هادی معیری نژاد

بارها از زبان مسئولین مختلف شنیده ایم که کشور ما در سالیان آینده به سمت کهنسالی حرکت خواهد کرد.اما سئوال اینجاست که آیا به فرض قبول این حرف آیا کشور ما برای کهنسالی جمعیتش آماده است؟
 اگر به ضرب المثل سالی که نکوست از بهارش پیداست معتقد باشیم لاجرم باید جواب سئوال بالا را منفی بدانیم چرا که عملکرد امروز مسئولین با با بازنشستگان و کهنسالان نوید آینده خوبی برای کهنسالان آینده که البته ماهستیم را نمی دهد.
اگر تنها در همین چند ماه اخیر نگاهی به وضعیت بازنشستگان کشور بیاندازیم به تلخی در میابیم که گویا فریاد رسی برای آنها نیست و هر از گاهی هم که نویدی و مژده ای برای بهبود وضعیت  شان می شنوند خیلی زود متوجه می شویم که این بشارتها تنها برای تبلیغات سیاسی است.
نمونه امسال آن هدیه 100 هزار تومانی وعده داده شده به آنان است که با هزار منت و کش و قوس آخر در قالب همان اضافه حقوق مختصر شرمنده از روی تورم ،بعد از چند ماه تاخیر واریز شد آنهم یکجا که باعث خوشحالی کاذب این قشر مظلوم شود.
بر کسی پوشیده نیست که سازمان تامین اجتماعی یکی از پر جنجال ترین سازمانهای دولت آقای احمدی نژاد بوده است و کشمکش های اخیربرسر ریاست آقای مرتضوی گرچه موضوعی نیست که به مستمری بگیران این سازمان مربوط باشد اما بازی های سیاسی آن را به این کشمکش ها پیوند داده است.
مسولین محترم  گویا فراموش کرده اند که مطالبات بازنشستگان این سازمان منوط به فرد نیست بلکه به سازمانی مربوط است که وظایف نهادینه شده آن اقتضا می کند نسبت به کسانی که سالها حق بیمه پرداخته اند مسئول باشد.
به راستی آیا حقوق حد اقلی 70 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی که حداکثر با لطف تبلیغاتی مسئولین محترم به حدود پانصد هزار تومان رسیده است کفاف یک زندگی آبرومند را می دهد؟
البته فشار اقتصادی سالیان اخیر بسیاری را فارغ از سن  آزرده است اما نباید فراموش کرد که بازنشستگان و از کار افتادگان هیچ مفر و امیدی برای به دست آوردن درآمد بیشتر ندارند.
در شرایطی که یک دکتر رفتن و گرفتن دارو ها از داروخانه در بهترین حالت حدود پنجاه هزار تومان آب می خورد وقیمت بالای لبنیات و گوشت و.....و بالاخره اجاره های بالا حتی جوانان دست به جیب را می آزارد هیچ چیز به اندازه وعده وعیدهای توخالی وسرخرمن این قشر را آزار نمی دهد.
همسان سازی حقوق ها و رساندن حداقل حقوق به 700 هزار تومان وبیمه های تکمیلی با خدمات معقول و مناسب گرچه نیاز فوری و در واقع اورژانسی این قشر است اما بیشتر این روزها به عنوان امتیازات مدیریتی شخصی فلان رییس و فلان مدیر مطرح می شود.
در چنین شرایطی نه تنها بازنشستگان بلکه میانسالان نیز هنگام در نظر آوردن افقهای آینده نمی توانند از شر ابرهای تیره نگرانی رهایی یابند.
 

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    140 1
    500 هزار تومن که خیلیه الان با دو هزار تومن هم میشه زندگی ابرومند داشت. کافیه 3 تا سنگک رو در 30 روز تقسیم بکنی و هر روز یه ذره بخوری بعد تو پارک بخوابی به نحوی که کسی تو رو نشناسه تا ابرومند زندگی کنی من فکر می کنم دستگاه چاپ اسکناس هم داشته باشیم باز دچار مشکل میشیم و پول کم میاریم 500 تومن اصلا پول تو جیبی بچه حساب میشه اخه با این اجاره و خرج و مخارج و...500 تومن تا روز 5 برج میتونه کفاف بده؟یه وعده صبحانه برای یک نفر حداقل در بدترین شرایط در میاد 1500 تومن حالا دیگه نهار و شام رو حساب نمی کنم فقط 50 تومن پول یه صبحانه سیاده برای یک نفره نهار رو با شام در نظر بگیر بعد مخارج دیگه رو هم اضافه کن اصلا سر به فلک میزاره
  • بدون نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    147 1
    من ماهی ۱ تومن درمیارم مجردم هستم بعضی ماها واقعا نمیتونم هزینه زندگی و خورد خوراک و ماشین و خونه رو تنهایی بدم، اصلا هم آدم ولخرج و الکی خرج کنی نیستم البته اکثر ماها چیزی باقی نمیمونه که اصلا بشه خرج اضافه کرد، من موندم مردم چطوری با ۵۰۰ تومن هزینه بنزین، اجاره خونه و خوراک و پوشاک رو تازه با زن و بچه میدن؟ بخدا تو تهران حداقل نمیشه.
  • رهیش IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    118 0
    باورتون میشه که تو لاهیجان برای کارتمام وقت و بدون بیمه 150000 تومان حقوق میدن!!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      55 0
      بله باورمان می شودچون درمشهد هم حقوق ها همینطور است درحالی که مخارج دست کمی از تهران ندارد
  • مهران IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    130 0
    سن بازنشستگی سن بیماری هم هست.آیا با این حقوق و این بیمه ها می توان مریض شد؟ دیشب بیماری از اشنایان را اورژانسی به بیمارستان دی بردم.این بیمار حدود 45 دقیقه در بیمارستان بود و طی این مدت یک دکتر وی را معاینه کرد و یک سرم هم برایش تزریق شد.فکر می کنید چقدر از ما پول گرفتند؟ فقط برای همین 2 مورد به خدا قسم 54000 تومان از ما گرفتند.یعنی 10% همین 500 تومان برای یک سرم و یک معاینه پزشکی از بین رفت.باور می کنید؟ رفتم دارو بگیرم.روی باکس قرص زده 7000 تومان.به قرآن خریدم 20000 تومان.20 هزار تومان از خود داروخانه آن هم با منت فراوان.....مردمی که ندارند از کجا استمداد کنند؟؟؟؟
    • کارمند بیمارستان US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      59 1
      من با فیلتر شکن وارد شدم.بیمارستان دی با یک شگرد غیر اخلاقی همین حدود را از هر بیماری که مراجعه کند و ویزیت شود و سرم هم وصل کند می گیرد.ریز آن هم تقریبا" عبارت است از ویزیت دکتر هزینه وصل سرم هزینه یکساعت تخت اورژانس هزینه مراقبت از بیمار هزینه های پرستاری و ... البته بیمه تامین اجتماعی هم اصلا" قبول نمی کند!جمع این ها برای یک نفر که بیاید و یک متخصص او را ببیند و سرم او هم زیر یکساعت طول بکشد می شود همین حدود 50 تا 55 تومان.من با عرض شرمندگی به هموطنانم توصیه می کنم برای این قبیل کارها به بیمارستان ما مراجعه نکنند چون ما جیب شما را خالی می کنیم.نمی دانم نانی که من از این مکان برای خانواده می برم حلال است یا نه.خدا بخیر کند.
  • دلال مرکزی IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    114 0
    اجب سوالی ، خودشان گفتند زیر 1 میلیون و پانصد درامد یعنی زیر خط فقر حالا شما میگین با 500 هزار تومان زندگی ابرومتدانه داشته باشند؟ 2 * 2 = 0.000000000001
  • بدون نام IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    153 0
    پانصد هزار تومان کفاف یک زندگی آبرومند را می دهد؟ ج: بله این مبلغ زیاد هم هست...البته به شرطی که مشکل خانه نداشته باشی...شبکه بهداشت درمان رایگان باشه....تورم نداشته باشیم ....شب نخوابیم صبح بلند شیم ببینیم ارزش پول ملی نصف شده...
    • بدون نام IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      114 0
      دمت گرم
  • علی IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    بله برادرعزیزباورم میشه چون پسرم باداشتن لیسانس وزن وبچه درهمدان برای کار تمام وقت بدون بیمه ماهی200000تومان می گیردوهفت سال سابقه ی کار دارد.
    • دلال مرکزی US ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      104 2
      امکان نداره، ایشون درآمد دیگری هم دارد که رو نکرده است ، همین هزینه کتاب دفتر نوه اتان حداقل 30000 تومان است، هزینه خوراکشان زیر 100 هزار تومان نمیشه و پوشاک و بهداشت و .... بماند . احتمالا" ایشان تو غار زندگی میکنند که هزینه برق و آب و گازم ندارن.
  • علی IR ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    77 4
    بی پناه تر ازبازنشسته وجودندارد!بازاری گران میخردگران هم میفروشد.شاغلین حقوق بگیربااضافه کار وحق جذب و...هرچندناچیزکمک میشود.اماتنهاقشری که درآمدثابت داردونمی تواند کاری بکندبازنشسته است آنهم درایامی که توانایی هیچ کاری رانداردبرعکس هزینه های گزافی راباید متحمل شود.داماد وعروس ونوه ودکترو دارو و...هزینه های مضاعفی است که به این قشرمظلوم تحمیل میگرددوکسی نیست به فریادشان برسدمگر خداوندتفضلی فرماید.!
  • بدون نام IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    112 0
    یارانه میشه 90000 تومن / دلار میشه 6000 تومن / خوشبختی شما آرزوی ماست / لطفا برای جذب بیشتر یارانه؛ بچه بزائین.
  • بدون نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    60 33
    سیاه نمایی نکنید. عادت کردید به غر زدن. کم و کسری رو برید از همونی بگیرید که میگه هر آن که دندان دهد نان دهد، ضمنن یادتون نره که همین نسل بازنشسته های عزیز بودن که امروز را برای ما ساختند، وای به حال ما که چه فردایی برای نسل های بعدی به جا خواهیم گذاشت
  • بدون نام IR ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    6 95
    من ماهیانه 150 هزار تومن درامد دارم که با یارانه میشه 190 تومن ..خدا رو شکر میسازیم ... خدایاااااااااا شکرت
  • بدون نام US ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    9 39
    آره توی روستا ها یه پیرمرد تنها که نه رفت و امدی داره نه خرج برج زیادی داره بچه هاش هم به همت سهمیه های متعدد همه تحیل کرده هستن و کار دارن یارانه هم میگیره چرا آبرو مند زندگی نکنه
  • بدون نام IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    9 143
    بلی میشه. من تو شهرستانم با 500 تومن زندگی میکنم.100 اجاره- 400 تومن هم خوراک و مدرسه بچه و .. خیلی هم راحتم.شما توی تهران چی دیدین که موندین؟
    • بدون نام IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      75 0
      شما تو کدوم شهرستانید؟
    • ساسان IR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      62 1
      دوست عزیز بد نبود میزان رهن پرداختیتون رو هم اعلام می کردید؟ در ضمن اگر رهن نمی دهید فقط 100 هزار تومان اجاره میدین لطفا محل شهرستان و میزان متراژ مسکنتون رو اعلام کنید. در سرتاسر ایران به غیر از بعضی روستاها فکر نمی کنم چنین مبلغ اجاره ای وجود داشته باشه.
  • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    66 0
    جواب مسئولین : ما حداقل حقوق را 400000 تومان تعیین کردیم که ضعف بگیرید ، فشارتان از 8 بالاتر نرود ، لاغر شوید .خوب البته نمیمیرید . حالا 500 تومان که دیگه جای خود دارد میتوانید هر روز نان و پنیر بخورید پس خدا را شکر کنید که به برکت این .....
  • رضا IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    50 1
    منکه با مدرک لیسانس مترجمی زبان بعد از 2 سال سابقه کار ماهی 300 تومن می گیرم چی باید بگم؟؟؟تازه بیمه هم نیستم
  • ع ر ص IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    60 0
    من تازه ازدواج کردم ماهی 350 هزار اجاره میدم(صاحبخانه آشناست و گرنه...)، 50 هزار شارژساختمان، 17900 اینترنت، 20 هزار مموع برق و تلفن، هزینه رفت و آمد هم با اتوبوس 20 هزار خوردوخوراک هم صبحانه برای دونفر (نصف سنگک 200 گرم پنیر) 30 هزار ناهار و شام در مجموع (برنج و مرغ )100 هزار میوه و تفریح و رخت و لباس و مسافرت و ... بیخیال شد چقدر ت حالا 590 هزار تا اینجا حالا به اینا اقساط وام و ... هم اضافه کن ببین با پونصد که سهله با یک ملیونشم نمی شه زندگی کرد
  • راد کبیری IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    51 1
    خدا شاهده من با ماهی 325 هزار تومن زندگی میکنم مسکن دارم ولی این پول فقط کفاف خوراک مختصر میدهد ، میوه ، تفریح ، لباس ، کتاب ......... رویاست برای ما ، خدانکند که هزینه پزشکی داشته باشیم که بیمه هم نیستیم من تحصیل کرده هستم و سابقه کار هم دارم ولی الان به دلیل بیماری نمی تواتم کار کنم هیچ حمایتی هم وجود ندارد
  • مهدي IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 93
    بستگي به طرفش داره هركي مي توني يه طور زندگي كنه كم خرج كني بهترين زندگي رو داري
    • momba IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      38 0
      بابا تو معني 500000را فهميده اي كه اينطوري تز صادر مي كني؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
      7 0
      من یک امتحان GRE ثبت نام کردم فیکس ۵۰۰ هزار تومان
  • هادی IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    42 0
    با این مبلغ یک زوج فقط میتواند زنده بماند ( در واقع زندگی حیوانی شامل : خوارک و پوشاک و زیرزمین ) برای زندگی کردن حداقل 2 برابر این مبلغ لازمه .
  • بدون نام IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    34 0
    هوا سرد است و برف آهسته بارد ز ابر ساکت و خاکستری رنگ زمین را بارش مثقال ، مثقال فرستد پوشش فرسنگ ، فرسنگ سرود کلبه بی روزن شب سرود برف و باران است امشب ولی از زوزه های باد پیداست که شب مهمان توفان ست امشب دوان بر پرده های برفها ، باد ، روان بر بالهای باد ، باران ؛ درون کلبه بیروزن شب ، شب توفانی سرد زمستان . آواز سگها : « زمین سرد است و برف آلوده و تر ، هوا تاریک و توفان خشمناک ست ؛ کشد – مانند گرگان – باد ، زوزه ، ولی ما نیک بختانرا چه باک است ؟ » « کنار مطبخ ارباب ، آنجا ، بر آن خاک ارّه های نرم خفتن ، چه لذت بخش و مطبوع ست ، و آنگاه عزیزم گفتن و جانم شنفتن » « وزآن ته مانده های سفره خوردن » « وگر آنهم نباشد ، استخوانی » « چه عمر راحتی ، دنیای خوبی ، چه ارباب عزیز و مهربانی ! »
    • امیر US ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      3 0
      زنده باد درود بر شرفت الحق بجا و زیبا فرمودید ایکاش کسی که این حقوق را تعیین میکنه یه نظر بر این سروده بیاندازد...
  • محسن IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    34 0
    کریس انجل هم 500 بهش بدهی نمی تونه تو ایران 1 ماه دوام بیاره.
  • مقیمی IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    6 0
    آره میشه منتهی باید بری وسط کویر چادر بزنی ، از چاه آب بکشی منتهی باید 250 متر حفر کنی ، حیوان شکار کنی برای خورد و خوراک البته اگر گیرت بیاد ، بجای لباس با برگ خودت را بپوشانی که توی کویر برگ کجا بود! ، موقع مریضی هم مثل جادوگرها دور آتش بچرخی منتهی اگر بیماریت اجازه چرخ زدن بهت بده !. اینطوری یک چیزی اضافه هم میاد.
  • بدون نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    6 0
    اگر فردی که مجرد و بخواهد زندگی تشکیل دهد و سرپناه بخواهد ایا میشود با این مبلغ این اقدامات را انجام داد؟؟؟؟
  • احمد IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    8 0
    من سه میلیون تومان درامد ماهانه دارم با این مبلغ خانواده خودم را می چرخانم ! سه سال هست که برای خرید اپارتمان وسیع تری برنامه ریزی کردم ولی بنده سالی 5-10 میلیون پس انداز می کنم و ملک سالی ده ها میلیون رشد می کند! زندگی فقط خورد و خوراک نیست و مردم به سرپناه آبرومند هم نیاز دارند. نیاز که چه عرض کنم حقشان هست که داشته باشند.
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    4 0
    یکی از دلایل عمده خرید مسکن و ملک و طلا نگرانی مردم از دوران پیریشونه که با حقوق باز نشستگی هیچ غلطی نمیتونن بکنن همین عدم اطمینان باعث فرار مالیاتی و فشار زیاد برای تامین آتیه خیلی مشکلات هم برای جوانها ایجاد کرده.
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    12 0
    بله با 500 تومن میشه یه زندگی اشرافی داشت البته نه الان.... حدود 30 سال پیش
  • رزا IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    7 0
    من که فکر میکنم کار دیگه از این حرفا گذشته ولی همش تعجب میکنم که همه مینالن از گرونی ولی مغازه و رستوران و طلا فروشی روز به روز شلوغ تر میشه موندم اونا از ما نیستن یا ما از یه کره دیگه اومدم ولی گرونی وحشتناکه
  • مارال IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    6 0
    همه ميدونيم که بازنشستگان محترم اکثرا داراي خانواده و عروس و دوماد و نوه و .... هستند. به خداوند احد و واحد خيلي وقتها خجالت زده خونوادشون ميشن با اين حقوقي که دارن ميگيرن. بايد فکري اساسي براشون بکنيد که لااقل بتونن جلو نوه هاشون سرشون رو بالا نگه دارن. واقعا قشر آسيب پذير مملکت ما همينها هستن.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۶
    2 0
    ما يك خانواده 5 نفري هستيم و داريم با اين مبلغ و حتي كمتر زندگي مي‌كنيم. 150 تومان وام مي‌دهيم 30 تومان هزينه آب و برق و تلفن و گاز (چون واقعا صرفه‌جويي مي‌كنيم).اگه مريض شديم دعا مي‌كنيم چون خودم و خواهرم بيمه نداريم. هر دو سال يك بار با پول پس اندازي كه از يك كار موقت داريم لباس مي‌خريم خيلي هم مواظبت مي‌كنيم كه لباسها از بين نرود. زندگي آرومه من چقدر خوشحالم.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
      2 0
      500هزارتومن بادلار28000تومنی می شه ....
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    2 1
    در تهران و شهر های بزرگ نه ولی در دهات بله