کیهان‌شناس برجسته ایرانی و عضو تیم کشف‌کننده دورترین اجسام شناخته‌شده عالم هم‎اکنون مهمان کافه‌خبر خبرآنلاین است. شما کاربر عزیز می توانید پرسش های خود را از این استاد شناخته‌شده در اینجا مطرح کنید.

استاد فیزیک و نجوم کاربردی دانشگاه کالیفرنیا-ریورساید در بخش نخست صحبت‌های خود به بررسی وضعیت ترویج علم در دانشگاه‌ها و تفاوت‌های بین دانشگاه‌های داخلی و دانشگاه‌های خارج از کشور می‌پردازد.

به روز شده در 8:45: در بخش دوم صحبت‎ها، دکتر مبشر در مورد سیاست‌گذاری علمی و نقش مردم در حمایت از پروژه‌های علمی صحبت می‌کند. وی حضور خود در کافه‌خبر را حاصل علاقه مردم به نجوم می‌داند. وی با یادآوری آخرین ماموریت تعمیر تلسکوپ فضایی هابل بر نقش کلیدی حمایت مردمی در به ثمر رسیدن پروژه‌های موفق علمی تاکید کرد.

به روز شده در 8:57: دکتر مبشر با اشاره به وقایعی که منجر به انتخاب رشته نجوم رصدی (به جای فیزیک ذرات بنیادی یا نجوم نظری) در دوره دکترا شد، توصیه استاد خود یکی از مهم‌ترین عوامل برشمرد. دکتر مبشر، خود به دانشجویانش توصیه می‌کند که کیهان‌شناسی رصدی را انتخاب کنند، چراکه زمان فارغ‌التحصیلی آنها مقارن با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمزوب است.

• رضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    " مشکل ما بی‌سوادی باسوادهاست " و دیگر هیچ !!!
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    سوال بنده: آیا ما در کائنات تنها هستیم؟ ایشان امیدوارند تا جلوه ای از حیات را در این کائنات بتوان پبدا کرد؟
  • کریمی IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    جناب آقای دکتر سلام 1-آیا چنانچه گفته میشود فضای لایتناهی واقعا فضا نامحدود است؟ 2-آیا به نظر شما راهی برای سفر به اعماق کهکشان به غیر از روشهای متداول امروزی میتواند وجود داشته باشد؟
    • حمید IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
      فقط یه راه برای رفتن به فضا در ایران وجود داره اونم سر کوچه ما به وفور یافت می شه .
  • مريم IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    من هم با نظر دكتر موافقم . متاسفانه روند آموزش عالي فاجعه‌بار است. منكر پيشرفتهاي كشور نيستيم ولي در چند سال اخير براي اينكه بگوييم تعداد افراد داراي تحصيلات عالي ما زيادند ورود به مقطع كارشناسي ارشد را خيلي راحت كرده‌ايم. در اطراف ما در همين كار خودمان كساني هستند كه الفباي ارسال يك خبر را نمي‌دانند، فوق ليسانسن روزنامه‌نگاري از دانشگاههاي دولتي دارند. متاسفم. درباره ليسانس كه حرف نزنيم بهتر است...
  • امير IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    ورود چنين مهمان ارجمندي رو به كافه خبر تبريك ميگم تحصيل نجوم در ايران رو چطور ارزيابي مي كنن؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    " دکتر مبشر، خود به دانشجویانش توصیه می‌کند که کیهان‌شناسی رصدی را انتخاب کنند، چراکه زمان فارغ‌التحصیلی آنها مقارن با آغاز به کار تلسکوپ فضایی جیمزوب است." با سلام من فارغ التحصیل مقطع ارشد رشته فیزیک گرایش گرانش و کیهان شناسی هستم. با توجه به علاقه ام برای ادامه تحصیل در همین گرایش می خواستم بدانم آیا برای دانشجویانی که در ایران هستند نیز همین توصیه را دارید؟ با شناختی که از منابع (اعم از نیروی انسانی متخصص و ابزار رصدی و ..)مورد نیاز برای ادامه تحصیل در این رشته سراغ دارید، آیا پتانسیل لازم برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری این رشته در ایران وجود دارد؟ اساسا وضعیت کیهان شناسی رصدی در ایران را چگونه ارزیابی می‌کنند؟
  • Saeed Kazemi EU ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    با درود بر دوست گرامی جناب آقای دکتر مبشر آرزومند توفیق روزافزون جنابعالی میباشم. سعید کاظمی مدرسه عالی پارس
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    در حال حاضر کشور ما درگیر پروژه رصد خانه ملی است که تلسکوپ آن با آینه اصلی به قطر 3.5 متر در طیف مریی نورگیری خواهد کرد. آیا برای مقاصد پژوهشی، سرمایه گذاری بر روی ساخت چنین تلسکوپی هنوز دارای اولویت است؟ (با توجه به جایگاهی که اکنون رادیو تلسکوپ ها در پیشبرد اهداف نجومی و کیهان شناسی ایفا میکنند)
  • مبشر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    اصلیت شما کجایی است ؟؟؟
  • علی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    باسلام وعرض ارادت خدمت استادمبشر:واقعا"دردبزرگ مابی سوادی باسوادهاست!! ماعادت کرده ایم پای صحبت دیگران بنشینیم وهرچه راگفتنددربست قبول و یابرای اظهارفضل بخشی را ردکنیم خودمان اهل تحقیق ومطالعه نیستیم تابه حقایق وواقعیات برسیم واین درد بزرگی است.
  • بدون نام IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    چرا اینقدر مصاحبه کوتاهه؟ پس جواب سوالا چی شد؟
  • ابوطالب رحیمی IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    با سلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر بهرام مبشر. من حدس می زنم به احتمال قریب به یقین نه تنها حیات ابتدایی بلکه حتی حیات هوشمند نیز در سایر سیارات و یا اقمار آنها وجود داره، داشته و یا خواهد داشت. این که ما از وجود آنها اطلاعی نداریم ممکنه به خاطر فواصل بسیار زیاد و یا اشتراک نداشتن بازه زمانی ماست (مثلاً همونطور که دوره عمر هیچ کدام از ما با دوره عمر نیوتن اشتراکی نداشته ممکنه دوره عمر نژاد بشر نیز با دوره عمر یک تمدن فرازمینی دیگه هیچ اشتراکی نداشته باشه). در روی زمیِن حدوداً 4.7 میلیارد ساله، بیش از دو یا سه میلیون سال نیست که حیات هوشمند پیدا شده و تازه این حیات هوشمند هم 403 ساله که تلسکوپ را کشف کرده و 55 سال پیش نیز آغازگر عصر فضا بوده ... (لطفاً ادامه رو در نظر بعدیم بخونید)
  • ابوطالب رحیمی IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    ... و هیچ بعید نیست تا چند سال یا چند قرن آینده با استفاده نادرستی که از علم و تکنولوژیش می کنه خودش و حتی حیات بسیاری از موجودات زنده روی زمین رو نابود کنه. سؤالی که از جناب آقای دکتر داشتم هم در همین مورده. آیا به نظر ایشان همانطور که همه چیز (موجودات، گیاهان، جانوران، انسان ها، تمدن ها، حتی ستاره ها و سیارات) تولد و مرگ دارند آیا حیات های هوشمند نیز تولد و مرگ دارند؟ اگر از عوامل طبیعی مثل برخورد شهاب سنگ ها و ... صرف نظر کنیم آیا یک تمدن هوشمند با هوش خودش می تونه از مرگ و نابودیش جلوگیری کنه و حتی اگه قراره ستاره مادر و یا سیاره اش نابود بشه به سایر نقاط فضا مهاجرت کرده و نسلش رو حفظ کنه یا بر عکس همین هوش بالاخره باعث نابودیش می شه؟ از این که نظرم طولانی شد از همه دوستان عذر می خوام.
  • بهرام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    مشکل اینجاست که سواد در ایران معنای مشخصی ندارد و تعریف مشخصی از أن نیز وجود ندارد. متاسفانه مدرک گرایی باعث شده تا مردم به دنبال مدرک باشند تا سواد! به نظر من، ایتدا می بایست دانشچویان باسواد تحویل جامعه داد و پس از آن با استفاده از آنها در جامعه بصورت محترمانه استقبال و حمایت کرد. دولت باید از باسواد های واقعی حمایت کند و نه ... ، تا امیدوار باشد درد جامعه دوا شود. من که در این مملکت چند سالیست کار می کنم حضور نیروهای با سواد را کمرنگ می بینم. ولی همونهایی هم که به معنای واقعی باسوادند همه کارها را به دوش آنهاست.
  • جمشید US ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    با سلام خدمت پرفسور مبشر سوالات اینجانب: 1-آیا پارامترهای فیزیکی ثابت که در فیزیک استفاده میشود مثل سرعت نور واقعا ثابت هستند؟ بله در طول عمر یک انسان ثابت است ولی در طول پیدایش عالم از زمان بیگ بنگ تا کنون ثابت بوده است ؟ اینجانب با اینکه تخصص فیزیک ندارم و مهندسی برق خوانده ام احساس میکنم هر چقدر جهان منبسط تر میشود سرعت نور بیشتر خواهد شد! 2-آیا با توجه به اطلاعات فعلی انسان در زمینه کیهانشناسی فقط یک بیگ بنگ رخ داده یا میتوانیم شواهدی داشته باشیم که تا کنون بینهایت بیگ بنگ اتفاق افتاده؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    سوال من از ایشان اینست که: پژوهشگاه دانشهای بنیادی در حال طراحی وساخت تلسکوپی با قطر 3.4 متری است به نظر ایشان این پروژه چقدر می تواند به پژوهشگران و دانشجویان ایرانی کمک کند؟ ایا برای این پروژه با ایشان هیچ مشورتی شده است؟
  • سيا IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    جناب آقاي دكتر ، با يارانه دولت مدرك خودتان را گرفته ايد ديگه ، مگه نه ؟!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
      چه خوب است که حرمت دانشمندان را آنگونه که شایسته است حفظ نماییم.
  • رضا ک IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    ببخشید من دقیقا نفهمیدم شما میزبان دکتر مبشر بودید آن وقت همه ی خروجی این مصاحبه همین چند پاراگراف بالاست؟؟؟ یا این که قراره در آینده صوت یا متن گفتگوی مفصل تری از خبرگزاری منتشر بشه؟
  • ممد مکانیک IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۵
    با عرض سلام و ادب به پروفسور عزیز : بنده دو سوال اساسی دارم : 1. ایا امکان وجود حیات در جایی غیر از زمین امکان دارد یا کلا وجود دارد . 2.اگر حیاتی وجود ندارد در جایی مثل زمین یا جایی که اکسیژن و شرایط مساعد برای حیات وجود دارد چند تا موجود زنده مثلا حیوون یا حشره و یا حتی باکتری یا میکروب بفرستند اونجا و اونها اونجا تکثیر پیدا کنند و ببینیم چی میشه --- شاید مسخره باشه ولی باحاله !!!
    • بی نام A1 ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۰
      دوست عزیزم، این سوال را باید از یک آستروبیولوژیست بپرسی. پروفسور مبشر اساسا کارش این نیست.
  • مهدی خاتم گویا A1 ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۵
    با سلام به دکتر عزیز من مهدی خاتم گویا هستم و34 سال سن دارم وبه کیهان شناسی علاقه بسیار زیادی ذارم ولی ایمیل شما را نداشتم وقصد دارم به ناسا بیایم و در این مورد از شما کمک می خواهم وبی صبرانه منتظر جواب شما هستم ودر تمام روز انواع کتابهای ستاره شناسی را می خوانم ومطالعه انواع کتابهای فیزیک کوانتوم را هم دارم لطفا به من بگویید چگونه میتوانم به ناسا بیایم .با ارزوی موفقیت برای شما.
  • فرشاد A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۷
    درود بر شما .دکتر جان سوالی داشتم در باره یک شهاب سنگ از جنس سنگی و آهنی . نیاز به شماره تماس یا ایمیل شما دارم .
  • sam IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
    سلام بر شما استاد گرامی . گفته شما صحیح میباشد اما موضوع این است که متاسفانه این جماعت با سواد یا بی سواد فرهنگ داشتن علم یا هر چیز دیگر را ندارند وخیلی مغرور و متکبر هستند و خود را ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍کامل میدانند و اشتبا های خود را قبول ندارند اما در جوامع با علم با لا جریان شان فرق میکند.
  • علیرضا IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۱