انطباق دقیق رویدادهای تقویم هجری قمری و شمسی کار سختی است؛ اما با استفاده از نرم‌افزارهای رویت هلال مشخص می‌شود که عاشورای 61 هجری قمری در روز سه‌شنبه 20 مهر یا چهارشنبه 21 مهر اتفاق افتاده است...

تبدیل تاریخ در سال‌های گذشته یکی از دردسرسازترین کارهای منجمان است، چراکه اسناد زیادی از انطباق تاریخی در گذشته موجود نیست و اشاره به پدیده‌هایی که در همه جای زمین مشاهده شده و در تاریخ ثبت شده، بسیار معدود است. ضمن آن‌که حساب سال‌های کبیسه در دوه‌های مختلف، به شیوه‌های متفاوت انجام شده و از همه مهم‌تر، تقویم‌های متفاوتی در مناطق مختلف زمین استفاده می‌شد. به همین دلیل و برای سادگی کار، از تقویم‌های قراردادی استفاده می‌شود.

یکی از این تقویم‌های قراردادی، تقویم هجری قمری قراردادی است که در آن، ماه‌های قمری یکی در میان 29 روزه و 30 روزه هستند و با خطای چند روز، می‌تواند برای تبدیل تاریخ شمسی و قمری استفاده شود. بر این اساس، تاریخ‌های معادلی برای عاشورای حسینی در سال 61 هجری قمری اعلام شده است.

امیر حسن‌زاده، کارشناس مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در مقاله‌ای، تاریخ معادل شمسی عاشورای حسینی را سه‌شنبه 20 مهر یا چهارشنبه 21 مهر سال 59 هجری شمسی بدست آورده است. برای آن‌که از جزئیات این محاسبه و کم و کیف تعیین این تاریخ آگاه شوید، می‌توانید اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابولفضل CH ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    6 5
    به نظرم روش دقیق تراین هست که به جای اینکه روزه هایی که گذشته رو محاسبه کنیم روزهای بعد ازمبدا تقویم رومحاسبه کنیم اینطوری درصدخطا خیلی کمترمیشود به اینصورت که از1محرم سال 1هجری قمری تا10محرم سال 61 هجری قمری میشود 21626.3911=10 61*354.367068 روز که این تعدادروز میشود59.2111=21626.3911/365.242198 سال شمسی که یعنی 59 سال و77روز بعد از مبدا تقویم (27تیرماه) یعنی روز عاشورا درتاریخ 11مهرماه بوده نه 20 مهرماه
    • بدون نام IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
      5 4
      11 مهر اول محرم میشه در نتیجه 10 محرم (عاشورا) همان 21 مهر است.
    • ثمین IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
      3 0
      شما تعداد روزها رو به عدد 365 تقسیم کردی اما اگه همون 59 سال خودتون رو تقسیم بر 6 بکنی یعنی 9.8 عدد سال کبیسه هم بوده که با 11 مهر شما جمع بشه همون حدودا 21 مهرماه میشه
  • بدون نام IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    22 8
    اصلا مهم نیست....کمی به مشکلات جوانان امروز برسید.
    • مجتبی IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۴
      12 5
      ....،ما ایرانی ها اگر کسی یا کسانی رو ببینیم که دارن در مورد یه موضوع تحقیق میکنن بجایی که تشویق و حمایت کنیم،می خواهیم به هر طریق که شده یه ایرادی از کار ورفتارش بگیریم، حرف بسیاراست و من به همین قدر بسنده می کنم :که جهان مدیون حسین است و بس.
  • جواد ذیجودی US ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    2 1
    ده محرم سال 61 هجری قمری مطابق است با چهارشنبه 21 مهرماه 0059 شمسی و 13 اکتبر سال 680 میلادی از طریق این سایت کافی است در محل تقویم قمری تاریخ را بدهید سپس تقویم های دیگر را مشاهده کنید براحتی تبدیل می شود: ...بنابراین نیاز به این همه محاسبات و بحثهای پیچیده نیست
  • آزاد IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    11 2
    منظور از این کارها چیه ؟ خوب ازاین به بعد مرحمت فرموده 20 و 21 مهر را تعطیل کنید
  • بدون نام US ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    15 2
    پس چه جوری هوا اینقدر گرم بوده !!!!
    • هادی IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
      4 3
      دوست عزیز در بسیاری از مناطق جنوبی کشور خودمون هم حتی تا آبان هوا گرمه و از کولر گازی استفاده میشه
    • دلال مرکزی US ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۳۰
      1 1
      راست میگوید در این زمان هوای آن منطقه بیشتر از 35 درجه نمیشود، در ضمن آن منطقه در آن زمان آن منطقه تعداد بسیار زیادی تالاب داشته است خصوصا" جلگهای بسیازی که از رودخانه های دجله و فرات تغذیه میشدند و آخرینهای آنها هم هورالعظیم بوده است که در 7 سال گذشته بخاطر احداث سدهای بیشمار خشک گردیده است که نتیجه آنهم همین گرد و غباری است که هرسال چند بار به ایران هجوم میآورد و ... . اگر نقشه های هواشناسی را مطالعه کنبد از اوخر شهریور ماه دمای مناطق جنوبی بالاتر از 35 درجه نمیرود!
    • بی نام A1 ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
      7 0
      همچین میگی 35 درجه انگار 35درجه یخ بندونه احتمالا مقیاست فارنهایت نیس؟
  • سعید طاوسی IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۷
    0 0
    سلام متاسفانه این محاسبه غلط است و این تبدیل حدود ۱۰ روز خطا دارد. این که روز عاشورا مطابق با ۱۰ اکتبر ۶۸۰ بوده صحیح است اما در مهرماه نبوده است. معمولا به اصلاحات پاپ گریگور در تقویم میلادی که در ۱۵۸۲ میلادی صورت گرفت توجه نمی شود و بدون توجه به این اصلاحات وقتی دوران قبل از ۱۵۸۲ را به شمسی تبدیل می کنیم حدود ده روز خطا می کند و این به سبب ده روزی است که پاپ گریگور برای اصلاح تقویم از تقویم میلادی حذف کرد. بنابراین روز عاشورا مطابق با چهارشنبه دوم آبان سال ۵۹ شمسی بوده است. برای اطلاع بیشتر می توانید به تقویم ۱۵۰۰ ساله فردیناند ووستنفلد مراجعه کنید.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۱
    2 2
    بیکارید به خدا