دکتر محمدرضا وصفی در مطلب تازه خود در خبرآنلاین با عنوان «تقویمی سامان یافته در خانه جد پیامبر» به تاریخچه ایجاد تقویم هجری و علت نامگذاری ماه‌ها پرداخته است. <BR> <BR>

استاد دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است: در سال 412 میلادی، یعنی حدود دو قرن پیش از ظهور اسلام، سران قبلیه های عرب در مکه، برای یکسان سازی و سامان دادن به پیوستگی و اسامی ماه های عرب، گرد هم آمدند.
جلسه یاد شده در منزل کلاب بن مرة، جدّ پنجم پیامبر شکل یافت. این تقویم عربی، پس از هجرت پیامبر، هجری نامیده شد. پذیرش رسمی تقویم هجری، تقریبا در نیمه سال سوم خلافت عمر بن خطاب، به توصیه علی ابن ابیطالب، در ربیع الأول سال شانزدهم هجرت رسمیت یافت، و به دنبال آن اول محرم سال هفدهم هجرت، آغاز سال اعلام شد. در علت نامیده شدن هر یک از این ماه ها، پیش از اسلام، به اسامی شناخته شده، سخن بسیار گفته شده که در زیر به برخی از آنها اشاره می رود .
1- محرم
به معنای حرام شده است . پیش از اسلام در این ماه، جنگ و ستیزبین مردم حرام بوده است.
2- صفر:
به معنای خالی شدن است . زیرا بعد از مراسم حج، مکه، تقریباً خالی از سکنه و حاجی می‌شد، و این حالت برای ماه بعد، یعنی صفر ادامه دشت. در این ماه سرقت و دزدی زیاد اتفاق می‌افتاد و بسیاری از کاروان‌ها با بار خالی (صفر) به منزل باز می‌گشتند!
3- ربیع الأول:
نخستین بار که این ماه می خواست نامگذاری شود، بهار و زمان رویش گل و گیاه بود، از این رو ربیع- بهار- نامیده شد.
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هادی A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۶
    0 0
    با تشکر از شما خدا قوت