۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۱

بحران دارویی در راه است؛ چه وزارت بهداشت این موضوع را بپذیرد و چه بگوید که ایران در تولید دارو خودکفا ضده است.

امید کریمی: "دارو از نان شب هم واجب تر است" این جمله کلیدی وزیر بهداشت در دو سه هفته گذشته است برای گرفتن حق ارزی وزارت تحت مدیریت اش از دولت و تامین داروی مورد نیاز در کشور.

اما بحران دارویی از میانه های تابستان امسال شروع شد؛ بحران ارز که دامن همه بخش ها را گرفت، دارو هم بی نصیب نماند؛ ورود داروهای خارجی که اتفاقا در داروخانه ها کم هم نیستند، با مشکلات متعددی مواجه شد. تاحدی که بسیاری از این داروهایی که با مجوز وزارت بهداشت وارد می شدند، "کیفی" به ایران رسیدند. این درحالی است که وزارت بهداشت بارها اعلام کرده است 95 درصد داروی مورد نیاز مردم، در داخل تولید می شود. برای نمونه اینجا را بخوانید.

ابتدا لوازم پزشکی و بهداشتی گران شدند. هرچند کسی صدایش درنیامد، اما دو برابر شدن لوازم پزشکی و بهداشتی کاملا برای مردم محسوس بود.

پس از این، بحران اول دارویی در تامین داروی بیماران خاص دیده شد؛ مانند همیشه ابتدا صدای تالاسمی ها درآمد، بعد هم مبتلایان به ام.اس. تالاسمی ها از چند سال پیش داروی پیشرفته ای به نام ایکس.جید مصرف می کردند که بسیار برای آنها مفید بود و کیفیت زندگی آنها را بهبود بخشیده بود، اما دیگر وارد نشد (اینجا). بیماران ام.اس هم با وجود تولید دو سه مدل داروی مصرفی در ایران، اما چندان به آنها رغبت نشان ندادند، چه اینکه می گویند بیش از داروهای خارجی، عوارض دارد و البته کاملا محسوس. (اینجا) به همین دلیل با کمبود داروی خارجی مواجه شدند.

به هرحال ابتدا دارو های خاص نایاب شد. این لیست و این لیست را ببینید. هرچند که کاربران خبرآنلاین تعداد بیشتری بر این نام ها افزودند که در نظرات زیر همین دو خبر می توانید ببینید.

اما اگر بحران دارویی ابتدا برای واردات داروی بیماران خاص بوجود آمد، در مرحله بعد به شرکت های داروسازی رسید؛ آنها باید مواد اولیه وارد می کردند. اما دلیل تحریم ها نمی توانند این مواد را وارد کنند. هرچند کشورهای تحریم کننده بارها اعلام کرده اند ایران برای دارو تحریم نیست، اما عملا بستن راه های انتقال پول، راه خرید دارو و مواد اولیه دارویی را مسدود کرده است. از سوی دیگر بانک مرکزی به وارد کننده های دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ارز مرجع نمی دهد و آنها حتی برای خرید نقدی دارو هم ارز ندارند. نکته اینکه وزارت بهداشت درحالی نیمه اول سال در وارد کردن نیازهای دارویی و بهداشتی کشور به مشکل ارزی خورد که واردات خودرو در همین مدت افزایش داشت، آن هم با ارز 1226 تومانی. (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا)

وسط همه این بحران ها، ناگهان انبار یک شرکت داروسازی بزرگ هم آتش گرفت (اینجا)

اما در نیمه دوم سال، وزارت بهداشت سیاست سکوت را تغییر داد و از کمبود دارو حرف زد. برای نمونه این خبر، این خبر و این خبر را بخوانید که مربوط به اعتراف معاونت های مختلف وزارت بهداشت در کمبود ارز و نبود مثلا شیر خشک و واکسن آنفلوآنزا است. جالب اینکه در موردی وزارت بهداشت می گوید به جای تامین واکسن، تلاش می کند جلوی ورود بیماری آنفلوانزا را بگیرد. (اینجا)

مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت هم به مناسبت های مختلف تلاش کرد بحران دارویی را به دولت یادآوری کند. (اینجا) خانم وزیر با اشاره به نیاز 2.5 میلیارد دلار ارز برای دارو و 650 میلیون دلار ارز برای تجهیزات پزشکی گفت:‌برخی از مدیران بانک مرکزی به طور جدی پای کار هستند و امیدواریم در نیمه دوم سال 91، تخصیص ارز‌ها که در شش ماه نخست سال جاری صورت نپذیرفت، محقق شود.

هر چند که دستجردی گفت بانک مرکزی در تلاش است ارز مورد نیاز بخش دارویی را تامین کند، اما حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس که این روزها به یاری وزارت بهداشت آمده تا حق این وزارت خانه را بگیرد، گفت که به جای دارو چه چیزهایی وارد شده است؛ اسباب بازی، چوب بستنی، خودروهای لوکس، لوازم آرایشی و غیر ضرور هایی این چنینی (اینجا). او همچنین بحران کسر بودجه دانشگاه های علوم پزشکی را مطرح کرد که شاید برای آبان ماه هم حقوق نداشته باشند (اینجا)

همچنین نماینده یونیسف در ایران هم گفت که تاثیرات تحریم ها بر بازار دارویی ایران را دیده است و برای همین به دبیر کل سازمان ملل نامه نوشته است (اینجا).

از سوی دیگر غیر از مسوولان وزارت بهداشت، نماینده های مجلس و دیگر مسوولان هم دراین باره موضع گرفتند؛ کمیسیون بهداشت مجلس وعده داد کمبود و گرانی داروها را پیگیری ‌کند (اینجا) رئیس انجمن داروسازان با انتقاد از ممنوعیت واردات دارو، گفت که ممنوعیت ورود دارو، بازار ناصر خسرو را داغ می کند (اینجا) هرچند وسط همه این حق گرفتن ها، معاون اول رییس جمهور با انتقاد تلویحی از واردات دارو گفت که هر سال دو میلیارد دلار برای دارو ارز از کشور خارج می شود. (اینجا)

اما وزیر بهداشت به تلویزیون رفت تا جریان رسانه ای برای گرفتن حق دارو از ارز مرجع را تکمیل کرده باشد. او به ورود خودروهای لوکس با ارز مرجع واکنش نشان داد و گفت پیگیری می کند چرادر حالی که وزارت بهداشت در نیمه نخست سال با بحران ارزی برای واردات دارو، مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی و لوازم بهداشتی مواجه بوده است، اما مازراتی و پورشه با ارز 1226 تومان وارد شده. (این فیلم را ببینید)

از سوی دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس هشدار داد ایران تنها برای دو ماه دیگر ذخیره دارویی دارد (اینجا)

همچنین دانشگاه های علوم پزشکی هم به معاون رییس جمهور نوشتند چون بودجه ندارند، نمی توانند به مردم خدمات مناسب ارائه دهند؛ آنها ناتوانی در تامین دارو، لوازم و تجهیزات پزشکی را دلیل این معضل بیان کردند. (اینجا)

اما ضربه هولناک و هشدار نگران کننده پایانی را خبر مرگ یک بیمار هموفیلی زد؛ درحالی که رییس جمهور در مراسمی در حال تعریف و تمجید از وزیر بهداشت بود و با این تعبیر که "خانم وزیر کار وزارت بهداشت را نور علی نور کرده است" فعالیت های او در وزارت بهداشت را تایید می کرد، خبر رسید منوچهر، نوجوان 15 ساله دزفولی که مبتلا به بیماری هموفیلی بود، به دلیل نرسیدن دارو، جان سپرد. (این گزارش تاسف برانگیز را اینجا بخوانید) این درحالی بود که کمتر از دوماه پیش اعلام شد با تولید فاکتور 8 در ایران، بخش مهمی از درمان بیماران هموفیلی در داخل کشور انجام می شود و مشکلی از این بابت نیست (اینجا)

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    15 1
    چرا خبری از دکتر شیبانی (رئیس سازمان غذا و دارو)نیست انگار آب شده رفته توی زمین!
  • وریا IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    12 5
    همه حرفا درسته من خودم کارمند داروخانه هستم ولی حاضرم ثابت کنم که 3 تا 4 برابر افزایش داشته نه اینکه دو برابر باور کنید جزئی ترین داروی درمانی یا بهداشتی 40 الی 50 درصد گرون شده از ابتدای افزایش قیمت دلار که 4 تومن شد تا الان برخی محصولات دوبار الی سه بار گرون شده در حالی قیمت دلار در این مدت کاهش داشته. خواهشا ثبت کن
  • یک ایرانی IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۵
    10 0
    سلام حالا افزایش قیمت یک طرف اینکه دارو باشه هم یک طرف
  • بدون نام EU ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    5 2
    همه افزایش نرخ های آنچنانی برای داروهای وارداتی بود ولی داروهای تولید داخل در مجموع 20 درصد هم گران نشده که آنهم با سخت گیری های وزارت بهداشت ( سازمان غذا و دارو) فقط برای پوشش افزایش هزینه ها بود که کم تر از افزایش هزینه ها هم هست.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
      0 0
      تورم در بش داروهای تولید داخل اصلا قابل مقایسه با تورم ساده ترین کالاهای اساسی هم نیست با توجه به اینکه تولید دارو در ایران اصلا اقتصادی نیست ساده ترین مثال ان قرص کواموکسی کلاو و استامینوفن کدیین است که بسیار هم پر مصرف است و اولی بعد ار 8 سال هنوز به همان قیمت است و دومی هم بعد از 9 سال تازه از 2590 به 2900 ریال تغییر یافته است یعنی 12 درصد
  • بدون نام EU ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    7 7
    چطوری که وزارت بهداشت حاضره حدود 8 میلیارد دلار ظرف 4 سال برای واردات داروهای ضدسرطان و بیوتکنولوژی و ... پرداخت کنه ( که تمام ش هم در این مدت مصرف می شه و تمام میشه) ولی حاضر نشده تاحالا یک میلیارد دلار بابت تولید اینها به شرکتها داروسازی پرداخت کنه( که همش هم سرمایه گذاری می شه و می مونه)
  • بدون نام EU ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    فروش دارو های قاچاق و تقلبی و تاریخ گذشته در شهرستان میاندوآب به دلیل عدم نظارت از سوی بهداشت رونق گرفته است.
  • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 0
    مسئولین وزارت بهداشت در ایجاد کمبودهای دارویی بی نقش نیستند زیرا از زمستان سال گذشته فریب وعده های بانک مرکزی را خوردند. تولیدکنندگان و واردکنندگان دارو در جلسات مختلف که مسئولین بانک مرکزی و مسئولین وزارت بهداشت بودند حضور داشتند و شاهدند که نتیجه جلسات متعدد چیزی جز وعده کذب مسئولین بانک مرکزی نبود . اشکال وزارت بهداشت این است که بین منافع مردم و بودن پشت میز مسئولیت ،باقی ماندن در مسئولیت را انتخاب کردند. و زمانی از عدم امکان تامین دارو سخن میگویند که کار از کار گذشته . در شرایطی که پول باشد و مشکل انتقال ارزهم نباشد و تحریم هم نباشد بطور میانگین 4 ماه زمان لازم است تا مواد اولیه برای تولید داخلی یا داروی ساخته شده وارد کشور شوداکنون که هنوز شرایط عادی هم نیست چطور میتوان رفع مشکل کرد