سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری در یادداشتی مواضع خود را نسبت به شرایط اکران اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، سازمان توسعه سینمایی سوره حوزه هنری به دلیل توافقی که با وزیر ارشاد دکتر سیدمحمد حسینی مبنی بر خودداری از اظهارنظرهای رسانه‌ای داشته، در روزهای اخیر درباره مسائل اکران، حاشیه‌های آن و عملکرد غیرقانونی شورای صنفی نمایش واکنش و موضع گیری نداشت، اما نامه جمعی از صاحبان فیلم‌های اکران عید فطر و درخواست آن‌ها برای پایان دادن به مسائل و اختلاف‌های موجود ارائه توضیحاتی را ضروری می‌سازد.
 
شرایط موجود سینمای ایران به گونه‌ای است که در این آشفته‌بازار حقوق صاحبان فیلم، مخاطبان سینما و دلسوزان این هنر - صنعت نادیده گرفته می‌شود، سازمان سینمایی و زیر مجموعه‌های آن از جمله شورای صنفی نمایش، در برخوردی غیرقانونی و غیراخلاقی صاحبان فیلم‌ها را تحت فشار قرار داده، با استفاده از امکانات دولتی آن‌ها را وادار به پذیرفتن خواسته‌هایشان می‌سازند.

سازمان سینمایی سوره علاقه‌مند به اکران بی‌قید و شرط فیلم‌های سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه»، «ضد گلوله» و «بی‌خداحافظی» در سینما آزادی، استقلال و زیرمجموعه‌های این دو سینما در تهران و شهرستان‌ها است. همانند سال‌های گذشته این سازمان طبق مقررات به تعهداتی که در قبال فیلم‌ها، تهیه‌کننده‌ها و پخش کننده‌ها دارد پای‌بند است و استفاده از ظرفیت‎های سینماهای حوزه هنری برای رونق دادن به مجموعه سینمای ایران را از وظایف خود می‌داند، اما شورای صنفی مصر است تا حقوق مسلم این سازمان و خواسته صاحبان فیلم‌ها را زیر پا بگذارد.

ناگوار است که در نظام جمهوری اسلامی و در فضای فرهنگی شرایط به گونه‌ای رقم خورده که نهادی که از ارزش‌ها و پاسداری از اخلاق، معنویت و نهاد خانواده صحبت می‌کند، مورد تمسخر قرار گرفته تا از آرمان‌هایش عقب نشینی کند. امکانات دولتی برای ایجاد فضایی صرف می‌شود که حاصلی جز تهمت زنی و رواج بی‌اخلاقی ندارد.
 

شرایط به گونه‌ای پیش رفته که اختیارات و امکانات دولتی برای فسخ قرارداد صاحبان فیلم با سینماهای حوزه هنری هزینه می‌شود و کمک‌های مالی به این سینماگران به شرطی تعلق می‌گیرد که همسو با اهداف سازمان سینمایی و شورای صنفی نمایش حرکت کنند. حواله نمایش فیلم به سینما آزادی داده نمی‌شود و حتی فیلم‌های ارزشی در این جدال آسیب می‌بینند. امروز سرمایه دولتی برای رویارویی با یکی از نهادهای دیرپای فرهنگی، انقلابی صرف می‌شود که تنها خواسته‌اش صیانت از سینمای ارزشی و بنیان مقدس خانواده است.

در این فضا است که شورایی که وظیفه‌اش سامان دادن به وضعیت اکران فیلم‌ها و برنامه ریزی برای رونق سینما‌ها و جذب مخاطب است، عرصه‌ای برای تنگ نظری و اعمال فشار بر بدنه سینمای ایران شده و هر روز این وضعیت پیچیده‌تر می‌شود. سازمان سینمایی سوره همچنان بر حفظ اهداف و آرمان‌های خود اصرار دارد و هدف خود را حفظ سینمای سالم، ارزشمند و اخلاق مدار می‌داند، اگرچه زیرمجموعه‌های وزارت ارشاد پا را از محدوده قانون فرا‌تر می‌گذارند و سینمای ایران را رو به تعطیلی می‌برند، اما بر عهده همه نهاد‌ها و سازمان‌های فرهنگی و هنری است که در مقابل این بی‌قانونی واکنش نشان داده و مانع پایمال شدن حقوق معنوی و مالی صاحبان فیلم شوند.

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 236574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =