فلیکس باومگارتنر پس از 3 سال آماده شده است با پرش آزاد از ارتفاع 36600 متری دیوار صوتی را بشکند. بر خلاف تلاش قبلی در 19 مهرماه که وزش بادهای سریع باعث لغو برنامه شد، کارشناسان به مساعد بودن شرایط امروز خوشبینند.

فلیکس باومگارتنر، قهرمان 43 ساله اتریشی است که می‎خواهد سوار بر کپسول تحت فشار و به کمک بالن هلیومی به ارتفاع 120هزار پایی / 36.6 کیلومتری برود و از آنجا به سوی زمین بپرد. در طول این سقوط آزاد، او خیلی زود از سرعت صوت عبور خواهد کرد و اگر بتواند هوشیار بماند و با مشکل روبرو نشود، چتر نجات خود را باز می‎کند و به سلامت فرود می‎آید.

برای جلوگیری از بروز مشکلات متعدد، وی از فناوری‏های پیشرفته‏ای برای ارتباط، کنترل وضعی جسمانی و تنظیم شرایط درون لباس فضایی بهره می‏برد. این آزمایش هم‏چنین به آزمایش یکی از روش‎های پیشنهادی برای خروج اضطراری سرنشینان فضاپیماهای تجاری که قرار است گردشگران فضایی را به ارتفاع 100 کیلومتری (مرز زمین و فضا) منتقل کنند، می‏پردازد. البته در طول این برنامه، دوربین‏هایی که درون اتاقک و روی کلاه و لباس فضایی باومگاتنر نصب شده، لحظه لحظه مراحل فرود را ثبت و به زمین مخابره خواهند کرد. برای آگاهی از جزئیات تجهیزات و لباس فضایی باومگارتنر، اینجا را کلیک کنید.

هم‏وطنان خارج از کشور می‎توانند این برنامه را به طور مستقیم از طریق یوتیوب مشاهده کنند.

هم‏اکنون باومگارتنر و تیم پشتیبانی در مرکز هوایی بین‏المللی رازول در نیومکزیکو منتظر بهبود شرایط جوی و قطع وزش باد هستند. این برنامه از ساعت 15:30 تا کنون سه بار به مدت یک ساعت به تعویق افتاده و طبق به‎روزرسانی‎های پایگاه اینترنتی پروژه ردبول‎استراتوس، زمان آغاز برنامه 18:45 به وقت ایران اعلام شده است. البته همه چیز به شرایط جوی بستگی دارد، اما پنجره پرتاب امروز در ساعت 17:45 به وقت جهانی مقارن با 21:15 به وقت ایران بسته خواهد شد. این بدان معنی است که اگر شرایط جوی تا ساعت 21:30 امشب (به وقت ایران) مساعد نشود، برنامه رکوردشکنی مجددا به روز  دیگری موکول خواهد شد.

به روز شده در 18:15 : کارشناسان هواشناسی امیدوارند که  شرایط جوی در آسمان رازول مناسب بماند. مقدمات آماده سازی پرواز در حال انجام است. بالن هلیومی در حال بادشدن و برخاستن از زمین است تا در ساعت 18:45، باومگارتنر را با خود به ارتفاع 120هزار پا ببرد.

به‌روز شده در 18:45 : آغاز پرواز تا ساعت 19:30 به وقت ایران به تعویق افتاد. با افت شدت وزش بادها به 5.5 کیلومتر بر ساعت، شرایط کم‌خطری برای اجرای پرواز و پرش آزاد حاکم است. تصویر زیر مربوط به آماده شدن بالن هلیومی است.

 

به روز شده در 18:57: پخش زنده برنامه پرتاب در وبگاه رسمی پروژه ردبول استراتوس اغاز شده است. هم‏چنین اطلاعات حسگرهای نصب‏شده در بدنه و لباس باومگارتنر نیز در همین صفحه مستقیما قابل مشاهده است.

به روز شده در 19:00: بالن و کپسول با موفقیت به پرواز درآمدند. پس از رها شدن بالن، جرثقیل حامل کپسول به حرکت درآمد تا کپسول را دقیقا زیر بالن آزاد کند. این کار باموفقیت انجام شد.

به روز شده در 19:05: در حال حاضر، بالن با سرعت 6.2 متر بر ثانیه در حال صعود به ارتفاعات بالایی جو است. پس از گذشت پنج دقیقه بالن به ارتفاع حدود 3هزار متری رسیده است.

به روز شده در 19:09:با صعود به ارتفاعات بالاتر و کاسته شدن از غلظت و فشار هوا، نیروی شناوری وارد شده به بالن نیز کاهش یافته است. هم‎اکنون در ارتفاع 4هزار متری، بالن با سرعت 5 متر بر ثانیه در حال صعود است.

به روز شده در 19:15 : در ارتفاع نزدیک به 6هزار متری، باومگارتنر باسرعت 5.4 متر بر ثانیه در حال صعود است و همه چیز طبیعی است. 6هزار متری حد سقوط آزاد معمول بدون نیاز به ماسک اکسیژن است.

 

به روز شده در 19:25: باومگارتنر از ارتفاع 9هزار متری عبور کرد. سرعت صعود 5.6 متر بر ثانیه و شرایط درون کابین طبیعی است.

 

به روز شده در 19:34 : بالن و کپسول در ارتفاع 12 کیلومتری در میان جریان‌های تندباد (جت استریم) قرار گرفته و در حالی‌که سرعت صعود حدود 4.7 متر بر ثانیه (17 کیلومتر بر ساعت) است، اما سرعت آن نسبت به زمین بیش از 190 کیلومتر بر ساعت (53 متر بر ثانیه) است.

خبرهای تکمیلی را در خبرآنلاین دنبال کنید.

 به روز شده در 19:42: بالن و کپسول از جت استریم عبور کرده‎اند. ارتفاع 14 کیلومتر بالاتر از سطح زمین است و دمای خارج از کپسول 64 درجه سانتی‎گراد زیر صفر است. سرعت صعود 4.6 متر بر ثانیه و سرعت کپسول نسبت به زمین 130 کیلومتر بر ساعت است.

به روز شده در 19:48: بالن در ارتفاع 15.5 کیلومتری است. دوربین‎های پیشرفته جستجوگر ناسا که پیش از این حرکت شاتل‎ها و فضاپیماها را به هنگام صعود در جو زمین زیرنظر داشتند، صعود این بال تاریخ‏ساز را نیز از سطح زمین زیرنظر دارند. یکی از این دوربین‌ها به نور فروسرخ حساس است و بالن را در جستجوی آسیب احتمالی بررسی می‎کند.

به روز شده در 20:10 : باومگارتنر در ارتفاع 20600 متری است و بالن با سرعت بیش از 4 متر بر ثانیه در حال صعود است. سرعت افقی کپسول نیز بین 20 تا 30 کیلومتر بر ساعت است.

به روز شده در 20:20 : باومگارتنر در ارتفاع نزدیک 24هزار متری است. بالن با سرعت 4 متر بر ثانیه در حال صعود است و شرایط داخل کابین طبیعی است. دمای خارج کابین 49 درجه سانتی‌گراد زیر صفر است.

به روز شده در 20:30 : باومگارتنر در ارتفاع 26 کیلومتری است که بالاتر از سقف پروازی تمام هواپیماهای روی زمین است. فشار هوای محیط بسیار پایین آمده و بالن هلیومی نیز متورم شده است. تصویر زیر را با تصویر قبلی بالن (چند تصویر بالاتر) مقایسه کنید.

به روز شده در 20:42 : با حجیم تر شدن بالن، نیروی شناوری نیز افزایش یافته و بالن با سرعت بیشتری صعود می‌کند. با گذشت 1 ساعت و 41 دقیقه از آغاز صعود، باومگارتنر در ارتفاع 29کیلومتری است.

به روز شده د 20:45 : باومگارتنر در آستانه عبور از ارتفاع 30 کیلومتر سطح زمین است. انحنای زمن کاملا مشخص است.

به روز شده در 21:01 : با گذشت 2 ساعت و 7 دقیقه از آغاز صعود، فقط 1000 متر تا رسیدن به مقصد نهایی مانده است

به روز شده در 21:12 : بروز نقص فنی در خروج از کپسول. باومگارتنر هم‌اکنون در ارتفاع 37هزار و 200 متری است. بالن در آستانه رسیدن به حداکثر حجم خود است.

به روز شده در 21:19 : قرار بر این شد که باومگارتنر به همراه کپسول به سطح زمین بازگردد. پس از صعود سریع به ارتفاع 39000 متری، باومگارتنر و مهندسان مستقر در پایگاه کنترل زمینی تلاش می‌‍کنند از هلیوم موجود در بالن بکاهند تا کپسول بتواند به آرامی ارتفاع خود را کاهش دهد.

البته اولویت با این است که اگر شرایط مهیا شود، باومگارتنر پرش خود را انجام دهد. از ارتفاع بالن کمی کاسته شده و باومگارتنر هم اکنون درارتفاع 38900 متری است.

برای مشاهده تصاویر پرش، اینجا را کلیک کنید.

