هاوانا پیش از انقلاب یکی از مهمترین تفریگاه های آمریکایی ها بود جزیره ای که شانه به شانه لاس وگاس مرکز مهم تفریح در حیاط خلوت آمریکا به حساب می آمد.

هادی معیری نژاد- بعد از انقلاب کوبا و با فرار سرمایه داران آمریکایی چهره هاوانا دگرگون شد و قلب تمام ایدئولوژی های انقلابی چپ گرا در آنجا و درزیر نگاه چه گوارا و فیدل می تپید.

هم اکنون کوبا که دیگر از کمک های اقتصادی دهه شصتی و هفتادی شوروی اثری نمیبیند بخش گردشگری اش را بسیار بیش از پیش فعال کرده است و جاذبه های فراوان طبیعی و شهری اش پتانسیل زیادی برای این برنامه ریزی در اختیار برنامه ریزان قرار داده است.

هاوانا در شمال غربی جزیره کوبا قرار دارد و ساحل آن رو به تنگه‌های فلوریدا و خلیج مکزیک است. هاوانا یا شهر ستون ها مرکز کشور جمهوری کوبا، بندر اصلی، مرکز تجاری، یکی از چهارده ایالت این کشور و بزرگترین شهر آن است.

 

شهر هاوانا را یکی از فاتحان اسپانیایی به نام "دیگو ولازکز دکوئلار" در سال 1515 میلادی بنا نهاد.

جمعیت این شهر 2.140.000 نفر است. میراث غنی معماری، خیابان های سنگفرش، نخل های زیبا و ماشین های کلاسیک دهه 1950 از جمله شورلت، بیوک و اولدزموبیل را می توانید به وفور در این شهر مشاهده کنید. هاوانا آب و هوایی گرمسیری دارد و با آب های گرم و درخشان کارائیبی سواحل خود، سالانه پذیرای بیش از 2 میلیون نفر توریست است.

فرودگاه بین‌المللی خوزه مارتی که اصلی‌ترین فرودگاه کوبا است، در 15 کیلومتری جنوب غربی شهر هاوانا قرار گرفته ‌است.

 

هاوانا را می توان به سه بخش تقسیم کرد:

هاوانای قدیم معروف به Old Havana که یادگار اشغال این شهر توسط اسپانیایی هاست و ساختمان های قدیمی بسیاری به سبک اسپانیایی در آن بخش وجود دارد. در این ساختمان ها هنوز هم کوبایی های بسیاری زندگی می کنند که این موضوع در نوع خود جالب توجه است.

 

بخش دیگر معروف به Centro Havana یا همان هاوانای دوران دیکتاتوری باتیستا است که ترکیبی از ساختمان های قدیمی و امروزی دارد.

بخش سوم هاوانای جدید است که به دوران بعد از انقلاب کوبا باز می گردد. این شهر ساحلی خیابانی اصلی و مهم به نام مالِکون دارد که کنسولگری آمریکا نیز در آن قرار دارد.

در هاوانا از ترافیک خبری نیست. قوانین و مقررات رانندگی به طور کامل رعایت می شوند .این موضوع نشانگر بالابودن فرهنگ حمل و نقل در این کشور است. کوبایی ها مردمی مهربان و مهمان دوست و در برخورد با گردشگران خونگرم هستند. با وجود نداشتن بسیاری از امکانات زندگی غربی امروزی، در کل مردمی شادند و سعی می کنند از کوچک ترین فرصتی برای شادی استفاده کنند. موزیک و آواز کوبایی ها معروف است. هنگام غروب هاوانا، مغازه ها محل هنرنمایی هنرمندان کوبایی می شوند.

 

در خیابان سان رافائل هاوانا مغازه های نسبتاً زیاد صنایع دستی کوبا را ( این صنایع دستی عمدتاً از چوب ساخته شده اند) می توان یافت. این صنایع دستی زیبا قیمت مناسبی دارند. سیگار برگ کوبایی زبانزد خاص و عام است. از معروف ترین مارک های آن می توان به "کوهیبا" اشاره کرد که البته قیمت گرانی دارد.

 

وارادرو
وارادرو (Varadero) بزرگترین تفریحگاه ساحلی حوزه کارائیب است؛ بیش از 20 کیلومتر ساحل پوشیده از ماسه سفید. این منطقه در 144 کیلومتری شرق هاوانا، در استان مانتازاس قرار دارد. وجود 55 هتل و امکانات گردشگری در سطح بسیار مطلوب، سواحل ماسه ای سفید و درخشان و آب های فیروزه ای، این منطقه را به بزرگترین مرکز جذب گردشگر در ناحیه کارائیب تبدیل کرده است.

توسعه صنعت گردشگری در وارادرو از سال 1940 آغاز شد. در 20 سال اخیر نیز ورود گسترده گردشگران از کانادا، آمریکا، روسیه، اسپانیا و کشورهای آمریکای لاتین به این منطقه چشمگیر بوده است.

 

موزه انقلاب
موزه ای که در هاوانای قدیمی قرار دارد و در بنای قصر ریاست جمهوری سابق که در طی انقلاب کوبا به موزه تبدیل شد واقع شده. ساختمان این موزه که سبکی نئوکلاسیک دارد توسط پاول بلائو طراحی شد و در سال 1920 توسط ماریو گارسیا منوکال، رئیس جمهور وقت افتتاح شد. آثار داخل موزه نمایانگر چگونگی تلاش کوبا برای بدست آوردن استقلال است. مجسمه های مومی چگوارا و کامیلو سینفوگوس در اندازه طبیعی، از جذابیت های درون موزه هستند.

 


 

 

کارخانه های سیگار

حتی افراد غیر سیگاری هم با این موضوع موافقند که بازدید از کوبا بدون بازدید از کارخانه های سیگارسازی ناتمام است. هنر ساخت سیگار در کوبا قدیمی و سنتی است. سه کارخانه اصلی در هاوانا، برای بازدیدکنندگان تورهای داخلی برگزار می کنند تا همه ببینند در کوبا هنوز هم سیگارها با دست پیچیده می شوند. در قدیمی ترین کارخانه، پارتاگاس، که در سال 1827 تاسیس شده هنوز هم به صورت سنتی، یک فرد قرائتگر، برای افرادی که سیگارها را میپیچند داستان می خواند تا آنها را سرگرم کند.

 

 

سالن بزرگ تئاتر هاوانا

این سالن به طور رسمی در سال 1838 افتتاح شد و اکنون دفتر مرکزی باله ملی کوبا در آن قرار دارد.

 

تئاتر هاوانا دارای تالارهایی برای برگزاری تئاتر، کنسرت، کنفرانس ها و اجراهای ویدئویی دارد. همچنین گالری های بصری، یک مرکز کر، و سالن های متعددی برای تمرین گروه ها را در خود جای داده.
47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    36 5
    يكي از بدبخت ترين شهر هاي دنياست كه فقر در ان زير سايه ايدلوزي موج مي زند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۶
    37 2
    فکر کنم با پول یارانم بتونم یه سفر برم اینجا و برگردم
  • رز IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    3 0
    چه خیابونای تمیزیییی
  • علی IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    14 1
    با این وضعیت دلار و یورو فقط میتونیم از تو مانیتور بریم مسافرت