چه رابطه ای میان ساختن مصلای تهران با نگارش دایره المعارف بزرگ اسلامی وجود دارد در حالی که هر دو تقریبا همزاد هستند؟

 بنده باور ندارم که در کشور عزیز ما علم آن ارزشی که شایسته آن و ملت ماست، داشته باشد. خواهید گفت: چرا چنین ادعایی می کنید، در حالی که هر روز آمارهای شگفتی از پیشرفت های علمی ما در دنیا، تولید علم و نگارش مقالات علمی پژوهشی و امثال اینها داده می‌شود.

بنده این مطالب را تکذیب نمی‌کنم، اما باید تأکید کنم که حس خودم را هم به آسانی نمی‌توانم تکذیب کنم.
وقتی حس بنده و مهم تر چشمم می بیند  که  دو طرح بزرگ ملی،  یکی علمی و دیگری عملی در این کشور از حدود سی سال پیش آغاز شده و هیچ کدام تا به امروز به اتمام نرسیده است، جز آنچه گذشت، چه می تواند بگوید؟

یکی دایرة المعارف بزرگ اسلامی است که به هزار و یک دلیل تا به امروز زمین مانده و به رغم آن که یکی از مردان بلند همت پشت سر آن بوده و صدها محقق و پژوهشگر درگیر آن، هنوز بیست درصد آن هم به انجام نرسیده است. دلایل آن را باید جای دیگری جست، اما این که حالا به خاطر بی پولی در حال زمین خوردن کامل است، مهم‌تر از دلایل دیگر برای ناقص ماندن کار است.
و اما دوم، همین بنای مصلای بزرگ تهران است که آن هم سالهاست به عنوان یک طرح ملی ـ دینی در پایتخت در دست ساخت است. بدتر آن که نمایشگاه کتاب را در مصلی گذاشته ایم (یعنی که برای این بزرگترین رویداد فرهنگی جای مستقل و تعریف شده نداریم) و نماز جمعه را در دانشگاه! این هم مهم نیست که البته تا حدودی هست، اما مهم تر آن است که این طرح عملی هم در کنار آن طرح علمی ناقص مانده و به رغم همه زحمتی که کشیده شده، هنوز فاصله زیادی تا کامل شدن دارد.
حالا در می‌یابید که مصلی با دایرة المعارف اسلامی چه ارتباطی دارد؟
اما این که این امر چه ارتباطی با ادعای دیگر دارد که دانشگاه‌های ما به علم احترام نمی‌گذارند، داستان دیگری است. یک مثال می توان زد. پیشرفت در زمینه پزشکی بسیار خوب است، اما این پزشکی دانشی برکشیده از دامنه علوم شرقی نیست، دانشی است بر‌ آمده از غرب که ما در امتداد آن کار می‌کنیم. هنوز هم فاصله زیادی با آنچه در دنیای پیشرفته وجود دارد، داریم. البته قدم‌هایی هم برداشته ایم اما نامش پیشرفت علمی نیست. پیشرفت علمی آن است که وقتی در دانشگاه هستید، ببینید که با تلاش مشترک استاد و دانشجو و کارمند، علم تولید می‌شود، نه این معنا که آنچه دیگران فهمیده‌اند و حلاجی کرده اند، تحریر جدید شود. این که علم جای دیگری تولید شود و در اینجا بازخوانی و درک مجدد شود که پیشرفت نیست. این که نخبه های دانشجوی ما از دانشگاه های ما گریزانند برای این که عاشق علم اند. عاشق پیشرفت و دانش و یافته های جدید هستند که حس می کنند در جای دیگری باید دنبالش بگردند. دست کم بسیاری چنین هستند. این نقص را در علوم دیگر بیشتر شاهدش هستیم. برای مثال در زمینه های علوم انسانی هیچ پیشرفت محسوسی نداریم که هیچ، اساسا دانشگاه های موجود ضد علوم انسانی هستند. مثلا در علوم اجتماعی هنوز پا را از آنچه دکتر صدیقی و توسلی و دیگران مطرح کرده اند فراتر نگذاشته ایم. در علوم سیاسی همین طور. در روانشناسی و علوم تربیتی هنوز باید کارهای جدید را ترجمه کنیم. نهایت اگر هم کاری انجام می دهیم در چهارچوب قواعدی است که جاری و ساری در این علوم در اشل جهانی است. خواهید دید که عراق و افغانستان هم تا چند سال دیگر همین را خواهند داشت چنان که ترکیه دارد.
باید اعتراف کرد که حیات علم در دانشگاه های ما محسوس نیست. آنچه محسوس است نوعی تجربه آموزی علمی برای یافتن کار در دانشگاه های ما رایج است آن هم در حدی که اوضاع را بچرخاند و هم شغل ایجاد کند هم نیاز موجود را که مهم ترین آن استفاده از تولیدات غربی است به ما بیاموزد.
پیداست که مقصر، این دولت و آن دولت نیست، تقصیر در هزار جاست که یکی از آنها دولت و سیاست های آموزشی و تحصیلی آنها است. تقصیر در سنت های حاکم بر نظام آموزشی، نظام کتابخانه ای، روشهای پژوهش، وجود صدها مانع در برابر علم خواهی، تعصبات کور، خودخواهی ها، وقت کشی ها، و از جمله در برخی از علوم ،تحدید حدود و مسائل دیگر است که از آنها هم درک درستی نداریم و برای رفع و رجوع آنها چاره اندیشی نمی کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mokhalef IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    14 3
    مهم ترین و ریشه ای ترین دلیل عدم توفیق در تولید مُحتوا (علمی- ادبی - هنری و ...)، همانا نگاه و پیش فرض "ایدئولوژیک" و "حداکثری" در برخورد با " عینیات" است و لاغیر. در مورد مثال شما (دائره المعارف ... با فرض اتمام این پروژه)، این معضل، واضح است: مجموعه ای که در مرکز تشیع جعفری (ع) و لاجَرم با دیدگاههای فقهی-کلامی - تاریخی برخاسته از این مذهب، تدوین شده باشد؛ به نظر شما مخاطب تشنه کسب معارف اسلامی، در دنیای اسلام غیر شیعه جعفری (ع) خواهد داشت؟ آن هم بدون تسلط بر تکنیک های مدرن نشر علم و وجود انواع فیلترهای حتی خودساخته؟ کافی است سِیر رکود علمی یک دانشجوی نخبه را از اولین روز ورود به دانشگاه، تا فقط اندکی بعد که در مواجهه با انواع موانع، انگیزه هایش را از دست می دهد؛ یک بار مرور کنید!
  • منصور IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    6 1
    از زمان برزویه طبیب تا حال داستان کمابیش بر یک روال است"...کارهای زمانه میل به ادبار دارد وچنانستی که خیرات مردمان را وداع کردستی...علم متروک و جهل مطلوب...شریران فارغ و محترم ،..حرص و مکر و خدیعت بیدار ،و وفا و حریت در خواب ،دروغ مثر و مثمر وراستی مردود ومهجور...حرص غالب وقناعت مغلوب ، وعالم غدار بدین معانی شادمان..." (ص 56 کلیله چاپ مینوی).شما استاد عزیز تاریخ ، باید ارشاد فرمایید که مکانیزم این تداوم چیست؟ و مشکل از کجاست ؟ برزویه حطام دنیا و عوامل دیگری را نام می برد ...هر طایفه ای در تر جیح دین و تفضیل مذهب خویش سخن می گفتند...که پای سخن ایشان بر هوا بود ص 48...و هلم جرا . دوره میکنیم شب را و روز را و هنوز را ... از شما سپاسگزاریم.
  • محمد IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    0 0
    اینجاب بیش از یازده هزار دایره المعارف به زبان انگلیسی در اختیار دارم این در حالی است که ما در کشور نمی توانیم حتی به تعداد انگشتان دست دایره المعارف تکمیل شده به زبان فارسی را مشاهده کنیم اکثردایره المعارف های موجود نیز در میانه کار متوقف و یا کند شده اند. موازی کاری یکی از عوامل اساسی این توقف ها است.
  • کورش نوروزمرادی JP ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    1 0
    وقتی اخیرا شنیدم که دایره المعارف بزرگ اسلامی که در این سالها بن مایه های اولیه علمی علوم اسلامی را بنا می نهند ،بخاطر بحران اقتصادی و عدم تخصیص بودجه دارد سقوط میکند...نه متاسف بلکه متعجب شدم...در تنها کشور درست و حسابی اسلامی...دین پژوهی و اسلام پژهی متوقف شود ،تکلیف سایر موضوعات پژوهشی دیگر مشخص میشود...رسیدن به اوج قله های علمی جهان بدون پژوهش...!
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    4 0
    خيلي حرفه تو همين يه جمله : "این که علم جای دیگری تولید شود و در اینجا بازخوانی و درک مجدد شود که پیشرفت نیست..." واقعا از اينكه هنوز نسل آدمهايي كه فكر مي كنند تو اين كشور منقرض نشده جاي اميدواريه.
  • رامین IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    1 0
    سپاس ازجناب جعفریان که گوشه ای از واقعیتها را بیان کردند.بیفزایید که در این مسابقه تبلیغاتی پیشرفت علمی امسال تعداد پذیرفته شدگان دوره های دکتری یکدفعه 2برابرشده وتا ده سال آینده کلی دکتر بیسواد خوهیم داشت برای مصارف داخلی.یکی از علل به انجام نرسیدن دایره المعارف بزرگ مشکل مدیریتی آنست نه کوتاهی دولتها
  • عبدناز DE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    2 0
    از سائلی سوال شد : چند قرص نان داری ؟ بگفتا : بپرس چه کم داری ؟ که آنچه کم نیز داشتم ، کم کم ، کم شد و بعدا گم . و تو ای مهربانا از عمل این دولت علیه و این مجمل منقول حدیث مفصل بخوان.
  • بدون نام IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۵
    0 1
    کار دایره المعارف نویسی کار زمان بر و پر زحمتی است به ویژه اگر مواد و مصالح اولیه اش مهیا نباشد . جناب رسول جعفریان همه که مثل شما نابغه نیستند که بتوانند این همه کتاب و مقاله و مطلب بنویسند و تازه به راحتی هم منتشرش کنند .
  • بدون نام IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۶
    3 0
    مالاییها در 15 سال، شهر عظیم پوتراجایا را ساحتند ولی 25 سال است یک نمازخانه را نتوانسیم بسازیم. در ضمن دهها سال است در حوزه علمیه، کفایه آخوند و رسائل و مکاسب شیخ اعظم تدریس می شود دریغ از نوآوری. حالا می فرمایید در دانشگاه کتاب توسلی و صدیقی و... تدریس می شود؟!
  • امیر IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۹
    1 0
    باتشکر از دغدغه شما . شما آسیب شناسی نکردید لطفا شما که به مجلس نزدیکترید بفرمایید این دایره المعارف تا بحال چقدر خرج برداشته و علما و رجل سیاسی ومذهبی چقدر میتوانند از آن بهره ببرند . آیا همین مقدار هم در دسترس عموم هست یا نه . آیا مانند ویکی پدیا امکان ایجاد مستند در آن هست یانه ؟ با تشکر