60 ساعت پس از زلزله 6.2 و 6 ریشتری در اهر و ورزقان و تجربه شدن چندین پس لرزه، امروز صبح هم دوباره پس لرزه 4.7 ریشتری در عمق 4 کیلومتری زمین در ورزقان اتفاق افتاد.

به گزارش خبرآنلاین، تعداد پس لرزه های بزرگتر از 4 ریشتر تاکنون بیش از 20 مورد بوده که بزرگترین آنها 4.8 ریشتر گزارش شده است.

 

وزیر بهداشت در مجلس گزارش داد

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کل فوتی‌های ناشی از زلزله روز شنبه در اهر، هریس و ورزقان را 306 مورد عنوان کرد.

مرضیه وحید دستجردی که در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس در خصوص نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان به نمایندگان گزارش می‌داد، کل تعداد مصدومین زلزله را سه هزار و 37 مورد عنوان کرد.

به گفته او از میان کل مصدومین دو هزار و 11 نفر به طور سرپایی مداوا شدند، 219 مورد زن و کودک در بیمارستان فوت کردند و 49 مورد نیز فوتی مذکر در بیمارستان‌ها داشتیم که روی هم رفته 268 مورد فوتی در بیمارستان‌ها را شاهد بودیم. با توجه به اینکه تعدادی از زلزله‌زدگان در سر صحنه فوت شده بودند روی هم رفته کل آمار فوتی‌ها 306 مورد بوده است.

وزیر بهداشت ضمن تسلیت حادثه مصیبت‌بار زلزله اخیر به مردم و نمایندگان به خصوص نمایندگان استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان گفت: زلزله عصر شنبه 21 مرداد در واقع دو زلزله بود که اولی راس ساعت 16:53 دقیقه در 23 کیلومتری جنوب غربی شهرستان اهر و دومی ساعت 17 در 20 کیلومتری شهرستان ورزقان اتفاق افتاد. از زمان وقوع این زلزله تا دیشب 116 پس لرزه با شدت‌های متفاوت وجود داشته که بزرگترین آن 4/8 ریشتر بوده است.

دستجردی با بیان اینکه روی هم رفته 300 هزار نفر در معرض مصیبت زلزله قرار گرفتند، گفت: شهرستان ورزقان بیش از 83 هزار نفر جمعیت، شهرستان اهر با سه هزار و 73 کیلومتر بیش از 147 هزار نفر و شهرستان هریس با دو هزار و 377 کیلومتر روی هم رفته جمعیتی حدود 300 هزار نفر را تشکیل می‌دهند که در معرض این مصییت قرار گرفتند.

خانم وزیر با اشاره به آغاز امدادرسانی از زمان وقوع زلزله گفت: همه دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله تبریز، اردبیل و ارومیه آماده‌باش بودند و در ساعت 16:58 دقیقه توسط مرکز مدیریت بحران اعلام فراخوان شد و چهار اکیپ ارزیابی به سرعت به منطقه اعزام شدند. همچنین این موضوع از طریق سامانه پیامکی به اعضای ستادی و اجرایی مرکز فوریت‌های پزشکی اعلام شد. تکنسین‌های شاغل جهت اعزام فراخوان شدند و 340 تکنسین اورژانس در آمبولانس‌ها به منطقه اعزام شدند. همچنین دبیرخانه حوادث غیرمترقبه در دانشگاه تشکیل شد.

وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه برآورد اولیه از وسعت منطقه، شدت و میزان آسیب و خسارت جانی به سرعت صورت گرفته، گفت: به همه بیمارستان‌ها ابلاغ شد که تخت‌های بیمارستانی خود را برای پذیرش مصدومین آماده کنند. همچنین از تمامی پایگاه‌های جاده‌ای استان و پشتیبانی دانشگاه 137 آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند البته پیش از آن و در ساعات اولیه پس از وقوع زلزله از دانشگاه‌های علوم پزشکی، اردبیل، ارومیه و زنجان نیز آمبولانس به منطقه اعزام شده بود.

دستجردی در ادامه به فراخوان و ساماندهی نیروهای بسیج و دانشجویان پرستاری و پزشکی جهت اعزام به مناطق زلزله‌زده اشاره کرد و گفت: ما همچنین به اکیپ‌های تخصصی پزشکی از استان‌های همجوار اعلام نیاز کردیم و پنج اکیپ به منطقه اعزام شدند که بیمارستان‌ها با این اکیپها فعال شدند، سالن‌های ورزشی دانشگاه‌ها جهت ارائه خدمات درمانی به امکانات اورژانس‌ مجهز شد، ظرفیت تخت‌های بیمارستانی افزایش یافت، سالن‌ها تبدیل به اتاق‌های بستری شدند و هماهنگی با بیمارستان‌های شهرستان‌ها و استان‌های مجاور جهت پذیرش مصدومین انجام شد.

 

تا صبح روز یکشنبه، منطقه پاکسازی شد

او همچنین درباره بازدیدش از مناطق زلزله زده گفت: تا روز یکشنبه صبح که ما ساعت 6 صبح از فرودگاه تهران به تبریز رفتیم و در ساعت 7 صبح از تبریز با بالگرد به منطقه زلزله‌زده سرکشی داشتیم دیدیم که تمامی مجروحین از زیر آوار خارج شدند و همه مصدومین توسط آمبولانس به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی اعزام شدند. همچنین مصدومین در بیمارستان‌ها مورد مداوا، عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفته بودند که با توجه به سرعت کار، رضایت‌مندی کامل را در میان مصدومین شاهد بودیم.

وزیر بهداشت، با اشاره به برپایی بیمارستان صحرایی در ورزقان با توجه به نبود بیمارستان در این شهرستان گفت: بیمارستان ورزقان در حال ساخت است و هنوز بهره‌برداری نشده، در ساختمان بیمارستان‌های اهر و هریس نیز اشکالاتی ایجاد شده بود که قابلیت ارائه خدمات نداشت لذا اکیپ‌های پزشکی در محوطه بیرون بیمارستان مستقر بودند و کار مداوای مصدومین را انجام می‌دادند.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به فواصل طولانی بین روستاهای زلزله‌زده گفت: با توجه به اینکه کسانی که در این روستاها سکونت دارند احتمالا بالای سر جنازه‌های از دست رفتگان خود هستند به نظر می‌رسد نیازمند خدمات ساده پزشکی باشند لذا ما از دانشگاه‌ها خواستیم در هر روستا چادری مستقر کنند تا امکانات اولیه بهداشتی را در اختیار مردم قرار دهد. همچنین از دیروز کار اعزام اکیپ‌های بهداشت محیط، مبارزه با بیماری و بهداشت روانی انجام شد و با توجه به اینکه خانواده بازماندگان نیازمند خدمات روان‌شناسی و روان‌پزشکی هستند، تیم‌های بهداشت درمان نیز به منطقه اعزام شدند تا بتوانیم وضع طبیعی را ایجاد کنیم.

دستجردی، قطع ارتباطات مخابراتی در مناطق زلزله‌زده را یکی از چالش‌های مهم در امدادرسانی دانست و گفت: باید هماهنگی صورت گیرد تا از سوی مخابرات خطوط vip ایجاد شود و دانشگاه‌ها بتوانند از این خطوط استفاده کنند چرا که ضعف ارتباطات موجب می‌شود نتوانیم در فواصل لازم گزارش‌های صحیحی را دریافت کنیم.

وی نیاز به گسترش خدمات امداد هوایی را مورد توجه قرار داد و گفت: ما نیازمند بالگردهای بزرگی هستیم که به سرعت کمک کنند و در کار انتقال بیماران تسریع کنند. البته اتوبوس آمبولانس‌ها کمک خوبی بودند و تیم‌های ستادی دانشگاه در منطقه حاضر بودند خصوصا دانشگاه علوم پزشکی اردبیل که کمک خوبی به دانشگاه علوم پزشکی تبریز کرد و ما از پرسنل عزیز، زحمت‌کش، کارکنان، پزشکان و متخصصینی که در تمامی بیمارستان‌ها در خدمت مردم بودند، تشکر می‌کنیم.

 

برخی مصدومان نیازمند عمل دوم و سوم هستند

وزیر بهداشت، با اشاره به آمار اعزام مصدومین زلزله به بیمارستان‌های بزرگ و شهرهای مجاور گفت: روی هم رفته بیش از دو هزار مورد اعزام مصدومین را داشتیم که اکثرا درمان سرپایی شدند و 700 مورد نیز نیاز به بستری و عمل جراحی داشتند. تعداد اعمال جراحی انجام شده در بخش اورژانس بیمارستان‌ها هزار و 16 مورد بود که تمامی اقدامات درمانی در مورد آنها صورت گرفته؛ البته برخی نیازمند عمل دوم و سوم هستند که تا زمان عمل بعدی در بیمارستان بستری خواهند بود.

وی ضمن قدردانی از نمایندگان استان آذربایجان شرقی خصوصا شهرستان‌های اهر، هریس و ورزقان خاطر نشان کرد: نمایندگان رسیدگی جدی به مصدومین، مجروحین و خانواده‌های بازماندگان را داشتند.

وزیر بهداشت ضمن قدردانی از پرسنل زحمت‌کش دانشگاه‌های علوم پزشکی از رضایت‌مندی مصدومین و بازماندگان زلزله از اقدامات درمانی و بهداشتی خبر داد.

علی لاریجانی از اهتمام وزارت بهداشت برای تسریع در ارائه خدمات به مصدومین زلزله قدردانی کرد.

 

بیمارستان هریس هنوز تحویل نشده، ویران شده است

نماینده مردم تبریز، مشکل ساختار مدیریتی را اصلی‌ترین مانع در امدادرسانی به زلزله‌زدگان شمال غرب کشور عنوان کرد.

مسعود پزشکیان در جلسه علنی مجلس با ارائه گزارش از نحوه امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفت: همه مردم در صحنه بودند و اگر مردم نمی‌آمدند شاید بحران زلزله به این سرعت جمع نمی‌شد.

نماینده مردم تبریز با طرح این پرسش که چرا زلزله 6/3 ریشتری اینقدر خسارت به منطقه وارد کرده است، گفت: مشکل ساختار مدیریتی اصلی‌ترین عاملی است که موجب کندی امدادرسانی به زلزله‌زدگان شده است. مردم در کنار جاده‌ها به سرعت به زلزله‌زدگان کمک می‌کردند ولی هر قدر به عمق مناطق می‌رفتیم امدادرسانی با مشکلات بیشتری روبرو بود. با قطعیت می‌توان گفت اگر زلزله در روز اتفاق نمی‌افتاد تعداد کشته‌ها بسیار بیشتر از این میزان بود.

پزشکیان همچنین گفت که بیمارستان هریس هنوز تحویل نشده، ویران شده است.

وی افزود: مدیریت بحران سازماندهی شده انجام نگرفت بلکه این مردم بودند که با وسایل نقلیه شخصی‌شان امدادرسانی می‌کردند. هر چند که تیم‌های امدادرسانی در منطقه حضور داشتند ولی سازماندهی شده عمل نمی‌کردند. ضعف‌های اجرایی زیادی در امدادرسانی به مردم زلزله‌زده ورزقان وجود دارد.

نماینده مردم تبریز با ابراز تاسف از سوء استفاده برخی سودجویان گفت: رییس جمعیت هلال‌احمر از تحویل هشت هزار چادر سخن می‌گوید اما این میزان چادر هنوز به مردم زلزله‌زده نرسیده است. این بسیار زشت است که عده‌ای سودجوی خائن چادرها را تحویل بگیرند ولی چادرها سر از جای دیگری در بیاورند خود این موضوع نشان دهنده ضعف اجرایی زیادی است که در منطقه وجود دارد.

وی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در پوشش خبری زلزله ورزقان گفت: صداوسیما اطلاع‌رسانی درستی از زلزله ورزقان نداشته است. انگار که نه انگار بین 70 تا صددرصد 200 روستا تخریب شد و 300 نفر کشته شدند و جمع زیادی بی‌خانمان شدند. از رییس مجلس می‌خواهم به صداوسیما تذکر دهد.

پزشکیان افزود: از رسانه‌ها می‌خواهم که زلزله را جدی بگیرند. علاوه بر رسانه‌ها، از سازمان‌های مسئول در مدیریت بحران می‌خواهم به صورت سازماندهی شده امدادرسانی کنند.

وی در پیشنهادی خواستار اعزام تیمی به منطقه از سوی مجلس شورای اسلامی برای بررسی وضعیت امدادرسانی در منطقه زلزله‌زده شد.

 

آغاز بازسازی مناطق زلزله‌زده شمال غرب کشور از امروز
رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه گسل اهر 50 سال فعالیتی نداشته است، گفت: خوشبختانه این زمین‌لرزه به تاسیسات زیربنایی منطقه آسیبی نرسانده است.

 حسین قدمی در تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای نجات و ساماندهی زلزله زدگان شهرستان‌های اهر، ورزقان با بیان اینکه پس از وقوع زلزله و با توجه به بافت روستایی و خشتی محل وقوع زلزله، بلافاصله با تشکیل جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران تمامی دستگاه‌های مرتبط به حالت آماده باش درآمدند گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی این زمین لرزه موجب کشته شدن 227 نفر و مصدوم شدن یک هزار و 380 تن شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه پس از وقوع زلزله بلافاصله بیمارستان صحرایی در شهرستان ورزقان که بیمارستانی نداشت برپا شد، گفت: با توجه به نوع حادثه بلافاصله کلیه مکان‌های بیمارستان‌های موجود در این شهرستان‌ها از جمله کتابخانه‌، نمازخانه و حتی ناهارخوری تخت گذاری شد تا در صورت لزوم از این قسمت‌ها برای پذیرش بیماران استفاده شود که خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

به گفته وی پس از وقوع زلزله ارتش جمهوری اسلامی نیز اعلام آمادگی کرد که با توجه به پوشش مناسب اورژانس کشور از توانایی این دستگاه استفاده نکرد.

 

5 ساعت طلایی زلزله اهر
وی در پاسخ به این سوال که امیدی برای نجات افرادی که در زیر آوار‌ها مدفون شده‌اند وجود دارد، گفت: 5 ساعت اول پس از وقوع حادثه به عنوان زمان طلایی محسوب می‌شود و هرچقدر از این ساعت بگذریم احتمال افزایش فوت مدفون شدگان زیر آوارها وجود دارد. این ساعت بر اساس آمارهای بین‌المللی به دست آمده است.

وی در مورد برخی انتقادات در مورد طولانی شدن زمان حضور امدادگران آنرا نپذیرفت و گفت: جمعیت هلال احمر و همچنین اورژانس کشور اقدامات خوب و موثری در پوشش هرچه سریعتر زلزله زدگان انجام داده‌اند به گونه‌ای که جمعیت هلال احمر ایران پس از اعلام وقوع زلزله دو فروند بالگرد را از تهران برای اعزام هرچه سریعتر تیم‌های ارزیاب به منطقه اعزام کرد و علاوه بر آن تعداد 67 دستگاه آمبولانس در محل حادثه حضور داشت.

به گفته وی اورژانس کشور نیز علاوه بر استقرار 91 تیم اورژانسی، 220 دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس برای انتقال مجروحان در محل حادثه داشت.

قدمی همچنین در مورد میزان خسارت‌های وارده ناشی از وقوع زلزله گفت: بر اساس آمارهای اولیه حدود 115 روستا بین 40 تا 60 درصد تخریب شده‌ است البته تخریب برخی از این روستاها را به دلیل بافت فرسوده و نامقاوم خشت و گل باید صد در صد حساب کنیم.

 

در پنجاه سال اخیر در اهر تنها 3 زلزله سه ریشتری رخ داده بود!
رییس مدیریت بحران کشور با بیان اینکه گسل اهر زلزله خیز نبود گفت: از حدود 50 سال پیش تنها سه زلزله بالای 3 ریشتر در اهر به وقوع پیوسته بود و گسل اهر، از لحاظ دسته بندی‌ها در گروه گسل‌های خطرناک و حتی نیمه خطرناک قرار نداشت.

قدمی با بیان اینکه پس از وقوع حادثه مهمترین مساله بازتوانی و بهداشت روان و دلجویی از بازماندگان است گفت: در جلسه روز گذشته شورای مدیریت بحران از روحانیت و از سازمان بهزیستی خواسته شد تا برای بازتوانی و دلجویی از بازماندگان زلزله نیروهای خود را بسیج کنند.

قدمی در تشریح اقدامات انجام شده برای اسکان اضطراری بازماندگان این زمین لرزه گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر عملیات امدادی زلزله زدگان در فاز آوار برداری و اسکان اضطراری قرار دارد تا کنون 8 هزار و 750 چادر، 11 هزار و 950 تخته پتو و تغذیه 12 هزار و 167 نفر تامین شده است.

 

امروز فاز بازسازی شروع می‌شود
وی با بیان اینکه پس از اسکان اضطراری بازماندگان زمین لرزه، باید به فکر اسکان دائم آنان چاره‌ای اندیشید گفت: با توجه به اظهارات وزیر کشور فاز بازسازی دائم مناطق زلزله زده از امروز (دوشنبه) آغاز خواهد شد.

قدمی در مورد آسیب‌های احتمالی وارده به تجهیزات زیربنایی شهرستان‌های زلزله زده گفت: خوشبختانه زمین لرزه با وجود شدت و گستردگی زیاد، به تاسیسات زیر بنایی آسیب چندانی نرسانده است.

وی با بیان اینکه در دقایق اولیه وقوع زمین‌لرزه مردم با مشکل قطعی برق روبرو بودند گفت: یکی از دکل‌های برق دچار مشکل شده بود که این مساله به فوریت رفع شد.

به گفته وی در شهرستان اهر نیز از آنجایی که در دقایق اولیه احتمال خطر وجود داشت بنا به صلاحدید مسئولان برق منطقه قطع شد.

 

حجم و بار ترافیکی تماس‌ها، موجب اخلال در تلفن شده
رییس مدیریت بحران کشور در مورد مشکل خطوط تلفنی نیز گفت: اختلال ایجاد شده در خطوط تلفن به دلیل حجم و بار ترافیکی است که به دلیل حضور مردم و امدادگران در منطقه به وجود آمده است که در جلسه شورای هماهنگی و مدیریت بحران رفع این مسئله به کارگروه مخابرات اعلام شده است.

 

اجرای طرح جابجایی روستاهای در معرض خطر
قدمی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح جابجایی برخی روستاها گفت: در فاز بازسازی برخی روستاها که در معرض خطر هستند در طرح جابجایی قرار می‌گیرند اما برخی روستاها که مشکلی در جامانی ندارند در فاز بازسازی قرار خواهند گرفت.

به گفته وی پس از وقوع زلزله تا کنون 140 پس‌لرزه بالای 2.5 ریشتر در منطقه به وقوع پیوسته است.

وی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه مردم علاوه بر پیشگیری و افزایش آگاهی‌های خود در مورد بروز حوادث و سوانح باید به بیمه نیز مقید باشند گفت: فرهنگ بیمه و بیمه حوادث باید در کشور جا بیفتد چرا که مردم می‌توانند در شرایط عادی اموال خود را با صرف هزینه‌ای ناچیز بیمه کنند تا در صورت بروز حادثه احتمالی از فواید آن استفاده کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 235568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    173 5
    خواهشا کم اعلام کنید که احتیاج به کمک نیست عزیزان زلزله زده دارن تلف میشن
    • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
      39 6
      تا الان هميشه اين زمين لرزه ها بوده (در اذربايجان غربي و شرقي) ولي علت اينکه تا الان احساس نميشده فقط و فقط و فقط وزن اب درياچه اروميه و غلظت بالاي ان و در نتيجه ويسکوزيته بالاي ان به همراه وزن کوه کنار جاده شهيد کلانتري بود( در ورودي پل به اروميه که قبلا کنده شده و وزن ان در سطح وسيعي پخش(براي جاده زدن در وسط دريا) و در نتيجه فشار ان بر اين قسمت از صفحه کم شده است) دياچه اروميه با ويسکوزيته و وزن بالا به مانند يک دمپ عمل کرده و نوسانات سريع و ناگهاني را خنثي و زلزله ها رو کم اثر و خيلي از اونها رو نابود ميکرد و باعث ميرايي نوسان هاي زمين لرزه ميشده که با خشک شدن درياچه و عملا نبود اين وزن و مايع و نعمت خدادادي در اينده بايد مردم اذربايجان بيشتر از اينها منتظر اين زلزله ها باشن
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    206 4
    برای صدا و سیما متاسفم و تعجبم از اینه که یعنی چند تبریزی و اردبیلی و ارومیه ای توی این سازمان عظیم نبود یا دوستان و بستگانی نداشتن که حتی یه خبر درست و حسابی از این مردم بلا زده به بقیه بدن؟
  • بدون نام IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    159 3
    "بیمارستان هریس هنوز تحویل نشده، ویران شده است" آیا نباید بیمارستان و مکانهای عمومی محکم ترین و مجهزترین باشند ... آیا نباید تصمیم گیرنده هایی که مسائل ساخت وساز را رعایت نکرده اند به طور مشخص همین بیمارستان از کار برکنار و جریمه سنگین و مواخذه شوند ...آیا نباید افراد به این نتیجه برسند که ریاستها و مدیریتها تنها پست، سمت ، میز ، ماشین امضا ، حقوق و مزایا ی آنچنانی نیست بلکه هر پست و سمتی مسئولیت و عواقب دارد ...
  • بدون نام IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    138 4
    چرا آمار دقیق را نمگویید تلفات خیلی بیشتر از این رقم هاست میانگین تلفات هر روستا در ورزقان 15 تا 19 نفر است برای بعضی آمار ارقام را ضربدر 6 تا 9 میکند برای زلزله آذربایجان شرقی تقسیم بر 9 ماندیم برای چه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    151 6
    یک سوال: در زلزله بم همه مردم و همه کشورها حتی امریکا هم کمک کردآمریکا حتی تحریمهای علیه ایران را به مدت 4 ماه کنسل کرد.آیا پیگیری کرده اید هنوز مردم بم در چه شرایطی زندگی می کنند؟؟ در صورتی که با آن پول می توان ده ها شهر مثل شیراز را درست کرد.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
      7 4
      حالا چرا شیراز؟
    • برادر IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۸
      1 1
      آمریکا اگه دلش می سوزه همین الان تحریم ها رو قطع کنه.......................
  • آراز IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    156 9
    مردم دارن زیر آوار میمیرن شما داری ناز بازسازی میگین ؟ مردم دارن از گرسنگی میمیرن شما دارین از بازسازی میگین ؟ خیلی از روستاها رو نتونستن پیدا کنن شما درای از بازسازی میگی ؟
  • بدون نام US ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    45 3
    اونهایی که از نزدیک دیدن میگن هنوز مرده هاشون روی زمینه و زنده هاشون غذا ندارن اونوقت خانم میگه دارن بازسازی هم میکنن.مگر مردم فاجعه بم یادشون رفته؟همه میدونن با اون همه کمک های خارجی و وطنی مردم در چه حال بودن.معلوم نیست چطور سازمان دهی میکنن این کمک ها رو.در ضمن خانم محترم من پیشنهادم عاجزانه اینه که خونه ها رو لااقل بازسازی نکنین چون سمبل میکنید و مثل خونه های رودبار و بم میشه که اگه اینبار زلزله بیاد یک نفر هم زنده نمیمونه! بعد یه عمر مردم جون کندن هنوز یه خونه درست حسابی ندارن بعد یه زلزله کوچیک این میشه.با خون دل تازه خودشون ساختن .وای به حال روزی که بعد 1 ماه از سر تکلیف خونه بسازن و بدن تحویل مردم.نمیدونم این مسکن مهر زلزله بیاد چی میمونه؟؟
  • حبيب IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    52 3
    يه خبر جديد خيلي از كشورها كمكهاشونو فرستادن تو مرز تركيه ايران اجازه ورود نميده ميگن ما به كمك احتياج نداريم
  • سهیل از تبریز IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    48 2
    واقعا صدا و سیما خنده بازار پخش کرده؟؟؟؟؟؟؟!!
    • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
      8 0
      بله.
  • بدون نام IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    39 1
    این خانم آمارهای قانونی بیمارستانهای تحت وزارتخانه خود را اعلام می کند . کسانی که در روستاها مرده از زیر آوار بیرون آورده شده اند همانجا دفن شده اند و در هیچ آماری اسامی آنها نیامده است . فاجعه بس بزرگ است . آقایان و مسئولین چرا از آمار واقعی وحشت دارند؟
  • فاطمی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    55 2
    چرا پنهان کاری می کنید . کسایی که تو منطقه حضور دارن می گن تلفات خیلی خیلی بیشتر از این حرفاست . 130 روستا 100% تخریب شده !!!!!!!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
      10 1
      کسایی که از اون مناطق اومده بودن تیربز میگفتن آمار کشته ها خیلی بالاتر از 4000 نفره.خیلی از مردم تو روستاها هنوز مه آب دارن نه غذا ولی مسؤولین حتی از استان های دیگه هم کمک نمیگیرن
  • زلزله اهر و ورزقان وهریس هستم! IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    10 1
    انقدر نگین هیچی نشده وکمک نمیخواین.مردم.از.زلزله نمیمیرن از سرما وگرسنگی وناراحتی دارن تلف میشن.انقدرهم که میگین آدم خدا نیستین!!
  • رضا IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    4 1
    عمراً عذرخواهی کنه
  • اسد IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    8 1
    دیروز در شبکه سهند تبریز نیاز مبرم به کمکهای غیرنقدی از چمله چادر کنسرو آب معدنی و ... بارها اعلام میشد در حالیکه هلال احمر گفته بود نیاز به کمکهای غیرنقدی اصلا وجود ندارد و در صورت نیاز فقط کمک نقدی به حساب 99999 واریز کنید
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    12 1
    یک نفر به خانم وزیر بگوید 88 درصد فوتی ها در بیمارستان فوت کرده اند یعنی زنده به بیمارستان رسانده اندشان اما سیستم بیمارستانی نتوانسته از مرگ آنها جلوگیری کند آیا نباید آموزش ها و آمادگی ها قبلا ایجاد میشد که مرگ بیمارستانی حداقل به اندازه مرگ سرصحنه بشود؟!!!!!!!!!1
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    14 0
    من موندم وزرای محترم چطور تونستن با اون لبخند زیبا روی آوارها یا بهتر بگم روی تن متلاشم شده اجساد زیر آوار راه برن و با کمال آرامش بگن همه چیز رو به راهه!! آیا هیچ خجالت نکشیدند؟
  • shahram IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    7 1
    عزیزان ساعت شماها مثل اینکه زود میره جلو. 21 مرداد ساعت 5 زلزله شده. الان هم 23 مرداد ساعت 4 بعدازظهر می باشد . این 60 ساعت که در اولین کلمه خبرتون نوشتین رو از کجایتون بیرون آوردین ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ساناز IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    3 1
    آره سهیل پخش کرده!!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    3 1
    برای نفع خودشون کمکو قبول نمی کنن تنقدر مغرورا و به خودشون اجازه میدن که طلفات مردمی را جدی نگیرن
  • یوسفی IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    2 1
    خانم وزیر هیچ حرفی از بازسازی نزده اند فقط امار و و کارهای انجام شده را اعلام کردند ، وقتی ارتباطات موبایل و مخابرات مقدور نبوده و در آن موقع که موبایل ها باید کارآمد باشد قطع است و خطوط vip هم نبوده چطور باید اطلاع رسانی میشد.؟ پس ایرانسل و همراه اول و مخابرات چه وقت باید به کار آید.؟ خانم وزیر لطفآ به تلاش خود ادامه دهید و تا روز آخر کار را تمام شده ندانید. وزرا و مسئولین دیگر هم از خانم وزیر الگو بگیرند.متشکریم
  • مهسا IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    10 2
    خدا به داد ما تبریزی ها برسه...فقط همین...چون بیشتر مردم نه تنها از نظر مالی و جسمی بلکه از نظر روحی تخریب شدند... کوچکترین صدا در شهر همه رو هراسان میکنه... ترس در وجود همه نشسته...امیدوارم همه ی ما به زودی تعادل روانی خودمونو به دست بیاوریم...
  • امید از ارومیه IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    19 1
    خطاب به مسئولین: امروز، فردایی هم دارد. آیا فکر می کنید این بلایای طبیعی فقط برای دیگران است؟ خود در خانه های ضد زلزله زندگی می کنید و دغدغه این بلایا را ندارید. کارشناس ها سال هاست که از زلزله تهران سخن می گویند. امیدوارم دیگر در هیچ جای دیگر از این رویدادهای ناگوار پیش نیاید اما خواهد بود روزی که درد و رنج مردم آذربایجان را درک کنید. آن روز نیز بدون شک مردم آذربایجان همانند تمام هموطنان عزیزمان به یاری آسب دیدگان خواهند شتافت اما آن روز برای درک این کوتاهی بسیار دیر خواهد بود. اگر حس وطن پرستی ندارید حداقل بر اساس حس نوع دوستی این قدر بی تفاوت نباشید. شاید حتی مارا هم نوع خود هم نمی دانید. افسوس و صد افسوس.
  • خادم IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۳
    12 3
    ادم چقدر میتونه پول پرست و بی احساس باشه! مدیر بحران کشور گفته که وام 10-12 میلیونی کم بهره میدیم به بازماندگان برای ساخت خونه هاشون! اخه چی بگم بهت؟!! تو رو خدا یکی بگه کی اینو مدیر بحران کشور کرده!!؟؟؟:( از اون ور گفتن چند هزار ساختمان می سازیم و تحویل میدیم! اونم کی؟! وقتی زلزله اتفاق افتاده و همه در عزا هستند ...
  • بدون نام IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۴
    12 4
    من موندم این منفی ها واسه چیه؟ نکنه انسانیتی نداری که منفی میدی
  • یه هموطن IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۵
    3 3
    ادم بایدتوکلش به خدا باشه این امتحان الهی
  • بی نام IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۶
    6 1
    از مردم خوب اذری متشکرم