بروکسل، پایتخت کشور بلژیک با جمعیتی بالغ بر یک میلیون و 19 هزار نفر و 163 کیلومتر مربع مساحت، در قلب این کشور قرار دارد.

هادی معیری نژاد – بروکسل معمولا شهری بی سر و صدا و بی خبر است آنقدر بی سر و صدا که اگر سالهای سال هم بگذرد شاید کسی نپرسد بروکسل کجاست.
البته تاریخ بلژیک تاریخ پر افت و خیزی بوده است.کشور بلژیک تا سالهای سال بین هلند و فرانسه و آلمان بلا تکلیف بود تا بالاخره جامعه جهانی آنرا از بلاتکلیفی و محل اختلاف نیروهای اروپایی بیرون آورد و به نام یکی از اقوام سلتی به نام بلژها از هلند و فرانسه و آلمان تفکیک کرد.
این شهر کهن در سال 979 میلادی بنا شده؛ اما حکایات و روایات گوناگون حاکی از آن است که این شهر در اواخر قرن 6 میلادی پا به عرصه وجود گذاشته است.
بروکسل علاوه بر پایتخت کشور بلژیک، پایتخت اتحادیه اروپایی نیز هست و بیش از هزار سال قدمت دارد.

خیابان های بروکس غالبا ساکت، خلوت و کم تردد است و حتی شلوغ ترین و پر ترافیک ترین ساعات آن از خلوت ترین ساعات تهران نیز خلوت تر است! بروکسل به نسبت شهری است آرام و به دور از هیاهوی سرسام آور یک زندگی شهری. در خیابان ها کسی بوق نمی زند و پلیس بر سر چهار راه ها و در خیابان ها دیده نمی شود. ترافیک و رفت و آمد در شهر از طریق دوربین های مدار بسته کنترل می شود و این نظم و آرامش برای یک شهروند تهرانی بسیار تعجب برانگیز و خلاف عادات معمولش به نظر می آید؛ به ویژه اینکه برای نخستین بار هم به بروکسل آمده باشد.

بروکسل شهری است توریستی با زمستان های سرد و معتدل و تابستان های خنک و ابری و گهگاه بارانی و مه زده و به همین دلیل هم هوا معمولا عاری از آلاینده های شهری است.
در هیج جای شهر عکسبرداری ممنوع نیست و جهانگردان مجازند از هر گوشه شهر که برایشان جالب باشد، بدون هیچ گونه مجوزی عکس تهیه کنند و کسی آنها را به خاطر عکسبرداری غیر مجاز مواخذه و دوربین آنها را ضبط نمی کند
سقف ساختمان های شهر- حتی ساختمان های چند طبقه- اکثرا به صورت شیروانی است و چیزی به نام پشت بام کمتر به چشم می خورد. تنها در بخش خاصی از شهر، ساختمان های مدرن به سبک امروزی دیده می شود که کمی با ساختمان های بلند نیویورک قابل مقایسه است.
معماری این شهر به سبک های گوناگونی مانند قرون وسطایی است؛ برخی کلیساها به سبک گوتیک (Gothic) ساخته شده و گاهی هم مطلقا با عمارت های زیبای سبک کلاسیک، مانند ساختمان هایی که دور تا دور میدان سلطنتی یا رویال اسکوئر (Royal Square) قرار دارند، مقایسه می شوند.


رویال اسکوئر در بخش مرکزی شهر قرار دارد و در آن قصر شاهنشاهی که در قرن 11 میلادی بنا شده و مجسمه سبز رنگی که متعلق به دوک برابانت است، از نخستین چیزهایی است که توجه بیننده را به خود جلب می کند. قصر پادشاه یا رویال پالس (Royal Palace) یکی از زیباترین عمارت های پایتخت است که درست رو به روی ساختمان مجلس بلژیک قرار دارد و نمادی از سیستم حکومتی سلطنت مشروطه است.
قلب بروکسل گراند پلاس (Gran Place) یا گروته مارکت (Grote Markt) نام دارد که گاه به آن مارکت پلاس هم می گویند. این مکان در حقیقت، نمادی است که شهر با آن شناخته می شود و تقریبا توریستی ترین بخش شهر به شمار می آید. دور تا دور این محل که به صورت یک میدان بزرگ است، مغازه های قدیمی و عمارت های باشکوهی قرار دارند.


