۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

91 سال پیش در چنین روزی فیصل اول، از سوی نیروهای انگلیسی به عنوان پادشاه عراق انتخاب شد.

91 سال پیش در چنین روزی(27 اوت 1921) نیروهای انگلیسی فیصل اول، پسر شریف حسین را به پادشاهی عراق منصوب کردند. به گزارش خبرآنلاین به نقل از ویکی پدیا، شریف حسین بن علی که رهبری قیام اعراب(1916-1918) علیه امپراطوری عثمانی را بر عهده داشت، پسران خود را نیز وارد مبارزات سیاسی کرد. شریف حسین آرزوی تشکیل یک دولت متحد عربی را در سر داشت که از حلب در سوریه آغاز و به عدن در یمن ختم می شود.
فیصل، پسر سوم شریف حسین، برای مدت کوتاهی پادشاه سوریۀ بزرگ در سال 1920 بود و بعد از سوی نیروهای انگلیسی در سال 1921 به پادشاهی عراق منصوب شد و تا سال 1933 در این سمت باقی ماند. فیصل در دوران پادشاهی خود تلاش کرد تا در دستگاه حکومتی خود تساوی حقوق میان شیعیان و سنی ها را به شکلی عادلانه برقرار کند. فیصل، در طائف عربستان بدنیا آمده و در استانبول بزرگ شده بود. او در سپتامبر 1933 در سن 48 سالگی درگذشت، علت مرگ وی حملۀ قلبی اعلام شد، اما همچنان سوالات زیادی در خصوص مرگ ناگهانی پادشاه عراق وجود دارد.

 

263 51
 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • منصور IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    1 5
    با این حساب و با خورده مورده هاش 100 سال پیش عراق بخشی از کشور ایران بوده که این انگلیسهای کثافت اونم از ایران جدا کردند. البته آمار سالهاتون اشتباهه و عراق در سال 1919 مستقل شده (یعنی 93 سال قبل نه 91 سال پیش)
    • مجتبی IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
      4 0
      در متن به صراحت به عثمانی اشاره شده است.
    • بدون نام IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۰
      3 0
      نه خیر. اگر تاریخ را بخونی، تحت تسلط حکومت عثمانی بوده.