۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۱

ایسنا نوشت:

در حالی مصرف سالانه روغن نباتی در ایران حدود 1.5 میلیون تن برآورد می‌شود که یک شرکت مشترک ایرانی - عربستانی‌ سهمی 40 درصدی از تولید آن را برعهده دارد.
در حال حاضر شرکت صافولا بهشهر که مالکیت و مدیریت آن بر عهده عربستانی‌هاست، دارای دو شرکت زیرمجموعه صنعتی بهشهر و مارگارین ایران بوده که این دو شرکت در مجموع سهمی معادل 40 درصد از تولید روغن نباتی کشور را در اختیار دارند.
دیگر تولیدکننده بزرگ کشور در حوزه روغن نباتی گروه مدلل بوده که سهم آن در بازار به 20 درصد می‌رسد. اگرچه گفته می‌شود تولید آن به شدت کاهش یافته است.
براساس برخی دیگر از آمارهای منتشر شده، سهم شرکت صافولا بهشهر در بازار روغن نباتی ایران با توجه به تغییر و تحولات ایجاد شده در سایر تولیدکنندگان حتی به 50 درصد هم می‌رسد.
در سه ماه نخست امسال شرکتهای صنعتی بهشهر و مارگارین ایران در مجموع بیش از 100 هزار تن روغن نباتی در کشور تولید کردند.
براساس جدیدترین اطلاعات دریافتی شرکت صافولا بهشهر قصد دارد بعد از گرفتن سهم عمده تولید روغن نباتی در ایران، توزیع این کالای اساسی را نیز در کشور تحت اختیار خود گیرد.
تاکنون شرکت به‌پخش توزیع روغن نباتی‌های تولیدی صافولا بهشهر را در اختیار داشت که گفته می‌شود این دو شرکت هم‌اکنون با یکدیگر به مشکل برخورده‌اند و قرار است از هم جدا شوند.
براساس اطلاعات دریافتی، صافولا بهشهر قصد دارد تنها تا پایان آذر ماه امسال به همکاری خود با به‌پخش ادامه داده و بعد از آن به دنبال جایگزینی برای این شرکت خواهد بود. به نظر می‌رسد در چنین شرایطی صافولا بهشهر یا یک شرکت پخشی دیگر را خریداری خواهد کرد یا راسا اقدام به ایجاد یک شرکت جدید پخش روغن نباتی خواهد کرد.
در حال حاضر بهشهر بزرگترین کارخانه تولید روغن نباتی در منطقه خاورمیانه است.

 به گفته ابوالحسن خلیلی - دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران، از نظر تامین دانه‌های روغنی و مواد اولیه موردنیاز برای تولید، روغن نباتی به میزان بیش از 90 درصد به خارج از کشور وابسته است.
 کارشناسان، وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و مواد اولیه تولید این کالای اساسی را در شان ایران نمی‌دانند. پیشتر قرار بود طی یک برنامه 10 ساله ایران در زمینه تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی برسد.
براساس آمار منتشر شده، در سال گذشته واردات روغن خام به کشور بالغ بر 1.2 میلیون تن شد. ارزش این میزان واردات نیز با رشد 11 درصدی به 1.5 میلیارد دلار رسید؛ اگرچه وزن روغن خام وارداتی 14 درصد کمتر شد. همچنین سال قبل 550 هزار تن دانه روغنی وارد کشور شد که کاهش 30 درصدی را نشان داد.

صنایع بهشهر پیش از پیروزی انقلاب اسلامی توسط گروه سرمایه‌گذاری لاجوردی تاسیس شد. پس از پیروزی انقلاب نیز تا سال 1371 سهام این شرکت در دست دولت بود، اما پس از آن روند خصوصی‌سازی در این شرکت آغاز شد.
در سال 1383 شرکت صافولا عربستان که یک سرمایه‌گذار بزرگ در حوزه‌ تولید روغن‌نباتی در کشور‌های عربی است، برای سرمایه‌گذاری در این شرکت اعلام آمادگی کرد و در فاز اول 49 درصد سهام شرکت صنایع بهشهر را خرید. همچنین قرار شد مدیریت اجرایی شرکت را نیز به مدت سه سال برعهده داشته باشد. پس از آن در سال 1386 بار دیگر شرکت صافولا 31 درصد سهام بهشهر را خرید و هم‌اکنون 80 درصد سهام این شرکت در اختیار صافولای عربستان است.
به گفته محمد عباسعلی‌پور - مدیرعامل شرکت صنعتی بهشهر، این شرکت به همراه شرکت مارگارین تا 45 درصد روغن‌نباتی موردنیاز کشور را تامین می‌کنند. این در حالی است که 30 شرکت تولید‌کننده‌ روغن در کشور وجود دارد.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام EU ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    76 40
    خوب این چه اشکالی داره ؟ نمی دونم معنی و مفهوم سرمایه گذاری خارجی رو میدونید یا نه ؟ حالا هیچ فرقی نداره این سرمایه گذار عربه یا سوئدی یا ژاپنی...
    • محمد IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      49 28
      اشکالشو از من که رستوران دارم بپرس... روغن نباتی جامد 16 کیلویی که اردیبهشت 33 تومن بوده به 48 هزارتومن رسیده...قیمت دلار اردیبهش تا امروز 10% افزایش داشته اما روغن 40% ...
    • هلو IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      21 73
      اگه فردا عشقش کشید به هر بهانه ای روغن به بازار نده چی می شه آیا عربستان به کشور دیگه ای اجازه میده 50 درصد کالای اساسی کشورش رو خارجی ها تامین کنند
    • vv IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      38 6
      کاملا درسته وقتی یک شرکتی میاد تو ایران و سرمایه گذاری میکنه این به معنای اونه که با ایجاد اشتغال و توسعه ی او واحد در پی سود خودش هم باید باشه و این به پویایی و توسعه ی کشور کمک میکند مهم اینه که ما با مدیریت بازار شرایطی رو فراهم کنیم که منجر به تک قطبی شدن نشه و رقابت شکل بگیره
  • بدون نام IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    40 35
    اشکالش این که فردا یه روز از خواب بیدار میشی در کارخونه رومیبندن یا یه دفعه تولید روغن کم میکنن تاطعم روغن 100 هزار تومانی زیر دندونت بیاد تلخی ایش انقدر زیاد که مفهوم سرمایه گذاری خارجی باتمام وجود درک میکنی امیدوارم مفهوم سرمایه گذار خارجی هیچ موقع نفهمی
    • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      35 7
      چرا بیایند در کارخانه را ببندند اونها برای سود کردن آمدند اینجا سرمایه گزاری کردند.
  • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    19 11
    چه خبر دارید......کلی زمین خریدند....
  • farhad EU ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    42 10
    چرا بدون نام وقتی از جای اطلاع نداری به نطریات بقبه با تندی میتازی/شرکت یا شخصی که میاد تو یه کشور سرمایه گذاری میکنه قوانین و مقررات تجارت یا شرکتهای اون سرزمین رو میپذیره و عشقی نمیتونه قیمت رو ببره بالا پایین/بعدش جواب اون اقای رستوراندار عزیز عزیزم کدوم جنس 2 برابر نشده 1 ماه قبل پسته درجه 2 کیلویی 16000 بود دیروز خریدم 32000.ایا پسته و بقیه مواد خوراکی و بهداشتی و ..... سرمایه گذار خارجی دارند ایا سرمایه گذاران ما که در کشورهای عربی فعالیت وتجارت دارند باید کشورهای میزبان باید بی دلیل علیه شان تیتر بزنند.
  • مجید CH ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    29 2
    درسته دسته عرب و ما رابطه خوبی نداریم اما به زور که نیومدن بخرن.پول دادن.هر کس دیگه ای هم بود و پولشو میداد به اون میفروختن.عیب از خود ماست.
  • بدون نام US ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    15 2
    شرکت بهپخش چون شرکتی سهامی عام است و طبق قانون برنامه پنجم باید در بورس ثبت می شد و از این به بعد مجبور بود خیلی شفاف کار کند . متاسفانه بورس در ثبت این شرکت و بقیه شرکتهای سهامی عام مشمول قانون برنامه پنجم سستی و تعلل می کند و این باعث شده مدیران این شرکت به این فکر بیفتند که این شرکت را کلا منحل کنند و یک شرکت پخش سهامی خاص ثبت کنند تا مجبور نباشند در بورس ثبت شوند و به بورس تعهد دهند و بقیه مسائل.
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    56 0
    پولدارهای ما که فقط احتکار بلدن. اونوقت باید خارجیا در تولید ما سرمایه بزارن
  • بدون نام EU ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    54 0
    برادر من هم می خواهید سرمایه خارجی جلب کنید و هم هیچ نقشی در مدیریت شرکت و بازار نداشته باشن؟ این نگرانی از طرف رقبای کم توان دامن زده می شه تا با این استدلالها یکه تاز بازار با محصولی کم کیفیت و گران شوند!!
    • احسان PL ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      32 1
      من مي گم توليد كنندگان ما اگر خداي ناكرده يك روزي ايران عضو سازمان تجارت جهاني شود مي خواهند چكار كنند
  • بدون نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    10 4
    امارات با همین سرمایه های خارجی به اینجا رسید. حالا یه سرمایه گذار پیدا شده این شرکتو از ورشکستگی در اورده. و از بیکار شدن صدها نفر جلوگیری کرده.و با فکر و تلاش تونسته در صد بیشتری از بازار روغن را در اختیار بگیره. بد کرده؟؟ تازه سرمایه جایی میره که سود و منفعت باشه. اگه این شرکت داره سود میکنه چرا باید تعطیل کنه؟
  • کدو IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    14 0
    اتفاقا خیلی هم خوبه. این طوری دیگه شرکت های داخلی با بهانه ی تولید ملی نمیتونن هر اشغالی رو بدن دست مردم .نمونش همین بازار خودرو
  • بدون نام IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    4 8
    تصمیم گیرندگان نهایی واگذاری 80% سهام یک کالای استراتژیکی مملکت، بایستی پاسخ منطقی و مستدلی برای این عمل خود ارائه کنند.
  • امیر A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    وقتی الان روغن گرون شده بیشتر احتکار بازاریهاست کرم از خود درخت