فضانوردانی که دوره طولانی در جاذبه کم به سر می‌برند،‌ تغییرات فیزیولوژیکی را در بدن خود تجربه می‌کنند. وقتی به زمین برمی‌گردند،‌ گاه از ساده‌ترین اعمال فیزیکی ناتوانند و باید دوباره با زندگی زمینی سازگار شوند

بهنوش خرم‌روز: سفر به فضا،‌ تجربه هیجان‌انگیزی است، دور شدن از زمینی که آن را می‌شناسیم و با آن سازگار هستیم و وارد شدن به دنیایی عجیب و تازه، دنیایی که همیشه با نگاه به آسمان آن را خیلی دور و شاید غیرقابل دسترسی می‌بینیم.
اما خارج شدن از زمین، باعث می‌شود همزمان، برخی ویژگی‌های محیطی را که آن‌قدر به آن‌ها عادت داریم متوجهشان نیستیم، از دست بدهیم. بدن ما،‌ با این فضای محیطی سازگار است و دور شدن از آن، می‌تواند حتی مخاطراتی را برای بدن ما به همراه داشته باشد. از جمله، جاذبه زمین. ما آن‌قدر به جاذبه زمین عادت داریم،‌ که آن را فراموش می‌کنیم. اما همین جاذبه، روی ویژگی‌های فیزیولوژیک بدن ما موثر است و دور شدن از آن، ‌باعث می‌شود تغییراتی در بدن اتفاق بیافتد. در مورد برخی از این تغییرات، بدن ‌با بازگشت به زمین دوباره با جاذبه زمین سازگار می‌شود، اما برخی، ‌برای همیشه با فضانورد باقی می‌مانند.
در ماه دسامبر گذشته/ حدود آذرماه 1390، دن پتیت،‌ فضانورد، از قزاقستان به وسیله کپسول فضایی سایوز روسی روانه فضا شد و به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید. او 191 روز را در این ایستگاه فضایی گذراند. در این زمان، 3088 بار دور زمین چرخیده و شاهد رسیدن اسپیس‌ایکس دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده، اولین فضاپیمای تجاری که به این ایستگاه فرستاده شده است. وی همچنین در طول این دوران،‌ تغییرات فیزیولوژیکی چشمگیری را تجربه کرده است. از جمله، گذراندن دوره‌های طولانی در فضایی با جاذبه کم‌تر از زمین، باعث کاهش تراکم استخوانی و نیز منقبض شدن قلب او شده است.


به گزارش پاپ‌ساینس، وقتی پتیت در ماه جولای گذشته/ خرداد 1391 به زمین برگشت، بدنش نمی‌توانست حتی کوچک‌ترین اعمال فیزیکی را در جاذبه طبیعی زمین انجام دهد. به همین دلیل هم مجبور شدند او را تا نزدیک‌ترین چادر پزشکی حمل کنند تا در آن‌جا،‌ آزمایش‌های معمول بعد از پرواز فضایی روی او انجام گیرند. مطالعات نشان می‌دهند که ماهیچه‌های فضانوردان تنها در عرض چند هفته روی زمین دوباره توان قبلی خود را باز می‌یابند، اما تراکم استخوانی بدن‌ آن‌ها ممکن است هرگز دیگر به میزانی که قبل از سفر فضایی خود داشته‌اند، برنگردد.

 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 254819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    49 19
    اوه اوه چه سوسول اینا رو باید بعد سفرشون بیارند ایران استخون بندیشون محکم شه
  • بدون نام IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    36 23
    وای چه بد میخواستم فضا نورد بشم شهریه اش رو هم پرداخت کردم ولی منصرف شدم نمیارزه.
    • بدون نام IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
      15 10
      چه لوس و بی مزه اه اه
  • بدون نام IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
    23 11
    از دیگر مشکلات: فقر، گرانی، تورم، اختلاس و ... هستند که گریبانگیر مردم اروپا و آمریکاست و اقتصاد آنها رو به فروپاشی است!!!
    • بدون نام IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
      16 4
      خودمون نیست توبهشتیم
  • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    15 3
    بحران از نظر اونا این هست که تورم از 3 درصد بشه 6 درصد. نه مثل ما که تورم 50 درصد را رد کرده است و تازه بانک مرکزی به رقم 25 درصد رضایت داده است.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    20 3
    واقعا این ژن ها چه معجزه ای هستند که بعد از 3 هفته دوباره تطبیق داده میشوند با شرایط زمین.
  • محمد IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۲
    37 2
    چقدر خوب میشد که حداقل زیر یه خبر علمی فقط کامنت های مرتبط با اون دیده بشه. واقعا هزینه ای که این آدم ها برای پیشرفت علم از زندگی خودشون می پردازن بهیچ عنوان قابل جبران نیست. از نظر روحی و روانی هم مشکلات زیادی رو متحمل میشن البته. چندین ماه در یک اتاقک بی روح، با شرایط فوق العاده سخت برای برآورده کردن ابتدایی ترین نیازهای زندگی شون.