۰ نفر
۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۴

پایگاه اطلاع رسانی حج نوشت:<BR> <BR>

مدیرکل خدمات و نگهداری اداره امور مسجدالحرام و مسجد شریف نبوی(ص) به شایعات درباره آلودگی آب زمزم پاسخ داد.
«نبیل بن عبدالرحمن قطب» مدیرکل خدمات و نگهداری اداره امور مسجدالحرام و مسجد شریف نبوی (ص) در گفتگو با روزنامه المدینه به شایعات درباره آلودگی آب زمزم پاسخ داد و درباره ذخیره‌سازی آب زمزم و اینکه آیا مخزن‌هایی برای ذخیره‌سازی مقادیر زیادی آب زمزم وجود دارد، گفت: مخزن‌هایی برای آب زمزم در چهار کیلومتری جنوب مسجدالحرام در منطقه «کدی» درون تونل ملک عبدالعزیز وجود دارد، این مخزن‌ها برای ذخیره‌سازی آب و بازگرداندن آن به مسجدالحرام برای توزیع دوباره در مکان‌های مختلف احداث شده است.
وی افزوده است: این مخزن‌ها به خط آب‌های چاه به واسطه خط اصلی متصل است و در این مکان، پمپ‌هایی برای تقویت و به حرکت درآوردن آب در مخزن‌ها فعالیت می‌کند.
مدیرکل خدمات و نگهداری اداره امور مسجدالحرام و مسجد شریف نبوی (ص) با تکذیب شایعات آلوده شدن آب زمزم به سیستم‌های ضد عفونی، تصفیه و گندزدایی آب با اشعه و شبکه آب و مخزن‌های آب اشاره و اعلام کرد: مخزن ملکان در منطقه الکعکیهدر جنوب غربی مسجدالحرام در فاصله حدود 20 کیلومتری این مکان مقدس قرار دارد که این مخزن حاوی آب زمزم نیست، بلکه نقش تامین آب سرویس‌های بهداشتی موجود در صحن‌های حرم شریف مکی که شامل سرویس‌های تون‌لها، القشاشیه، بازار کوچک، الفتح و الشامیه با گنجایش کلی 80 هزار متر معکب می‌شود.
وی از جمع‌آوری و ذخیره‌سازی آب زمزم در منطقه کدی در شش کیلومتری جنوب مسجدالحرام برای توزیع آن در تانکرهای آب زمزم در مسجد شریف نبوی (ص) در مدینه منوره خبر داد.
گفتنی است، همه مسلمانان به سفارش اهل بیت آب زمزم را می نوشند و به تبرک بودن آن باور دارند و امامان بعد از طواف از آب زمزم استفاده می کردند.
در زمان بنی عباس در صدر اسلام ، «سقایت» حجاج را حق خانوادگی خود می دانستند و قبه ای برروی چاه زمزم ساخته بودند و پیوسته باز سازی می شد. در زمان سعودی ها قبه را تخریب کردند و راه ورودی آن را به زیر زمین قرار دادند و در کنار دیوار شرقی تعدادی شیر آب برای مردان و زنان اختصاص دادند .
کلمن های آب زمزم در مسجدالحرام و مسجد النبی
البته آنان در سال 1415 هجری قمری چاه زمزم را لوله کشی کرده و به بیرون مسجد الحرام به طرف جنوب انتقال دادند که محل آنرا به نام سبیل ملک عبدالعزیز نامگذاری شد.
هم اکنون این چاه که در 21 متری مسجد الحرام است دارای 30 متر عمق بوده و در زمان ملک خالد 12 متر آن را سنگ بند کردند.دهانه چاه تا سطح مسجدالحرام یک متر و 56 ساتی متر است و 26 متر از این چاه دارای آب و چهار متر آن خشک است که دارای یک متر و 46 سانتی متر تا یک متر و 66 سانتی متر قطر است.
همچنین سه موتور پمپ که قدرت استحصال هر ثانیه 18 لیتر آب را دارد از چاه به منطقه کوی پمپاژ می کند و در آنجا در منبع بزرگی ذخیره می شود و بعد از تصفیه به مسجد الحرام برگردانده می شود.در حال حاضر در هر ثانیه 11لیتر آب بهره برداری می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، آب تصفیه شده که به باب الفتح برگردانده شده و توسط دستگاه های خنک کننده سرد می شود و در لوله های مسجد الحرام جاری می شود و در قمقمه های مخصوص نیز پر و در دسترس مردم قرار می گیرد.
هر روزه تانکرهای آب زمزم جهت استفاده زائران حرم نبوی نیز یه مدینه منتقل می شوند البته به مسجد های مکه مکرمه نیز آب زمزم اختصاص یافته و با تانکرهای کوچک به صورت روزانه تقسیم می شوند.
/30462
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۵
    9 5
    دلم خیلی تنگ شده برای مدینه ... خوش به حال اونایی که میرن ... کاش منم دوباره برم