دوخبر از دنیای اینترنت: یکی اینکه دانشمندان امریکایی می گویند مورچه ها مبدع اصلی اینترنت بوده و خبر دوم اینکه مخابرات ایران تعداد کاربران اینترنت را 29 میلیون کاربر اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر،‌ دبورا گوردون استاد زیست شناسی و بالاجی پراباکار استاد علوم رایانه دانشگاه استنفورد  می گویند مورچه های قرمز خرمن چین از همان پروتکل کنترل انتقال (TCP) در انتقال غذا بهره مندند که کاربران اینترنت برای مدیریت  انتقال داده استفاده می کنند. محققان این ارتباط مورچه ای را “Anternet ”خوانده اند.

تصویر رایج از یک کلونی مورچه ای نوعی دیکتاتوری شدید است که هر آن مورچه به یک عمر انظباط و سختگیری محکوم می شود، این استعاره زیبایی است اما واقعیت چیز دیگری است. درحقیقت در یک کلونی مورچه ای هیچ کس مسئول چیزی نیست. درست است که یک ملکه وجود دارد اما او هیچ کاری به جز تخم گذاری انجام نمی دهد.

در مورد بقیه مورچه ها باید گفت هیچ کس تصمیم گیری نمی کند، هیچ کس به دیگری نمی گوید چه بکند و هیچ ناظری در کار نیست. این امر سئوال برانگیز است، چگونه همه می دانند چه کار باید انجام دهند.

پاسخ این است که مانند رایانه ها مورچه ها از الگوریتم استفاده می کنند آنها یک مجموعه ساده از قوانین را دنبال می کنند که به هر مورچه می گوید :"اگر چنین اتفاقی روی داد این کار را انجام بده."

به عنوان مثال هر روز صبح مورچه های خرمن چین برای جستجوی غذا به بیرون از لانه می روند. اگر هیچ یک و یا تعداد اندکی از مورچه های گشت زن به لانه بازگشتند مورچه های علوفه بر که غذاها را جمع آوری می کنند در کلونی باقی می مانند.

با این حال اگر تعداد زیادی از مورچه های گشت زن بازگشتند مورچه های علوفه بر کلونی را ترک کرده و رد و اثر شیمیایی بازمانده از مورچه های گشت زن را برای رسیدن به غذا دنبال می کنند.

وسوسه انگیز است که بگوییم مورچه های علوفه بر "می دانند" غذا وجود دارد اما این امر درست نیست. مورچه های علوفه بر هیچ چیز نمی دانند. آنها به سادگی و کورکورانه از دستورالعملی که به آنها می گوید چگونه به آنچه که با آن رو به رو می شوند واکنش نشان دهند، اطاعت می کنند.

محققان چندین دهه است که می دانند مورچه ها از الگوریتم استفاده می کنند. از این الگوریتم ها در علوم رایانه به عنوان مدلی برای بهینه سازی عملیات استفاده می شود.

گوردون که 20 سال است مورچه ها را مطالعه می کند زمانی را که مورچه های خرمن چین مورچه های علوفه بر را بیرون می فرستند بررسی کرد . وی به یک الگوی رفتاری خاص برخورد و توانست با همکاری پراباکار از این راز پرده بردارد. پراباکار گفت: این ارتباط درست مانند این است که پروتکل های اینترنتی کشف می کنند چه میزان پهن باند برای انتقال یک فایل در دسترس است. این الگوریتمی که مورچه ها استفاده می کنند برای کشف اینکه چه میزان غذا در دسترس است درست مانند الگوریتمی است که برای پروتکل کنترل انتقال داده استفاده می شود.

الگوریتم پروتکل انتقال داده کنترل کننده  چگونگی رفتار اینترنت با داده ها است. یک رایانه فایل را به مجموعه از بسته ها تقسیم می کند. اینها به رایانه دیگر ارسال می شوند که یک پیام تایید برای هر بسته دریافت شده ، بازگردانده می شود. اگر این پیام های تایید بسیار کند برسند سرعت رایانه انتقال دهنده کاهش می یابد. اما اگر این پیام ها سریع برسد سرعت نیز بالا می رود.

 

29 میلیون نفر در ايران کاربر اینترنت هستند
به گزارش ICTPRESS ؛ شرکت مخابرات ایران در آخرین آمار ارائه شده از وضعیت موجود و عملکرد شاخص های ارتباطی بخش مخابرات کشور، ضریب نفوذ تلفن همراه اعم از دائمی و اعتباری را 65.06 درصد و ضریب نفوذ تلفن ثابت را 34.08 درصد اعلام کرد.
این شرکت که از آبان ماه سال 1388 با ورود سهامش به بازار بورس خصوصی شده از دایری 26.7 میلیون شماره تلفن ثابت و 50 میلیون شماره تلفن همراه – شرکت ارتباطات سیار- اعم از دائمی و اعتباری و اختصاص بیش از 77 درصد مشترکان تلفن همراه در کشور خبر داد که این تعداد دایری تلفن ثابت و همراه ضریب نفوذی معادل 34.08 درصد برای تلفن ثابت و 65.06 درصد برای موبایل به ارمغان آورده است.
براساس گزارش شرکت مخابرات ایران، این شرکت براي تحقق شعار عدالت اجتماعی و همچنین تصمیمات اجلاس سران جامعه اطلاعاتی (wsis) در تلاش برای بیشترین سطح ارائه خدمات در بخش پوشش جاده ای تلفن همراه و همچنین ارتباطات روستایی است که تاکنون توانسته بیش از 1163 شهر و 45 هزار روستای کشور را تحت پوشش تلفن همراه قرار دهد؛ همچنین میزان جاده هــــای تحت پوشش تلفن همراه به 54000 کیلومتر می رسد.
همچنین تعداد آنتن های BTS نصب شده در شبکه مخابرات ایران معادل 21 هزار آنتن است و در بخش رومینگ بین الملل نیز این شرکت با 111 کشور و 269 اپراتور ارتباط رومینگ برقرار کرده است.
در این راستا در بخش توسعه ارتباطات روستایی، شمار دفاتر ICT روستایی کشور در شهریور 91 به 10 هزار دفتر افزایش یافته و تعداد کل روستاهای دارای ارتباط ( اعم از روستاها و مزارع ) نیز به بیش از 52 هزار و 700 روستا رسیده است.
 

5656

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 240156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =