ساعت دو و 12 دقیقه بعد از ظهر 31 شهریور 1359 بود که 4 جت جنگنده میگ ارتش بعث عراق فرودگاه مهرآباد را بمباران کردند؛ واقعه ای تاریخی که کمتر عکسی از آن در دسترس است.

به گزارش خبرآنلاین، در آن روز جنگنده بمب افکن‌های عراقی به چندین فرودگاه دیگر ایران نیز حمله و نیروهای زمینی ارتش بعث هم تجاوز گسترده خود را به خاک کشورمان آغاز کردند.
 

سعید صادقی که آن روز‌ها عکاس روزنامه جمهوری اسلامی بود، بعد از ظهر 31 شهریور 1359 نخستین عکس‌های جنگی خود را در تهران گرفت و تا مرداد 1367 به مدت هشت سال روابت گر تصویری دفاع مقدس شد.

 

 31 شهریور 1359، علاوه بر فرودگاه مهرآباد، تعدادی بمب نیز در شهرک اکباتان فرود آمد


او که برای نخستین بار عکس‌هایش از بمباران تهران در 31 شهریور 1359 را برای انتشار همگانی در اختیار خبرآنلاین قرار داده است، در باره آن روز می‌گوید: «در دفتر روزنامه مشغول به کار بودم که خبر حمله را شنیدم. به دلیل دوری ساختمان روزنامه جمهوری اسلامی از فرودگاه مهرآباد، صدای بمباران به گوش ما نرسیده بود و برای همین با کمی تاخیر به همراه خبرنگار خودمان را به محل رساندیم.»


صادقی با اشاره به اینکه مردم زیادی اطراف فرودگاه جمع شده بودند، ادامه می‌دهد: «وقتی به زحمت راه‌مان را از میان جمعیت باز کردیم، نیروهای نظامی و امنیتی که فرودگاه را در میان گرفته بودند، اجازه ورود به محوطه بمباران شده را به ما ندادند. بعد از مدتی که آنجا ایستاده بودیم، یکی از افسران نیروی هوایی از ما پرسید چرا وقتمان را آنجا تلف می‌کنیم و برای عکاسی به شهرک اکباتان نمی‌رویم که چند بمب هم آنجا افتاده است.»


 

اصابت ترکش بمب های عراقی به یک خودرو پیکان

 

این عکاس جنگ که مجموعه‌ای بی‌نظیر از تصاویر دیده نشده از هشت سال دفاع مقدس را در اختیار دارد، می‌افزاید: «به توصیه آن افسر، خودم را به شهرک اکباتان رساندم و دیدم که میگ‌های عراقی از بس که می‌ترسیده و عجله داشته‌اند، چند بمب خود را آنجا انداخته‌اند. وقتی آنجا رسیدم، زخمی‌ها را به بیمارستان منتقل کرده و نیروهای ارتش و کمیته انقلاب اسلامی حفاظت منطقه را برعهده گرفته بودند.»


او می‌گوید: «من خیلی سریع دوربین را به دست گرفتم و شروع به عکاسی کردم. بمب‌ها خوشبختانه در جایی از شهرک اکباتان افتاده بودند که کسی هنوز آنجا زندگی نمی‌کرد و تنها به چند ماشین آسیب رسانده بودند. عکس‌هایی که بعد از ظهر آن روز گرفتم، نخستین تصاویر من از جنگ بود که روی نگاتیو ثبت شدند.»


سعید صادقی با اشاره به این که بر خلاف فرودگاه، در شهرک اکباتان معلوم نبود کدام نیروی نظامی یا انتظامی مسوول حفاظت از منطقه است، ادامه می‌دهد: «بعد از گرفتن چند عکس، افراد نیروهای کمیته انقلاب اسلامی که آنجا بودند، مانع کارم شدند و حتی می‌خواستند فیلم و دوربین مرا بگیرند که خوشبختانه با پافشاری من و بعد از کلی سوال و جواب، گذاشتند منطقه را ترک کنم.»

 

نیروهای کمیته انقلاب اسلامی در کنار تکه باقی مانده از یک بمب


این عکاس با یادآوری خاطراتش از 31 شهریور 1359 تاکید می‌کند: «هیچ کس آن روز فکر نمی‌کرد آتشی که صدام افروخته است، هشت سال طول بکشد و به طولانی‌ترین جنگ کلاسیک قرن بیستم تبدیل شود. من هم آن روز که نخستین عکس‌های دفاع مقدس را گرفتم، تصوری از اینکه تا مرداد 1367 همچنان روایت گر این نبرد خواهم بود، نداشتم.»
57245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مژگان عباسی IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    16 2
    چه عکس های جالبی . با این که از زمان تولد در اکباتان زندگی می کنم، هرچه سعی کردم تشخیص دهم این بمب ها کجای شهرک افتاده بوده است، نتوانستم. کسی می تواند محل دقیق گرفته شدن این عکس ها را مشخص کند؟
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    26 1
    این عکس ها تا حالا کجا بودن ؟ اگر آقای صادقی از این عکس ها باز هم دارن، بهتر است منتشر کنند که ما مشتاق دیدن آن ها هستیم
  • vvوا IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    52 0
    امیدوارم که عذاب صدام ملعون و دیکتاتور صد چندان شود به امید روزی که ایران اباد تر از همیشه و هیچ دیکتاتوری در منطقه باقی نمانده باشد
  • بدون نام US ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    27 0
    چه روز عجیبی بود . بعد از این همه سال انگار همین دیروز بود که داشتم برای مدرسه رفتن آماده می شدم که خبر حمله عراق همه را شوکه کرد .
  • مهبد KZ ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    28 0
    تلاش برای زنده نگهداشتن تاریخ معاصر کشورمان به هر نحوی که باشد قابل تقدیر است. با دیدن این عکس ها احساس غریبی به آدم دست می دهد. از خبر آنلاین هم متشکریم.
  • مینو EU ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    19 0
    چقدر عجیب ، ایشون برای یک رسانه کار می‌کردند و عکس‌هاشون هم تا به حال منتشر نکردند
  • بدون نام CZ ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    34 0
    یاد شهیدان دفاع مقدس گرامی باد
  • بدون نام DE ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    22 3
    خیلی ها در طول تاریخ خواسته اند به ایران ضربه بزنند که مقاومت مردم آنان را ناکام گذاشته است
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    31 0
    چقدر چهره آدم ها و شهر متفاوت بوده است . یاد همه آنان و آن روزها گرامی باد
  • مجيد IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    5 2
    آن زمان من 15 سال داشتم و دقيقا يادم مياد با شنيدن صداي انفجار و لرزش زمين به بالاي پشت بام رفتيم و دودي كه نتيجه حمله هواپيماهاي عراقي بود را در آسمان تهران مشاهده كرديم البته آن موقع هنوز نميدانستيم كه چه اتفاقي افتاده است.يكي از اقوام نزديك ما كه كارمند ايران اير بود و در محل كارش حاضر بوده مي گفت موج انفجار درب اتاق را كند و بسمت من پرتاب كرد و روي پايم افتاد كه خوشبختانه تنها يك جراحت سطحي ديده بود!