رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: گفته می‌شود 2ماهه مسکن زلزله زدگان را تحویل می‌دهیم. چرا چنین سخنی گفته می‌شود؟!

به گزارش خبرآنلاین؛ مصطفی پورمحمدی در سفری به آذربایجان شرقی گفت: این که در زلزله لرستان طی یک سال بیش از بیست هزار مسکن ساخته و تحویل زلزله زدگان داده شد نشان از مدیریت قوی کشور دارد. الآن هم این توان وجود دارد. مسئولین نیز به این موضوع توجه داشته و تلاش می‌کنند مشکل مسکن زلزله زدگان آذربایجان را حل کنند. اما در کنار آن هم عیب‌هایی است. مثلا گفته می‌شود دو ماهه مسکن زلزله زدگان را تحویل می‌دهیم. چرا چنین سخنی گفته می‌شود؟! مردم انتظار ندارند که دو ماهه مسکن خود را تحویل بگیرند. چرا انتظار ایجاد می‌کنید؟! باید درست وعده داد.

او گفت: باید محاسبه شود که چه تعداد مسکن ویران شده است؛ خاک برداری، فونداسیون و. . . این تعداد مسکن چقدر به طول می‌انجامد؛ سختی کار در زمستان نیز محاسبه شود و بعد وعده تحویل مسکن مطرح شود. بعد از این‌که این وعده داده شد برخی اعلام کردند که دولت ناتوان است. خیر؛ مدیران ما توانا هستند. مدیران ما با این بحران ها و چگونگی حل آن آشنا هستند. من بواسطه تجربه‌ای که در وزارت کشور داشتم بسیاری از سازمان‌های مدیریت بحران دنیا را می‌شناسم و توانایی آنان را می‌دانم. توانایی ما در این زمینه از آنان بیشتر است. فقط یکسری ضعف در اظهار نظر داشته و نباید وعده داد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به زلزله آذربایجان گفت: باید کارهای زیربنایی برای کاهش بلایای طبیعی انجام دهیم. چرا که کشور ما زلزله خیز است. از جهت بلایای طبیعی جزو ده کشور اول هستیم و از جهت منابع و معادن جزو پنج، شش کشور اول دنیا هستیم. باید خانه سازی ما مقاوم باشد. چرا برخی از ساختمان ها بد ساخته می‌شوند؟! در این استان زلزله آمده و نزدیک به سیصد نفر کشته شده‌اند. رهبر، رئیس جمهور، رئیس مجلس، وزرا، مسئولین به زلزله زدگان سر می‌زنند. آیا این نعمت نیست؟! از استان‌های مختلف مردم کمک کردند.
وی با اشاره به تجربه مدیریتی خود از بازسازی زلزله گفت: در زمان حضورم در وزارت کشور در سال 86 در لرستان زلزله آمد که درجه ریشتر آن از زلزله آذربایجان بیشتر بود. بیش از بیست هزار مسکن در طی سال ساخته و به زلزله زدگان واگذار شد. سازمان ملل و نهادهای بین المللی که برای حوادث طبیعی تشکیل می‌شوند اعلام کردند جمهوری اسلامی در خصوص این زلزله در تاریخ حوادث بهترین عملیات بازسازی را انجام داده است. در این عملیات وزارت کشور نقش محوری داشت. هم من و هم مدیران کشوری و استانی به صورت مستقیم کار بازسازی را دنبال و نظارت می‌کردیم.
 

بخش هایی از سخنان او را که عصرچهارشنبه با حضور در دومین همایش تجلیل از کارآفرینان ماندگار صنعت استان آذربایجان شرقی و همچنین در مراسم بزرگداشت مادران شهید نوین و خانلو در مسجد کریم خان و در جمع عزاداران هیات راهیان عاشورا و هیات رزمندگان اسلام بیان شده است را به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی کل کشور، بخوانید:

 

 - این حادثه غم انگیز و درد بزرگی بود. کشور ما هم جزو کشورهای آسیب پذیر از نظر بلایای طبیعی است. بحث گسل‌های زلزله در کشور ما جدی است. چون چند زلزله را در دوران مدیرت خود در زمان وزارت کشور پشت سر گذاشتم می‌دانستم زمان زلزله این جا شلوغ است؛ بنابراین سعی کردیم گروه‌های بازرسی را فعال کرده و الآن هم آمده‌ایم بازرسی کنیم تا بدانیم چه کمکی می‌توانیم به زلزله زده گان و دست اندرکاران انجام دهیم.

 - کشور در شرایط سختی از لحاظ فشارهای خارجی قرار دارد. اقتضای این موقعیت این است که همه با هم فکر کرده، به هم اعتماد کرده و دست به دست هم داده و مشکلات کشور را با برنامه ریزی، اراده و تلاش و نه صرفا با حرف و شعار رفع کرد.

- دغدغه‌های امروز ما این است که حرف ها زده می‌شود ولی آنجا که پای عمل می‌آید سست شده و آنجا که باید همگرایی داشته باشیم جا می‌زنیم. الآن حوزه اشتغال، مصرف و اقتصاد ما با مشکلات زیادی روبرو شده است. این شرایط نیازمند برنامه ریزی‌های متناسب با خود ش را دارد که از این جهت کاستی‌هایی داریم.

- اگر برنامه ریزی مناسب نداشته باشیم عرصه برای سوء استفاده کنندگان و مجال برای تحریم کنندگان فراهم می‌شود. ما از دو زاویه تحت فشاریم. عده‌ای طمع کارند که این موضوع فساد آور است. اگر این عده مجال پیدا کنند به جامعه خود هم رحم نمی‌کنند؛ آنچه متاسفانه می‌بینیم و شاهدیم. این عده از هیچ چیز پروا نمی‌کنند.

- تحریم کنندگان هم آمدند ما را از پا در بیاوردند که اگر برای آن تدبیر نکنیم دشمن بر فشارهای خود می‌افزاید. باید برنامه ریزی کرد که البته در این زمینه با گرفتاری و کم کاری مواجه‌ایم.

اخیرا در کشور در بازار ارز مشکل به وجود آمد ولی به تصمیم جدی نمی‌رسیم. در این زمینه کشمکش ها و بگو و مگوهایی مشاهده می‌کنیم که حوزه تولید، اشتغال و کارآفرینی از این بابت تحت فشار است. این کشمکش ها باید پایان یابد.

تمام حرف سازمان بازرسی تقویت مدیران است. اگر با فساد مبارزه می‌کنیم به خاطر این است که فساد بلای جان جامعه است. البته چون با فساد مبارزه می‌کنیم باید تاوان آن را نیز بدهیم. باید فحش و تهمت‌های دیگران را بشنویم. این تهمت ها و فحش ها تاوان مبارزه ما با فساد است. آن کس که فسادش را شناسایی و پرونده او را به دادگاه می‌فرستیم نباید انتظار داشته باشیم ما را حلوا حلوا کند.

- مدیرانی که اشتباه می‌کنند نباید پیغام و پسغام بدهند. ملت ایران آبروی خود را در مسیر ارتقاء کشور گذاشته است و مسئولین هم باید در این مسیر حرکت کنند. نیاز نیست مسئولین وعده خلاف بدهند. اگر مسئولین با مردم صادقانه برخورد کنند بین مردم عزیز خواهند بود.

- آنچه مهم است این که مردم ما در جایگاه بسیار برجسته‌ای از جهت تأثیرگذاری در تاریخ خود و تاریخ جهانی قرار گرفته‌اند. ما باید این فضا را در موقعیتی که قرار داریم خوب احساس کرده و درک کنیم. این موقعیت نه تنها ما را از این مرحله عبور می‌دهد بلکه جایگاه ما را در عرصه جهانی تثبیت خواهد کرد. جهان با مشکلات فراوان و عدیده‌ای روبرو است که شاهد آن هستیم.

این سنت تاریخ است که این سختی ها و اوضاع دشوار در چرخش است. مهم آن است که از ظرفیت‌های خود خوب استفاده کنیم. اگر دغدغه داریم و ضعف‌ها را بیان می‌کنیم به خاطر آن است که از ظرفیت و توان کشور خوب استفاده نمی‌شود. این همایش و جلسات نظیر آن به هماهنگی‌های بیشتر، اندیشه و تفکر قوی تر، برنامه ریزی‌های جدی‌تر کمک می‌کند. باید در سطوح مختلف هماهنگ‌تر عمل کرد تا از این مرحله عبور کنیم.

در سفر گذشته‌ای که به تبریز داشته ام سعادتی نصیب ما شده بود که خدمت مادر شهدای خانلو رسیده و جویای احوال ایشان شده بودم که امشب شب بزرگداشت ایشان است.

- هفته گذشته فیلمی در دنیا پخش شد که اهانت و جسارت و دروغگویی و فحاشی به وجود نازنین حضرت پیامبر(ص) بود و امروز توهین رسانه‌های فرانسه به ایشان. امروزه شاهدیم این همه دنیا پست شده است. چطور بشریت به خود اجازه می‌دهد که به راحتی به پیامبر مهربانی مسلمانان و انسانی که یک و نیم میلیارد انسان به آن عشق می‌ورزند، اهانت کند؟!

پیامبر ما پیامبری بود که این همه دردمند و دلسوز انحراف انسانها بود و می‌خواست بشریت عاقبت بخیر شود و امروز دنیا به جایی رسید که به این مقام بزرگ اهانت می‌کند و هنوز دست بردار نیست. اخیرا نیز در رسانه‌های فرانسه به این مقام منیع توهین کردند؛ وقتی هم مسلمانان فرانسه خواستند اعتراض کنند رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد اجازه اعتراض و راهپیمایی نمی‌دهد. بشریت به این سطح از فلاکت رسیده است. رئیس جمهور مفلوک آمریکا، برای این‌که رای چند میلیون آدم پلید و فاسد از قوم لوط را به دست بیاورد، دنبال آزاد سازی این روابط کثیف است. ظلم و تعدی بشریت امروز هم انتها ندارد.

- بشریت الآن در سقوط فرهنگی است. اهانت به پیامبر(ص) یعنی اهانت به شرافت انسان ها و اخلاق. چه وجودی پاک‌تر از پیامبر اسلام(ص) که این چنینی بی‌رحمانه آماج توهین‌های غربی ها قرار می‌گیرد؟!
غرب به دنبال اختلاف افکنی در جهان اسلام است. امروز که می‌بینند جهان اسلام احیاء شده و به برکت بیداری اسلامی به راه خود باز می‌گردد جنگ شیعه و سنی راه می‌اندازند. الآن درگیری بین سنی ها در برخی کشورهای اسلامی زیاد است. غرب آنقدر خبیث است که وقتی می‌بینند انسان ها روشن می‌شوند و می‌خواهند با آداب و فرهنگ و تمدن خودشان زندگی کنند جنگ راه انداخته و خط ترور در منطقه را تقویت می‌کند.
- از جهت مدیریت وضع کشور خوب است و مدیران خوبی داریم. گاهی اوقات بخاطر مدیران خوب، اصطکاک مدیریتی به وجود می‌آید که این هم یک ضعف است. واقعیت این است که مدیران توانمند زیاد داریم. در استان‌های مختلف با مدیران مختلف سر و کار داشته و دارم. در هر استان با مجموعه‌ای از مدیران با سابقه روبرو هستیم.
- در کشور باید بدانیم که چطور بحران را مدیریت کنیم. مثلا اخیرا در کشور گرانی آمده است که گاهی اجناس تا چهل درصد گران شده است. در تمام اروپا هم گرانی است. در این کشورها چهار، پنج درصد گرانی ایجاد شد، بحران اجتماعی به وجود آمد ولی در ایران همه صبورند. مسئولین باید قدر این مردم را بدانند.

نمی‌خواهم بلند پروازانه حرف بزنم. برخی می‌خواهند دنیا را مدیریت کنند. این حرف، حرف بزرگ و مال بعد است. الآن تنها می‌توانیم بر دنیا تأثیر‌گذاری داشته باشیم. دشمن نیز برای آن که تأثیری‌گذاری ما را بگیرد تلاش می‌کند ما را زمین گیر کند. آنان می‌خواهند اختلاف بیاندازند تا ما را مشغول خودمان کرده و مانع تأثیر‌گذاری ما شوند. این شهر را به جان شهر دیگر، این قوم را به جان قوم دیگر، این قوه را به جان قوه دیگر می‌اندازند. آنان می‌خواهند ما اختلاف داشته باشیم تا مانع پیشرفت ما شوند.

- با این همه از نعمت رهبری برخورداریم و علی رغم بگو و مگو ها جامعه از یک ثبات برخوردار است. هر چند تهمت، افترا و فحاشی در کشور است جامعه به برکت رهبری از یک اتحاد برخوردار است. با این وحدت باید از این شرایط به سلامت عبور کنیم که به تدبیر هوشمندانه مدیران نیاز دارد. اگر مدیریت هوشمند همراه این اتحاد شود هم حریف تحریم هستیم و هم حریف سوء استفاده گران. چرا که آنان در کمین هستند و با وجود آنکه می‌بینند مردم در سختی هستند بازار سیاه باز کرده و سکه و ارز جمع می‌کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    55 6
    یک هفته ای یک زیرگذر روگذر بزرگ رو تو قم ساختند. چطور نمی شه چند واحد مسکونی یک طبقه رو 2 ماهه ساخت؟؟
    • بدون نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
      4 3
      من ساکن قم هستم لطفا نام این روگذر یک هفته ساخته شده را بگویید تا ما قمی ها هم با خبر شویم مهم ترین پروژه شهری قم طرح حرم تا حرم است که از سال 74 شروع شده و بعد از 17 سال هنور هم ادامه دارد حالا تکلیف بقیه پروژه ها معلوم است
    • h IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
      2 0
      یکسال طول کشید
    • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
      2 0
      خوش بحالتون شد دست راست تونو به سر ما هم بکشید هنوز بعد ماهها بحث و بررسی بر سر مسیر روگذر میدان توشیبا(مصلای رشت )هنوز در جهت شرقی و غربی یا شمالی و جنوبی ان مانده اند
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    0 2
    مدیریت دنیا کار یک نفر نیست و همه کشورها طبق آداب و سنن مخصوص کشورشان، مملکتشان را اداره میکنند دنیایی که همش در جنگ و خفقان و خون و خون ریزی و تجاوز است باید اول ریشه این مسایل منفی را خشکاند فرهنگ سازی کرد آسیا با اروپا یا با آمریکا و آفریقا از هیچ نظر یک جور نیستند وهمه فرهنگها با هم متفاوت هست در همین ایران خودمان چند قبیله و قوم وعشیره داریم با تفاوتهای عمیق در فرهنگ ، پس فقط با احترام به آداب و سنن هر کشور میشود دنیا را به صلح و صفا رساند تا این مهم را متوجه نشویم که هرکس در جای خود قرارگیرد و به حق دیگری تجاوزنکند هیچ چیز دیگری در جای خود بند نخواهد شد .
  • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    3 0
    منظورش وزیر مسکن هست ها
  • مهران IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۱
    4 0
    چرا این همه بزرگش میکنید. برید کانتینر بزارید و بعدسش خونه هارو درست و حسابی بسازید .