رئیس مجلس در دیدار با نوری المالکی نخست وزیر عراق درباره گسترش همکاری دو کشور و مسائل مهم منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

به گزارش خانه ملت، علی لاریجانی همچنین در نشست مشترک خبری با عصامه نجیفی همتای عراقی خود، گفت: عراق کشور مهمی در منطقه است که از ساختار دموکراتیک برخوردار بوده و امروز ظرفیت بزرگی برای نقش آفرینی در منطقه دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، همکاری‌های تهران و بغداد را همه جانبه خواند و افزود: روابط پارلمانی ایران و عراق به تقویت تعاملات دوجانبه کمک خواهد کرد.
وی با بیان این که همکاری‌های مشترک در زمینه مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و پارلمانی ظرفیت بسیار خوبی برای حل مشکلات منطقه به وجود می‌آورد، تصریح کرد: امروز درباره موضوعات مختلفی از جمله همکاری‌های بین‌المجالس آسیاسی و اسلامی گفتگو کردیم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس در ادامه با اشاره به تحولات فلسطین، گفت: امروز خیلی خوشحالیم که مردم فلسطین توانستند با شجاعت کمر رژیم صهیونیستی را بشکنند و افتخار می‌کنیم که از مجاهدان فلسطینی و نیروهای مقاومت حمایت کردیم.
لاریجانی با بیان اینکه درباره مسائل مهم داخلی و منطقه‌ای گفتگو شد، افزود: مسیر منطقه به سمت اراده ملت‌ها سوق پیدا می‌کند، نه مسیری که دولت‌های خارجی و برخی کشورهای ماجراجوی منطقه با رفتاری نادرست دنبال آن هستند.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات سوریه، گفت: باید در سوریه اصلاحات دموکراتیک صورت بگیرد و اختلاف ما با برخی از کشورها درباره موضوع سوریه بر این است که آنها معتقدند با تانک و اسلحه در این کشور دموکراسی برقرار می‌شود و ما مخالف نظرآنها هستیم چون اقدام برخی کشورها در سوریه باعث رشد تروریست‌ها می‌شود.
دیدار لاریجانی با اعضای کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق
 همچنین رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات همراه با حضور در کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق از نزدیک در جریان روند کار این کمیسیون قرار گرفتند.
لاریجانی در دیدار با اعضای کمیسیون روابط خارجی مجلس عراق، گفت: کشور دوست و برادر عراق می‌تواند نقش‌آفرینی موثری را در منطقه ایفا کند و جمهوری اسلامی احترام زیادی برای این نقش قائل است.
نماینده قم با بیان این که از زمانی که حرکت دموکراتیک در عراق شروع شد جمهوری اسلامی در کنار این کشور بود، تصریح کرد: ایران با همه مردم و گروه‌های عراقی شیعه، سنی و کُرد دوست است و تا آخر در کنار دوستان خوب خود خواهد بود و هیچ چیز مانع این مسئله نخواهد شد.
همچنین عصامه نجیفی رئیس مجلس عراق نیز در این جلسه مشترکات پارلمان این کشور با مجلس شورای اسلامی را فراوان خواند و گفت: باید با استحکام روابط پارلمانی به گسترش مناسبات دوجانبه کمک کرد.
در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز با بیان اینکه ایران کشوری مهم و کلیدی در منطقه است و این کمیسیون اهمیت بسزایی برای روابط با تهران قائل است، گفت: گسترش همکاری‌های دو کشور و کمیسیون‌های روابط خارجی مجالس ایران و عراق می‌تواند کمک شایانی را برای حل مشکلات موجود در منطقه به وجود بیاورد.
حقیقت‌پور نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز در این دیدار با بیان این که نشست مشترک نمایندگان دو ملت در کنار یکدیگر فرصت بزرگی است تا مسائل را با یکدیگرمطرح و درباره آنها همفکری کنند، گفت: سرعت تحولات سیاسی در منطقه افزایش یافته است، ‌از آنجاکه دو کشور ایران و عراق دارای منافع مشترکی هستند باید با همفکری حرکت کنند.
وی اظهار امیدواری کرد که مدل مناسبی برای همکاری‌های مشترک مجالس دو کشور تهیه شود و گفت: انشاءالله بتوان تشکیل اتاق همکاری مشترک پارلمانی و کمیسیون روابط خارجی دو کشور را سریعتر اجرایی کرد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =