۲ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳

دکتر محمود گلزاری/ روان شناس و مدیرگروه روان شناسی دانشگاه علامه طباطبایی

مرد خیانت دیده ای، ماجرای خطای همسرش را برای من فرستاده و درخواست کرده بود تا درباره چگونگی برخورد با همسرش او را راهنمایی کنم. با توجه به آنچه در این نامه ذکر شده بود توصیه مهم من به او این بود که اگر همسرتان پشیمان است، رازداری کنید.  برای درک بهتر مسئله ابتدا مشکل مطرح شده را عنوان کرده و در ادامه توصیه هایی برای برقراری مجدد ارتباط با همسر خیانتکار را ارائه خواهم کرد.

 

"مردی 45 ساله هستم و 2 سال است که در کانادا زندگی می‌کنم. در سن 20 سالگی به اصرار خانواده با دختری ازدواج کردم و اکنون 3 فرزند دارم. همسرم قبل از مسافرت به کانادا از لحاظ تقوی و نجابت شهره‌ی فامیل بود ولی پس از مسافرت متوجه ارتباط او با یکی از دوستانم شدم. برای روشن شدن موضوع اقدام به ضبط صدای او در زمانی که در منزل نبودم کردم و متأسفانه شکّم تبدیل به یقین شد. این ارتباط در حد یک تلفن نبود. طبیعی است که مدتی به زد و خورد و جنگ و دعوا گذشت. به مادرش از طریق تلفن خبر دادم ولی او نیز باور نکرد. همچنین دکتر معالج وی، به داشتن افسردگی شدید او بر اثر تنهایی و حس کینه‌ی شدید از من به خاطر مسافرت و جدایی از خانواده اذعان کرده است. ماه گذشته او به همراه فرزندانم به ایران برگشتند. اکنون فرزندانم برای آشتی دادن ما تلاش می‌کنند. با توجه به شرایط سنی آنها نمی‌توانم وخامت اوضاع را بیان کنم و از طرفی مطمئن هستم که این زن به من حلال نیست. نمی‌دانم چه کنم؟ هم‌اکنون دختر بزرگم به شدت از من کینه دارد که چرا این قهر و دعوا را تمام نکردی و به شدت عصبی شده است.  پسرم هر شب با نیت آشتی من و مادرش دعای توسل می‌خواند. قبول نکردن خواهش فرزندانم ضربه‌ای جبران‌ناپذیر دارد. از طرف دیگر، همسرم نیز به شدت از کرده‌ی خود پشیمان است. لطفا من را راهنمایی کنید."

 

بلا در معارف اسلامی به معنای آزمایش است. «اذابتلی ابراهیم ربه بکلمات» (بقره؛ 124) و نیز دقت کنید در معنای آیه‌ی 35 سوره‌ی انبیاء که خداوند می‌فرماید: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنه؛ ما شما را از طریق شرها و خیرها آزمایش می‌کنیم.» امیدوارم شما و همسرتان از این آزمایش شری که پیش آمده سربلند بیرون آیید. برای این کار توجه شما را به نکات زیر جلب می‌کنم:
1- همسرتان با آن که مرتکب گناهی کبیره شده، همچنان بر شما حلال است و عقد شرعی شما با کار خطای او فسخ و باطل نشده است.
2- انسان غیرمعصوم از کوچک و بزرگ به دلیل اختیاری که دارد در معرض انواع اشتباهات و گناهان است. ما هر روز، دانسته و ندانسته، گناهان ریز و درشتی را انجام می‌دهیم و متأسفانه چون حالت پشیمانی به ما دست نمی‌دهد، به فکر اصلاح خودمان نمی‌افتیم!
3- اصل توبه که بازگشت به وضعیت پاک و سالم است، «پشیمانی» است و همسر شما بر خلاف بسیاری از گناهکاران براستی پشیمان است و این خود نشانه‌ی پذیرفته‌شدن توبـه‌ی او است. قدر این حالت زیبا و معنوی‌ا‌ش را بدانید.
4- درباره‌ی مشکل پیش آمده رازداری کنیــــد. حتی اگر فرزندانتان چیزی دانسته‌اند، بگویید اشتباه کرده‌اند و منکر آن شوید. آبروریزی از بندگان خداوند، از هر گناهی بزرگتر است.
5- از یک روان‌شناس با تجربه و دین‌باور برای بازسازی همه‌ی اعضای خانواده کمک بگیرید و به کمک او نقاط ضعف هر کدام از شما دو نفر، زن و شوهر، و مشکلی را که در ارتباط با هم داشته‌اید با واقع‌بینی بررسی کنید.
6- به خداوند و خودتان قول دهید که دیگر در ذهنتان مسئله را مرور نکنید تا چه رسد به اینکه با صراحت و کنایه آن را به همسرتان گوشزد کنید.
7- در پایان این گفته‌ی مولای موحدان، امام علی(ع) را به خاطر بسپارید: « گناهی که باعث اصلاح و رشد تو شود، بهتر از کار خوبی است که بر خودبینی و غرورت بیفزاید.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    به نظرم مرِدِ باید دوستاش رو بشناسه و هر کسی رو تو روابط فامیلیش راه نده...
    • بدیع الزمان IR ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
      26 17
      نفس مرد و زن خیانتکار حرام است....شما تصور کن یکی با زحمت فراوان برای خانواده تلاش میکنه دیگری به هوسرانی مشغوله.....به نظر من سزای آنها مرگ به بدترین شکل ممکن است مثلا بریدن سر با چاقوی کند....
  • بدون نام IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    89 16
    به نظر من هم اگر یکی از طرفین خیانت کرد طرف مقابل نباید این عمل او را برملا کند. چون در این صورت راه برگشت بسیار آسانتر است. همین طور ترس از اینکه دیگران از این موضوع باخبر شوند و آبرویش برود برای او همچنان وجود دارد. ولی اگر همسرش این راز او را برملا کند، کمک بزرگی به او برای ادامه دادن به کارش کرده است. زیرا دیگر آبرویی که ترس ریختنش را داشت وجود ندارد پس با خیال راحت به کار خود ادامه می دهد.
  • kamal IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    مطلب خوبی بود. فقط خلاصه بود تمام مطلب یک طرف حدیث امام علی ع یک طرف
  • بدون نام IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    77 14
    راهنمایی شما خیلی معقول منطقی وخدا پسندانه است .
  • alireza moghaddas CA ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۷
    6 4
    salam morajea be ravanpezeshk ham zarorist chon momken ast ien goneh masael be dalaele bimarihay asab va ravan ham bashad ke darman hay lazem kodash ra darad masalan bimarie e ekhtelalate hazyani va ya ekhtelale shakhsieate paranoiedie hamsar (mard )va ya bimarie afsordegie e zan va ya bimarihay digar ke dar mosahebeh )balini maalom mishavad dar gaire ien sorat darman naghes khahad bood va emkane aod darad.dr moghaddas ravanpezeshk)
  • مريم CA ۰۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    63 68
    با سلام، اين پاسخ از جناب دكتر گلزاري خصوصا در يك رسانه جمعي بسيار بعيد است. با اين پاسخ، نه تنها قبح يك گناه كبيره ريخته شده و بسيار عادي جلوه داده شده است، بلكه با ذكر جمله اخر گويي اين عمل شنيع بهتر از هر عمل نيكي است كه خودبيني را بيفزايد. واقعا قول امير مومنان (ع) در مورد چه نوع گناهي بوده است؟ كبيره يا صغيره يا هردو؟ و اگر خودبيني انسان چه ميزان افزايش پيدا كند و به چه درجه اي برسد، مشمول اين سخن مي شود؟ آيا عمل زنا از يك نماز مستحبي كه كمي و فقط كمي موجب خودبيني شود بهتر است؟ اگر قرار بود اينگونه كيلويي و فله اي در مورد اعمال انسان قضاوت شود چه نيازي به محاسبه روز جزا و ميزان دقيق همه اعمال ريز و درشت است؟ خواهشمند است اين مطلب را به نظر آقاي گلزاري برسانيد. يك استاد دانشگاه
  • سعید IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    باید اون زن رو کشت.
    • سارا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
      71 82
      خوبه تو شوهرش نیستی
    • بی نام US ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
      12 14
      فکر نمیکنید خیلی تند رفتین؟
  • نادم IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    20 8
    از دکتر گلزاری بپرسید با آن مرد خاطی چگونه باید رفتار کرد و چه مجازاتی برای او در نظر گرفت ؟ واگر مشاهده شد آن مرد از کرده خود پشیمان است و توبه کرده آنوقت چه باید کرد؟
  • سارا IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    72 3
    دو تا از دوستان من حدود یک سال است که ازدواج کردند و با اینکه همسر دارند هر دو دوست پسر هم دارند و با هم ارتباط خیلی نزدیک و نامشروعی دارند و شوهرانشم هم کاملا بی خبرند و بهشون اطمینان دارند..من این روابط و از نزدیک میبینم از طرفی مهر و محبت صاف و ساده ی شوهرانشون رو میبینم.واقعا نمیدونم باید چیکار کنم.حتی نتونستم به همسرم در حد کمی تعریف کنم چون میگم الان به خودمم شک میکنه و میگه اونا دوستامن.اگر بشه راهنمایی کنید ممنون میشم. من و دوستانم 27 ساله هستیم
    • اشکان م IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
      90 6
      بيخيال همچين رفيقايي بشي، بهتره. به شوهراشونم بگي، زندگيشون بهتر نميشه!!!! خودتو بکش کنار
    • بهنام IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
      86 5
      به نظر من شما هرچه سریع تر دوستیتون با اونها رو به صورت مسالمت آمیز پایان بدید. چون اگه همسرتون بفهمه، باعث اختلاف و دعوای شما هم میشه و تا آخر عمر همه ش بهتون شک میکنه که مبادا شما هم مرام دوستاتون رو داشته باشین. ضمن اینکه مشاوره و نصیحت برای خانم 27 ساله ای که ازدواج کرده ولی به عهد زناشوییش پایبند نیست، کار بیهوده ایه.
    • حمیدرضا RO ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
      2 1
      من دوست بسیار خوبی داشتم که فقط یه مشکل داشت سیگار میکشید، هیچ کس باور نمیکرد من معتاد به سیگاری بشم ولی الان به سختی سیگارو ترک کردم و قدغن کردم کسی جلوی من سیگار نکشه. دوست هر چی که باشه روی آدم تاثیر می‌گذاره، اگه خواهر منی پیشنهاد میکنم دنبال دوستای بهتری باشی. مخلص شما
  • شایان IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    47 12
    یه جوری این جواب عادی نشون دادن گناهه!بالاخره انسان خودش انتخاب میکنه!به اندازه ی کافی فساد و این جور روابط بین دختر پسرا هست. پیدا کردن کسی که اهل خیانت به همسر نباشه پیدا کردن سوزن تو انبار کاهه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    41 20
    به نظر من باید دمار از روزگار اون دوستی در اورد که قاب زن بیچاره را دزدیده و اون را فریب داده البته گاهی اوقات کم توجهی مرد به همسرش باعث میشه زن برای پر کردن این خلاء دنبال یه هم زبون باشه که ناخواسته و به تدریج درگیر ماجرائی میشه که از اول اصلا فکرش را هم نمیکرد !!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      39 12
      زن بیچاره !!!! آدم از جواب بعضی ها شاخ در میاره زن وضعش خرابه اونوقت زنه میشه بیچاره !!!!
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
      41 6
      یکی از دلایل ازدواج نکردن جوانها همین بی اعتمادی هستش
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    14 3
    آقای نادم میشه بگی کدوم مرد ؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۱
    40 6
    یه دوست دارم وکیله......میگه اینقد پرونده خیانت دیدم هیچوقت رغبت ازدواج ندارم.هنوز مجرده
  • سنگ صبور US ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۲
    43 23
    من زنی هستم که چند ساله دارم با شوهری زندگی میکنم که عاشق و معشوق هم بودیم ولی دوست بد باعث شد شوهرم به من خیانت کنه ولی همش تو دل میزارم به خاطر بچه هام و آبروم و توکل کردم به خدا ولی دل شکسته ام.....
  • keivan IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    47 6
    اول از وفاداری کسی که میخواد همسرتون بشه مطمئن بشید بعد ازدواج کنید.اگه همسرتون خیانت کرد گرچه سزای عملش مرگه ولی عقل میگه بدون معطلی جدا بشید که دیگه طرف برای شما همسر نمیشه و زندگی مشترک فایده نداره.
    • طاها IR ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
      5 2
      دمت گرم داداش منم دارم همین کارمیکنم فقط چون پول ندارم طول کشیده البته ازاقوام هستش امیدوارم باواسطه بتونم توافقی جدا بشم اون دیگه واسم مرده
  • فرشته IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۲
    6 4
    سلام من شش ساله ازدواج کردم و یه دختر سه و نیم ساله دارم شوهرم قبلاً اعتیاد داشت با کلی بدبختی ترک کرد کاردرست حسابی نداره تقریبا میشه گفت بیکاره مشکلات زیادی رو تحمل کردم ولی چند روز پیش مطمئن شدم که داره بهم خیانت میکنه خیلی عصبی شدم و نمیدونم چطوری باهاش برخورد کنم راهنمایی کنید لطفاً جواب بدید ممنون میشم
  • سارا A1 ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۳
    6 3
    سلام من در ازدواجم خیانت دیدم و از همسرم جدا شدم و برای بار دوم ازدواج کردم با مردیکه به ظاهر خوب بود اما بعد از ازدواج همیشه بحث میکنه و تا چندی پیش بهش مشکوک شدم به ادارشون رفتم و با صحنه بدی مواجه شدم و فهمیدم که بازم مورد خیانت واقع شدم الان موندم سر دو راهی تورو خدا راهنماییم کنید و ازدواج نکنید اصلا :
  • بی نام DE ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۵
    4 1
    سلام عزیزم مطلبت خوندم فکرکردم خودم نوشتم من دقیقا وضعیت تو رو دارم تا به شوهرم چیزی میگم میگه دوباره میرم سراغ مواد
  • غزال A1 ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
    8 1
    من چهل سالم بیست ساله ازدواج کردم ودر این بیست سال همسرم چند بار به من خیانت کرده ودلیلش هم هر بار می گه تو این عیب رو داری اون عیب رو داری تا جایی که فکر میکنم اصلا آدم وزن نیسنم ویک موجود ناقص هستم از دست این مرد ها
  • م ن A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    5 3
    سلام من شوهرم بهم خیانت کرده 10ساله ازوداج کردیم یه پسر 7ساله داریم یکساله با یه زن دیگس من چند ماه فهمیدم ما رو ول کرده ولی همش میگه من بر میگردم ولی وقتی میاد چند روز دوام نمیاره و میره از طرفی هم من و طلاق نمیده نمیدونم چیکار کنم
  • شیرین A1 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۹
    2 1
    سلام من خواهرم 2 تا بچه داره شوهرش به خواهرم خیانت میکنه 10 روز خونه هست 20 روز به بهانه کار میره تهران و استانبول کارش چون ترخیصی هست اکثرا مسافرت هست من 3 ماه هست از طریق شبکه اجتماعی فهمیدم با یک زن ارتباط داره راهنمایی کنین چیکار کنم به خواهرم هنوز هیچی نگفتم
  • بی نام DE ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۱
    1 2
    سلام منم 7 سال ازدواج کردم متاسفانه به همسرم مشکوک سدم بعد از چند بار کنجکاوی فهمیدم مورد خیانت همسرم قرار گرفتم گوشیشو چک کردم دیدم بله اقا وقتی کنار منه با کسی دیگه اس ام اس بازی میکنه میگه دوستامن شماره هارو به اسم دوستایی سیو مینه که من میشناسم من نمیدونم این زنا از زندگی ما چی میخوام تو رو خدا راهنمایم کنید
  • ممد RO ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    11 0
    هر چی بدبختی هست مال شبکه های اجتماعی که مردم بی ظرفیت خودشونو گم کردن
  • طاها IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۸
    3 2
    من خودم نامزدم بایه پسررابطه تلفنی داشته الان اگه از زلیخواه پاک تربشه من دیگه بهش اعتماد ندارم وبه او آقای 45 ساله پیشنهادمیکنم کاملا مطمِن بشه که همسرش پشیمان شده وگرنه بعدا برای خودش سخت میشه زنش که هرغلطی بخواد میکنه
  • جوادم A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
    5 1
    من ۲۹سالمه ازهمسرم رودست خوردم نخواستم ابروشوببرم قبلا یه سری کاراباهاش دیدم ولی چون دوسش داشتم اونم بقول معروف قربون صدقم میرفت مثبت فکرمیکردم میگفتم هرچی باشه محال بهم خیانت کنه ولی ...درضمن دوتابچه دارم یکی ۶و۲ماهه نمیدونم الان چکارکنم الان قسم خورده که دیگه هیچ وقت بهت خیانت نمیکنم توبه میکنم وکرده نمیدونم دوباره اطمینان کنم یانه میترسم نمدونم چراخدا بلای سر اینجور ادما نمیاره جرات نمیکنم برم سرکار راهنماییم کنید ممنون
    • مریم A1 ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۸
      21 5
      جواد آقا خانومتو ببخش خانم ها خیلی با کمبود محبت زود شکننده میشن بهش محبت کن بخاطر بچه هات و زندگیت... حتی بخاطر خودش ببخشش اگر خودش پشیمونه ببخشش
  • بی نام A1 ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۷
    9 8
    سسلام سلام من هم شوهرم بهم خیانت کرده الان حدود سه ماهه که از خونه. خخونه انداختمش بیرون معذرت خواهی هم نکرد خیلی راحت هم داره زندداره زندگی میکنه توی این سه ماه هیچ قدمی برنداشته برای برگشتنببرگشتن فک میکنم منتظر بهونه بوده که بره دوتا بچه هم دارم میخاولیمیخوام جدا بشم نظر دوستان چیه؟
  • زهرا A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    2 5
    با سلام خدمت خواهر برادرای گلم واقعا باعث تاسفه که در جامعه شیعه ی ما با دین اسلام شاهد چنین خیانت هایی هستیم اما به نظر من با اینکه اون زن یه گناه کبیره انجام داده طبق ایه قران که میگه فردا در مورد گناهی که فرد انجام داده صحبت نکنید ممکنه اون فرد شب قبل توبه کرده باشه اون زن بخاطر لطمه ای که به روحیه ی بچه هاش داره میخوره بهتره بخشیده ودر صورت تکرار اشتباهش ترد بشه و فکر جدی تری در موردش بشه