۰ نفر
۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۳۴

آیا اختلاط دردانشگاه های آکسفور و ...آن هم با این سر و وضعی که دختران خارجی دارند، موجبات افت تحصیلی را فراهم آورده؟

توی همین روزنامه، به نقل از معاون پژوهشی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری خواندم که «اختلاط جنسی در دانشگاه‌ها موجب افت تحصیلی می‌شود.» بر مبنای این پیش‌فرض، ایشان خواستار آن شده‌اند که در یک دانشگاه بزرگ و موفق، طرح جداسازی به شکل «پایلوت» اجرا شود و دانشگاه، تک‌جنسیتی شود تا میزان رشد تحصیلی را بشود محاسبه کرد. من خوشبختانه از زمان دانشجویی‌ام گذشته و فعلاً هم کاری با دانشگاه و دانشجو ندارم. همین فردا اگر همه دانشگاه‌های سراسر کشور را «پایلوت» کنند، نه چیزی بر من و امثال من اضافه می‌شود و نه چیزی کم. این را گفتم که بگویم نفع و ضرری از این نوع طرح‌ها و ایده‌ها و اظهار نظرها متوجه من نیست. دانشگاه و اتوبوس و مترو و سینما و شب شعر و فرهنگسرا که سهل است، خیابان و پیاده‌رو و کوچه و شهر و کشور را هم اگر زنانه، مردانه کنید، بر دامن غیر‌کبریایی ما گردی نخواهد نشست. اما فکر کنم چند نکته‌ای را اگر به طراح محترم این طرح بگویم بد نباشد.

1-‌ نیازی به پایلوت نیست. دانشگاه الزهرا، مطلقاً یک دانشگاه دخترانه است و هیچ مردی، مگر به عنوان استاد خاص، یا کارگر و باغبان و نیروی خدماتی، حق ورود به آنجا را ندارد. نگاهی به کارنامه‌های تحصیلی دانشگاه برای اثبات، یا ابطال ادعای مقدماتی طرح کافی است. دانشگاه امام صادق، یک استثناست و سطح علمی‌اش به دلیل تفکیک جنسی بالا نرفته. درآنجا هیچ چیزش شبیه به دانشگاه‌های متعارف نیست که بشود آن را با بقیه مقایسه کرد.

2- خاطرم هست که در نیمه اول دهه شصت، بعضی از دوستانی که آن روز، شبیه به امروز معاون محترم پژوهشی فکر می‌کردند، طرح تفکیکی در دانشگاه‌های کشور پیاده کردند که تا حد ممکن اختلاط دختران و پسران را به حداقل برسانند. آنها وسط کلاس، بعضی جاها پرده‌ و بعضی جاها پارتیشن چوبی کشیدند که موقع درس و کلاس، حواس دانشجوها پرت نشود‌ و از درس و مشق غافل نشوند. همان موقع طراحان این طرح از سوی بعضی علما مورد سرزنش قرار گرفتند‌ و امام‌خمینی‌(ره) هم به تعریض فرمودند که «اگر می‌خواهید جداسازی کنید، بهتر است دانشگاه را تعطیل کنید.» خوب یادم هست که رهبر معظم انقلاب که آن موقع رئیس‌جمهور بودند، در خطبه‌های نماز جمعه، ضمن ملامت دست‌اندرکاران طرح، دستور دادند که این مانع و رادعی را که وسط کلاس درس کشیده‌اند، بردارند. متأسفانه نتوانستم عین خطبه‌ها را پیدا کنم و عین جملات را برایتان نقل کنم؛ هر‌چه گفتم نقل از حافظه است، اما به احتمال زیاد در نهاد نمایندگی، حتماً اسناد و مدارک این طرح و واکنش‌های به آن موجود است و معاون پژوهشی محترم، می‌توانند به آنها رجوع کنند و از عین نظر مقام معظم رهبری مطلع شوند.

3- ما مسلمانیم و مکلفیم که به تکالیف دینی‌مان عمل کنیم. برای انجام تکالیف، نیازی به آوردن دلیل و برهان نیست، خاصه آنجا که برهان ذکر شده، لایتچسبک باشد و به هیچ زوری به حکم نچسبد. اگر در کلاس، اختلاط موجب فساد است، باید جلویش گرفته شود و اگر نیست، به دلیلی مثل افت تحصیلی نمی‌شود احتجاج کرد. ضمن اینکه حقیقتاً اینطور نیست و اختلاط، به خودی خود موجب افت تحصیلی نمی‌شود. نمونه‌اش دانشگاه‌های معتبر دنیا که هر عیبی داشته باشند، از نظر علمی جایگاه رفیعی دارند. اینکه این همه سر و دست می‌شکنند تا از آکسفورد و هاروارد و ییل و سوربن و کمبریج و. . . پذیرش بگیرند، قطعاً به همین دلیل است که رتبه علمی‌شان قابل قیاس با دانشگاه‌های ما نیست. آیا اختلاط در آنجاها، آن هم با این سر و وضعی که دختران خارجی دارند، موجبات افت تحصیلی را فراهم آورده؟

4- می‌گویند: «تحقیقات نشان داده است که دانشجویان متأهل در طول تحصیل از یکنواختی تحصیلی برخوردارند و از اول تا به آخر، افت تحصیلی خاصی ندارند.» این تحقیقات را چه کسی و چه نهادی انجام داده؟ چه مبنایی داشته و چه روشی را برای رسیدن به این پیش فرض به کار گرفته؟ کم‌کم باید به این نوع تحقیقات شک کنیم و علمی بودن آنها را زیر سؤال ببریم. بالاخره نخوردیم نان گندم، دیدیم دست مردم. این تحقیقات را کجا و چگونه انجام می‌دهند که این همه از واقعیت جامعه ما منتزع است؟ متأسفانه این رسم است که ما برای رسیدن به «پیش‌فرض‌های متقنمان»، تحقیقاتی انجام دهیم که ما را نه به حقیقت که به همین پیش‌فرض‌ها برسانند. الان نه فقط تحقیقات که هر نوع آمار و ارقامی که ذکر می‌شود صرفاً در حد شواهد مثالی هستند که برای اثبات ادعایمان به آنها نیاز داریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 25686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IN ۰۶:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۸/۳۰
    0 0
    سالهاست مسئله جهان اسلام همین شده