جنگنده جدید چینی‌ها بالاخره رونمایی شد و در نخستین نگاه به راحتی می‌شود سیمای آشنای جنگنده‌های پنهان‌کار آمریکایی اف22 و اف35 را در ظاهر آن تشخیص داد. اما این جنگنده چه ویژگی‌های بخصوصی دارد؟

محمدحسین جهان‌پناه: ظاهرا شگفتی‌های گاه‌و بی‌گاه صنعت هوایی چین به این زودی‌ها پایانی ندارد. همین چند وقت پیش بود که از احتمال رونمایی از کپی چینی اف22 صحبت کردیم. اما اکنون دیگر رسما می‌دانیم که این جنگنده جدید که فعلا جی31 نام گرفته، کپی مشخصی از اف22 و اف35 است. جالب اینکه چینی‌ها به شکل بانمکی حتی اندک تلاشی برای مخفی کردن این موضوع نکرده‌اند.
جنگنده جدید چینی که رسما چند روز پیش به پرواز درآمد، از نظر ابعاد چیزی است بین اف22 رپتور و اف35 که بال‌ها و دم اف35 را به ارث برده و دماغه و کابینش هم به شدت یادآور اف22 است. زمانی که لاکهید اف35 را طراحی می‌کرد، یکی از ملزومات طرح، نشستن و برخاستن هواپیما در باند کوتاه بود؛ برای همین هم این شرکت ناچار شد فن (پروانه) بزرگی را وسط بدنه هواپیما جای دهد. همین موضوع هم محدودیت‌های زیادی برای جنگنده به وجود آورد. اما اگر قرار بود اف35 بدون این محدودیت‌ها طراحی شود، چیزی می‌شد شبیه همین جنگنده جدید چینی!

پهنای بال جی31 ظاهرا حدود 11.5 متر و شبیه اف35 است. بدنه کلی جنگنده نیز به وضوح از اف 22 کوچک‌تر است. بال‌ها پس‌گرایی کمتری دارند و شکل کلی آن‌ها هم برخلاف بال‌های ذوزنقه‌ای شکل اف22 پس‌گرایی لبه فرار بیشتری دارند. دم جنگنده اگرچه از رپتور کوچک‌تر است، اما ظاهر آن که شباهت زیادی به دم اف22دارد.

این جنگنده برخلاف اف35 از دو موتور نیرو می‌گیرد. حتی بعید نیست که جنگنده از گونه اصلاح شده‌ای از موتورهای آر-دی-33 جنگنده میگ29 مثل آر-دی-93 استفاده کند؛ همان موتوری که در اصل قرار بود برای جنگنده مشترک چین و پاکستان یعنی جی‌اف17 استفاده شود.
در زیر بدنه جنگنده محفظه جنگ‌افزاری درازی واقع شده که احتمالا فضای بیشتری از اف35 برای حمل سلاح در خود دارد. اما گذشته از همه این‌ها همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، به هیچ شکلی نمی‌شود جی31 را رقیب جنگنده پیشین چینی‌ها یعنی جی20 به شمار آورد. جی20 به مراتب بزرگ‌تر از جی31 طراحی شده و حتی می‌شود گفت بزرگ‌ترین جنگنده پنهان‌کاری است که می‌شود تصورش را کرد. این جنگنده تنها می‌تواند به عنوان جنگنده تهاجمی یا رهگیری دوربرد طراحی شده باشد؛ چیزی مثل ترکیب اف111 و سوخو24 یا ترکیب اف14 و میگ31؛ با این تفاوت که می‌تواند همزمان همه این‌ها باشد در عین حال هیچ کدام نباشد. نتیجه این‌که بعید نیست که جی31 جنگنده‌ای برای برتری هوایی و تهاجم سبک در کلاس اف35 و اف15 باشد؛ هرچند که هنوز نمی‌توان با قاطعیت در این مورد سخن گفت.
شرح عکس: جی20، بزرگ‎ترین جنگنده پنهان‌کار نیروی هوایی چین

با انتشار این تصاویر، این طور به نظر می‌رسد که جنجال چند وقت پیش سنای آمریکا بر سر سرقت اطلاعات اف35 توسط چینی‌ها چندان هم بی‌راه نبوده است. جالب اینکه این تنها فناوری‌ای نیست که چینی‌ها از آمریکایی‌ها به سرقت برده‌اند. چینی‌ها ظاهرا اطلاعات محرمانه‌ای از خروجی‌های موتور اف22 و بی2 را نیز از طریق همین جاسوس‌بازی‌های اینترنتی به سرقت برده‌اند. این‌که دقیقا اطلاعات درز کرده تا چه حد در ساخت جنگنده جدید چینی‌ها تاثیر داشته هنوز معلوم نیست؛ البته کافی است که کمی صبر کنیم تا اطلاعات بیشتری از این هواپیما منتشر شود تا بشود تحلیل‌های دقیق‌تری روی ابعاد مختلف جنگنده جدید ارائه کرد.

شرح عکس: مقایسه هواپیماهای اف16، اف35 و اف22


5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 244363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    49 25
    دمش گرم
  • بدون نام IR ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    آمريكا و چين كجا و ما كجا. ما هنوز در حال ساخت پيكان بار هستيم!
    • آرمان IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      51 9
      من ميدونستم.............(رفيق گاليور)
    • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
      14 35
      داداش چند وقته در غار مستقر بودی؟؟ بیا بیرون یکم بچرخ تو سایتها میفهمی... انواع پهباد وشهاب 1و2و3و4و... سجیل و مشکات و رعد و.... را ایران ساخته منتها شما داری فکر میکنی باید زنان و مردان جامعه ما باید مثل آنها باشند که این شدنی نیست !!! یکم منطق فقط میخاد اینو بفهمی : حضرت محمد (ص) : اگر دانش در ثریا باشد مردانی از پارس بدان دست میبابند... (پشت 5000 تومانی هم با خط خوشی چاپ شده)
  • نجفیان IR ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    55 1
    جنگنده چینی هم به بازار آمد
  • بدون نام IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    59 6
    حالا بدون شوخی اگه به ما تمام اطلاعات ساختشو بدن ما می تونیم درستش کنیم؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
      36 1
      اگر به همین سادگی بود که اینقدر مهم نمی شد
    • بدون نام IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
      25 2
      فکر می کنی چین اطلاع ساخت جنگنده به ما می ده؟ آخه چین غیر از جنس بنجول تا به حال چی داده به ما؟
  • نجفیان IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    22 6
    هواپیمای مدرن چینی
  • بدون نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    53 5
    الان لابد 100 تاشو به ایران انداختن جلو جلو !
  • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    40 9
    کدوم دیوانه ای با وسیله چینی نیره تو هوا !!
  • ایلوش IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    68 4
    دوستان نگران نباشید ما چند وقت دیگه یکیشو از چینی ها می گیریم برچسب دمش رو عوض می کنیم و جای هواپیمای جدید ملی معرفی می کنیم!!!!!!!!!!
  • رضا IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    59 5
    توپولوف و بويينگ هر دو هواپيمان اما اين كجا و ان كجا ما هممون با محصولات چيني اشنايي داريم محصولاتي كه فقط ثروت ملي را به فنا برده اين همه محصول چيني توي اين سالها خريديم كدومشون الان كار ميكنه همشونو دور انداختيم يعني پولمونو دور انداختيم اما راديو ساخت امريكا و المان بعد هفتاد سال هنوز داره كار ميكنه ماشيناشون بعد اين همه سال هنوز كار ميكنن و قيمتي شدن يخچالش هوز بعد پنجاه و پنج سال مثل ساعت كار ميكنه اين يعني حفظ ثروت مملكت اين يعني صرفه جويي و زندگي با كيفيت اما حالا محصولات بنجل كره برامون ارزوست و .............
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    33 5
    از نظر بدنه و طراحی شبیه f22 هست اما f22 فقط با طرح بدنه ضد رادار نشده بلکه آلیاژهای خاص بدنه امواج رادار رو جذب میکنه.موتور اون انقلابی تو صنعت هوایی یعنی خروجی گازها از موتور اصلا گرم نیست پس با سنسورهای مادون قرمز قابل شناسایی نیست و...کلا یه کپی ناقص از هواپیمایی که ۱۲ ساله در خدمته و معلوم نیست چند سال عملیاتی بشه!!۱
  • بهــرام IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    31 3
    ماشینهای ( هوو ) یادتون نرفته که هنوز هم که هنوز خبرهای ازش شنیده میشه ((;
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۹
    20 9
    واقعا باید به خودشان افتخار کنند با برنامه ریزی صحیحی که دارند اینقدر پیشرفت کرده اند ، جوانهای ما متاسفانه فقط دنبال اعتیاد هستند
  • ایرانی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۳۰
    6 1
    خیر انشاالله البته ما هم دستی بر کپی کاری داریم میتونیم بهترشو کپی کنیم
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    9 9
    حالا وایسید نسخه ی ایرانی rq-170 با اسپانسرینگ پارس خزر بیاد بیرون، این بنجلکاری چینی ها یادتون میره. در ضمن این حرکت چینی ها چیزی از خصوصیات انگل بودن کم نداره. خیلی احمق باید باشن که به این کارشون افتخار کنند. pfffff
  • بدون نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    22 0
    اگه کیفیتش مثل همین ماشینهای چینی داخل کشور باشه(MVM لیفان و چری ......), تو اولین پرواز دمش و بالهاش کنده میشن! احتمالا موشک و به اشتباه به نیروهای خودی میزنه! چرخاش موقع بلند شدن رو زمین جا می مونند, موتوراش اون بالا خاموش میکنند و .............. حالا زنگ بزن نمایندگی بیارندت پایین!!!
  • بدون نام IR ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    15 0
    هر گردی گردو نمیشه.از یک سند میشه کپی کرد اما کپی ارزش سند رو که نداره
  • بدون نام IR ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۱
    2 0
    عجب!
  • بدون نام US ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    11 0
    اميدوارم تفاوت‌ها در اندازه تفاوت آي فون اصل و کپي نباشد!
  • bmt IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
    3 4
    هر کشوری برنامه پنهانی داره ،مطمئن باشید کشور ماهم همچین برنامه ای داره
  • مجی IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    2 12
    قاهر پاسخی است برای منتقدان.
    • کاربر IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
      3 2
      خواسته یا ناخواسته فعلا که با همین کپی برداری ها جزء قدرتهای اقتصادی و نظامی برتر جهان شدن.فراموش نکنید که خود ما کلی تلاش میکنیم تا رضایت همین چینی ها رو جلب کنیم تا بلکه تو مجامع جهانی ازمون حمایت