روزنامه جوان نوشت:

 شدت تحریفات تاریخی در سریال ترکیه‌ای «سده با شکوه» - muhtesem yuzyil- که نسخه دوبله شده آن تحت عنوان «حریم سلطان» از یکی از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای نیز پخش می‌شود، سرانجام رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را نیز به واکنشی سخت وا داشت تا آنجا که رجب طیب اردوغان از قوه قضائیه ترکیه خواستار حرکتی قانونی علیه عوامل این سریال شد.
به گزارش «جوان»، پخش سریال «سده با شکوه» از شبکه «شو تیوی» ترکیه که از قریب دو سال و چند ماه قبل‌تر آغاز شد، از همان ابتدا با حرف و حدیث‌های فراوانی همراه بود. نمایش رذالت‌های اخلاقی پادشاه عثمانی عاملی برای اعتراض شمار زیادی از منتقدان ترکی به سریالی بود که با انتقال از شبکه شو به شبکه استار ترکیه همچنان در روزهای چهارشنبه پخش می‌شود و به رغم این اعتراضات در تیتراژ آغازین آن همچنان تأکید می‌شود که کلیه شخصیت‌ها و حوادث آن واقعی و برگرفته از تاریخ هستند. از اواخر تابستان امسال بود که «سده با شکوه» ترک‌ها با عنوان «حریم سلطان» به دنیای فارسی زبان‌ها نیز قدم گذاشت و به سریال اصلی یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان تبدیل شد، اما تحریف حقایق در تقابل ایرانیان و عثمانی‌ها پخش این سریال به زبان فارسی را نیز با حرف و حدیث‌های فراوانی پیرامون خوار و زبون نشان دادن ایرانیان در این سریال رو به رو کرد. اکنون و در حالی که این سریال ترکیه‌ای هنوز راه درازی برای رسیدن به نقطه پایانی خود دارد، نخست وزیر ترکیه در انتقادی شدید از این سریال، عوامل آن و شبکه استار را به تحریف تاریخ و ارزش‌ها و عقاید مردم ترکیه محکوم کرده است.
بر اساس این گزارش و به نقل از روزنامه‌های ترکیه‌ای «ترکیه گازتسی» و «حریت»، نخست وزیر ترکیه در حاشیه افتتاح یک مرکز مطالعاتی در ترکیه، نقبی به اجداد عثمانی خود زد و خواستار پیگیری قضایی ساخت این سریال در ترکیه شد. رجب طیب اردوغان در اظهارنظرهای صریح خود پیرامون این سریال با اشاره به اینکه ترکیه در مسیر حرکت اجداد عثمانی‌اش گام بر خواهد داشت، خاطر‌نشان کرد: «ما تصور می‌کنیم که این سریال مستند و اجداد ما نیز همان شخصیت‌هایی باشند که در آن به نمایش در می‌آیند، اما ما چنین اجدادی را در تاریخمان سراغ نداریم.»
اردوغان افزود: «ما این «قانونی» را نمی‌شناسیم؛ سلطان سلیمان کسی بود که 30 سال از عمرش را سوار بر اسب سپری کرد، اما سلطان سلیمان در این سریال برای ما شخصیتی ناشناخته است. روزهای زندگی او آن چنان که در سریال نشان داده می‌شود، در کاخ سپری نشده است.»
اردوغان همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش قوه قضائیه ترکیه را به پیگیری قضایی اتهامات پیش روی عوامل این سریال فرا خواند و گفت: «خوب است که مردم ترکیه این حقایق را بدانند و من همین جا در حضور ملت ترکیه کارگردانان این سریال و مالکان شبکه صاحب پخش آن را محکوم می‌کنم و در این رابطه از قوه قضائیه انتظار دارم که هر چه زودتر نسبت به ساخت چنین سریالی پیگیری‌های قضایی مربوطه را در دستور کار خود قرار دهند. اگر با ارزش‌ها و عقاید یک ملت این گونه بازی شود، پاسخ آن ملت به این بی‌احترامی نیز در چارچوب قانون خواهد بود.»
پس از اعتراضات پراکنده مردم ترکیه به سریال پر‌هزینه «حریم سلطان» این نخستین بار است که بالاترین مقام رسمی دولتی ترکیه اعتراض خود را نسبت به ساخته شدن این سریال این گونه رسماً اعلام می‌کند و این در حالی است که همچون «سده با شکوه» که عنوان اصلی این سریال است در روایت تاریخ سلطان سلیمان قانونی نیز ابهت، شکوه و جلال و قدرت بیش از اندازه چاشنی کار شده است؛ با این حال روایت رذالت‌های اخلاقی شاه عثمانی در حرمسرایش و نیز نمایش فسادی که به دور از چشمان او در تار و پود کاخش جریان دارد، مردم ترکیه و هم اکنون نخست‌وزیر این کشور را به رغم نمایش با‌شکوه تاریخ‌شان به واکنشی سخت وا داشته است.
بر اساس این گزارش، از نظر بسیاری از مردم کشورمان سریال تاریخی «حریم سلطان» به تاریخ ایران نیز توهین کرده است و این در حالی است که ورود یک شاهزاده از خاندان صفوی به حرمسرای سلطان سلیمان که در قسمت‌های آتی این مجموعه رخ خواهد داد، بی‌شک بر شدت اعتراض مردم کشورمان دامن خواهد زد، هر چند اکنون عوامل این سریال با دستور مقام نخست سیاسی ترکیه در خطر پیگیری قضایی و محکومیتی قرار گرفته‌اند که ممکن است قطار سه ساله پخش این سریال را پیش از رسیدن به مقصد متوقف کند.
5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    29 20
    هرکس نخواد نگاه نمی‌کنه هرکس بخواد نگاه می‌کنه پس اصولا توقیف فیلم کار بیخودیه ما که نگاه می‌کنیم و از بازی سلطان سلیمان و خرم و کلاً فیلم لذت می‌بریم
  • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    20 14
    خیلی هم قشنگه...تازه فیلمه دیگه...این همه شما ساختید حالا یه دونه اونا بسازن...
  • آیس IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    15 16
    این سریال در مورد زندگی خصوصی سلطان سلیمانه و حرمسرا داری در بین پادشاهان شرق در اون زمان کاملا رایج بوده حالا چه عثمانی و چه صفوی( کمااینکه الآن در کشورهای عربی هم هنوز رایجه و حتی بسیار سخیفانه تر) و اینکه در آینده یه شاهزاده ایرانی میاد تو حرمسرا خب چه فرقی میکنه زن زنه دیگه مگه ملیت ، دین ، قومیت و ... تفاوتی ایجاد میکنه ؟ ضمنا این سریال تو دبی هم پخش میشه ( هر شب ) و خیلی هم پر طرفداره ؛ و نکته آخر اینکه اگه سلطان سلیمان همه عمرش رو هم روی اسب میگذروند اعتباری برای ترکیه ایجاد نمیکرد چون جنگ افروزی فی نفسه یه ضد ارزشه تازه آقای اردوغان اگه میتونه لکه ننگ کشتار ارامنه رو از تاریخش پاک کنه...
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    87 56
    خیلیم قشنگه.پس شما خوب سریال ساختین شاه عباس و ملاصدرا و بقی.فقط یک سریال امام علی را دارین که آبروتون نره
    • محمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      14 12
      از نظر تو قشنگی چیه داستان خوب بازی خوب یا اینکه ....
    • بدون نام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      21 12
      اگه ملاصدرا رو دیده باشی میبینی که کاملا بر اساس واقعیات بود، هیچ اغراقی در خوبی و بدی کسی نشده بود، همانطور که لیاقتهای شاه عباس را نشان میداد خشونت و استبدادش نیز بود و همچنین نوع تفکر شیوخ ان دوران که برابر ملاصدرا بودند نیز به زیبایی به تصویر کشیده شده بود. ولی حریم سلطان چیزی مانند جومونگ کره ای هاست همه چیز شیک و مد روز امروز!!! فقط به تصویر واقعی زنان در دوران سلطان سلیمان که عکسش موجود است و تصویری که در این فیلم از انها ارائه میشود توجه کنید!
    • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      3 8
      که اون هم ربطی به ما نداره !!
    • بدون نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      7 13
      که اون هم ربطی به ما نداره !!
  • مرتضی IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    47 23
    با سلام حتما آقای اروغان دوباره تاریخ را مطالعه فرمایند هرچیزی که به مزاج دولتمردان ترک خوش نباشد که تحریف تاریخ نیست در مورد بانوی ایرانی نیز واقیهت است چه ما بخوایم چه نخواهیم نمیتوانیم نوشته های مستند تاریخی را از بین ببریم
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    54 4
    قبلا" رفقای شما می فرمودند کار خود حزب عدالت و توسعه است این سریال!!!!
    • حامد IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      9 1
      بله متاسفانه یکی از ایرادات رسانه های ما این است که در این مواقع به درستی وارد عمل نمیشوند،برای مثال خوب بود که رسانه ها از جمله خبرآنلاین یک گزارشی تهیه کند از اینکه مثلا سال پیش چندین کارشناس مسائل سیاسی ما ساخت این سریال را دلیلی بر نو عثمانی گری حزب حاکم میدانستند(هرچند ادعای آنها ممکن است هنوز هم درست باشد اما به هر حال یکی از شهوداتشان خطا بوده است)این گونه هم عیار کارشناسان سنجیده میشود،هم باعث میشود برخی اظهار نظرها دقیق تر و راهگشا تر باشد،برای مثال اگر آن کارشناسان اندکی تحقیق میکردند متوجه میشدند که صاحب کانال استار و شو که مربوط به مجموعه دوغان میباشد یکی از مخالفان سرسخت حزب حاکم میباشد
  • بدون نام IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    50 40
    چرا ایران به پخش آن اعتراض نکرده است؟ چین حتی به مطالب درسی کتب ژاپن هم اعتراض می کند.
    • ناصر IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
      36 0
      دولت وقتي برا اعتراض كردن نداره بايد جهان مديريت كنه.....
  • سخن پنهان IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    35 3
    دروغ 300 راساختند ما چکار کردیم . اسکندر رو ساختند ما چکار کردیم .و..............خیلی فیلم های دیگر اخیرا" هم سریال عربی عمر همه علیه ایران ما چکار کردیم آیا کارگردانی پیدا نمیشود مقابل به مثل کندو حداقل جنگ هائی که ایران مقابل عثمانی ها پیروز شده است رو به تصویر بکشند بابا ماهم تاریخ داریم فقط نق زدن و بلدیم
  • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    32 3
    وقتی که کشور خودمان از پرداختن به تاریخ گذشته ایران اجتناب میکند و ورود به تاریخ یک تابو میباشد و صداسیمای ملللیییی ما شاید در این 34 سال به تعداد انگشتان یک دست هم به تاریخ پیشین کشورمان نپرداخته .باید هم شاهد اینگونه دروغ پردازیها از سوی کشورهای دیگر تحریف تاریخ ضبط مفاخر و مشاهیر ایرانی به نام کشور خودشان باشیم.خدا وکیلی مسئولان صدا سیما نگاه کنند چند فیلم و سریال و تله فیلم و انیمشن با هزینه گزاف در زمینه دینی ساخته شده است و چند در حوزه تاریخ و فرهنگ ایران و ایرانی و با چه هزینه ای آیا این انصاف است که در مملکت ایران زمین صحبت از تاریخ با شکوه ایران زمین نتوان کرد.در صورتی که فرهنگ ایرانی از قدیم سرآمد تمامی فرهنگهای دنیا بوده است.خبر آنلاین خواهش میکنم نظر من را بگذار
  • يک بيننده IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    11 4
    حالا شايد سريال به محدوده هاي خاصي از زندگي سلطان سليمان و تاريخ آن زمان زوم کرده باشد ولي اين دليل بر تحريف نيست و مي توان گفت که در اين سريال ، تاريخ را بصورتي ناقص و تنها از يک زاويه خاص نگاه کرده است که البته در درستي محتوا در اين زاويه ديد خاص ايرادي وارد نيست.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    14 4
    یه کی نیست به آقای اردوغان بگه شیش هفتا بچه های سلطان سلیمان از روی اسب بعمل اومدن ؟ ضمناً آقای اردوغان برای مرور تاریخ اجدادش لازمه مجدداً یه سری به کاخ توپ کاپی استانبول بزنه و به حرمسراهای کاخ که محل نگهداریه سوگلی های سلطان های عثمانی بوده یه نگاه دقیقتر بندازه .
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    16 5
    سلام ایران برای ساختن سریال خیلی ازکشورهای دیگرغنی تراست چه سریالهای دینی ودیگرایانمی شودشاهنامه راسریال کرد
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    24 0
    من که ندارم ببینم.اما اینقدری که ازش شنیدم سلطان سلیمان را مرد خوب و ارومی نشون میده در حالیکه خود ترکا هم میدونن سلیمان حاکم خونریزی بود.او وقتی کلیسای بیزانس را در غرب بسفر فتح کرد همه پناهندگان را از پیر و جوان کشت و نقل است که وقتی خواست آنجا نماز شکر بخواند جای تمیز از خون در ان کلیسای بزرگ پیدا نکرد.در هر حال او سلطانی خونریز بود و به قول همین اردوغان عمرش پشت اسب ( در حال جنگ ) گذشت. اما در داستان جنگ صفویه با عثمانی کار ما اشتباه بود که به تحریک انگلیس و به بهانه شیعه و سنی با انها وارد جنگ شدیم در حالیکه توافق هایی را با آنها داشتیم.مسائل را نباید با هم مخلوط کرد.
  • بهمنی EU ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    23 7
    سلطان سلیمان یک فرمانروای جنایتکار ومتجاوز بود که به کشورهای مختلف از جمله ایران تجاوز کرد اما قزلباشها ومردم آذربایجان درس خوبی به این جنایتکار داده و شکستی تحقیر آمیز وباخفت به وی تحمیل کردند.
  • بهمنی EU ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    21 4
    شاه طهماسب وسلیمان سریال حریم سلطان گویا پرهزینه ترین سریال تلویزیونی ترکیه است. در تجلیل از سلطانی جنایتکار که چهار بار به ایران یورش برد وبین النهرین را از ایران تجزیه کرد. در پاسخ به این سریال .پاسخ شاه بزرگ ایران زمین .شاه طهماسب به سلیمان را می آورم ویاد وخاطره شاه طهماسب بزرگ را پاس می دارم.اما پاسخ شاه طهماسب: «خواقین ديار و سلاطين ملك توران و خانان ماوراء‌النهر و خطا و ختن را به خاطر چنان خطور كرد كه چون حضرت شاه با باام‌انارالله برهانه متوجه عالم بقا شد، مملكت مازندران و مملكت خراسان و سجستان و فارس و طبرستان و عراق و آذربايجان و تمامي ايران بهشت نشان بي‌صاحب خواهد بود و از اين معني غافل كه، خاكساران جهان را به حقارت منگر تو چه داني كه در اين گُرد سواري باشد اما جواب آن که گفته ا
  • مهناز IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    9 6
    سریاله میتونه هر داستانی داشته باشه مستند تاریخی که نیس
  • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
    20 16
    سریال چرتیه
  • اردشیر IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۷
    2 3
    پادشاهی که سلطنت خود را به هوسرانی با زنی بنام خرم سلطان دهد همین هست و مستندات تاریخی هم همین را می گوید بنظرم عنوان فیلم حرم سرای سلطان باشد بهتر هست