اخترشناسان توانستند با استفاده از تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر و همچنین استفاده از قوی‌ترین لنزهای طبیعی یعنی عدسی‌های گرانشی، رکورد دورترین شیء آسمانی مشاهده شده را بشکنند.

مجید جویا: اخترشناسان با ترکیب توان تلسکوپ فضایی هابل (نور مرئی)، تلسکوپ فضایی اسپیتزر (تابش فروسرخ) و یکی از بزرگ‎ترین عدسی‎های کیهان، چیزی را پیدا کرده‌اند که احتمالا دورترین کهکشانی است که تا کنون دیده شده است. قدمت این جسم به زمانی برمی‌گردد که دنیا تنها 3 درصد از عمر کنونی 13.7 میلیارد سال خود را داشت.
ما این کهکشان تازه کشف شده را که MACS0647 نامیده شده، به همان شکلی می‌بینیم که در 420 میلیون سال پس از مهبانگ وجود داشت. نور این کهکشان 13.3 میلیارد سال در فضا سفر کرده تا امروز به زمین برسد، فاصله‌ای که معادل انتقال‌به‌سرخ با اندازه تقریبی 11 است.
به گزارش پایگاه اینترنتی تلسکوپ فضایی هابل، این تازه‌ترین کشف سیستم لنز خوشه‌ای و کاوش ابرنواختر توسط هابل (CLASH) است، که از خوشه‌های عظیم کهکشانی به عنوان تلسکوپ‌های کیهانی استفاده می‌کند تا کهکشان‌های دوردست پشت آنها را بزرگنمایی کند، اثری که عدسی گرانشی نامیده می‌شود.
در فلش زیر می‎توانید روی این عکس زوم کرده و بخش‎های مختلف آن را در بزرگنمایی بیشتر ببینید. برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

ریچارد بوونز (از دانشگاه لیندن هلند) و از نویسندگان مقاله اعلام این کشف می‌گوید: «به رغم این که عموما انتظار داریم که با استفاده از قدرت بسیار زیاد عدسی گرانشی، کهکشان‌های بسیار دوردست را بیابیم، این کشف اخر حتی از از آنچه که خود من فکر می کردم بتوان با سیستم CLASH یافت بسیار فراتر رفته است. خروجی علمی این سیستم شگفت انگیز خواهد بود».
نور این کهکشان، هشت میلیارد سال پس از آغاز سفرش وارد یک مسیر انحرافی در دو مسیر در اطراف خوشه کهکشانی بسیار بزرگ  MACS J0647.7+7115 شد. گروه به لطف عدسی گرانشی، سه تصویر بزرگنمایی شده از MACS0647-JD را با کمک هابل مشاهده کرد. جاذبه خوشه کهکشانی، نور کهکشان دوردست را تقویت کرد و تصویرها را بسیار درخشان‌تر از آن چیزی ساخت که در اصل بودند، هرچند با تمام این تفاسیر، هنوز این کهکشان تنها به صورت نقطه‌ای خیلی کوچک در تصاویر هابل دیده می‌شود.
مارک پستمن (از موسسه علوم تلسکوپ فضایی ایالات متحده) و رهبر گروه CLASH می‌گوید: «این خوشه کاری را انجام می‌دهد که هیچ تلسکوپ ساخته دست بشر توان انجام آن را ندارد. بدون این بزرگنمایی، دنیا نیاز به یک تلاش غول آسا برای مشاهده این کهکشان داشت».
تحلیل‌ها نشان می‌دهند که پهنای این کهکشان کمتر از 600 سال نوری است و این بدان معنی است که این جسم به حدی کوچک است که می‌تواند در اولین مراحل تشکیل کهکشان باشد. در مقام مقایسه باید گفت که کهکشان راه شیری 150هزار سال نوری پهنا دارد. جرم تقریبی این کهکشان نوزاد برابر با 100 میلیون تا یک میلیارد خورشید، یا بین 0.1 و 1 درصد جرم ستارگان کهکشان راه شیری ما است.
دن کو (از موسسه علوم تلسکوپ فضایی)، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: «آن جسم می‌تواند یکی از اجزای سازنده یک کهکشان باشد، در 13 میلیارد سال بعد، ممکن است ده‌ها، صدها یا حتی هزاران بار با دیگر کهکشان‌ها یا اجزای سازنده کهکشانی ترکیب شده باشد».
اعضای گروه، پیش از این که به این نتیجه برسند که این یک رکورد جدید در فاصله است، ماه‌ها زمان را صرف حذف سیستماتیک دیگر توضیح‌های احتمالی برای هویت این جسم کردند. این امر مهمی است، چرا که اجسام نزدیک (مانند ستاره‌های سرخ، کوتوله‌ةای قهوه‌ای و کهکشان‌های پیر و غبار آلود) می‌توانند حضور یک کهکشان بسیار دوردست را شبیه سازی کنند و باید به دقت حذف شوند.
در فیلم زیر می‎توانید در سفری 13.3 میلیارد سال نوری به آسمان شب، موقعیت این کهکشان را مشاهده کنید. برای مشاهده فیلم بزرگ‎تر می‎توانید اینجا را کلیک کنید.


فضای اطراف کهکشان با استفاده از 17 فیلتر (از طول‌موج‌های فرسرخ نزدیک تا فرابنفش نزدیک) توسط هابل مشاهده شد و خود کهکشان تنها در قرمزترین فیلترها رویت شد. این نتیجه متناظر با یک کهکشان با انتقال‌به‌سرخ بسیار زیاد (متناظر با فاصله بسیار بسیار دور) بود، ولی به طور کامل دیگر احتمال‌ها را رد نمی‌کرد. ولی تصاویر کهکشان در طول‌موج‌های بلندتر فروسرخ که توسط تلسکوپ اسپیتزر گرفته شده بودند قطعی‌تر بودند: اگر خود جسم فی نفسه قرمز باشد، در این تصاویر روشن و درخشان می‌افتد. ولی با این تلسکوپ هم، کهکشان به سختی قابل رویت بود، و به عبارت دیگر تقریبا غیر قابل رویت بود.
شاید MACS0647-JD آن قدر دور باشد که هیچ یک از تلسکوپ‌های کنونی نتواند فاصله دقیق آن را با طیف‌سنجی تعیین کند. با این وجود، تمام شواهد حاکی از این هستند که این کهکشان دوردست یک رکورد جدید در دورترین جسم مشاهده شده از روی زمین است.
این کهکشان به طور تقریبا قطعی می‌تواند یک هدف اصلی برای تلسکوپ فضایی جیمز وب باشد، که قرار است در سال 2018 پرتاب شود، و قادر خواهد بود که از طیف‌سنجی برای اندازه‌گیری دقیق فاصله آن و بررسی خواص آن با جزئیات بیشتر بهره ببرد.
53271
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    35 1
    سلا م لطف كنيد اين عدد ۱۲۶,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ را به حروف بنويسيد بببينم چند مشه !!!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      53 3
      صد و بیست و شش میلیون میلیارد....یکم از اون سه هزار میلیارد بزرگتره..:)
    • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      49 6
      ما در یک کهکشان زندگی میکنیم که خورشید ما یکی از 400 میلیارد ستاره این کهکشان است. تازه این فقط یکی کهکشان است و بیش از 300 میلیارد کهکشان وجود دارد. دنیا بسیار بزرگ تر از آن چیزی است که اکثر انسان ها در ذهن دارند و ما ماننده نوک سوزنی هستیم در یک بیابان بی پایان. روی سخنم فقط با دین داران نیست، حتی بی مذهب ها هم باید از این عظمت درس بگیرند. به هر حال حتی اگر خدایی را بنده نیستید با تفکر در بزرگی دنیا خواهید فهمید که وجود داشتن ما بی هدف و بدون معنی نیست.
    • بدون نام EU ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      15 2
      صدو بیست و شش هزار میلیارد میلیارد
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    25 5
    به ریاله؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    74 6
    یاد اختلاس 300000000000000000000000000 افتادم
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    51 9
    اونجا ایرانسل خط می ده؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    33 9
    میگن ملانصرالدین یه میخ فرو کرد تو حیاط خونش گفت اینجا وسط دنیاست گفتن از کجا میگی گفت هرکی قبول نداره خودش بره متر کنه حالا هرکی این فاصله را هم قبول نداره خودش بره متر کنه .