این میدان یکی از زیباترین میادین شهری در اروپا به شمار می رود و در همه روزهای سال، مملو از توریست هایی است که از مسافت های دور و نزدیک به بروکسل می آیند و هیچ جهانگردی فرصت گشت و گذار در این میدان و کوچه و پس کوچه هایش را از دست نمی دهد.
گراند پلاس در شب های تابستان و به ویژه در فاصله ماه های آوریل تا سپتامبر که هوا دلپذیرتر می شود، محل اجتماع مردم بروکسل و جهانگردانی است که تقریبا هر شب دور میدان حلقه می زنند. در این شب ها میدان و ساختمان های اطراف آن، بین ساعات 30/9 تا 30/11 شب برای اجرای موسیقی کلاسیک چراغانی می شوند.
مجسمه معروف منه کین پیس (Manneken- Pis) در نزدیکی گران پلاس و در بالای حوضچه ای کوچک، یکی از جاذبه های توریستی این میدان  است. منه کین پیس مجسمه کوچکی از یک پسر بچه است و کسی به درستی نمی داند که این مجسمه چگونه و چرا در این مکان بدین صورت قرار گرفته است.
منه کین پیس در اصل مجسمه ای عریان است؛ اما بیشتر مردم نمی دانند که گاهی با لباس های گوناگون و با توجه به مناسبت های روزمره پوشانیده می شوند و دارای بیش از پانصد دست لباس است!
هنگام ورود به گران پلاس، از یکی از هفت سوی خیابان چشم ها به طرف عمارت سر به فلک کشیده تاون هال (Town Hall) می گردد. معماری این عمارت که بیشتر به کلیسا می ماند، به سبک گوتیک است و ایجاد بنایی به این سبک، نمادی از قدرت رو به رشد بروکسل به عنوان پایتخت سلسله برابانت است. تا پایان قرن 14 میلادی، چند خانه چوبی و مسافرخانه های کوچک در جایی که هم اکنون این بنا ساخته شده قرار داشتند. سپس شهرداری در راستای توسعه شهر، این خانه ها را یکی یکی به تدریج خریداری و با تخریب آنها عمارت تاون هال را بنا کرد.
این بنا دارای دو سقف شیروانی مانند در چپ و راست و یک مناره بلند در وسط آنهاست و سنگ بنای آن در اصل، در بهار سال 1403 میلادی گذاشته شده است. معمار اولیه این بنا را فردی به نام «جاکوب ون تینن» (Jacob Van Thienen) می دانند که تا سال 1405 میلادی بخش چپ آن را تکمیل کرد و تا سال 1499 ساخت بخش راست آن به طول انجامید. آنچه امروز به صورت تاون هال فعلی دیده می شود، توسط «جان ون رایس برونک» (Jan Van Rysbroueck) تکمیل شده است.
بروکسل دارای موزه های متنوعی است؛ از جمله موزه هنرهای سنتی و مدرن، موزه علوم طبیعی، موزه ارتش، موزه هنر و تاریخ، موزه معماری نوین، موزه آلبوم، موزه کمیک استریپ، موزه شهر و موزه ادوات موسیقی که ساختمانی هفت طبقه است.
از دیگر دیدنی های بروکسل، اتمی یوم (Athomium) است که از سال 1985 آن را به عنوان بنای یادبود و برج ایفل بروکسل می شناسند. این بنا در حقیقت، نشانگر مفهوم اتم بوده و نمادی است از کریستال آهنی با نه اتم که 150 بیلیون بار بزرگتر شده و نمایانگر صنعت آهن و فلز و قدرت اتم است.


طراح این اثر، آندره واتر کین (Andre Water Keyn) بوده و طراحی آن 18 ماه و ساخت آن 18 ماه (جمعا 36 ماه) طول کشیده است. این بنا روکشی از آلومینیوم و دو هزار و 400 تن (400/2 تن) وزن دارد. ارتفاع آن نیز 103 متر بوده و ضخامت هرگوی آن 18 متر است و هریک از این گوی ها به منظوری مورد استفاده قرار می گیرند و بازدیدکنندگان به وسیله آسانسوری به بالای گوی های این بنا می روند.
بروکسل جاهای دیدنی دیگری هم مانند مونتز دس ارتز(The Monts Des Arts) و چندین کلیسای معروف و ممتاز دارد که جهانگردان می کوشند تا فرصت بازدید از آنها را از دست ندهند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • روزبه IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    24 0
    مطلب بسيار جالب و خواندني بود، لطفا از شهرهاي ديگر هم اطلاعات بگذاريد ...
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    33 2
    با این وضع یورو آرزوی دیدن اینجا رو باید به گور ببریم.............
  • mehdi IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    9 0
    خیلی زیبا.
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    13 0
    چقدربه زیبایی شهری توجه دارن.این باعث میشه کمی ازناهنجایها وبداخلاقیهای اجتماعی کاسته بشه ومردم درآرامش باشن
  • yaver IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۲
    7 0
    عکسها اگر از نمای نزدیکتری بود به نظر زیباتر میامد
  • ابراهیم A1 ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۲۶
    1 1
    عالی بود