۰ نفر
۲۲ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۳

وقتی امکانات اینترنت را بی‌محابا گسترش داده‌ایم؛ آن وقت، کار ساده‌ای نیست که یک نفر را سر شاه‌لوله بنشانیم تا فلکه را به اشاره، کم و زیاد کند

چند روزی است که توی تلویزیون، با شوری حماسی و افتخارآمیز، دیجیتالی شدن پخش برنامه‌های سیمای جمهوری اسلامی را تبلیغ می‌کنند. این کار جزو ضروریات است و هر کس که اطلاعات -حتی کمی- از سیستم برودکستینگ امروز دنیا داشته باشد، می‌داند که برای تشکیلاتی مثل تلویزیون، بیرون آمدن از وضعیت آنالوگ از ضروریات است. ما اصولاً مردم به روزی هستیم و در حد توان از تکنولوژی روز دنیا عقب نمی‌مانیم. بحث دیروز و امروز نیست، ما عادت نداریم که چیزی توی دنیا باشد، اما ما از آن بی‌نصیب باشیم. البته الان بعضی اقتضائات سیاسی دست و پایمان را بسته است، وگرنه ما همیشه نسبت به کشورهای منطقه پیشرو بوده‌ایم و نگذاشته‌ایم که فاصله‌مان با دنیا زیاد شود. ما در دریافت تکنولوژی‌های جدید، استعداد عجیبی داریم و در بهره‌برداری از فن‌آوری‌های روز دنیا، از چیزی مضایقه نمی‌کنیم. اما متأسفانه ماهیت تکنولوژی جدید، خاصه تکنولوژی دیجیتال، ممکن است که اقتدار سیاسی ما را تهدید کند.

اگر هم اینطور نباشد و این حرف صرفاً از روی یک تحلیل وهمی و غیرعلمی بیرون آمده باشد، باز هم نمی‌توان آن را جدی نگرفت و در باره‌اش اندیشه نکرد. اصلاً بر مبنای همین تحلیل است که به محض اینکه سر و صدایی، هر چند خفیف از گوشه و کناری بلند می‌شود، به مثابه اقدام پیشگیرانه، بعضی از راه‌های همین تکنولوژی جدید را می‌بندند. این یعنی اینکه ما در وارد کردن این تکنولوژی هیچ تردیدی به خود راه نداده‌ایم و خیلی زود، مثلاً موبایل را به یک امر فراگیر بدل کرده‌ایم و آن را از یک میلیون تومان به پنج، شش هزار توان رسانده‌ایم. اتفاقاً همین دولت نهم نیز در بکارگیری تکنولوژی‌های جدید هیچ کوتاهی نکرد و نه تنها در مورد موبایل که اصولاً در خصوص مخابرات، فاصله خود را با دنیای امروز، به مراتب کوتاه‌تر از قبل کرد، اما آیا همین موبایل و همین اینترنت پرسرعت و همین دم و دستگاه جدید، می‌تواند حاکمیت سیاسی ما را تهدید کند؟ چیزی که در خصوص دیجیتال شدن پخش تلویزیونی گفتم که باید قبل از آن، به اقتضائات سیاسی خودمان توجه کنیم و فکرهای مقدماتی‌اش را از قبل بکنیم، اشاره‌ام به همین قابلیت‌های پیش‌بینی نشده‌ای‌ است که تکنولوژی در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

ما اگر موبایل نداشتیم، یا موبایل‌هایمان به صورت همان نسل اولیه، فقط جای تلفن را -آن هم برای عده معدودی- پر می‌کرد، آن وقت نگران خیلی چیزها نبودیم و نیازی نبود که رأساً خطوط پیام را ببندیم و قابلیت‌های آن را محدود کنیم. اینترنت هم همین‌طور. اگر اینترنت اینگونه فراگیر نشده بود و ای‌دی‌اس‌ال، سر از هر خانه و اداره‌ای در نیاورده بود، آن وقت مشکلی نبود که بخواهیم نگرانش باشیم، اما وقتی این امکانات را بی‌محابا گسترش داده‌ایم و هنوز هم داریم اضافه‌اش می‌کنیم، آن وقت، کار ساده‌ای نیست که یک نفر را سر شاه‌لوله بنشانیم تا فلکه را به اشاره، کم و زیاد کند. تکنولوژی جدید اقتضائاتی دارد. جدای از اقتضائات قابلیت‌های پیش‌بینی نشده‌ای دارد که می‌تواند خیال ما را آسوده نگذارد. از آن طرف سیاست ما هم اقتضائاتی دارد و علاوه بر آن در دنیای امروز، هر چیزی ممکن است به ضرورت، به تهدید، یا فرصتی برای ما بدل شود. نمی‌شود اول در تکنولوژی را باز کرد، تا بعداً فکری برای نگرانی‌هایش کرد. نمی‌شود اول فضای ماهواره را باز کرد، و بعد که کار از دست در رفت، پارازیت گسترده فرستاد که مثلاً شاید جلوی این آب را به فیل بتوان گرفت.

اگر همان اول سر این آب را به بیل گرفته بودیم، امروز نگران این تشعشعات خطرناک نبودیم. (اگر چه ماهیت تکنولوژی جدید به گونه‌ایست که بیل و فیل برایش فرقی نمی‌کند.) نسبت حاکمیت با مردم، شبیه به نسبت مثلاً پدر خانواده با فرزندانش نیست. یعنی نگرانی‌های حاکمیت نباید و نمی‌تواند شبیه به نگرانی‌های والدین باشد. مثلاً والدین اول برای بچه‌شان کامپیوتر و ای‌دی‌اس‌ال می‌گیرند، بعدا نگران می‌شوند که مبادا این بچه شیطنت کند و به سایت‌های خطرناک برود. گاهی این نگرانی، آنها را وادار می‌کند که یک روز عصبانی شوند و مودم را از سیستم جدا کنند و از دسترس بچه دور نگه دارند. آنگاه بچه باید بیاید قول بدهد که جز برای درس و مشق و تحقیقات علمی، از اینترنت استفاده نکند. این قول، قول خوبی است و ممکن است دل‌های نگران پدر و مادرها را هم آرام کند، اما پری‌رو تاب مستوری ندارد. حتی اگر برای سایت‌های نگران‌کننده، پروکسی بگذارید و به روی مخاطرات در ببندید، سر از روزن برآرند. این همان چیزی است که به آن اقتضائات تکنولژی می‌گویند. اقتضائاتی که اگر والدین متوجه نمی‌شوند، عیبی ندارد، اما حاکمیت باید از قبل آنها را بداند .

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =