۰ نفر
۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۵

حسن هانی زاده

احمد داوود اوغلو وزیر خارجه ترکیه اخیراً پیشنهاد کرد که برای حل بحران سوریه، فاروق الشرع معاون اول رئیس جمهوری این کشور ریاست یک دولت انتقالی را به عهده بگیرد. به اعتقاد وزیر خارجه ترکیه فاروق الشرع مناسب ترین شخصیت برای ریاست دوره انتقالی پس از سرنگونی دولت بشار اسد به شمار می رود زیرا از یک عقلانیت بالائی بر خوردار است. صرف نظر از این که این نوع شیوه برخورد دولتمردان ترکیه با نظام سوریه با موازین و معیارهای بین المللی مغایرت دارد اما به نظر می رسد که توهم مقامات ترکیه به جائی رسیده که ظاهرا رئیس جمهوری منتخب و قانونی سوریه را با استاندار انطاکیه اشتباه گرفته اند!. اگر مشکلات کشورها به همین سادگی که احمد داوود اوغلو تصور می کند قابل حل باشد بهترین راه برای حل بحران کردهای ترکیه این است که عبدالله اوجلان رهبر حزب " پ.ک.ک" به جای عبدالله گل به عنوان رئیس جمهوری ترکیه انتخاب شود. این انتخاب می تواند به تنش های 80 ساله 20 میلیون کرد زبان با دولت ترکیه پایان دهد و نوعی وفاق و همگرائی میان جامعه نا همگون ترکیه بوجود آورد. بالاخره کردهای ترکیه که باید در تصمیم گیری های کلان سیاسی مشارکت داشته باشند، نمی توانند تا ابد به عنوان شهروند درجه دوم در برابر تبعیض های موجود در ترکیه سکوت کنند. عبدالله اوجلان رهبر کردهای مبارز ترکیه می تواند بهترین گزینه برای ریاست جمهوری ترکیه باشد زیرا دموکراسی متعارف در جهان اقتضا می کند که قدرت منحصر به یک طیف خاصی نباشد.
اما این که آقای احمد داوود اوغلو پیشنهاد کرده که فاروق الشرع به جای بشار اسد قدرت را در یک فرایند زمانی مشخصی در سوریه در اختیار بگیرد به نظر می رسد وزیر خارجه ترکیه همچنان در فضای دوران امپراطوری عثمانی سیر می کند. هدف رهبران ترکیه ایجاد دموکراسی در سوریه نیست بلکه کاهش نفوذ علوی های سوریه و سپردن قدرت به دست برخی طوایف مذهبی سوریه است که سازگاری بیشتری با ساختار حاکمیت دوران امپراطوری عثمانی داشته باشند. ظاهرا مثلث ترکیه ، قطر وعربستان که در تشدید بحران سوریه نقش کاملا تخریبی ایفا کرده اند تلاش می کنند تا در آینده سیاسی سوریه سهم خود را از ساختار قدرت در این کشور به دست آورند. عربستان به دنبال به قدرت رساندن عبدالحلیم خدام معاون اول فراری رئیس جمهوری سوریه است که در سال 2006 به تحریک عربستان از بدنه نظام سوریه جدا و به فرانسه پناهنده شد. قطر نیز تلاش می کند تا ریاض حجاب نخست وزیر سابق سوریه را که به تشویق دوحه از بدنه نظام بشار اسد جدا و به قطر پناهنده شد بار دیگر به قدرت برساند.
ترکیه نیز چشم به فاروق الشرع معاون اول رئیس جمهوری سوریه دوخته اما با توجه به سن بالای الشرع"73 ساله" و ناتوانی جسمی وی پس از دو بار سکته مغزی ، قادر نخواهد بود تا ریاست دولت انتقالی سوریه را به عهده بگیرد. اما نگاه ترکیه، قطر و عربستان به بحران داخلی سوریه از یک منظور صرف مذهبی صورت می گیرد زیرا هر 3 کشور با حاکمیت علوی ها در سوریه مخالف هستند. کشور سوریه دارای 18 طایفه قومی ومذهبی است که علوی های سوریه بزرگترین طایفه مذهبی این کشور را تشکیل می دهند. خانواده علوی اسد که 42 سال است بر سوریه حکومت می کنند در طول 4 دهه گذشته سوریه را از یک کشور فقیر و در حاشیه به یک کشور قدرتمند و تاثیر گذار خاورمیانه و جهان تبدیل کردند. با این که مرحوم حافظ اسد می توانست مذهب تشیع را به عنوان مذهب رسمی سوریه قرار دهد اما وی به خاطر وجود حساسیت ها نزد سایر اقوام ومذاهب،ترجیح داد تا کشور را با استفاده از الگوهای سکولاریزم اداره کند. در طول سالهای اخیر چه در دوران مرحوم حافظ اسد و چه دردوره فرزندش بشار اسد، طایفه حاکم علوی هرگز امتیاز سیاسی برای خود کسب نکرد زیرا اساسا، مذهب در چرخه حاکمیت سوریه جائی ندارد.
این نگرش موجب شد تا اقلیت های مذهبی و قومی و دینی مانند کردها، مسیحیان، درزیها، اسماعیلی ها، شیعیان وعلوی ها بشدت از نظام بشار اسد حمایت کنند زیرا به قدرت رسیدن اخوان المسلمین و سلفی ها در سوریه نابودی این طوایف را به دنبال خواهد داشت.
از هم اکنون با وجود این که نظام بشار اسد همچنان قدرت را در دست دارد سلفی ها، وهابی ها و اخوان المسلمین یک پارچه شعار" علوی ها در تابوت، مسیحیان در بیروت" سر می دهند. بنابراین نسخه آقای احمد داوود اوغلو برای سوریه کارآئی ندارد زیرا بیش از 70 درصد از ملت سوریه علیرغم وجود برخی مشکلات با نظام بشار اسد از حاکمیت فعلی سوریه پشتیبانی می کنند. ملت سوریه در طول 18 ماهی که از بحران این کشور می گذرد به خوبی دریافته که سلفی ها و وهابی ها شایستگی لازم را برای بدست گرفتن قدرت ندارند. همچنین فاروق الشرع معاون اول رئیس جمهوری سوریه در طول 40 سال گذشته به دلیل شرکت درکلیه اقدامات منفی و مثبت نظام سوریه از مقبولیت عمومی حتی در بین سنی های این کشور بر خوردار نیست. لذا وزیر خارجه ترکیه بهتر است اول مشکل 12 میلیون علوی و 20 میلیون کرد ترکیه را که با حاکمیت این کشور سازگاری ندارند، حل کند.

 

49263

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    28 9
    این مقاله بسیار پر اشکال است. اساسا چه ارتباطی‌ میان فاروق الشرع که در حل حاضر معاون رئیس جمهوری سوریه است و عبدالله اوجلان که رهبر کرد‌های مخالف دولت ترکیه است وجود دارد؟ جنگ داخلی‌ سوریه تا کنون هزاران کشته و زخمی بر جای گذاشته و پیشنهاد ترکیه در همین راستا بوده است. شاید اگر این جنگ داخلی در ترکیه اتفاق می‌‌افتاد نظر نویسنده قابل اعتنا بود.
  • حنف IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    9 12
    12 ميليون علوي و 20 ميليون كرد شهروند درجه دوم از جمعيت 70 ميليوني تركيه آقاي داوود اغلو اول برابري در كشور خودت را بساز بعد همسايه .