مادرانی که در طول بارداری، آپنه خواب را تجربه می‌کنند، در معرض خطرات سلامتی بیشتری هستند. این مادران، ‌با احتمال بالا مجبور به سزارین می‌شوند و نوزادانشان هم مشکل تنفسی بیشتری خواهند داشت.

بهنوش خرم‌روز: مطالعه جدیدی نشان می‌دهد که زنانی که در طول دوران بارداری خود، آپنه خواب را تجربه می‌کنند، احتمالا با خطرات سلامتی بیشتری،‌ هم برای خود و هم برای جنین‌شان مواجه هستند.
به گزارش لایو ساینس، در این مطالعه، نوزادان مادران مبتلا به اختلال آپنه خواب مسدودشونده، در مقایسه با نوزادان مادرانی که چنین شرایطی ندارند،‌ با احتمال بالاتری به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان فرستاده می‌‌شوند. در این مطالعه همچنین عامل وزن کنترل‌شده بود و همه زنان شرکت‌کننده در آن، ‌چاق بودند.
به علاوه نتایج مطالعه نشان می‌دهد که زنانی که مبتلا به آپنه خواب هستند،‌ با احتمال بالاتری دچار پری‌اکلامپسیا می‌شوند، شرایطی که در آن، فشار خون زن در طول دوران بارداری بالا می‌رود. همچنین این زنان با احتمال بیشتری در مقایسه با سایرین، نوزاد خود را از طریق عمل سزارین به دنیا می‌آورند.
به گفته محققین، مشکلات بارداری مرتبط با چاقی، مانند فشار خون بالا و دیابت بارداری، در مقایسه با آپنه خواب،‌ خیلی بهتر شناخته‌شده هستند. در حالی که تجربه آپنه شرایطی است که کم‌تر مورد مطالعه قرار گرفته و کم‌تر هم تشخیص داده می‌شود.
دکتر جودت لوییس، استادیار زنان و زایمان در دانشگاه جنوب فلوریدا و از محققین این مطالعه بر این باور است که ما نیاز به راه‌های بهتر برای تشخیص و درمان آپنه خواب در دوران بارداری داریم.
افرادی که به آپنه خواب مبتلا هستند در طول خواب، دچار وقفه‌هایی در تنفس خود می‌شوند. این وقفه‌ها می‌توانند چند ثانیه طول بکشند و مانع از رسیدن اکسیژن کافی به بدن شوند. یکی از انواع آن، آپنه خواب مسدودشونده یا بازدارنده است که زمانی اتفاق می‌افتد که مسیر تنفسی فرد مسدود شود. چاقی خودش یکی از عواملی است که خطر ابتلا به آپنه خواب بازدارنده را تشدید می‌کند،‌ چون بافت چربی بیشتر، می‌تواند مسیرهای تنفسی را باریک‌تر کند.
در این مطالعه جدید، محققین اطلاعات مربوط به 175 زن باردار چاق را مورد بررسی قرار دادند که با یک دستگاه قابل حمل،‌ در خانه، تست آپنه خواب بازدارنده را انجام داده بودند.
حدود 15 درصد از شرکت‌کنندگان در این مطالعه، مبتلا به آپنه خواب بازدارنده بودند. این افراد با احتمال بالاتری، وزن بیشتری داشتند و در مقایسه با کسانی که مبتلا به اختلال آپنه نبودند،‌ فشار خون بالاتری هم داشتند.
در بین افراد مبتلا به آپنه، 65 درصد برای زایمان نیاز به عمل سزارین داشتند، ‌در حالی که در بین زنانی که به آپنه دچار نبودند،‌ تنها 33 درصد، ‌به این جراحی نیاز پیدا کردند. به علاوه، 42 درصد از زنان باردار مبتلا به آپنه خواب، پری‌اکلامپسیا هم داشتند،‌ در حالی که این رقم در بین زنان بارداری که دچار آپنه نبودند، 17 درصد بود.
همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، میزان تولدهای زودرس در هر دو گروه مشابه بود. اما درصد نوزادانی که نیاز به بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان داشتند، در بین مادران مبتلا به آپنه 46 درصد بود. در حالی که این رقم در گروه دیگر تنها 18 درصد بود. دلیل بسیاری از مواردی که نوزاد، به بخش مراقبت‌های ویژه نیاز داشت، مشکلات تنفسی بود.
البته به گفته محققین، این که نوزادان بیشتری به بخش مراقبت‌های ویژه فرستاده شدند،‌ ممکن است مستقیما به اختلال آپنه برنگردد، ‌بلکه دلیل آن می‌تواند زایمان از طریق جراحی سزارین باشد.
به هر حال، این محققین معتقدند که بهترین راه برای کاهش خطرهای ناشی از آپنه خواب مرتبط با چاقی، درمان چاقی قبل از بارداری است،‌ با این حال،‌ وزن کم کردن همیشه کار سختی است.
تا به این‌جا،‌ چون مطالعه فقط در مورد زنان باردار چاق انجام گرفته است،‌ نمی‌توان با اطمینان گفت که آپنه خواب در زنانی که چاق نیستند هم همین تاثیرات را دارد یا خیر. به هر حال،‌ هشدار این مطالعه این است که کودکان مادران چاقی که به آپنه خواب هم مبتلا هستند، ‌با احتمال خیلی بیشتری روانه بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان می‌شوند.
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 245354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =