گزارشی از آیین افتتاح دارالقرآن علامه آیت الله طباطبایی در قم

آیت‌الله جوادی‌آملی: علامه طباطبایی عقل جامعه را بیدار کرد 
آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که علامه طباطبایی دست به تالیف زد و عقل جامعه را بیدار کرد و به جامعه عقلانیت داد، گفت: به هر جا که بنگریم نام علامه طباطبایی است.

 

به گزارش خبرآنلاین این مرجع تقلید، امروز 25 آبان ماه در آیین افتتاح دارالقرآن علامه آیت الله طباطبایی درقم با اشاره به ویژگی های شخصیتی علامه اظهار داشت: اگر انسان خود را بشناسد، رسالت خود را می شناسد؛ بنابراین علامه طباطبایی خود را شناخت و ثابت شد که از علمای نامدار دین و از وراث بی چون و چرای انبیاست و دست به تالیف زد و عقل جامعه را بیدار کرد و به جامعه عقلانیت بخشید.

وی با بیان این که ایشان کار تفسیر را از تبریز شروع کرد، گفت: علامه طباطبایی وقتی وارد قم شدند، شاگردانی مانند شهید مطهری و شهید بهشتی تربیت کردند.

وی تصریح کرد: ایشان "المیزان" را در قم و "البیان" را در تبریز مرقوم فرمودند؛ برای ایشان ثابت شد که شناسایی گنجینه های عقلی و راه یافتن به درون دلها و استخراج این گنجینه‌ها کار ایشان است.

این مفسر قرآن کریم با اشاره به این که جنگ جهانی دوم سهم بسزایی در هجرت علامه از تبریز به قم داشت، ابراز داشت: جنگ جهانی دوم، امام را برای ولایت فقیه و سید الاستاد علامه طباطبایی را برای تفسیر ساخت؛ یکی را برای حکومت و سیاست و یکی را برای فلسفه ساخت، اگر جنگ جهانی نبود و حضور تفکر کمونیستی نبود، اشکالات گسترده در دست همه نبود تا ایشان ضرورت را احساس کنند و پاسخ دهند.

آیت الله جوادی املی با بیان این که علامه طباطبایی با طهارت زندگی کرد و همچون سیدقاضی به سر برد، خاطرنشان کرد: بندگی ما از زندگی مان جداست، اما علامه (ره) بندگی شان در زندگی و زندگی شان در بندگی بود.

این مرجع تقلید افزود: بسیاری از ما اسلامی حرف می زنیم و قارونی فکر می کنیم، می گوییم ما خودمان 40 سال زحمت کشیدیم تا به اینجا برسیم؛ این یعنی قارونی حرف زدن.

معظم له با اشاره به این که علامه طباطبایی فلسفه را درس رسمی کردند، گفت: ما در حوزه ها گفتیم همه چیز فقه و اصول و ...، اما علامه گفتند "آیات المحکمه و تفسیر قرآن" و این مسئله به میراث و وارث تبدیل شد؛ به هر جا که بنگریم نام علامه طباطبایی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید کرد: چشمه با استخر فرق می کند؛ چشمه از خود می جوشد، کتاب های علامه طباطبایی بسیار کم است، بیشتر مواقع ما می دیدیم که فکر می‌کردند و گاهی به کتاب مراجعه می کرد.

این مفسر قرآن کریم در پایان گفت: برخی از مراجع تقلید قم بارها فرمودند که "علامه طباطبایی انسان کاملی است"، اساتید ایشان هیچ کدام به این اندازه نبودند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به این که انسان با اندیشه محض به جایی نمی رسد و کم نیستند عالمان بی عمل، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی در همه حالات موحدانه زندگی کرد و توحید در بیان و قلم ایشان جلوه داشت.

این مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که وجود مبارک امام حسین(ع) جمهوری اسلامی را حفظ کرده است، گفت: اگر این کشور، کشور حسین بن علی نبود از یک سو گرفتار بن لادن و القاعده بودیم و از طرفی هر روز شاهد انفجار بودیم؛ اگر شهادت و عشق حسینی نباشد کسی هم حاضر نیست کشته شود.

ایشان ادامه داد: ما در میدان مین هستیم، اما در کمال امنیت و آرامش زندگی می کنیم، این سرمایه و ذخیره ماست و وجود مبارک حسین بن علی(ع) این کشور را حفظ کرده است.

 تاکید آیت الله مکارم براستفاده از روش های تفسیری علامه طباطبایی 
آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که علامه طباطبایی کار علمی را در حوزه علمیه بنیان نهادند، گفت: باید برنامه های نوین تفسیری با استفاده از روش علامه طباطبایی آغاز شود.

 

این مرجع تقلید، امروز 25 آبان ماه در آیین افتتاح دارالقرآن علامه آیت الله طباطبایی با اشاره به این که خدا را شکر می کنیم که امروز موفق شدیم، دارالقرآن علامه طباطبایی را با حضور جمعی از بزرگان و علما و شخصیت های برجسته افتتاح کنیم، گفت: این توفیقی است بزرگ که انشاء الله آثار و برکات آن در آینده ظاهر خواهد شد.

ایشان با اشاره به آیه 11 سوره مجادله افزود: برخی مفسران این آیه را این گونه تفسیر می کنند که در جامعه برای افراد تازه وارد جا بدهید و گروهی تازه نفس و جوان هایی با اخلاص و نخبه را در جامعه وارد کنید.

این مرجع تقلید با بیان این که ما می توانیم فلسفه تشکیل دارالقران علامه طباطبایی را درک کنیم، خاطرنشان کرد: افرادی قرار است در این دارالقرآن، فعالیت های جدید و پژوهش های نو قرآنی را با الهام از روش علامه طباطبایی شروع کنند و امید واریم به کانون پژوهش های قرآنی تبدیل شود.

وی بااشاره به این که ما در همسایگی این بیت هستیم، گفت: این خانه 20 سال بلا تکلیف افتاده بود و داشت ویران می شد و ما تأسف می خوردیم؛ علامه طباطبایی آثار ساختمانی زیادی دارند ما به فکر این بودیم آن را از ورثه خریداری و به دارالقرآن تبدیل کنیم که فرد خیری به نام آقای انصاری آمدند و اینجا را زیر و رو کرده به مکان تازه ای تبدیل کردند؛ این روح علامه طباطبایی بود که سبب شد افراد را بدون مقدمه به اینجا بفرستد و اینجا را تبدیل به یک کانون علمی تفسیری کنند.

ایشان با بیان این که علامه طباطبایی زمانی تفسیر قرآن را شروع کردند که تفسیر قرآن در حوزه رایج نبوده و در غربت بود، تصریح کرد: امروز بحث های تفسیری در حوزه ها به مقدار زیاد توسعه یافته ولو اینکه کافی نیست اما مثل سابق نیست و علاقه مندان و مشتاقان فراوانی پیدا کرده است.

این مرجع تقلید افزود: علامه طباطبایی مردی فقیه و فیلسوف بود، اما تفسیر را پایه گذاری کرد و این یکی از نکات اخلاقی ایشان بود. آیت الله مکارم شیرازی ادامه داد: علامه از نظر اخلاقی نیز فوق العاده و ممتاز بودند و طلاب باید از ایشان الگو بگیرند. وی بابیان این که ایشان کار علمی را در حوزه علمیه بنیان کرد، ابراز داشت: عده ای مانند شهید مطهری و شهید بهشتی به ایشان گفتند که هجمه ماتریالسیم در کشور زیادشده است، آیا اجازه می دهید بحثی را شروع کنید و ما در خدمت شما باشیم؛ ایشان جلسه ای را با حضور افراد محدود تشکیل دادند که نتیجه آن کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم شد که پاسخ کوبنده ای به هجوم ماتریالیسم در کشور ما داد و آنها را محکوم کردند.ایشان تاکید کرد: بناست در این دارالقرآن از فضلا و نخبگان حوزه استفاده شود و برنامه های نوین تفسیری با استفاده از روش علامه طباطبایی شروع شود تا نشریات و آثاری آماده شده و به نقاط دور و نزدیک فرستاده شود.

آیت الله العظمی سبحانی :علامه طباطبایی موسوعه ای در خدمت قرآن بود
حضرت آیت الله سبحانی تاکید کردند: علامه طباطبایی موسوعه ای بود که در اختیار و خدمت یک موسوعه بسیار بزرگتر به نام قرآن کریم بود.

 

وی تاکید کرد: علامه طباطبایی موسوعه ای بود که در اختیار و خدمت یک موسوعه بسیار بزرگتر به نام قرآن کریم بود.

آیت الله سبحانی در ادامه با بیان این که عالم آفرینش، جهانی نهایت ناپذیر است، ابرازداشت: بشر قرن هاست که بر روی این عالم کار می کند و هنوز هم ابهامات زیادی دارد.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که قرآن سبب شد بشرعلوم زیادی را پایه گذاری کند، خاطرنشان کرد: قرآن یک کتاب نهایت ناپذیر است و باید برای این کتاب خدمات ارزنده ای انجام شود.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق(ع) گفت: تاکنون 14 قرن است که بشر برای قرآن تفسیر می نویسد هنوز هم جای بحث و گفتگو هست، شاید برخی خیال کنند که بشر از نظر تفسیر به نقطه آخر رسیده، نخیر، بلکه هنوز در نقطه اول است.

قرآن حرف اول را می زند

وی با اشاره به این که قرآن حرف اول را می زند، خاطرنشان کرد: در گذشته می گفتند 500 آیه قرآن کریم آیات احکام است، اما امروز محققین می گویند اکثر آیات قرآن می تواند برای ما آیات احکام باشد، به شرطی که با نظر عمیق در قرآن صورت بگیرد.

 آیت الله سبحانی با اشاره به این که بعد از انقلاب اسلامی، انقلابی در حوزه و مساجد پیدا شد و توجه به قرآن بیشتر شد، گفت: البته نمی گویم که توجه نبوده، این حرف دشمنان است، توجه بوده، اما بیشتر شده است؛ به طوری که امروز صدها هزار نفر حافظ قرآن هستند.

این مرجع تقلید با تاکید بر این که حفظ و خدمت به قرآن وظیفه همه ماست، تاکید کرد: دشمن می داند نقطه قوت ما قرآن است و اگر این ابزار را از ما بگیرد، شکست خواهیم خورد.رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام صادق(ع) ابراز داشت: در استانبول به برخی از مساجد رفتم تمام بچه هایی که می آمدند قادر نبودند، آیات قرآن را بخوانند چرا که خط را از اسلامی به لاتین عوض کردند و لذا بچه ها از قرآن دور شدند.

ایشان با بیان این که قرآن معجزه جاوید است و برای معجزه جاودان، باید جاودانه خدمت کرد، تصریح کردند: عصای موسی موقت است، معجزه موقت برای دین موقت است، اسلام دین جاودانه است و معجزه جاودان می خواهد، معجزه جاودان نمی شود، مگر این که قرآنی باشد تا روز قیامت بماند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    1 2
    مواظب باشیم خط لاتین برای دانشگاهی های ما یک نوع محبت کاذب ایجاد نکند. مواظب باشیم و تلاش کنیم تمام کتابهای مرجع علمی دانشگاهها را در تمام رشته های علمی خودمان تهیه و تدوین بکنیم.(لااقل تالیف بکنیم) خط لاتین برای تحقیقات علمی خوب است اما نباید جایگزین خطوط عربی و اسلامی در جهان اسلام بشود.