فارس نوشت:

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: متأسفانه نظارت دولت بر بازار ارز ضعیف است به گونه‌ای که عده‌ای کنسانتره و یا سویا با ارز مرجع وارد کرده و آن را در بازار آزاد براساس نرخ آزاد ارز فروخته‌اند.

 

 

 

 

 

 

موسی الرضا ثروتی در مورد ارز تک نرخی اظهار داشت: ارز از نظر عملی نمی‌تواند یک نرخی باشد، چون در شرایط تحریم قرار داریم.

وی افزود: در حال حاضر به صلاح نیست که ارز تک‌نرخی باشد، چون قیمت بقیه کالاها به صورت تک‌ نرخی ارائه می‌شود.

ثروتی افزود: ارز آزاد به همه کالاها تعلق می‌گیرد و فقط در مورد مواد غذایی و دارو ارز مرجع 1226 تومان اختصاص می‌یابد، اما در مورد تحصیل، مسافرت و واردات سایر کالاها ارز آزاد اختصاص می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد قانون برنامه پنجم درباره نرخ ارز گفت‌: در قانون برنامه پنجم ارز به صورت شناور مدیریت شده تعریف شده، یعنی یک قیمت مرجع برای ارز در نظر گرفته می‌شود که به صورت مدیریت شده و کنترل شده اعمال می‌شود.

وی افزود: فقط برای واردات دارو و مواد غذایی ارز مرجع به نرخ دولتی ارائه می‌شود.

ثروتی افزود: ارز برای سایر کالاها و همچنین برای بانک‌ها و صرافی‌ها 5 درصد زیر قیمت بازار ارائه می‌شود که این 5 درصد برای سود صرافی‌ها و بانک‌ها در نظر گرفته شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تأکید کرد: ‌کسانی که کالاهای لوکس وارد می‌کنند و یا سفرهای خارجی و یا حتی برای تحصیل و زیارت انجام می‌دهند، باید از ارز آزاد استفاده کنند.

ثروتی در مورد گرانی‌های اخیر و ارتباط آن با نرخ ارز گفت: چون قیمت در قالب عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، قیمت کالاها نیز با افزایش نرخ ارز افزایش می‌یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: بانک مرکزی قرار شده ارز خود را در بورس عرضه کند و تمام متقاضیان ارز از طریق بورس و با قیمت تعیین شده در آن اقدام به تهیه ارز نمایند.

وی اختلاف بین نرخ مرجع 1226 تومان با نرخ آزاد ارز را منشأ فساد دانست و گفت:‌ اگر ارز در بورس عرضه شود،علاوه بر کاهش قیمت آزاد و نزدیک شدن به نرخ مرجع فساد اقتصادی نیز از بین می‌رود.

ثروتی تأکید کرد: متأسفانه نظارت دولت بر بازار ارز ضعیف است به گونه‌ای که عده‌ای کنسانتره و یا سویا با ارز مرجع وارد کرده و آن را در بازار آزاد براساس نرخ آزاد ارز فروخته‌اند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: جلسات مشترک مجلس و دولت برای افزایش نظارت بر بازار ارز است و به همین خاطر رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر جهاد کشاورزی به مجلس فراخوانده شده‌اند.

ثروتی در مورد نحوه تبدیل ارز صادراتی به ریال گفت: صادرکنندگان خدمات و کالاها می‌توانند ارز به دست آمده را در بازار بورس عرضه کنند و متقاضیان ارز آن را از بازار تهیه کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مورد اختصاص بودجه‌های عمرانی گفت: بودجه‌های جاری در سال جاری اختصاص یافته،اما بودجه‌های عمرانی 30 درصد تخصیص داده شده و باقیمانده بودجه‌های عمرانی سال 90 تا شهریورماه پرداخت می‌شود، همزمان بخشی از بودجه‌های عمرانی سال 91 نیز به پروژه‌های عمرانی در استان‌ها پرداخت می شود.

وی گفت: دولت در اختصاص بودجه‌های عمرانی احتیاطی برخورد می‌کند اما بالاخره بودجه‌های عمرانی پرداخت می‌شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =