آخرین آمار قربانیان زلزله آذربایجان به 306 کشته و 5000 مصدوم رسید.

306 نفر در زلزله اهر، ورزقان و هریس جان باختند / عمل جراحی 1668 نفر از زلزله‌زدگان
روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: بر اساس آمار اعلامی از سوی فرمانداری‌های اهر، هریس و ورزقان تاکنون 306 نفر در اثر زمین لرزه در این مناطق جان خود را از دست داده‌اند.
براین اساس 53 نفر از این جان‌باختگان در شهرستان اهر، 127 نفر در شهرستان هریس، 88 نفر در شهرستان ورزقان و 38 نفر در بیمارستان‌های تبریز جان خود را از دست داده‌اند.
از زمان وقوع زمین لرزه تاکنون یک هزار و 668 مورد عمل جراحی در بیمارستان‌های تبریز انجام شده که 174 مورد آن در بیمارستان سینا، 909 مورد بیمارستان امام رضا(ع) ،‌ 418 مورد بیمارستان شهدا،‌ 76 مورد بیمارستان شهید محلاتی و‌ 91 مورد بیمارستان عالی‌نسب صورت گرفته است.

همچنین 615 مورد عملیات اعزام مجروحان از شهرستان‌ها به تبریز توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان انجام شده است و 137 دستگاه آمبولانس و سه دستگاه اتوبوس آمبولانس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان برای امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله فعالیت دارند.

تیم‌های بیماریاب در مناطق زلزله‌زده فعال شدند /گزارشی از شیوع بیماری نداشتیم

رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت با اعلام فعال شدن تیم‌های بیماریاب در مناطق زلزله‌زده، تاکید کرد که تاکنون گزارشی از شیوع بیماری‌ در این مناطق نداشته‌ایم. دکتر حسین معصومی اصل به ایسنا گفت: تاکنون گزارشی از بروز بیماری در مناطق زلزله‌زده دریافت نکرده‌ایم.وی تاکید کرد: تیم‌های بهداشتی وزارت بهداشت در مناطق زلزله‌زده مستقرند و بر فعالیت‌ها نظارت دارند.
رییس اداره بیماری‌های منتقله از آب و غذا و عفونت‌های بیمارستانی وزارت بهداشت تاکید کرد: تیم‌های بیماریاب در مناطق زلزله‌زده فعال هستند و در صورت مشاهده مواردی از بیماری، سریعا مراتب را گزارش می‌کنند و به دنبال آن اقدامات لازم بلافاصله انجام خواهد شد.معصومی اصل گفت: در حال حاضر جابجایی و درمان مصدومان در حال انجام است.

امدادرسانی به 155 هزار زلزله‌زده/50 هزار نفر اسکان اضطراری یافتند
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به امداد رسانی به 155 هزار حادثه دیده در زلزله آذربایجان شرقی از اسکان 50 هزار زلزله زده و همچنین درمان یک هزار و 80 نفر خبر داد.
محمود مظفر با اشاره به خدمات امداد و نجات ارائه شده توسط امدادگران جمعیت هلال احمر در زلزله آذربایجان شرقی به فارس گفت: در مجموع 155 هزار نفر دچار حادثه شدند که در اهر 67 هزار نفر، ورزقان 42 هزار نفر، هریس 40 هزار نفر و تبریز 6 هزار نفر را در بر می‌گیرد.
وی با اشاره به مجموع 34 هزار و 200 خانوار از جمله 14 هزار و 200 خانوار در اهر 9 هزار و 500خانوار در ورزقان، 9 هزار و 300 خانوار در هریس و 1200 خانوار که دچار حادثه شدند، افزود: در مجموع برای 50 هزار و 415 نفر خدمات اسکان اضطراری فراهم شده است.
مظفر ادامه داد: در این زمینه 2 هزار و 606 نفر نیز در پی این زلزله نجات یافتند که یک هزار و 226 نفر جزو نجات یافتگانی بودند که دچار مصدومیت نشدند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: در مجموع یک هزار و 380 نفر دچار مصدومیت شدند که 680 نفر به صورت سرپایی درمان می‌شدند و 700 نفر نیز به مراکز درمانی انتقال یافتند.

صدور جواز دفن برای 169 زلزله‌زده/ احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد
مدیرکل پزشکی قانونی استان آذربایجان‌شرقی گفت: تعداد اجساد شناسایی شده زلزله که برای آنها جواز دفن صادر شده به 169 تن رسید. دکتر صمدی‌راد با اعلام افزایش آمار تلفات در «ورزقان» و مجروحان بیمارستان‌های تبریز به ایسنا گفت: تلفات شهرستان ورزقان به 91 تن و تلفات بیمارستان‌های تبریز به 41 تن رسید. وی با اعلام اینکه آمار شهرستان‌های اهر 26 تن و هریس 11 تن تغییر نداشته، اظهار داشت: با روند موجود همچنان احتمال افزایش شمار تلفات وجود دارد.

13روستای بخش خواجه هریس به طور کامل تخریب شده است
معاون فرماندار هریس گفت: 13روستای بخش خواجه، از توابع این شهرستان به طور کامل تخریب شده است. مرتضی یزدانی با اشاره به وارد آمدن آسیب جدی به روستاهای این بخش، همچنین از کشته شدن 91نفر بر اثر این حادثه خبر داد و به ایرناگفت: بر اثر زلزله اخیر در هریس، 149نفر دیگر زخمی شده اند.
وی گفت: تاکنون دو هزار و 390تخته چادر بین آسیب دیدگان زلزله در بخش خواجه توزیع و آب و مواد غذایی نیز تا حد امکان برای آسیب دیدگان تامین شده است. یزدانی افزود: تمام کسانی که در زیر آوار مانده بودند نجات داده شده و راه های ارتباطی آسیب دیده نیز ترمیم شده است.
معاون فرماندار هریس گفت: 16ساعت پس از وقوع زلزله در این شهرستان آسیب دیدگان و زلزله زدگان اسکان داده شده و علاوه بر تبریز، از زنجان، قم، مشکین شهر و تعدادی دیگر از شهرها نیروهای امدادی به همراه کمک های مردمی جمع آوری شده به منطقه اعزام شده اند.
سه محور ارتباطی آسیب دیده در مناطق زلزله زده در حال بازسازی است
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: سه محور آسیب دیده در راه‌های ارتباطی مناطق زلزله زده استان در حال بازسازی موقت است.
اروجعلی علیزاده به ایرنا گفت: سه محور تبریز- اهر، خواجه - ورزقان و ورزقان - اهر در اثر زلزله عصر روز شنبه دچار آسیب و خرابی شده اند که به طور موقت بازسازی و هم اکنون عبور و مرور در آنها برقرار است. وی گفت: در زلزله اخیر راهدارخانه گویجه بل که در مرکز زلزله قرار داشت تخریب شده است.
وی اظهارکرد: 10 گروه کارشناسی برای ارزیابی و برآورد خسارت های وارده به مناطق زلزله زده اعزام شده اند.
علیزاده خاطرنشان کرد: 200 دستگاه ماشین‌آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک برای بازسازی محورهای آسیب دیده به منطقه اعزام شده‌ اند.
علیزاده اظهار کرد: 15 دستگاه کامیون نیز برای حمل محموله های مواد غذایی، کمک های مردمی و چادر در اختیار جمعیت هلال احمر استان قرار گرفته است.

تیم امدادی ترکیه بازگردانده شدند
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اعلام عدم‌نیاز به کمک‌های بین‌المللی در حوزه امداد و نجات و حضور بدون هماهنگی یک تیم از ترکیه در منطقه، این تیم با تشریفات خاصی به کشور خودشان راهی شدند. دکتر نوری به ایسنا گفت: مرحله اول و دوم شامل عملیات نجات و اسکان موقت به طور کامل در منطقه به اتمام رسیده است و برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم برای اسکان دائم حادثه‌دیدگان در منطقه در دست اقدام است.
وی با بیان اینکه در 36 ساعت گذشته از وقوع زلزله به تمامی روستاهای حادثه‌دیده سر زده شده و اقلام مورد نیاز آنان تهیه شده است، افزود: در مورد چادر و اقلام غذایی در حال حاضر هیچ مشکلی در منطقه وجود ندارد.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان شرقی افزود: فقط در منطقه‌ ورزقان مشکل امنیتی و توزیعی داشتیم که الحمدالله در حال حاضر رفع شده و تمام اقلام مورد نیاز توزیع شده است. نوری در مورد کمبود چادر در منطقه افزود:‌ در این مورد هیچ مشکلی وجود ندارد و چادر بیش از حد مورد نیاز در منطقه موجود است و کمبود چادر به خاطر درخواست شهروندان شهرهای اهر و ورزقان که به خاطر ادامه پست‌لرزه‌ها نمی‌توانند به خانه‌های خود برگردند، است که امیدواریم مردم در این مورد همکاری لازم را با مسئولان حاضر در منطقه داشته باشند.

 تشکیل کمیته رفع مشکل زنان زلزله زده

 با اینکه این روزها دستگاه‌های امدادی به دنبال نجات جان مجروحان و بازسازی هستند مریم مجتهدزاده رییس مرکز زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری که صبح امروز به استان آذربایجان شرقی سفر و از اهر و ورزقان دیدار کرده است، اظهار کرد: قرار است در پایان امروز کمیته‌ای به منظور رفع مشکلات کودکان و زنان مناطق زلزله‌زده تشکیل شود تا مسایل کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت آنان در این کمیته بررسی شود.
وی افزود: قرار است با مشارکت زنان خیر و نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در امور زنان، مشاوران و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی، کمیته رفع مشکلات زنان و کودکان مناطق زلزله زده تشکیل شود و تا رفع کامل مسایل آنان به کار خود ادامه می‌دهد.
کمک 100 میلیون تومانی کمیته امداد به زلزله زدگان
مدیر کل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد امام خمینی (ره) از کمک 100 میلیون تومانی این نهاد به زلزله زدگان آذربایجان شرقی در مرحله نخست خبر داد گفت: مرحله دوم این کمک ها مشابه اقدامات مرحله نخست از امروز صورت می گیرد.
حمید احمدی با بیان اینکه این کمک در قالب بیش از 25 دستگاه نیسان حامل آب، نان و کنسرو به مناطق آسیب دیده فرستاده شده است، به ایرناگفت: از ابتدای وقوع حادثه کار نیازسنجی و بررسی مشکلات و آسیب های وارد شده به هموطنان زلزله زده، از سوی مددکاری به صورت چهره به چهره و روستا به روستا در مناطق آسیب دیده آغاز شده است.
وی با بیان اینکه امروز نیز اقدام کمک رسانی در مرحله دوم مشابه اقدام نخست صورت خواهد گرفت، اظهار داشت: تا کنون بیش از 150 روستا دچار حادثه شده اند و بالغ بر 12 روستا 100 درصد و 60 روستا نیز حدود 60 تا 80 درصد تخریب شده اند که امید است بتوانیم به اطلاعات کامل تری دسترسی پیدا کنیم.
این مقام مسوول در کمیته امداد با یادآوری اینکه بیش از دو میلیون نفر از خانواده های زیر پوشش این نهاد در مناطق محروم هستند، خاطر نشان کرد: هشت هزار و 500 خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) در سه شهرستان ورزقان، اهر و هریس بوده اند که بر اساس گزارشات اولیه که از طریق رسانه های عمومی اعلام شد تعدادی از خانواده های تحت حمایت این نهاد نیز آسیب دیده اند.
احمدی ابراز امیدواری کرد که از امروز مدیریت کار را در بحث نیاز سنجی و مشکلاتی که برای این خانواده ها فراهم شده، احصا کنیم و بسته های تخصصی کار را از طریق حوزه های مرتبط سامان دهیم. وی به ضرورت حضور کمیته امداد در بحث بحران در کنار سایر دستگاه هایی که وظیفه مستقیم این کار را دارند اشاره و تصریح کرد: به منظور تسریع در فرآیند بازتوانی و بازسازی حادثه برای خانواده ها ضرورت دارد کمیته امداد نیز به اقدامات مربوطه بپردازد.
مدیر کل دفتر مدیریت بحران و مناطق محروم کمیته امداد اضافه کرد: خوشبختانه در استان آذربایجان شرقی تعامل خوبی با دستگاه های ذیربط صورت گرفته و این نهاد به عنوان همکار و یاور در کنار دستگاه های دیگر از جمله هلال احمر و سازمان مدیریت بحران کارشان را به خوبی انجام می دهند.
احمدی در مورد مشارکت مردم در استان آذربایجان شرقی و استان های همجوار زنجان، آذربایجان غربی و تهران و اردبیل یادآور شد: امید است از طریق مشارکت مردم بتوانیم با تقویت و تغذیه، کار امداد رسانی را به نحو مطلوب ادامه دهیم.
براساس این گزارش، هموطنان و خیرین می توانند از طریق شماره حساب 8888 بانک ملی شعبه کمیته امداد امام خمینی(ره)، قابل واریز در تمامی شعب این بانک در سراسر کشور کمک های خود را به زلزله زدگان آذربایجان شرقی اهدا کنند.
10 نماینده آذربایجان شرقی به مناطق زلزله‌زده اعزام می‌شوند
به دستور هیات رییسه مجلس 10 نفر از نمایندگان آذربایجان شرقی عصر امروز دوشنبه برای پیگیری آخرین وضعیت مناطق زلزله زده راهی اهر، هریس و ورزقان خواهند شد.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نماینده تبریز‌، علی علی‌لو نماینده شبستر، شهروز افخمی نماینده ملکان، محمد باقری نماینده بناب، محمد حسن‌نژاد، نماینده مرند، ‌عباس فلاحی نماینده اهر، محمد اسماعیلی نماینده تبریز، علیرضا مرادی نماینده تبریز، میرهادی قره‌سیدی نماینده تبریز، دهقانی نماینده ورزقان و دواتگری نماینده مراغه 10 نماینده فرستاده ویژه هیات رییسه به مناطق زلزله‌زده هستند.
محمد باقری نماینده بناب در این رابطه به ایسنا، گفت: با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی وزیر بهداشت و رییس جمعیت هلال‌احمر، نمایندگان استان آذربایجان شرقی درصدد هستند که به بررسی و پیگیری این آمار و ارقام بپردازند. وی افزود: گفته می‌شود هشت هزار چادر در مناطق زلزله‌زده برپا شده که اگر اینگونه بود و همه چادرها توزیع می‌شد تمامی افراد زلزله‌زده باید اسکان پیدا می‌کردند.

عمق فاجعه زلزله درست اعلام نشد/امدادرسانی به روستاها ضعیف است
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: امداد‌رسانی و توزیع اقلام مورد نیاز در بسیاری از روستاهای دورافتاده ورزقان صورت نگرفته است.
اله وردی دهقان از روستاهای "شیرین‌جان"، "خلجان"، "کللی‌جان" به عنوان نمونه یاد کرد و به فارس گفت : تعداد این روستاها بسیار زیاد است که نه نتها اقلام مورد نیاز بلکه امدادرسانی نیز به آنها صورت نگرفته است و حتی در خود ورزقان نیز با کمبود اقلام و مشکل روبه‌رو هستیم.
دهقان نیاز به چادر، پتو، مواد غذایی و به خصوص آب و نان را در روستاها اساسی دانست و خواستار رساندن این اقلام به آسیب‌دیدگان شد. وی با تاکید دوباره بر سوء مدیریت و عدم توزیع مناسب امدادرسانی و اقلام در منطقه زلزله‌زده حوزه انتخابیه‌اش گفت: سوء مدیریت و توزیع بسیار نامناسبی که بر روند رساندن اقلام به زلزله‌زدگان حاکم است غیرقابل فهم است.
این نماینده مجلس اظهار کرد: اگر عمق فاجعه درست و به نحو مقتضی انعکاس و اعلام می‌شد وضعیت در منطقه بسیار بهتر از الآن بود.وی با اشاره به همیت و غیرت مردم آذربایجان گفت همشهریان آذری با اطلاعات نادرستی که در مورد کمک‌رسانی به هموطنان منتشر شده، مطمئن شدند که امدادرسانی‌ها به درستی انجام می‌شود وگرنه خود به راحتی بازویی قوی برای آسیب‌دیدگان می‌شدند.