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      19 6
      دانشمندان خواهند گفت: بیا نشانت دهم.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    15 3
    اگر با سرعت 126 کیلومتر در ساعت به سمتش حرکت کنیم کی میرسیم ؟
    • بدون نام IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
      9 4
      میشه 2.283105e 17 سال دیگه!
    • بدون نام IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
      8 3
      این عدد بالا رو بخوایم ساده کنیم، میشه حدود 1244342.82398 سال دیگه! :D
    • ;کمال IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
      5 3
      نزدیک به 90000000000000000000000000000000000000000 و غیره....
    • میثم PL ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      10 3
      نرووووو تو هم مثه من نمیتونی طاقت بیاری نروووو
  • بدون نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    3 8
    اگه دقت کنین از اون یه کم دورترش هم هست ها، دقت کن پائین سمت راست، آها هموجارو میگم. (<--:
  • رضا EU ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    51 3
    نوری که الان از این جسم می بینیم، زمانی شروع به حرکت کرده که 100 میلیون سال بعدش کهکشان راه شیری تازه شروع به شکل گیری کرده! 8800 میلیون(8.8 میلیارد) سال بعدش خورشید و منظومه شمسی (به همراه زمین) ایجاد شده و الان پس از 13300 میلیون(13.3 میلیارد) سال، تازه به چشم ما رسیده! وقتی که بدونیم سرعت نور 300 هزار کیلومتر بر ثانیه است و هر سال نوری 9.5 هزار میلیارد کیلومترِ ... واقعاٌ در مقابل عظمت کیهان فقط می شه سکوت کرد!
  • علیرضا IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    13 1
    چه کاریه بابا این همه صفر گذاشتی. بر حسب سال نوری مینوشتی که درکش راحتتر بود!!
  • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    4 13
    ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا چقد بزرگه!!! ولی باش حال نکردم چون قرمزه آبی بود خیلی بهتر میشد.
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    21 3
    انسان هر چقدر بالاتر باشد نمیتواند از امپراطوری خداوند هم پیشی بگیرد قدرت خدا رو ببین که چقدر قدرت داره
  • کمال IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۴
    15 3
    قدرت خدا را اتفاقا آنها بهتر از ما میدانند که در عمل کاره ای نیستیم.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    15 2
    قراره یه شاتل جدید درست بشه با بدنه پراید و موتور آر دی تا ما رو ایکی ثانیه ببره اونجا !!! البته باید سه هزار میلیارد خرج کنیم !!!!
  • Talent IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۱
    1 7
    تو گوگل بزن " دانلود Starry Night " از این دورترش هم هست اینا گرفتن از رو اون فیلم گرفتن ...
  • جهانبخش نکفرجام IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    0 1
    سلم دوست عزیز عدد نوشته شده 126000000000000000000000 اشتباه است
    • پرسه A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
      0 4
      نه بابا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • یاس A1 ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۴
    9 0
    چی بگم که همه گفتنی ها رو گفتید. باید سکوت کرد دربرابر این همه ... و لحظه ای هم که شده فکرکرد
  • دلبر US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
    6 1
    آقاااااااااا آقاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا الان دارم با این محاسبات دنبال مخم میگردم....
  • مهرداد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۲
    11 4
    با تشکر این ها گوشه ای از توانایی های خدا را نشان می دهد و ما باید با دیدن این تصاویر زیبا به قدرت وعظمت بروردگار بی ببریم ممنون مهرداد
  • محمد امین A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
    4 4
    واقعا در این جا ها است انسان به قدرت خداوند پی می برد
  • بی نام A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۲
    2 0
    سلام چند درصد از اسمان تا بحال رویت شده؟؟
  • خخ AU ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    2 8
    مگه زمین بزرگترین جسم در دنیا نیست . زمین از همه بزرگتره . این سازمان فضایی ها دروغ میزنن .