5353

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مریم فخیم US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    81 5
    کاش پخش زنده شو میذاشتید!بااین فیلترشکنا که سرعت کم میشه و هنوز نتونستم چیزی ببینم!!!
    • نیازی به فیلتر شکن نداره IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      16 5
      http://livetvcafe.net/video/WA16H1H2AK76/MBC-Action
    • بهمن IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      64 4
      ها ها ها خیلی جالبه . سراسر دنیا این برنامه رو دارن بصورت زنده دنبال می کنن،ما باید اینجا فقط عکس ها رو تماشا کنیم . . . عصر ارتباطاته هااااااااااا
    • مریم فخیم US ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      4 1
      بالاخره به هرجون کندنی بود ،بایوتیوب دیدم!
  • محسن IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    61 3
    خدایا به این مرد جسور و نترس کمک کن
  • GHOST US ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    44 3
    اگر لطف کنید پخش زنده رو از یه سایت بزراید بدون فیلترینگ بشه دید خیلی عالی میشه لطفا ...
  • بدون نام IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    39 2
    لطفا ویدئوی آنرا بعد از اینکه تمام شد برای دیدن قرار بدهید ممنون
  • بدون نام IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    13 1
    http://www.weather.com/tv/tvshows/live-stream
  • ناشناس IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    84 2
    واقعا جای تاسف دارد زمانی که اکثر مردم دنیا در حال تماشای این ویدیو هستند این لینک در کشور ما فیلتر شده تا مردم ایران زمین از تماشای آن باز بمانند.
    • بدون نام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
      1 4
      تو راس ميگي
  • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    13 16
    مكه شماها هم تو امريكا مشكل فيلترينك داريد وي بي ان بدم خدمتتون
  • افشین US ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    27 2
    امیدوارم بدون هیچ حادثه ای و پیروز به زمین برگردند.
  • بدون نام US ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    31 2
    همزمان میشه از شبکه MBC Action دید.من دارم میبینم.
  • حسین چمنی CH ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    33 2
    Good Luck Felix
  • سهند US ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    26 3
    من که رسماً سه ساله منتظر این رویدادم... به امید موفقیتش !
  • حامد IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    17 3
    الان ار 25 کیلومتر گذشت
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    6 4
    http://www.justin.tv/nojummag#/w/3981276016
  • بدون نام AU ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    31 5
    نگران نباشيد...american technology never fails
  • مهیار US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    8 3
    رکورد قبلی رو که 33.100 بود شکوند الان ساعت 8:57 تو ارتفاع 33.709 هست
  • احمد SE ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    13 60
    نمی دونم چرا شما فکر می کنید الان همه مردم دنیا همه کاراشون رو ول کردن اومدن نشستن این رکورد شکنی رو نگاه می کنن. محض اطلاعاتون الان 4,994,934 نفر دارند یوتیوب رو نگاه می کنند! حداقل آمارشو که با فیلتر شکن می تونید ببینید اگه خود فیلمشو نمی تونید!
    • بابک CH ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      18 1
      به بالای 8 میلیون هم رسید
  • بدون نام MY ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    6 1
    37000 شد ولی هنوز نپریده
  • بدون نام IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    3 104
    امیدوارم بمیره تا یک بار دیگه شاهد شکست مفتضحانه غرب در زمینه ای دیگر باشم. ولله اعلم
    • حامد IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      47 3
      واقعا متاسفم با این طرز تفکرت
    • نابودگر IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      44 3
      عجب ادمی به دعای گربه سیاه بارون نمیاد برو خودتو اصلاح کن وضعت خیلی خرابه بیچاره
    • بدون نام IR ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      39 3
      میشه 3 نمونه از شکستهای مفتضحانه غرب رو بگی!؟
    • بدون نام IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      37 4
      در زمینه ای دیگر ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! بابا این اعتماد به نفست مارو کشته . . .
    • بدون نام IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      19 4
      دیدی که باز هم موفق شد و یه بار دیگه تکونولوژی غرب برتری خودش رو نشون داد حالا ... بشینید زانوی غم بغل بگیرید...ای کاش غرب استفاده از تمام تکنولوژیهاش رو برای .... تو ممنوع میکرد تا .... تو جهل و نادانی و حصاری که دور خودتون کشیدید بمانید و بپوسیدو هنوز مثل 1000 سال پیش با نور شمع زندگی کنید تا اینهمه پرادعا نباشید...
  • سودا DE ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    10 2
    رفت به 38925 متری.
  • سودا DE ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    4 58
    رفت38960 متری.درود بر جنبش وال استریت نابود باد استکبار جهانی و ایادیش
    • بدون نام IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
      32 3
      همه منو ببخشن . من اشتباهی به این نظر مثبت دادم. کاش میتونستم هزاران منفی بهت بدم اغده ای. اینجا یه اتفاق هیجان انگیز علمی داره رخ میده چرا همه چی رو قاطی میکنی. تا کسانی مثل تو وجود دارن ما جهان سومی میمونیم
  • بدون نام US ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    7 2
    http://www.redbullstratos.com/live/ دوستان به اين سايت برين و لذت ببرين
  • بدون نام IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    17 2
    خدا کنه براش اتفاقی پیش نیاد
  • بدون نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    3 12
    فک نکنم بپره دارم بیخیال میشم
  • محمود حاج زمان US ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    18 2
    بائومگارتنر به تاریخ پیوست: سرعت: 1173 کیلومتر بر ساعت، ارتفاع سقوط آزاد: 39232 متر دمت گرم مَرد!
  • مهدي IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    15 2
    پريد! تموم شد... چرا عقبين؟
  • بدون نام IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    9 1
    نزدیک زمین شد
  • بدون نام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    19 2
    خدایا شکر سالم اومد پایین.من که خیلی هیجان داشتم
  • محمود حاج زمان US ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    17 1
    اگرچه به خاطر زود باز کردن چتر رکورد طولانی مدت ترین سقوط آزاد رو نشکست، ولی کارش تبریک فراوان داره.
  • تبریز IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    15 2
    عرضه داری.ایول به مردونگیت.نگرانت شدم وقتی کنترل خودتو یه مدت از دست دادی.متشکرم
  • l[dn IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۳
    10 2
    خیلی جالب بود خوشم اومد
  • بدون نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
    5 5
    فتو شاپه :D
  • علي IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۵
    0 0
    فقط حيف دانلود نميشه.معلومه از نژاد پارسه.ايول خيلي حال كردم.
  • majed IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۱
    0 0
    پخش زنده شو ام بی سی اکشن پخش کرد