دولت از بازسازی مناطق زلزله‌زده ظرف 2 ماه آینده خبر داد

معاون اول رییس‌جمهور در هنگام ورود به تبریز به تشریح اهداف سفر خود به استان آذربایجان شرقی و بازدید از مناطق زلزله‌زده پرداخت.به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی، که به همراه جمعی از اعضای هیات دولت جهت رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان به آذربایجان شرقی سفر کرده در بدو ورود در فرودگاه تبریز با تسلیت به مردم این منطقه و خانواده‌های مصیبت دیده، گفت: آمده‌ایم اینجا برای اظهار همدردی با مردم آسیب‌دیده و زلزله‌زده و به آنها بگوییم که ما شریک غم آنها هستیم. وی ادامه داد: اکثر اعضای هیات دولت در این سفر همراه من هستند و ما به سه گروه تقسیم می‌شویم و هر کدام به حوزه‌های زلزله‌زده سفر می‌کنیم و سعی می‌کنیم در بازدید از این مناطق، مسائل و مشکلات را رصد کنیم.
معاون اول رییس‌جمهور، به تشکیل جلسه ویژه‌ای در این استان اشاره کرد و گفت: ‌در این جلسه با حضور مسئولان مربوطه و وزرا در مورد نحوه جبران خسارت و بازسازی مناطق زلزله‌زده و دادن وام تصمیم‌گیری خواهد شد.رحیمی با بیان این‌که در این جلسه از اختیارات هیات دولت برخوردار هستیم، گفت: ما تلاش می‌کنیم که قبل از شروع زمستان منازل و خانه‌های آسیب‌دیده بازسازی شوند و این کار در طی دو ماه انجام شود. وی همچنین گفت: دولت تلاش دارد که از نظر معیشتی نیز خانواده‌های آسیب‌دیده را مورد حمایت قرار دهد تا زمانی که مسائل و مشکلات آنها رفع شود.

 معاون اول رییس‌جمهور بعد از این اظهارات جهت بازدید از مناطق زلزله‌زده به شهرستان اهر سفر کرد. در جریان این سفر، خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی،‌ حسینی وزیر اقتصاد و دارایی، غضنفری وزیر صنعت و تجارت، بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی،‌ دستجردی وزیر بهداشت، مرادی معاون رییس‌جمهور، میرتاج‌الدینی یکی دیگر از معاونان رییس‌جمهور و تعدادی از نمایندگان مجلس، معاون اول رییس‌جمهور را همراهی می‌کنند.
ثبت حدود1300 پس لرزه در مناطق زلزله زده شمال شرق

رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اعلام کرد: پس از زلزله پریروز؛150زمین لرزه (پس لرزه) با بزرگی سه ریشتر و بیشتر در بخش هایی از استان آذربایجان شرقی (مناطق آسیب دیده) ثبت شده است.
به گزارش واحد مرکزی خبر،عباسعلی تسنیمی در نشست خبری گفت: همچنین بیش از1300پس لرزه در این مدت ثبت شده است که نشان از حساس بودن منطقه دارد.
رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اضافه کرد:‌ این دو زلزله که به فاصله یازده دقیقه رخ داده، فرکانس بالا داشته است، اما در این منطقه شواهد تاریخی در ثبت زلزله در منطقه اهر و هریس نداشته ایم و این نشان دهنده این است که امکان وقوع زمین لرزه در نواحی دارد که انتظار نمی رود وجود دارد.
تسنیمی گفت: گروهی برای نصب هفده دستگاه لرزه نگاری به منطقه اعزام کردیم که بررسی و شناخت علمی زمین لرزه و پس لرزه های آن را رصد کند.
وی افزود: گروهی دیگر نیز برای بررسی جنبه های مختلف زمین، ‌ساخت و ساز و کاهش خطر پذیری به منطقه اعزام شده است.
وی با بیان این که جزو دو یا سه کشوری هستیم که موضوع زمین لرزه در سند چشـــم انداز کشور به آن اشاره شده است؛ افزود: باید نگرش ها از حد قوانین و مقررات خارج و برای تحقق واقعی ایمنی در برابر زمین لرزه گام های اساسی برداشته شود.
رییس پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله به سوابق وقوع زلزله در استان آذربایجان شرقی اشاره و اضافه کرد: در سال1158در تبریز یک زلزله بالای هفت به وقوع پیوسته که این فاصله232سال نگرانی برای وقوع زمین لرزه در منطقه را افزایش داده است.
تسنیمی گفت: عمق این زلزله در حدود10کیلومتر برآورد شده است و حدس می زنیم فعالیت گسل شرقی غربی موجب آن شده باشد.

45282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =