۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰

درام جنایی «کمیسر متهم می‌کند» به کارگردانی سرجیو نیکلائسکو یکی از فیلم‌های محبوب در ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، این فیلم رومانیایی که در دهه 1360 به دفعات از تلویزیون ایران پخش شد، سال 1973 بر مبنای رویدادی واقعی در سال‌های جنگ جهانی دوم ساخته شد.
 

«کمیسر متهم می‌کند» به کارگردانی سرجیو نیکلائسکو و با بازی او در نقش کمیسر مولدوان بر اساس قتل عام ییلاوا در سال 1940 ساخته شد.
 

در این کشتار 64 زندانی سیاسی رومانیایی در بازداشتگاه ییلاوا در نزدیکی بخارست توسط «گارد آهنین» که اعضاء آن نیروهای وابسته به رژیم فاشیستی حاکم بر این کشور بودند، به قتل رسیدند.
 

در فیلم، این قتل عام در زندان ویراگا روی می‌دهد و به دنبال آن مولدوان که یک کمسیر پلیس است، برای تحقیق درباره کشتار این زندانیان که گروهی فعال کمونیست هم در میان آن‌ها بودند، وارد عمل می‌شود. مولدوان سرنخ‌های جنایات گارد آهنین را دنبال می‌کند و به عالی‌ترین مقامات رومانی می‌رسد.
 

در نهایت مقامات فاسد، دستور قتل مولدوان را صادر می‌کنند و در پایان فیلم (فایل ضمیمه این خبر) نیروهای گارد آهنین او را به رگبار می‌بندند. هرچند در قسمت دوم «کمیسر متهم می‌کند» که سال 1980 با عنوان «انتقام» ساخته شد، معلوم شد مولدوان از آن تیراندازی جان سالم به در برده است.
 

نیکلائسکو بجز «کمیسر متهم می‌کند» و «انتقام» در دو فیلم «دوئل» (1983) و «بازمانده» (2008) نیز در نقش کمیسر مولدوان ظاهر شد.
 

نیکلائسکو 82 ساله یکی از محبوب‌ترین سینماگران رومانی است. او در مقام کارگردان حدود 50 فیلم در کارنامه دارد.
 

او پس از انقلاب رومانی در دهه 1980 وارد دنیای سیاست شد و در 1992 به عنوان عضو حزب سوسیال دموکرات رومانی به مجلس سنا راه پیدا کرد. نیکلائسکو سال 2011 از عضویت در این حزب کناره‌گیری کرد.
 

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    43 1
    ممنون برای خاطرات خوب
  • برنا IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    51 2
    چقدر این مرد دوس داشتنی بود....و چقدر برای ما خاطره انگیز..این کمیسر دوست داشتنی اهل رومانی
  • شهاب US ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    37 1
    یعنی عاشقشم
  • کیانوش US ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    46 1
    ای جان! از معدود فیلم هایی بود که هر چقدر می دیدیم خسته نمی شدیم. فکر می کنم اولین بار سال 63 یا 64 از تلویزیون دیدم. همین صحنه آخر چقدر غم انگیز بود و البته چقدر خوشحال شدم وقتی تو فیلم دوم فهمیدم مولدوان زنده مونده! حساب کن اون همه گلوله بهش شلیک کردند، اما جلیقه ضدگلوله نجاتش داد. بعدا که بزرگ‌تر شدم و فیلم رو برای چندمین بار دیدم به خودم گفتم چه خوب که هیچ کدوم از اون گلوله ها به سرش نخورد، وگرنه چی کار باید می کردیم؟!
  • باران IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    30 1
    یادمه برای دیدن انتقام تو سینما، یک ساعت صف بلیط ایستادیم و بعد از دیدن فیلم همه ش انتظار داشتیم ادامه شم ساخته بشه. راستی ساخته نشد واقعاً؟
    • آرش IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      17 1
      چرا ساخته شد...به اسم با دستهای تمیز...رفتم تو سینما دیدم
  • پرواز EU ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    30 1
    یکی از فیلم های دوست داشتنی که واقعا عاشقش بودم من رو به خاطرات سالهای نوجوانی بردید
  • بدون نام IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    26 1
    این فیلم یکی ازعشقای قدیمی منه.فکرنمیکردم انقدردربین دوستان طرفدارداشته باشه.واقعاگاهی آدم دلش برای قدیما واون فیلمایی که ده بارازتلویزیون پخش میشدوبازمامیدیدیم تنگ میشه.یادش بخیرنه ویدیویی بودونه هیچ پدیده ای مثل اینترنت.چقداون فیلمای قدیمی دیدن داشت.7سامورایی وریش قرمر کوروساوا.آفتاب سرخ، پاپیون، فراربزرگ و...حتی سریالهایی مثل جنگجویان کوهستان یا سالهای دورازخانه(اوشین) یا ارتش سری و... من واقعا گاهی دلم برای اون گذشته هاتنگ تنگ میشه.ممنون ازشمابرای این حس نوستالژیکی که برای بچه های دهه 50 و60 بوجودآوردید.این فیلم رومن اول رفتم سینمادیدیم بعد تلویزیون هم پخش کرد.سالهای آخرقدرت دربلوک شرق بود.
  • ابوالفضل IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    29 1
    البته نقش بسیار موثر و پر رنگ حسین عرفانی در دوبله این شخصیت رو نباید فراموش کرد صدایی زیبا جذاب و دوست داشتنی.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    19 1
    ازخاطرات به یادماندنی کودکی من بود.داستان قوی وکارگردانی خوب همچنین دوبله خوب ایرانی اونوخاطره انگیزترکرد.
  • بنده خدا IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    21 1
    واقعا دوست داشتنی بود ، عاشق شخصیت کمیسر مولدوان بودم
  • یاسان IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    9 1
    موسیقی خیلی زیبایی داره.
  • بدون نام US ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
    8 2
    قیافه و کاراکترش شبیه کاراکتر هامفری بوگارت مخصوصا تو شاهین مالت بود. واسه همین هم دوبله حسین عرفانی که دوبلور بوگارت بود به خوبی رو چهره اش می نشست.
  • رامین فرجی IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    6 1
    من هم عاشقه کمیسر مولدوان بودم در جواب یکی از دوستان باید بگم فیلم با دستان تمیز محصول 1972 بود و اخر فیلم هم کمیسر کشته شد من که نفهمیدم کدوم داستان ادامه دیگری بود فقط با ساختن فیلم بازمانده تو 2008 معلوم شد کمیسر عزیز زنده است اگر نه ادامه فیلمه انتقام هیچ وقت دنبال نشد
  • عزیزاله IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۱
    10 1
    باسلام وخسته نباشید،صحنه ای که شما به نمایش گذاشتید از صحنه های رویایی وخاطره انگیز وازمردی که تا پای جان برای حقانیت جنگید من ازکودکی به این فیلم فوق العاده علاقه دارم وهیچ وقت هم ازدیدن این فیلم سیر نمی شم وبه نظر من ساخت این گونه فیلم با همچینین کارگردانی تکرار نخواهد شد اگرآرشیو کامل ساخته های این کارگردان نامی رادر اختیار دارید به من هم اطلاع بدهید چون ازطرفداران همیشگی این فیلم ساز وبازیگر توانا هستم درایران هم با صدای قدرتمند آقای حسین عرفانی جذاب تر ودیدنی ترشده.دست شمادرد نکنه.
  • مجید IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    9 1
    این فیلم حتی در فروشگاه صدا و سیما نیست متاسفااااااااااااااااااااااااااااااااااااانه!
  • حسن IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    4 3
    از کجا فیلمهای کمیسر را می توان خرید؟ لطفا یک فروشگاه معتبر معرفی کنید.
  • حسین IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    3 1
    متاسفم که کمیسر درگذشت
  • دزیره IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۳
    3 1
    سلام از همون کودکی پا به پای برادر و پدرم فیلمهای کمیسر مولدوان رو تماشا می کردم این بخشی رو که از فیلم پخش کردین یکی از صحنه هایی بود که از اون موقع یادم مونده بود. باز پخش فیلمهای کمیسر مولدوان از شبکه نمایش هم خاطرات اون موقع رو زنده کرد. مرد بزرگی بود روحش شاد
  • سامورایی تنها IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۳
    5 1
    از ابتدای سینما به وسیله برادران لومیر و همچنین ادیسون. تاکنون هیچ فیلم حرفه ای مانند کمیسر متهم میکند و انتقام نیست. اصلا منظور من زانر نیست. مثلا نمیگم زانر ترس . زانر کمدی. زانر درام. بلکه خود سینمای حرفه ای را میگویم. و با تعصب میگویم که تا بایان دنیا مانند این دو فیلم نخواهد بود. البته نه برای بازیگرش. چون دیگر فیلمهایش را دوست ندارم.
  • بی نام A1 ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۳
    3 1
    دانلوند فیلم انتقام رو روی سایت بگذارید
  • بی نام A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۸
    2 0
    فیلم جالبی است من میخوام که دوباره پخش شود