موزه ها یکی از جاذبه های توریستی اصلی در شهر های اروپایی به شمار می روند و پایتخت های اروپایی به داشتن موزه های منحصر به فرد به خود می بالند.

هادی معیری نژاد: هلند به واسطه داشتن طبیعت منحصر به فرد یکی از زیباترین کشورهای شمال غربی اروپاست. این کشور هنرمندان فراوانی را هم به دنیا معرفی کرده است که از میان همه آنها نام ون گوگ در تارک هنرمندان نقاش دنیا می درخشد.


 

موزه ون گوگ در شهر آمستردام یکی از هیجان انگیز ترین قسمت های این شهر البته برای دوستداران هنر و فرهنگ است.
وَنسان وَن گوگ یا فینسِنت ویلم فان خوخ (30 مارس 1853 - 29 ژوئیه 1890) یک نقاش نامدار هلندی بود. هرچند او در زمان حیاتش در گمنامی به سر می‌برد و در تمام طول عمر خود تنها یک تابلو یعنی تاکستان سرخ را فروخت، اما اکنون به عنوان یکی از تاثیرگذارترین نقاشان جهان شناخته می‌شود.


 

ون گوگ شیفته نقاشی از مردم طبقهٔ کارگر مانند تابلوی سیب‌زمینی‌خورها، کافه‌های شبانه مانند تراس کافه در شب، مناظر طبیعی فرانسه، گل‌های آفتابگردان، شب‌های پرستاره و خودنگاره بود. وی در اواخر عمر به شدت از بیماری روانی و فشار روحی رنج می‌برد و به اعتقاد اکثریت همین موضوع به خودکشی او منجر شد.معروف است که وی در یک موضوع عاشقانه گوش خود را برید و برای معشوق بی وفا فرستاد.


 

اما این موزه شامل یک زیر زمین یک طبقه همکف و سه طبقه فوقانی است . موزه ون گوگ چندیست تغییر ساختار داده و ترتیب نمایش تابلوها دچار تغییرات اساسی شده طبقه زیر زمین به نمایشگاه های دوره ای اختصاص پیدا کرده است. طبقه همکف هم به بررسی آثار اولیه ون گوگ و نقاشان رئالیست فرانسوی اثر گذار بر این نقاش معروف اختصاص دارد.

اما قلب مهم و تپنده موزه در طبقه اول قرار دارد جایی که مهمترین تابلوهای متعلق به ون گوگ به نمایش گذاشته شده تا شعار مدیران موزه مبنی بر کاملترین موزه آثار ون گوگ تحقق پیدا کرده باشد. آثاری همچون گلهای آفتابگردان، مادام رولن، زنبقها، مزرعه گندم با کلاغ ها و البته سیب زمینی موجب برجسته شدن این قسمت از موزه شده است .

در طبقه دوم لیتوگرافی های رنگی و سیاه سفید هنرمندان پست امپرسیونیستی مثل تولوز- لوترک ,پیر بونار و گابریل ایبلز به نمایش گذاشته شدن همچنین تابلو" تختخواب اثر ون گوگ که جدیدا ترمیم شده است در این طبقه نمایش داده می شود.

در طبقه سوم آثاری از هنرمندان سمبولیستی چون "امیل برنار" و "ردون "در کنار امپرسیونیستهای معروفی چون مونه , مانه , پیسارو , رنوار و سیسلی به نمایش گذاشته شده همچنین در این طبقه چندین اثر از پل گوگن به نمایش در آمده است.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =