همزمان با هفته کتاب، هر روز یک بسته پیشنهادی در یکی از حوزه​های کاربردی و پرمخاطب نشر به کاربران ارائه می​شود که در روز نخست و با توجه به اهمیت سلامتی و تندرستی و سوء تغذیه رایج در زندگی امروز، لیستی از کتاب​های کاربردی این حوزه معرفی شده است.

به گزارش خبرآنلاین، دانشنامه «طب اهل بیت(ع)» بر اساس طب‌الائمه آیت الله سید عبدالله شبر و احادیث مستند اهل بیت علیهم السلام، تدوین و ترجمه دکتر محمد رسول دریایی، که متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی است، از سوی انتشارات پیام کتاب روانه بازار نشر و با استقبال مواجه شده است. در این کتاب علاوه بر توضیحاتی پیرامون طب از منظر اهل بیت(ع) و اصول بنیادین علوم پزشکی، در 18 فصل همراه با ذکر منابع و مآخذ به شرح و توضیح بیماری ها و راه های درمان آن با استفاده از احادیث و روایات اهل بیت(ع) پرداخته شده است.

«درمان با خوراکی ها، میوه درمانی از منظر روایات، خواص مغزهای گیاهی، خواص سنگ ها و فلزات ارزشمند در سلامت جسم و روح، درمان بیماری‌های زنان، درمان اختلالات جسمی و روحی، درمان با غلات و حبوبات، درمان با انواع آردها و قاووت ها، درمان با گیاهان و فواید گیاهخواری و... » از جمله سرفصل های این کتاب جامع و ارزشمند است. کتاب در 880 صفحه بر اساس احادیث مستند اهل بیت(ع) تدوین و گردآوری شده است و با شرح احادیث و روایات، در موضوعات مختلف، خواننده را راهنمایی می‌کند.

 

بخش‌هایی از این کتاب مرجع و خواندنی را در ادامه می خوانید:
زیتون یک ماده غذایی ارزشمند است که مقدار زیادی چربی مفید، پروتئین، کلسیم، آهن و فسفات را در خود جای داده است و از نظر داشتن ویتامین های «آ»، «ب» و «د» بسیار غنی است. روغن زیتون نه فقط کلسترول توتال خون را کاهش می دهد بلکه در عین حال برعکس سایر روغن های گیاهی جز مفید کلسترول خون یعنی HDL را حفظ می کند و چندان کاهش نمی دهد و در نتیجه نسبت بحرانی HDL در خون حمایت می شود و این رمز شفابخشی نیرومند روغن زیتون در مورد درمان بیماری های قلبی است. در حالی که سایر انواع روغن های گیاهی کلسترول خون را با تمام اجزایش کاهش می دهند یعنی LDL و HDL هر دو را کاهش می دهند.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید:« روغن زیتون بخورید، زیرا صفرا و سودای بدن را متعادل می سازد، بلغم را از بین می برد، اعصاب را قوی و انسان را خوش اخلاق و نیک نفس می کند، غم و اندوه را برطرف می نماید.»
امام رضا(ع) می فرماید:«زیتون غذای خوبی است. دهان را خوشبو می کند و بلغم را می زداید و رنگ چهره را روشن می گرداند و اعصاب را محکم ساخته، خشم و غضب را فرو می نشاند.»
امام صادق(ع) از قول حضرت محمد(ص) فرمود: «زیتون بخورید و به بدن خود بمالید که درخت مبارکی می باشد.»
همچنین رسول خدا(ص) به حضرت علی (ع) در وصیتی فرمود:«از روغن زیتون بخور و آن را به بدن خود بمال. هرکس روغن زیتون بخورد، چهل روز از شیطان در امان خواهد بود.»
یکی از اصحاب می گوید:«بعد از نماز عشا خدمت امام صادق(ع) رفتم. آن حضرت شام میل می فرمود. غذایی که برای ایشان آورده بودند عبارت بود از سرکه، روغن زیتون و گوشت. آن بزرگوار گوشت را به من دادند و خود از سرکه و روغن زیتون میل فرمودند. خدمت ایشان عرض کردم چرا تنها سرکه و روغن زیتون میل می کنید و از گوشت نمی خورید؟ حضرت فرمود: سرکه و روغن زیتون خوراک ما و پیامبران است.»

 

همچنین «آب، برای سلامتی، برای شفابخشی، برای زندگی» نوشته «نادر باتمانقلیچ»، نویسنده ایرانی مقیم آمریکا که نقش آب در تعادل حیاتی بدن انسان را مورد بررسی قرار داده با ترجمه حمید شمسی‌پور دیگر کتاب لیست است؛ کتابی که از سوی نسل نو اندیش روانه بازار نشر شده است. نویسنده کتاب معتقد است که کم‌آبی در ایجاد بیماری‌های مختلف جسمانی و روانشناختی موثر است. بسیاری از بیماری‌ها به دلیل کم‌آبی در بدن ایجاد می‌شود. با افزایش سن میزان حساسیت نسبت به نوشیدن آب کم می‌شود و همین امر زمینه‌ساز برخی بیماری‌های مزمن در بلند مدت خواهد شد. در توضیح ناشر برای این کتاب با عنوان فرعی «شما بیمار نیستید، شما تشنه اید» آمده است: همیشه می دانستید که آب برای شما سودمند است. حالا می فهمید که چرا این مایه حیات داروی معجزه آسای طبیعت است. ساده، بی خطر، رایگان و موثر. پزشکی پیشگام و نویسنده تحسین شده کتاب «گریه های فراوان بدن شما برای آب» بر اساس بیش از بیست سال پ‍ژوهشی بالینی و علمی درباره نقش آب در بدن، نشان می دهد که چگونه آب می تواند طیف وسیعی از بیماری های پزشکی را از بین ببرد. تنظیم اندازه مصرف مایعات و نمک به تنهایی می تواند به شما کمک کند تا چندین بیماری را درمان و پیشگیری کنید، از داروهای تجویزی گران قیمت خلاص شوید و از سلامتی و شادابی به دست آمده لذت ببرید.

در این کتاب به موارد زیر پی خواهید برد: نشانه های مختلف تشنگی و کم آبی مزمن در بدنتان، روزانه به چقدر آب و نمک نیاز دارید تا سالم بمانید؟ چرا نوشیدنی های دیگر از جمله چای، قهوه و نوشابه نمی توانند جایگزین آب شوند؟ و بسیاری سوالات دیگر که ممکن است ذهن شخصی را که به سلا مت خود توجه دارد، درگیر کند.

 

همچنین کتاب «درمان گیاهی 51 بیماری زنان» نوشته محمد حسن نعیمی و منتشر شده از سوی انتشارات پارمیس - زرین. شرح بیماری، علایم، علل، مضرات، درمان گیاهی و هومیوپاتی، درمانهای خوراکی و موضعی به تفکیک در این کتاب شرح و بسط داده شده است. علاوه بر این، ضمن معرفی 51 بیماری زنان همچون: «آندومتریوز»؛ «بیماری‌های لگن»؛ «کاندیدازیس»؛ «کم‌خونی دختران»؛ «سندرم موتوپوز»؛ «هیپرومنوره»؛ «یرقان سفید»؛ «نازایی»؛ «سیستوسل و...،‌ راه‌های درمان طبیعی (گیاهی) هر یک از بیماری‌ها، شرح داده شده است. در پایان کتاب نیز فهرست نام بیماری‌ها به انگلیسی و منابع ویتامین‌ها و املاح اشاره شده در کتاب، آورده شده است.
 

کتاب دیگر لیست پیشنهادی «سرچشمه شادابی» نوشته مانا پالیزی است که نشر بهجت روانه بازار کرده است. عنوان فرعی کتاب «برنامه غذایی سلامت بخش برای تعادل وزن و آرامش فکر با تنظیم و تعادل سیستم هورمونی» است و در شرحی برای کتاب می خوانیم: «غذا همانقدر برای وجود انسان ضروری است که هوا برای تنفس و آب برای نوشیدن. غذایی که ما می خوریم توسط بدن ما مورد استفاده قرار می گیرد و به موادی تبدیل میشود که در رشد و نگهداری بافتها بکار می رود. یک بافت زنده محصول تغذیه خوب است. انسان برای ادامه حیات به 45 ماده مغذی نیازمند است. مواد غذایی خورده شده هضم، جذب شده و در سوخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. مواد شیمیایی مفید استخراج شده از غذا توسط بدن مواد مغذی خوانده می شود. بعضی از سبدهای غذایی بگونه ای انتخاب شده اند که در برگیرنده همه مواد مغذی هستند. سلامتی یک شخص وابسته به نوع و کمیت مواد غذایی است که برای رژیم غذایی خود انتخاب می نماید.

 

 

بنابراین گزارش، «پانزده روز تا سلامتی» نوشته جمشید خدادادی نیز که  نشر شهر منتشر کرده، دیگر کتاب این لیست پیشنهادی است. در این کتاب نویسنده کوشیده است با تلخیص استدلال‌ها، مضامین اصلی در شناخت اعضای بدن و طبایع انسانی، و نیز توصیه‌ها و راه‌حل‌ها برای حفظ سلامت از طریق رژیم غذایی را برجسته نماید. «ساختمان بدن انسان، بدن انسان و عناصر چهارگانه، بدن انسان و طبع های سه گانه، بدن انسان و مواد چهارگانه ی غذایی، قرآن کریم و تغذیه ی انسان، طبع های سه گانه غذا، مزاجهای گوناگون مواد غذایی، پاکسازی بدن از سموم، رژیم های غذایی برای پاکسازی بدن، انواع مختلف ظروف غذا، اصول پیشگیری و اصلاح مزاج، بهداشت تن و روان و پوشاک و مسکن و...» از جمله سرفصل های این کتاب است.
 

کتاب بعدی «داروخانه در خانه» نوشته «کامبیز راد و شهرزاد قاسمی نژاد» است که انتشارات پل آن را روانه بازار کرده است. «خانواده سالم با تغذیه مناسب، طبیب خانواده خود باشید، نسخه های گیاهی، رژیمها برای سلامتی، گلها و گیاهان دارویی، پروتئینها، چربیها و قندها، خواص میوه ها و سبزیجات، انواع ویتامینها و املاح معدنی و...» از جمله سرفصل های این کتاب مرجع و کاربردی است. در توصیف کتاب می خوانیم: «امروزه علی رغم پیشرفتهای چشمگیر و بعضا خیره کننده در علم پزشکی، اصول اساسی طب و موازین بهداشتی و بهره جویی از طب سنتی و استفاده از گلها و گیاهان شفابخش همچنان بدون تغییر می باشد. وضعیت خواب، آرامش روحی و روانی و جسم سالم داشتن هنوز پایه های سلامت یک شخص یا جامعه را به خود اختصاص می دهند و این امر در گرو آگاهی از دانش تغذیه و مصرف درست مواد غذایی و همچنین آگاهی از خواص غذایی و درمانی موادی است که غذای روزانه ما را تشکیل می دهند. در این کتاب سعی شده است که اطلاعات لازم در مورد این گونه مواد که شامل خواص گلها و گیاهان، میوه ها و سبزیجات، پروتئین ها، املاح معدنی و ... می باشد را به زبان ساده به آگاهی مردم برساند. توجه به این نکات و بکارگیری صحیح آنها در برنامه غذایی روزانه می تواند تاثیرات چشمگیری در شما داشته باشد و همچنین در پرتو رعایت نمودن آنها، زندگی و نشاط را برای شما به ارمغان خواهد آورد.»


لوح فشرده «طبیعت و درمان»(درمان طبیعی) کاری از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی آخرین پیشنهاد این لیست است. هدف از تولید این لوح فشرده گردآوری کتابخانه ای غنی با محوریت گیاهان دارویی و درمان طبیعی بیماریها عنوان شده و بیان فواید و چگونگی مصرف بیش از 600 گونه از گیاهان، غلات و حبوبات، میوه ها، آب‌ها، جانوران و ... بخشی از این لوح فشرده علمی است. همچنین طرز تهیه داروهای گیاهی جهت بیمارهای داخلی و خارجی، آشنایی با علائم بیماری ها و نحوه درمان آنها، بیان فواید و زیان های منابع طبیعی بر گروه های خونی مختلف، آشنایی با درمان های سنتی و فواید آنها نسبت به درمان امروزی و اشاره به صدها حدیث و روایت مرتبط با چگونگی خوردن و آشامیدن سالم و بیان فواید و زیان های منابع طبیعی بر گروه های مختلف خونی از دیگر مطالب خواندنی لوح فشرده «طبیعت و درمان» می باشد.

ارتباط منطقی میان واژگان و متن کتب از طریق فهرست کلمات و جستجوی عبارات، ارائه امکانات فنی جهت انجام پژوهش های موضوعی در کتب، عرضه فهرست ها و نمایه های مختلف جهت تسهیل در امر تحقیق از قابلیت های پژوهشی و فنی این لوح فشرده است.

 

چند بخش برگزیده از این لوح فشرده را در ادامه می خوانید:

«زنجبیل‏
فواید: خوردن آن، خارج‏کننده رطوبات مغز و حلق، جهت فالج، یرقان، ضعف آلات بول، اسهال ناشى از فاسد بودن غذا، تسکین تشنگى/ با نبات و کندر جهت رفع ضررهاى میوه‏هاى تازه/ با زرده تخم‏مرغ نیم‏برشته جهت زیاد کردن منى و غلظت آن/ در دهان گذاشتن آن براى رفع تشنگى/ مالیدن آن جهت تقویت اعضا، کزاز، بواسیر، ورم/ مضر: حلق. مصلح آن: عسل، روغن بادام.

*

تربچه‏
فواید: خوردن آن صبح ناشتا براى درمان یرقان و کهیر/ خوردن آن با شام شب براى رفع بى‏خوابى/ خوردن آن در طول روز براى معالجه سیاه سرفه، اشتهاآورى قوى، زیادکننده حرکات دودى روده بزرگ و کوچک، مانع یبوست مزاج مى‏گردد مخصوصاً در یبوست‏هاى آبستنى/ مضر: مصرف زیاد آن سوءهاضمه ایجاد مى‏کند/ برگ آن را با غذاهاى روزانه بخورید، اشتهاآور، رفع یبوست خیلى سخت.

*

کاهو
فواید: خوردن آن، ادرارآور، تصفیه خون، تولید خون صالح و رقیق، ضد سم، ضد درد، بادشکن، رفع تشنگى و التهاب، درمان مجارى ادرار، آبسه، بواسیر و جنون، رفع حدّت خون صفرا و یبوست صفرا و سودا/ با سرکه جهت برانگیختن اشتها، رفع یرقان، تسکین درد معده، سینه و پستان و اعصاب/ پخته آن مقوى‏تر از خام آن و جهت زیاد کردن شیر/ مضر: زیاد خوردن آن باعث فراموشى، ضعف چشم و سیاهى آن، تولید باد. مصلح آن: نعناع، کرفس و زیره/ مالیدن آب آن جهت تسکین التهاب و کاهش ورم چشم/ 60 گرم از آن را در یک لیتر آب بجوشانید و با آن صورت را شستشو دهید براى رفع جوش‏هاى قرمز پوست/ مالیدن پخته آن براى درمان آفتاب سوختگى پوست/ تازه آن را با گشنیز تازه به اندازه مساوى بکوبید و آب آن را بر محل سوختگى ادرار در پاى اطفال بمالید/ روزى یک قاشق چایخورى از آن را در یک فنجان آب بجوشانید و بنوشید جهت درمان تنگى نفس و سینه پهلو/ 20 گرم از آن را نرم کوبیده و با 50 گرم گل بنفشه مخلوط کرده و بجوشانید بعد در طول شبانه‏روز 24 مرتبه بنوشید براى درمان تب حصبه/ مالیدن آن بر پیشانى جهت خواب آوردن/ مالیدن آن بر مو جهت‏ منع ریختن آن و بر گزیدگى عقرب جهت دفع سمیت آن.

*

ذرت
فواید: خوردن دانه آن جهت پایین آوردن کلسترول، جلوگیرى از پوسیدگى دندان، قطع‏کننده اسهال/ هر روز یک وعده غذاى روزانه خود را اختصاص دادن به ذرت بوداده یا فرنى ذرت براى رفع کم خونى، رفع ضعف پیرى/ خوردن رون آن مفید براى بیماران قلبى/ مصرف دایم آن براى رفع اگزما، خارش و بیمارى‏هاى پوستى مخصوصاً در کودکان/ برگ‏هاى دور ذرت را با پوست انار بجوشانید و آب صاف کرده آن را بنوشید براى رفع ناراحتى‏هاى مثانه، رفع سنگ مثانه و قطره‏قطره ادرار کردن/ کاکل آن را با دم گیلاس مساوى مثل چاى دم کنید و آب آن را بنوشید جهت زیاد کردن ادرار، رفع سوزش بول/ مغز چوب وسط ذرت را بجوشانید و آب صاف کرده آن را بنوشید براى رفع درد معده و شکم.»بنابراین گزارش، احادیث مرتبط با تغذیه همراه با متن و ترجمه قرآن کریم با قابلیت جستجو از دیگر بخش های این لوح فشرده مفید و کاربردی است که مجموعه ای دسته بندی شده از کتب مرجع و مستند در علم طب و سلامت بدن است.
 

 

ساکنان تهران برای تهیه این آثار و هر محصول فرهنگی دیگری کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =