برنده و بازنده دادگاه اپل و سامسونگ، مایکروسافت و گوگل هستند.

با اعلام رای هیئت منصفه دادگاه سن خوزه که تنها چند کیلومتر با دفتر مرکزی اپل فاصله دارد، کارشناسان دست به تحلیل بازار 219 میلیارد دلاری تلفنهای هوشمند و تبلت زده و نتایج جالبی گرفته اند.
ابتدا اینکه استیو جابز فقید بدلیل سرقت طراحی از محصولات اپل(آیفون و آی پد)، جنگ در چند جبهه مختلف را با سامسونگ (و غیر مستقیم با اندروید گوگل) شروع کرده بود و نام جنگ را هم جنگ ترموهسته ای (thermonuclear war) گذاشته بود.
با نتیجه اعلام شده توسط دادگاه، اینک روح استیو جابز خوشحال شده است. اینک باید متضررین رای را نیز شناخت. در یک کلام تمام کمپانی هایی که روی سامسونگ و آندورید گوگل (سیستم عامل تبلت ها و تلفنهای هوشمند سامسونگ) سرمایه گذاری کرده اند بشدت عصبانی شده اند و ترس این را پیدا کرده اند که بازار بزرگ امریکا را از دست دهند و این یعنی شادی روح استیو جابز!
همچنین کمپانی هایی مانند سونی، ال.جی، اچ.تی.سی و گوگل موتورولا از این  تصمیم  ضرر خواهند کرد چرا که آنها نیز سرمایه گذاری های زیادی روی آندروید کرده اند.
از سوی دیگر با سقوط بازار آندورید، یک برنده دیگر ماجرا استیو بالمر مدیر اجرایی مایکروسافت است که با ویندوز موبایل قصد دارد حرکتهایی جدید در بازار تبلت انجام دهد و ویندوز 8 را بهم همین خاطر طراحی کرده است.
بنا بر این گوگل ضرر کننده رای دادگاه همراه با سامسونگ است و اپل و مایکروسافت نیز برنده بازی شده اند.
سامسونگ ضمن اینکه به رای دادگاه رسما اعتراض کرده گفته این رای به ضرر مشتریان امریکایی است و خسارت مطرح شده تنها 1.5 درصد از درآمد سالانه سامسونگ را در بر می گیرد که رقم ناچیزی است. (به گفته کارشناسان در درازمدت ضررها بیشتر از این رقم خواهد شد و سامسونگ برای دل خوشی این اظهارات را مطرح کرده است).
واقعیت این است که فروش دو ماهه گذشته گلکسی در امریکا دوبرابر اپل بوده و این موضوع نگرانی های اپل را دو چندان کرده بود.
از طرف دیگر سامسونگ طراحی های خود را عوض خواهد کرد و به بازار امریکا بر خواهد گشت و آنوقت ممکن است اوضاع دوباره برای اپل وخیم شود.(تا یکسال دیگر این داستان رخ نخواهد داد).
روز 20 سپتامبر (کمتر از یک ماه دیگر) روز درخواست تجدید نظر در رای دادگاه است و باید منتظر شد تا ببینیم چه حوادثی رخ می دهد.
 
5656
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 238466

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =