گامهای بلندی که اسمارت فون های تولیدی یکی پس از دیگری برمی داشتند اکنون به قدم های کوچک تبدیل شده است. بزرگترین اتفاقی که قرار است در آینده برای گوشی های تلفن همراه رخ دهد چیست و ما چه زمانی با آن روبرو خواهیم شد؟

 این روزها ، هر از چند گاهی اسمارت فون جدیدی وارد بازار می شود . اما واقعا این همه گوشی جدید چقدر با یکدیگر تفاوت دارند؟ اسکات استرلینگ یکی از خبرنگاران حوزه فن آوری دیجیتال ترندز، با این دیدگاه، سعی کرده به این سوال پاسخ دهد که چه اتفاقی برای ایده های بزرگی افتاد که جابز با رونمایی از اولین آی فونش در سال 2007 آغاز گر آن بود؟
این مقاله را از زبان وی بخوانید:
چند روز پس از کنفرانس خبری بزرگ اپل برای معرفی آی فون 5،یکی از دوستانم را که از کارمندان قدیمی Motorola Droid بود ملاقات کردم. او گوشی  Blackberry قدیمی بنفش رنگ همسرش را در دست داشت. مسلما هیچ مردی گوشی بنفش دست نمی گیرد و هیچ زن حرفه ای هم مانند همسر او چنین گوشی ندارد. ولی به هر حال گوشی بنفش روی میز بود. از آنجا که هم رنگ این گوشی خیلی نفرت انگیز بود و هم مدلش بسیار قدیمی ، دوست من تصمیم داشت گوشی جدیدی برای خود تهیه کند. او بیشتر به لومیا 900 نوکیا تمایل داشت، اما تصمیم قطعی نگرفته بود. دوستم از من خواست که او را متقاعد به خرید آی فون 5 کنم.من هم به لطف اخبار و شایعات فراوانی که درمود گوشی جدید آیفون در ماه های اخیر پخش شده بود ، فقط اندکی به خاطرات خود رجوع کرده و ویژگی های آی فون 5 را برایش شرح دادم. در اثنای صحبت هایمان ، او به این نکته اشاره کرد که لومیا 900 بسیار شبیه به گلکسی اس 3 سامسونگ است.
به همین خاطر من شروع به صحبت درباره سهولت استفاده از محصولات اپل کردم که این کمپانی در تبلیغاتش اخیرش خیلی روی این مسئله تاکید دارد. امامن با کسی صحبت می کردم که خودش تا همین چند وقت پیش گوشی هایی با سیستم عامل ویندوز فون می فروخت. با اینکه من تجربه زیادی در استفاده از ویندوز فون ندارم ولی باید بگویم، گوشی های مبتنی براین سیستم عامل هم به راحتی آی فون هستند . و شاید حتی راحت تر !
در نهایت این من بودم که از توهم بیرون آمدم. در واقع دوستم آنقدر به من فرصت داد که خودم به این نتیجه برسم که: هیچ چیز جدیدی در گوشی ها وجود ندارد. از وقتی که او Droid اصل اش را خریداری کرده تا کنون، تکنولوژی اسمارت فون ها تغییر آنچنان زیادی نکرده است. سایز صفحه نمایش ها تقریبا یکسان است.( به استثنای سامسونگ)و پردازنده ها همین طور.  ویژگی هایی هم که در دیگر گوشی ها وجود ندارد بیشتر نرم افزاری و مربوط به اپلیکیشن هاست. پس چه اتفاقی برای ایده های بزرگی که در مورد اسمارت فون ها وجود داشت، افتاده است؟ نکند منتظریم تا جابز زنده شود و با ارائه گوشی جدیدی دوباره این صنعت را نجات دهد.
من به گزارش هایی که درباره اولین آی فون نوشته شده بود رجوع کردم و سعی کردم دریابم که آن زمان کدام یک از ویژگی های آی فون ما را  بسیار هیجان زده کرده بود. اما این کار واقعا سخت و تقریبا غیر ممکن بود چرا که امروز این ویژگی ها همه جا حاضر است.که البته برمی گردد به همان مسائل حق تبث اختراع.
آی فون فقط به این لحاظ شاخص بود که تمام ویژگی ها و عملکرد های مورد انتظار را یک جا در خود داشت. در واقع به نوعی ضرورت وجود دستگاه های دیگر را از بین برده بود. مردم دیگر مجبود نبودند ، گوشی، آی پاد، دوربین و حتی ( برای برخی از استفاده ها) یک لپ تاپ را با خود حمل کنند. از آن موقع به بعد اسمارت فون ها فقط سبک تر و سبک تر شدند و امروز ما دستگاه های زیادی داریم که شبیه آی فون هستند. شاید تا کنون کسی در این باره صحبت نکرده باشد اما این واقعیتی است که وجود دارد. این روز ها همه دستگاه هایی که ما حمل می کنیم تقربیا کارهای مشابهی انجام می دهند.
امروزه کمتر افرادی هستند که هم گوشی، هم تبلت و هم لپ تاپ داشته باشند. اگر هم اینطور باشد، کمتر پیش می آید که هر سه دستگاه را با هم حمل کنند. هر کدام از این دستگاه ها برای محیط های مختلف مناسب است. گوشی به درد مواقعی می خورد که در حرکت هستیم. تبلت بیشتر جلوی تلویزیون یا در رختخواب کاربرد دارد. لپ تاپ هم برای محل کار است و باید طوری روی میز قرار بگیرد که سیب نیمه گاز زده اش حتما معلوم باشد!
نکته اینجاست، چیزی که اسمارت فون ها واقعا به آن نیاز دارند، یک خیزش دوباره است.
من تصور می کنم موبایل ها در آینده ترکیبی از پروژه عینک گوگل و کنترلر های فیلم گزارش اقلیت است. به هر حال من که فکر نمی کنم آن چیزی که مردم الان به آن نیاز دارند در کمپانی های فن آوری ما وجود داشته باشد، پس تنها کاری که این کمپانی ها باید انجام دهند این است که نیاز های مردم را بفهمند و روی راه حل رفع آنها سرمایه گذاری کنند.
منبع:Digitaltrends
56401
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =