دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» گفت: شاید بتوان گفت در حال حاضر در مقطع و شرایطی هستیم که جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت بهترین و مهمترین عرصه حضور و نمایش قدرت فرهنگی ماست که همین امر باعث نگرانی برخی همچون روزنامه‌های اسراییلی شده است.

محمد خزاعي كه ـ 27 شهريور ماه ـ در دومين نشست خبري جشنواره‌ي فيلم «مقاومت» سخن مي‌گفت، تصريح كرد: ما اكنون در حساس‌ترين شرايط هستيم چرا كه مي‌بينيم از سويي بيداري اسلامي در كشورهاي عربي اتفاق افتاده، جنبش عدالتخواهي و ظلم‌ستيزي در بسياري از كشورها ايجاد شده، اسلام‌خواهي و گرايش به اسلام در كشورهاي اروپايي روز به روز افزايش مي‌يابد و از سويي ديگر مي‌بينيم كه دشمنانمان براي مقابله با جريان اسلام دست به اقدامات موهني مانند توليد و انتشار فيلم توهين به پيامبر اكرم(ص) مي‌زنند كه دل هر انسان آزاده‌اي را به درد مي‌آورد، در اين شرايط معتقدم جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت يكي از عرصه‌هاي حضور جدي ما در بخش جريان سازي فرهنگي است.
 


وي سپس با اشاره به نقد، ترس منتقد و روزنامه اسراييلي از جشنواره مقاومت اظهار كرد: ديديد كه منتقد يكي از روزنامه‌هاي پرتيراژ اسراييل جشنواره مقاومت را تحليل كرده و روي اين موضوع تمركز كرده است كه چرا جشنواره‌اي كه احساسات ضداسراييلي را تقويت مي‌كند در 9 كشور دنيا برگزار مي‌شود. بايد در پاسخ بگويم كه ما تلاش مي‌كنيم مردم را نسبت به نقش اسراييل آگاه‌تر كنيم تا آن‌ها روز به روز به نفرتشان از اين رژيم جعلي افزوده شود.
 


خزاعي در پاسخ به منتقد روزنامه اسراييلي افزود: در اين مقاله گفته شده است كه در جشنواره فيلم مقاومت در خدمت اشاعه تروريست است اما بايد بپرسم كه تروريست ما هستيم يا شما كه در هر جنگ و تروري در دنيا حضور داريد؟ تروريسم ما هستيم يا شما كه 17 هزار شهيد ترور داريم و البته بسياري از اين شهيدان به دست شما ترور شده‌اند؟ واقعا بايد پاسخ بدهيد كه ترورييست ما هستيم يا شما؟
 


دبير دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت در بخش ديگري از سخنانش در تشريح چگونگي برگزاري اين جشنواره گفت: جشنواره مقاومت به مدت دو ماه برگزار مي‌شود و شايد اين جشنواره يكي از طولاني‌ترين جشنواره‌هايي باشد كه در كشورمان برگزار خواهد شد. همچنين به جرات مي‌توانم بگويم اين جشنواره يكي از وسيع‌ترين جشنواره‌هاي ايراني است كه قرار است در 70 نقطه مرزي، 16 استان و 9 كشور جهان برگزار شود. هميشه آرزوي شخصي من اين بوده كه آيا مي‌توان جشنواره‌اي ملي برگزار كرد كه همه مردم‌مان از آن استفاده كنند؟ اكنون خوشحالم كه يكي از بركات جشنواره مقاومت حضور در مناطق محروم كشور است كه يك شور و نشاط اجتماعي در ميان مردم آن مناطق ايجاد مي‌كند.
 


محمد خزاعي در بخش ديگري از سخنانش به آسيب‌هاي جدي در حوزه دفاع مقدس اشاره كرد و هشدار داد: ما در جشنواره به آسيب‌هاي جدي در حوزه فيلم‌هاي دفاع مقدس روبرو شديم كه به نظرمان اين آسيب‌ها مي‌تواند تهديدي براي اين حوزه تلقي شود.
 


وي توضيح داد: گاها ديده مي‌شود مضاميني از منظر نگاه برخي فيلمسازان وارد اين حوزه شده كه هيچ هويت ايراني،‌اسلامي و دفاع مقدسي در آن‌ها ديده نمي‌شود كه اين جاي تامل دارد. نگاه مي‌كنيد و مي‌بينيد فيلم‌هايي در حوزه دفاع مقدس ساخته شده كه هيچ يك از المان‌هاي آن دوران را ندارد و استدلال فيلمساز براي خالي كردن فيلمش از اين المان‌ها نزديك شدن به زبان جهاني و احيانا اكران جهاني است. در حالي كه اين تفكر كاملا اشتباه است كه براي نزديك شدن به زبان جهاني مفاهيم دفاع مقدسي‌مان را حذف كنيم. اگر اينطور باشد فيلم سينماي دفاع مقدس ما با يك فيلم جنگي كه در روسيه يا ساير كشورها ساخته مي‌شود چه تفاوتي دارد؟
 


اين سينماگر در ادامه به آسيب ديگر سينماي دفاع مقدس كه عدم توجه به سياستگذاري دربخش بين‌الملل است اشاره كرد و گفت: ما اكنون با حجم بسيار زياد تهاجم فرهنگي روبرو هستيم كه در پيرامونمان بر اثر صدور انقلاب بيداري اسلامي در كشورهايي صورت گرفته است. بايد اينجا بپرسيم كه در حوزه بين‌الملل فرهنگ چه كرده‌ايم؟ چه فيلمي ساخته‌ايم يا چه فيلمي را در بعد بين‌المللي اكران كرده‌ايم؟
 


وي با يادآوري توهين به پيامبر اكرم(ص) در قالب فيلم اظهار كرد: مي‌بينيد كه دشمن بعد از اقدامات موهن در قالب مقاله، كتاب، كاريكاتور و قرآن‌سوزي اكنون به سينما و تصوير روي آورده است. اكنون يك صهيونيست در قالب فيلم به پيامبر اسلام توهين كرد و مسلمانان در اعتراض به آن به پا خاستند اما برنامه‌ريزيمان براي پس از اين اعتراض بايد فرهنگي باشد، ما چه برنامه‌ريزي فرهنگي‌ كرده‌ايم؟
 


خزاعي در پايان تصريح كرد: وقتي ما در حوزه صدور انقلاب اسلامي به كشورهاي مختلف موفق بوده‌ايم حال بايد براي اين انقلاب‌ها خوراك فرهنگي تهيه كنيم اما متاسفانه نسبت به سياستگذاري فرهنگي در حوزه بين‌الملل كمي تعلل شده است. البته آقاي شمقدري تلاش‌هايي در اين زمينه كرده‌اند اما به نظرم سياستگذاري‌ها و تلاش‌ها بايد بيشتر شود.
 

 


دبير جشنواره‌ي فيلم مقاومت سپس درباره بخش‌هاي مختلف جشنواره اظهار كرد: جشنواره، در دو بخش اصلي مسابقه ايران و مسابقه بخش بين‌الملل برگزار خواهد شد. همچنين بخش‌هايي مانند قلم طلايي(مسابقه فيلمنامه‌نويسي دفاع مقدس) و بخش عكس از جمله برنامه‌هاي ما است.
 


خزاعي ادامه داد: در بخش مسابقه ايران كه شامل مسابقه سينمايي، سينمايي ويديويي، فيلم كوتاه، مستند، انيميشن و ... است بيش از 1044 فيلم به دبيرخانه جشنواره رسيده است كه به عنوان مثال در بخش مسابقه آثار سينمايي 22 فيلم ،‌مسابقه سينمايي ويديويي 81 فيلم و كوتاه 57 فيلم به دبيرخانه رسيد.
 


دبير جشنواره مقاومت درباره بخش بين‌الملل هم خاطرنشان كرد: ما در بخش بين‌الملل هم بخش‌هاي «عماد مغنيه» با موضوع فيلم‌هايي درباره بيداري اسلامي، غزه و ... را خواهيم داشت كه فيلم‌هاي بسيار خوبي به اين بخش رسيده است. همچنين بخش جلوه‌گاه نور درباره شهداي ترور امسال در جشنواره گنجانده شده است كه در اين بخش 58 فيلم توليد و به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
 

 


خزاعی در ادامه اين نشست برنامه‌هاي جنبي دوازدهمين جشنواره فيلم مقاومت اشاره و عنوان كرد: سه نشست در حوزه دفاع مقدس به كارشناسي آقاي اكبر نبوي در جشنواره برگزار مي‌شود. همچنين سه كارگاه آموزشي براي دوستان كرماني طراحي شده كه شامل نقد در سينما با تدريس آقاي مسعود فراستي، كارگاه فيلمنامه‌نويسي توسط آقاي مهدي سجاده‌چي و مستندسازي در بحران توسط آقاي محمد داودي است.
 

وي ادامه داد:سلسله‌ نشست‌هاي اصحاب رسانه و فيلمسازان با ميهمانان خارجي از 25 كشور دنيا، نامگذاري هر روز جشنواره به نام يك شهيد عزيز ، تجليل از خانواده پنج شهيد معظم در مراسم اختتاميه، رونمايي و عرضه كتاب پژوهشي به نام تماشاگه راز به نوشته آقاي حسين معززي‌نيا شامل مجموعه نقدها و مقالات شهيد آويني در حوزه سينمايي دفاع مقدس از جمله برنامه‌هاي جنبي ما هستند.
 


دبير جشنواره مقاومت درباره بخش بزرگداشت‌هاي جشنواره‌ي مقاومت هم خاطرنشان كرد: ما در اين جشنواره بزرگداشت آقاي قاسم بخشي مستندسازي كه هميشه در كنار شهيد آويني بوده و خدمت فراواني به سينماي دفاع مقدس كرده است را خواهيم داشت. همچنين آقايان رضا ايرانمنش،‌مرحوم ابوالقاسم حسيني(تهيه‌كننده فيلم ملكه) و حسن نجاريان در اين جشنواره تكريم خواهند شد. ضمن آنكه خانواده شهيد عماد مغنيه به منظور تجليل از برگزيدگان بخش مربوط به اين شهيد ميهمان ويژه اين جشنواره خواهند بود.
 


خزاعي درباره برگزاري جشنواره در ساير كشورها هم اظهار كرد: جشنواره دانش‌آموزي مقاومت از 12 تا 22 مهرماه در مناطق زلزله‌زده برگزار مي‌شود. ما در اين مدت نمايش فيلم‌هاي سينمايي و حضور هنرمندان و استفاده 45 هزار دانش‌آموز از اين برنامه‌ها را برنامه‌ريزي كرده‌ايم . همچنين برگزاري جشنواره مقاومت در 9 كشور از جمله مالزي، كره شمالي، لبنان،‌ تركيه، فلسطين(غزه) و ... از 15 مهر تا پايان آبانماه پيگيري مي‌شود.
 

 

 

در بخش پرسش و پاسخ اين نشست دبير جشنواره فيلم مقاومت در پاسخ به سوالي درباره حضور فيلم‌هاي شاخص در جشنواره اظهار كرد: ما در حوزه بين‌الملل جشنواره شاهد حضور فيلم‌هاي شاخصي هستيم كه بسياري از آن‌ها در موضوعات مد نظر ما به جشنواره ارائه شده‌اند. اما متاسفانه در حوزه داخلي اينگونه نيست چرا كه جشنواره مقاومت دوسالانه برگزار مي‌شود و به نوعي كارنامه دو سال سينماي دفاع مقدس ماست. همچنين اكثر فيلم‌ها در جشنواره فيلم فجر رونمايي شده‌اند و ما تنها در بخش مسابقه سينماي داخلي «بزرگ‌مرد كوچك» را براي رونمايي در جشنواره داريم، البته در حوزه فيلم‌هاي تلويزيوني، مستند، كوتاه و انيميشن فيلم‌هاي بسياري حضور دارند كه تاكنون ديده نشده‌اند و فيلم‌هاي بسيار خوبي هستند.
 


وي همچنين در پاسخ به پرسشي درباره حمايت جشنواره از توليد فيلم در حوزه سينماي دفاع مقدس گفت: چنان چه مي‌دانيد جشنواره به همت انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس برگزار مي‌شود تا جايي كه من مي‌دانم انجمن برنامه‌هاي زيادي براي حمايت از توليد فيلم‌هاي مستند و سينمايي دارد. ضمن آنكه مي‌دانم نقشه جامع شهرك دفاع مقدس طراحي شده و قرار است تيم هايي براي مشاهده استوديوها و لابراتوارهاي كشورهاي خارجي اعزام و از اين طريق نقشه جامع شهرك تكميل و بازسازي كلي آن آغاز شود.
 


 در اين نشست علاوه بر يزدان عشيري مدير روابط عمومي جشنواره، پژمان لشگري‌پور، سياوش حقيقي،‌ناصر درخشان،‌علي رويين‌تن و ... از داوران و مديران ستادي جشنواره حضور داشتند.
 

همچنين در اين نشست اعلام شد كه سردبيري كتاب دوازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت بر عهده مسعود نجفي، سردبيري بولتن جشنواره بر عهده محمدتقي فهيم و اطلاع‌رساني جشنواره برعهده علي زادمهر خواهد بود.
 


دوازدهمين جشنواره بين‌المللي فيلم مقاومت 3 تا 7 مهرماه در استان كرمان و نقاط مختلف كشور برگزار خواهد شد.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =