۰ نفر
۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۱۵

مهرزاد دانش

ایده جمع کردن چند قهرمان کمیک­بوک در یک فیلم سینمایی، ظاهرا چنان برای تهیه­کنندگان «انتقام­جویان» جذاب بوده که دیگر نیازی به فکر کردن درباره پرورش مایه داستانی استانداردی احساس نمی­شده است. فیلم اگرچه روند دراماتیک خود را بر مبنای مراحل تعادل/بحران/تعادل پیش می­برد و در هر یک از این مقاطع، خرده­گره­های درونی شکل گرفته است (مثلا درگیری خود قهرمان­ها با یکدیگر)، ولی عمق ماجرا خالی از هر پتانسیل مربوط به عناصر اساسی داستانی مانند انگیزه­سازی، شخصیت­پردازی، موقعیت­سنجی و...است و این چالش­های موجود نیز به جوک بیش­تر شبیه است تا تمهیدات درست داستان­پردازی. در عوض، در فیلم تا آن­جا که زمان نزدیک به دو ساعت و نیم اثر یاری می­کرده است، زد و خوردهای رایانه ای بین قهرمان­ها و موجودات عجیب و غریب فضایی و سایر دوستان و آشنایان، فضا را اشغال کرده است و به جای یک داستان که بتواند دست کم گلیم خود را در مورد شخصیت­های اصلی­اش از آب بیرون بکشد، بالا و پایین پریدن و منفجر شدن چند فقره اسباب­بازی را به خورد نگاه مخاطب می­دهد.
ماجرا از آن­جا شروع می­شود که لوکی، برادر کینه­توز ثور، تصمیم به فرمانروایی بر زمین و برده­گرفتن انسان­ها می­گیرد و چند دانشمند، برای مقابله با او ابرقهرمان­های معروفی همچون مرد آهنی و کاپیتان آمریکا و هالک و خود ثور را گرد هم می آورند. مشکل اصلی هم از همین­جا نشأت می­گیرد: ماجرا فاقد فرایند انگیزشی جهت جمع­آوری این اسطوره­ها است و حتی شخصیتی مثل بیوه سیاه هم که مثلا مأمور متقاعد کردن هالک است، نه تنها شیوه مواجهه و استدلالش مضحک است، که حتی موجودیت و هویت خودش هم در خلأ به سر می­برد و در طول داستان به اوضاع بدتری هم (مانند تحول باسمه­ای و ندامت سطحی­اش از گذشته­اش) کشیده می­شود. مولفان اثر، برای آن­که لابد کمی عمق به ماجرا بدهند، در ادامه اختلافاتی را بین قهرمان­ها ترسیم می­کنند که البته بیش از آن­که دعواهای ناشی از آن را بتوان پذیرفت، ساده­انگار بودن ماهیت­شان (مثل اختلاف مرد آهنی و کاپیتان آمریکا بر سر پوشش­شان) توی ذوق می­زند. این موقعیت نیز با یک سخنرانی غراء و البته آکنده از شعار رییس تشکیلات، نیکی فری، به پایان می­رسد و حالا قهرمانان با روحیه­ای که از شعارهای رییس گرفته­اند به جنگ مهیجی با اسباب­بازی­های سرازیر از آسمان (مثلا موجودات فضایی­اند!) می­روند و در حالیکه برای هم مزه می­ریزند، دمار از روزگار همه­شان درمی­آورند و خون از دماغ خودشان هم در نمی­آید.
این روند بچگانه، البته اعتبارزدایی اساسی­ای هم از برخی اسطوره­های کمیک­بوک کرده است و بلاتکلیفی­ای که مثلا در شخصیت هالک و تک­بعدی بودن مرد آهنین جلوه دارد، حتی خاطره خوش علاقه­مندان به کمیک­بوک را هم از این کاراکترها مخدوش می­سازد (مقایسه کنید با نگاه دقیق و پرجزئیات نولان در سری فیلم های بتمنش که حتی راه را برای تأملات اخلاقی و سیاسی هم می­گشاید) و جای شکر باقی می­گذارد که لاک­پشت­های نینجا و سوپرمن و مرد عنکبوتی و بتمن و رابین بین این­ها نیستند. حالا این­که چطور توده ساده­لوح آمریکایی از این فیلم احمقانه استقبالی چنین کرده­اند، شاید جوابش به همان فضایی برگردد که در استقبال از پروژه اخراجی­های خودمان به چشم می­خورد. منتها اگر در آن­جا شخصیتهای اصلی دائما در حال لودگی بودند، این اخراجی­های کمیک­بوکی، کاری جز شاخ و شانه­کشیدن برای اطرافیان­شان ندارند؛ نمودی بارز از هژمونی جاری در سیاست کشور متبوع.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 257024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سروش IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    68 10
    یه جوری درباره فیلم حرف میزنه انگار فیلمهای ایرانی همشونداری محتوا پتانسیل شخصیت پردازی ان . از قدیم خوب گفتن یه سوزن به خودت بزن یه چوال دوز به دیگران
    • فاطمه IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      12 8
      آقای سروش. انگار اصلا نقد منتقدها از جمله نقدهای آقای دانش را نمی خوانید. ایشان یکی از جدی ترین کسانی است که فیلم های ایرانی و خارجی را توامان نقد می کنند و ایرادهای شان را می گیرند.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
    26 14
    نقد جالبي بود، من که فيلم رو ديدم و از جنب بصري به شدت لذت بردم ولي از لحاظ داستاني قبول دارم که عملاً حرفي براي گفتن نداره و اصلاً قابل مقايسه با سري بتمن نولان نيست!
  • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    15 5
    جناب دانش تا حالا چیزی به اسم فانتزی به گوشتون خورده؟ سری جدید بتمن هیچ ربطی به کمیک بوکها و سری قبلی بتمن نداره چون اصلا فانتزی داستان ازش گرفته شده و تبدیل به یه موجود جدیدی شده، چیزی که خیلی از طرفدارهای بتمن های قدیمی اون رو نمی پسندن. انتقام جویان هم از این قضیه مستثنی نیست. یه داستان فانتزیه برای پر کردن دو ساعت از وقت مخاطبان سینما به همراه پاپ کورن و کوکا. در هر صورت همه که مثل شما فیلم نمی بینن، اینقدر موشکاف و نکته سنج و سوتی گیر!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۱
    14 8
    اصلا چه نیازی هست که منتقد ایرانی فیلمهای هالیوودی رو نقد کنه؟ نه اونا اصلا ما رو می‌شناسند نه ما خودمون سینمامون انقدر از مشکلات رسته‌س که حالا بخوایم مشکلات سینمای اونا رو نقد کنیم. بابا بچسبید به همون اخراجیای 3!!!