محققان با بررسی ژنوم انسان‌های دنیسُوا، از رابطه میان آن‌ها با انسان‌های امروزی پرده برداشتند. یافته‌های جدید نشان می‌دهد انسان‌های دنیسوا و مردمان امروز جزایر جنوب شرقی آسیا ژن‌های مشترکی دارند.

عرفان خسروی: تحلیل‌های یک تیم بین‌المللی از محققان به رهبری سوانتی پائابو از موسسه انسانشناسی فرگشتی ماکس پلانک در لایپزیگ آلمان، نشان می‌دهد که تنوع ژنتیکی انسان‌های دنیسُوا (Denisovan) بسیار پایین بوده وگرچه آن‌ها در بخش‌های زیادی از آسیا پراکنده بودند، اما جمعیت آن‌ها هرگز برای مدت طولانی رشد نکرد. علاوه بر این، فهرست جامعی از تغییرات ژنتیکی که باعث افتراق انسان مدرن از جمعیت‌هایی مثل دنیسُواها و نئاندرتال‌ها می‌شود به دست آمده است. برخی از این تغییرات مربوط ژن‌هایی هستند که با عملکرد مغز و یا توسعه دستگاه عصبی مرتبط هستند.
در سال 2010/1389 سوانتی پائابو و همکارانش توالی رشته‌ای از دی.ان.ای را تعیین کردند که از تکه‌ای استخوان انگشت کشف شده در غاری در جنوب سیبری به نام دنیسُوا (Denisova) استخراج شده بود. آن‌ها دریافتند که این دی.ان.ای متعلق به دختری جوان از گروهی قبلا ناشناخته از انسان‌های باستانی است که نام آن‌ها را دنیسُوا گذاشتند. آخرین بررسی‌ها عمر این استخوان‌ها را بین 74هزار تا 82هزار سال پیش تخمین زده است.

شرح عکس: غار دنیسوا در جنوب سیبری


به لطف تکنیک جدیدی که دو رشته مارپیچ دی.ان.ای را طوری باز می‌کند که بتوان از هر یک برای تعیین توالی ژنتیکی استفاده کرد، این تیم توانست توالی کاملی از ژنوم دنیسُوا به دست آورد؛ انگار که این ژنوم نه از یک سنگواره، بلکه از انسانی که همین امروز زندگی می‌کند، استخراج شده‌باشد.
در مطالعه جدیدی که در شماره این هفته مجله Science منتشر شد، سوانتی پائابو و همکارانش ژنوم دنیسُوا را با نمونه‌هایی از نئاندرتال‌ها و یازده انسان امروزی از سراسر جهان مقایسه کرده‌اند. یافته‌های آن‌ها تاییدی بر مطالعات پیشین است که جمعیت‌های امروزی جزایر جنوب شرقی آسیا ژن‌های مشترکی با دنیسُواها دارند. به علاوه ژنوم مردم شرق آسیا و آمریکای جنوبی نسبت به اروپایی‌ها، ژن‌های مشترک بیشتری با نئاندرتال‌ها دارند. بنابراین برخلاف نظریات گذشته، تبار نئاندرتال‌ها در اروپا کمتر از آسیای شرقی به جا مانده است.
این توالی ژنوم که از موجودی منقرض شده به دست آمده، دقتی بی سابقه دارد؛ حتی در بسیاری از قسمت‌های ژنوم می‌توان تفاوت میان کروموزوم‌هایی که این دختر از پدر و مادرش به ارث برده مشاهده کرد. بر این اساس می‌توان گفت تنوع ژنتیکی دنیسُواها پایین‌تر از انسان‌های امروزی بوده و این موضوع احتمالا به این دلیل بوده جمعیت کوچک ابتدایی دنیسُوا به سرعت رشد کرده و در منطقه گسترده‌ای پراکنده شده است. اگر تحقیقات آینده روی ژنوم نئاندرتال‌ها نشان دهد که اندازه جمعیت آن‌ها نیز در طول زمان با نرخی مشابه تغییرکرده، می‌توان نشان داد جمعیتی واحد نیای هر دو گروه بوده که از آفریقا خارج شده و در اوراسیا پراکنده شده است.
محققان به علاوه فهرستی از حدود یکصدهزار تغییری ایجاد کردند که پس از انشعاب ما از نیاکان مشترکمان با دنیسُواها رخ داده‌اند. برخی از این تغییرات مربوط به ژن‌هایی است که در ارتباط با عملکرد مغز و توسعه دستگاه عصبی هستند. ژن‌های دیگر نیز احتمالا مربوط به پوست، چشم و ریخت‌شناسی دندان‌هاست. این پژوهش نشان می‌دهد چگونه انسان‌های امروزی به طور چشمگیری از نظر اندازه جمعیت و پیچیدگی فرهنگی گسترده شدند در حالی که انسان‌های کهن مثل دنیسُواها و نئاندرتال‌ها کاهش یافتند و منقرض شدند.
در اوایل سال جاری، محققان لایپزیگ کل توالی ژنوم انسان دنیسُوا را به صورت آنلاین در دسترس عموم گذاشتند.
5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
    28 7
    می گویند از عمر حضرت ادم تا حالا 11 تا 12 هزار سال می گذرد. این کشف نظریه داروین را اثبات می کند. در این باره باید متکلمان دقت بیشتری داشته باشند. البته مرحوم مشکینی و مرحوم مطهری تلویحا نظریه داروین را قبول کرده اند. به مقالات فلسفی استاد مطهری رجوع کنید.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      2 34
      نمیتوان مدعی شد نظریه داروین را اثبات میکند طبق انچه توصیه کرده اید براساس روایتی از معصوم هزاران قیامت رخ داده است
    • فاطمه IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      5 25
      بهتره نظر مرحوم علامه طباطبایی رو هم مطالعه کنید. تاجایی که میدونم و در این مقاله هم مختصر اشاره ای شده انسانهای نئاندرتال و قبل از اون از نظر ژنتیکی با ما یا همون هموساپینس یعنی انسان هوشمند(اسمی که علم غربی بر ما گذاشته)متفاوت هستند. اینها با وجود اینکه این تفاوت رو میبینند اما از اونجاکه نظریه داروین بر ذهنشون غالبه، میخوان اثبات کنند که این تغییر ژنتیکی در نتیجه تکامل و به تدریج بوجود اومده؛ در حالیکه ما از اساس با اونها فرق داریم و همونطور که متکلمینی مثل مرحوم علامه با استفاده از آیات و روایات فرمودند نسل انسان کنونی که از حضرت آدم شروع شده چندمین نسل از موجوداتی به اینشکل است اما با تمام آنها متفاوت است.
    • سمج IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      11 12
      این درسته اما در حدیثی از امیر المومنین (ع) هست که اصحاب میپرسن قبل از آدم چه کسی بوده حضرت میفرمایند آدم باز میپرسند قبل اون باز میفرمایند آدم تا اینکه حضرت میفرمایند اگر تا صبح هم سوال کنید همین جواب را میشنوید (البته نقل به مضمون) نتیجه اینکه آدم ما آخرین آدم است و قبل از اون بیشمار آدم بوده است. نظریه داروین هم منافاتی با خلقت آدم ندارد اگر درست توجه کنید! از خودتون سوال کنید چرا تمامی آثار فرهنگی و تاریخی مربوط به این دوران است؟ این نشان دهنده آن است که آنهایی که قبل از آدم بوده اند در توحش زندگی میکردند همانطور که در آیات ابتدایی سوره بقره از زبان ملائکه گفته شده است!
  • مرشد IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۶
    19 2
    نظرات همه دوستان جالب و محترم ...ولی فکرشو بکنید دانشمندا ن یک روزی کشف کنند که مثلا فلان ..... ژنش برمیگرده به انسان ناندرتال یا غار نشین اونوقت آی بخندیم .......................... این محققین با لاخره اینودر میارن ...... فکرشو بکن چی بشه ....
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۳
      0 0
      منظورت علم الهداست یا ...؟
  • راتین EU ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۸
    3 20
    قران گفته ادم از خاک درست شد این درسته چون حیات از مواد معدنی بوده هیچ جایی هم به افرینش خلق الساعه اشاره نشده بعدشم ادم به کسی اطلاق میشه دارای تفکر باشه و حضرت ادم وحوا احتمالا اولین نوع از بشر متفکر بودن ثالثا ادم در بهشت افریده شد وبه خاطر گناه به زمین امد و از اونجایی که همه میدونیم جسم ما در زمین میمونه وروح به برزخ و بعد به بهشت میره میشه نتیجه گرفت که افرینش انسان به صورت روح یا جسم در بهشت بوده و بد به جسم مادی وارد شده.