جگوارکارز نمونه تازه F-Type را که به گفته این شرکت جانشین مدل فراموش‌نشدنی E-Type خواهد شد، در نمایشگاه خودروی پاریس رونمایی خواهد کرد. آیا این رودستر جدید می‌تواند عنوان زیباترین خودروی دنیا را حفظ کند؟

محبوبه عمیدی: دنیای خودرو هفته فوق‌العاده‌ای را پیش رو دارد. ابرخودروها از راه می‌رسند، تاکنون جانشین یک خودرو اسپرت افسانه‌ای معرفی شده و جگوار می‌گوید که از جانشین مدرن زیباترین خودروی جهان پرده برداشته است. این نمونه که F-Type نام دارد، طراحی شده تا جانشین جگوار فراموش نشدنی E-Type بشود که در دهه 1960/1340 متولد شداما به نظر می‌رسد چیزی کم است.

اگر از 100 نفر بخواهید در لیستی 10 تایی محبوب‌ترین خودروهای خود را از نظر طراحی معرفی کنند، بعید نیست که در هر 100 لیست شاهد نام جگوار E-Type باشید. حتی می‌توانید انتظار داشته باشید این نام را در شماره‌های ابتدایی لیست پیدا کنید.

اگر فکر می‌کنید این پیش‌بینی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد یا غیرمنصفانه است، بد نیست بدانید انزو فراری، مؤسس شرکت خودروسازی که تعدادی از زیباترین طراحی‌های جهان را ارائه کرده، این خودرو را «زیباترین خودرویی که تا به حال تولید شده» نامیده است، عنوانی که  اگر این خودرو تولید نمی‌شد به احتمال زیاد می‌بایست به یکی از خودروهای تولیدشده توسط فراری تعلق بگیرد. این تمام داستان نیست، نظرسنجی دیلی‌تلگراف هم در سال 2008/1387 نشان می‌دهد جگوار E-Type در میان لیست 100 تایی زیباترین خودروهای دنیا جایگاه اول را به خود اختصاص داده و به گفته مسئولان این نشریه چهار برابر بیشتر از سایر رقبای خود رأی آورده است.

به گزارش گیزمگ، جگوار برای تولید یک جانشین مدرن برای خودروی محبوبش یک نمونه با سقف تاشو را انتخاب کرده تا به خوبی انحناهای به کار گرفته شده در طراحی قدیمی را یادآوری کند. اولین فصل از داستان جگوار F-Type تنها یکی‌دو روز پیش و با انتشار چندین عکس از سه نمونه از این خودرو آغاز شده؛ اما در اولین نگاه به نظر می‌رسد چیزی در این طراحی کم است.

این رودستر زیبا و جذاب که می‌تواند خاطره مرسدس بنز SLS AMG را در ذهن بعضی از ما زنده کند، چیزی برای ماندگار شدن در ذهن چندین نسل کم دارد و اگر ندانید طراحی شده تا جانشین جگوار E-Type شود، چندان توجه شما را جلب نخواهد کرد.   

این خودروساز در طراحی جلوی خودرو، ورودی‌های هوا و خطوط تیزی که در این طراحی به کار گرفته به نمونه ابتدایی چندان وفادار باقی‌ نمانده است. جگوار  F-Typeشاید از کناره‌ها و بخش انتهایی آن بهتر به نظر برسد؛ اما نمی‌تواند وارث خوبی برای E-Type باشد. با این حال اعلام طراحی چنین نمونه‌ای می‌تواند بسیاری از خودروسازان دیگر را در انتظار و نگرانی باقی بگذارد تا نتیجه نهایی را به چشم ببینند.

شنیده‌ها حاکی از این هستند که این نمونه تازه دیفرانسیل عقب است و خریداران می‌توانند از میان سه نوع موتور پیش‌بینی شده برای آن یکی را انتخاب کنند: موتورهای جدید سوپرشارژ و سه لیتری جگوار با آرایش 6سیلندر و قدرت 340 و380 اسب‌بخار یا موتور 5 لیتری سوپرشارژ ساخت این شرکت که آرایش 8 سیلندر دارد.

مایک کراس، مهندس ارشد یکپارچگی خودرو این شرکت می‌گوید: «یک خودرو اسپرت خوب، خودرویی است که مشتاقانه آرزوی راندن آن را داشته باشید. ما نهایت تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا واکنش بخش‌های گوناگون این خودرو از فرمان گرفته تا ترمزها لحظه‌ای باشد. شاسی آلومینیومی مقاوم این خودرو کار را برای ما به مراتب ساده‌تر کرده است».

این تمام اطلاعاتی است که جگوار تاکنون در اختیار رسانه‌ها قرار داده است، باید تا پنج‌شنبه این هفته صبر کنیم تا مهندسان این شرکت جزئیات بیشتری را بر ملا کنند و نکته به نکته توضیح دهند که چرا فکر می‌کنند F-Type می‌تواند تجسم کاملی از E-Type برای نسل‌های آینده باشد.

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    44 13
    به نظر نمیرسه اونقدرها هم خوشگل باشه!
  • بدون نام IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    84 4
    طراحان فراری هر چقدر هم تلاش کنند به پای نبوغ مدیران طراح ایرانی نمی رسند , نمونه ی بارزش خودروی فوق مفهومی تیبا ... و یا نبوغ خدمتگزاران به مردم در افزایش قیمت خودروها در ایران ...
    • نیما IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      14 1
      .... کاش اون آدم نابغه ای که این ماشینو طراحی کرده معرفی میکردن ...
    • بدون نام US ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
      10 0
      آقای نیما احتمالا طراحیش رو یک شرکت خارجی کرده وگرنه تا الان 1000 بار اعلام می کردند
    • بدون نام IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
      3 0
      قابل توجه دوستان اینکه بدنه سمند هم که تا حدودی طراحی قابل تحملی داره را یک شرکت انگلیسی طراحی کرده است.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
    51 0
    خودرو يعني پرايد چون خودش هر جا بخواد ميره. خصوصا وقتي ترمز ميكني