بارش شهابی اسدی که بامداد امروز به اوج فعالیت خود رسید، در زمان پیش‌بینی شده ولی با شدتی بیشتر روی داد. اوج بارش نیز پایان یافته و برخلاف گزارش برخی خبرگزاری‌ها، امشب پدیده خاصی روی نخواهد داد.

بارش شهابی اسدی حوالی ساعت 1:15 بامداد امروز (چهارشنبه 27 آبان) به اوج فعالیت خود رسید. گزارش‌های متعدد رسیده از رصدگران مختلف، بخصوص کشورهای آسیای شرقی و مرکزی که از بهترین شرایط برای مشاهده این بارش شهابی برخوردار بودند، نشان داده که تعداد شهاب‌ها به حداکثر 170 شهاب در ساعت رسیده است.

برخی رصدگران ماهر موفق شده‌اند با ابزارهای پیشرفته از بارش شهابی فیلم‌برداری کنند. برای فیلم‌برداری از شهاب‌های به عدسی‌های بسیار قوی نیاز است؛ اما افت نور در فیلم‌برداری بسیار شدید است و فقط آذرگوی‌های درخشان را می‌توان ثبت کرد. در اغلب فیلم‌های رسیده اثری از ستارگان دیده نمی‌شود که آن هم ناشی از روشنایی بسیار اندک ستارگان برای ثبت روی حسگرهای الکترونیکی دوربین‌های فیلم‌برداری است. فیلم زیر، گذر آذرگوی‌های اسدی (شهاب‌های بسیار پرنور که روشن‌تر از سیاره ناهید هستند) را نشان می‌دهد.

عکاسان بسیاری که موفق شدند از این پدیده بی‌نظیر عکس‌برداری کنند، تصاویر خود را به پایگاه‌های ثبت گزارش‌های بارش‌های شهابی ارسال کرده‌اند. رد شهاب در عکس‌برداری بسیار کم نورتر از آن‌چیزی ثبت می‌شود که با چشم دیده می‌شود. بنابراین شهاب‌ها معمولا 10 تا 15 برابر روشن‌تر از چیزی هستند که در تصویر دیده می‌شوند.

در گزارش تصویری قبلی، برخی از بهترین و اولین تصاویر ثبت‌شده ارایه شد. دیگر تصاویر ارسالی را می‌توانید در ادامه ببینید.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان پایدار IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۸۸/۰۸/۲۷
    1 0
    عکس برداری از بارش شهابی اسدی یک کار نو و تاز در ایران خواهد بود... واقعا زیبا بود ... امیدوارم در 22 آذر ماه بهترین فیلم ها و تصاویر گرفته شود