور ونظریه اغاز ظهور تدریجی امام زمان که حضرت ایت الله مکارم مطرح نموده و متن صحبت های ایشان در مجلات است می باشد که انصافا باید گفت انقلاب عظیم اسلامی و موج بیداری اسلامی و ذلت ابر قدرتها مخصوصا شکست اخیر اسراییل در غزه دلیل فرا هم شدن مقدمات ظهوراست که امام فرمودند انقلاب اسلامی ما مقدمه انقلاب جهانی امام زمان است
  • بدون نام IR ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 0
    استاد جعفریان کلی صحبت کرده اند و استدلالی وبا استناد دقیق صحبت نکرده اند. به عنوان یکی از خوانندگان کتابهاییشان توقع بسیار بالاتری از ایشان داشتم...
  • زهرا IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 1
    ای کاش اقای جعفریان به جای استفاده از ادبیات زشت و تحقیر امیز و رکیک اندکی نقد منصفانه داشتند.واقعا پشیمانم که چرا اینقدر کتابهای ایشون رو خوندم.آقای پناهیان عزیز من از شما عذر خواهی میکنم که این انسانهای به ظاهر عالم و دانشمند با شما این برخورد را دارن!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 0
    کاشکی در جهت انتشار فرهنگ مهدویت که اینقدر مظلوم است هم تا این حد دغدغه داشتید و ایضا بعضی از دوستان مخالف که به نظر میرسه از اظهارات شما خیلی خوشحال شدند.
  • علی EU ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 1
    من فقط از همه خوانندگان این متن و آقای جعفریان دعوت میکنم بدون ذهنیت قبلی کتاب انتظار عامیانه عالمانه عارفانه آقای پناهیان رو مطالعه کنند و اونوقت بدون تعصب جواب بدن که چه کسی بیشتر از همه سعی در اصلاح باورهای اشتباه ما در زمینه مهدویت داره و کدوم کتاب مفیدتر و علمی تر و مستندتر از این کتاب در زمینه انتظار و ظهور نوشته شده؟
  • بدون نام IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    3 3
    به نظرم آن که پای سخنرانی آقای پناهیان میشینه باید حسابی عقلش را به کار بگیره تا بفهمه، آن عده ای که آقای پناهیان را می کوبند خداییش چند تا سخنرانی ایشون را درست و حسابی گوش دادند ما که هر چه گوش دادیم لذت بردیم.