بحث بر سر ماندن یا رفتن مرتضوی در تامین اجتماعی ادامه دارد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در حالیکه علی‌اکبر بختیاری مدیرکل حوزه ریاست دیوان عدالت اداری حکم وی را قطعی می داند امروز،وکیل سعید مرتضوی اعلام کرد که دیوان عدالت صلاحیت ابطال پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی را ندارد. همچنین معاون اول رییس‌جمهور تاکید کرد که حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال حکم انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی اجرا نخواهد شد.
محمدرضا رحیمی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت ، در پاسخ به پرسشی درباره موضع دولت نسبت به رای صادره از سوی دیوان عدالت اداری برای سعید مرتضوی گفت: موضع دولت مشخص است؛ معاونت حقوقی استدال خود را ارائه کرده است.
وی افزود: تامین اجتماعی یک موسسه عمومی انتفاعی و غیردولتی است و گمان می‌کنم تصمیم دیوان عدالت اداری در آن مورد نافذ نباشد از جهت حقوق بررسی کرده و پاسخ‌های مناسب در روزها گذشته دادند.
معاون اول رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که "آیا امکان اجرای رای دیوان عدالت اداری درباره سعید مرتضوی وجود دارد؟" گفت: اجرا نمی‌شود و آقای مرتضوی سر جایش است.

 

رای دیوان فاقد وجاهت قانونی است

محمد اصلانی وکیل سعید مرتضوی در گفت وگو با ایسنا رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن انتصاب موکلش به ریاست سازمان تامین اجتماعی را با استناد به قانون دیوان عدالت اداری و قانون مدیریت خدمات کشوری فاقد وجاهت قانونی دانست.

وی گفت: صلاحیت‌های دیوان عدالت اداری به شرح مواد 13 و 19 قانون دیوان عدالت اداری مربوط به وزارتخانه‌ها، سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی دولتی است نه نهاد عمومی غیردولتی، که در مورد سازمان تامین اجتماعی صادر شده است. دیوان عدالت اداری فارغ از این است که بخواهد یا بتواند وارد این موضوع شود.

وی افزود: بحث این است که صندوق تامین اجتماعی نهادی است که به اصطلاح، عمومی غیردولتی نامیده می‌شود. این عنوان هم برداشته شده از نام این صندوق در فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی است که منابع آن از سوی ارگان کارفرماها براساس حق بیمه‌های دریافتی است، یعنی بودجه دولتی نمی‌گیرد که دولت بخواهد در آن وارد شود.

اصلانی ادامه داد: شهرداری نهادی غیردولتی است منتهی در فهرست آورده شده که دیوان عدالت اداری می‌تواند به اعتراضات، مصوبات و دستوراتی که شهرداری صادر می‌کند رسیدگی کند ولی به طور خاص نام سازمان تامین اجتماعی که قبلا صندوق تامین اجتماعی بود به عنوان نهاد عمومی غیردولتی آورده شده است. پس به خاطر اینکه سازمان تامین اجتماعی بودجه دولتی نمی‌گیرد، دیوان عدالت اداری صلاحیت ورود به این بحث را نداشته است.

وکیل سعید مرتضوی ادامه داد: مواد 13 و 19 قانون جدید دیوان عدالت اداری، صلاحیت‌های این مرجع را محصور کرده است و آنچه که می‌تواند انجام دهد نسبت به ابطال مصوبات، نظامات، آیین‌نامه‌ها و سایر مقررات دولتی است. از این جهت درخصوص آقای مرتضوی موضوع این بوده که بعد از انتصاب ایشان به سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی، تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آمدند درخصوص این انتصاب می‌خواستند استیضاح کنند که بنا به دلایلی که همگان می‌دانند انجام نشد و قضیه به جایی رسید که به دیوان عدالت اداری نسبت به نحوه انتصاب اعتراض شد.

وی افزود: این شکایت ابتدا به کمیسیون تخصصی بیمه، بازنشستگی و کار و کارگری دیوان ارجاع شد و در نظریه این کمیسیون آمده است که «موضوع معرفی آقای سعید مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی متضمن پیشنهاد بوده است». لذا این مساله مصوبه نبوده که هیات عمومی دیوان عدالت اداری بخواهد صلاحیت ورود داشته باشند.

وکیل سعید مرتضوی اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که داشتم و از دوستان هم شنیدم واقعا عجیب است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری پیشنهاد هیات امنای صندوق تامین اجتماعی را ابطال کرده است. یعنی یک هیات امنایی به عنوان هیات امنای صندوق تامین اجتماعی پیشنهاد داده‌اند که آقای مرتضوی به عنوان مدیرعامل این صندوق معرفی شود.

وی افزود: این موضوع مورد اعتراض قرار گرفته و دیوان عدالت اداری آمده این موضوع را مصوبه تلقی کرده است در صورتی که اصلا این موضوع مصوبه نیست و معنای آن انتصاب نیست بلکه هیات امنا مطابق ماده 14 اساسنامه صندوق تامین اجتماعی مصوب 30/ 4/ 1389 هیات وزیران حق پیشنهاد نصب و عزل مدیران را دارد و در آن قید شده که با تایید و حکم وزیر رفاه ایشان می‌تواند به عنوان مدیرعامل انتخاب شود.

گفتنی است پیش از این دیوان چنین ادعایی را که وجاهت رسیدگی به پرونده مرتضوی را ندارد، رد کرده بود.

 

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232326

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    248 5
    آقا این دولت اساسا با دیوان عدالت اداری حال نمیکنه. واکنش به حکم خانه سینما یادتان رفت؟
    • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      3 52
      دیوان عدالت اداری با این دولت حال نمیکنه!
    • امیررضا IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      72 4
      و این تناقض دارد با اظهارات محمود احمدی نژاد در مناظره تاریخی با میرحسین موسوی در سال 88:((اگر می‌خواهید قانون را اجرا کنید و واقعا معترضید شما دو خط بنویسید به دیوان عدالت اداری ما قانون داریم که اگر دولت برخلاف قانون عمل کرد می‌آید باطل می‌کند.))
    • بدون نام IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      12 1
      من به صحبت امیر رضا اشتباهی منفی دادم !! یک مثبت طلب داری از ما !
  • دانشجو IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    201 5
    میگم اینطور که این آقا میگه اگه واقعا" تامین اجتماعی غیر دولتی پس چرا دولت سنگش رو به سینه میزنه وبراش وام میگیره وضامنش میشه آخه منطق هم خوب چیزیه به خدا!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
  • بدون نام IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    67 3
    قضات با تجربه دیوان این موضوع را نیز مد نظر داشته اند و می توان گفت 100% تصمیم آنان قانونی و لازم الاجراست.تامین اجتماعی زیر نظر دولت اداره می شود و چون انتصاب رئیس آن بر عهده وزیر کار است لذا حکم و رای دیوان هم برای آنان لازم الاجراست.
  • بدون نام IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    11 33
    ببینم اگر سازمان تامین اجتماعی دولتی است می شود بگویید چرا دولت به آن بدهی داشت و همین بدهیها دست مایه حمله به دولت می شد؟؟؟
    • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      47 4
      اگه دولتی نیست میشه بفرمائید پس چرا رئیسش رو باید رئیس دولت تعیین کنه و اینهمه هم براش هزینه بده و ابروی یک نظام رو ببره و بدهی 35 هزار میلیاردی خودش به تامین اجتماعی رو به روسای قبلی پرداخت نکنه و یهم قلمبه به این یکی بده؟!!!
    • حقیقت گو IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      19 1
      دوست عزیز!!! این همه بانک دولتی که داریم مگه از دولت طلب ندارند؟!!! این همه باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس مگه از دولت طلب ندارند؟!! دلت خوشه ها!!! وقتی یک سری تجهیزات ارگان های "خود دولت" به خاطر نپرداختن مالیات واردات به "خود دولت" ماهها و سالها توی گمرک خاک می خورند (چون خود دولت به خود دولت مالیات نمیده!!!!) دیگه چه انتظاری داری؟!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    7 18
    اگر تامین اجتماعی به همین دلیل که شما می گویید دولتی است می شود بگویید چرا بحث صلاحیت دیوان برای دخول برای خود دیوان هم مطرح بوده است؟؟
    • بدون نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
      20 3
      ببین عزیز من!!فکر میکنم مثبتها و منفی هایی که کاربران به نظرات پوچ و بی محتوای امثال تو و دارودستت میدن به اندازه کافی جواب قاطعی براتون هست که دیگه نیازی نداره من بیشتر جوابتونو بدم...فقط این رو بدون که کار درستی نیست که بیای دو تا نظر پشت سر هم بذاری که مثلا بخوای نشون بدی هم عقیده های شما زیاد هستند!!کامنت قبلی هم که در ساعت 16:19 دقیقه(درست یک دقیقه قبل از همین کامنت)با ادبیات و نوشتاری دقیقا شبیه به همین کامنت نوشته شده بود هم کار خودت بود..میتونستی نظراتت رو در قالب یک کامنت بیان کنی نه اینکه مردم رو هالو فرض کنی و 2تا 2تا پیام بذاری اون هم در حمایت از کسی که کوس رسواییش رو مدتهاست زده اند
    • بدون نام EU ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
      0 2
      جنابعالی متاسفانه اطلاعاتت درحدی است که بهت میدن هردادگاه اولین کاری که میکنه بحث ورود به صلاحیت خودش است میدونی یعنی چه یاتوضیح بدم؟؟/
  • بدون نام IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    37 3
    اگر دولتی نیست پس چرا حقوق ما بازنشستگانش را باید دولت تصویب کند چقدر اضافه شود!!؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    29 1
    یعنی رای اقای معاون رئیس جمهور اصلاح تر از رای دیوان عدالت اداری هست؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    29 1
    من نمیدانم چرا به ابقای این شخصی که این همه حاشیه داره و این همه کار مجلس و دولت را صرف خودش کرده اصرار دارند و چرا این لجبازی ها و .........................................همچنان ادامه داره ایا پست و مقام در خصوص یک نفر این اندازه اهمیت و ارزش داره که با اعصاب این مردم شریف دارند بازی می کنند الهم عجل لولیک الفرج
  • بدون نام IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    17 4
    من نمیدونم این که اصن مجازات نیست برای آقای مرتضوی!!! آقای مرتضوی فقط چند ماهه که اومدن تامین اجتماعی، کسی میدونه حکم اصلی ایشون در مورد تخلفات اصلیشون چی هست؟ چرا همه رو این موضوع کلید کردین؟
  • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    26 1
    جالبه...کسانی ادعا دارند که تامین اجتماعی دولتی نیست و دیوان عدالت نمیتونه در موردش رای بده که تا همین چند ماه پیش دست گذاشته بودند روی فدراسیونهای ورزشی(که طبق اساسنامه و تمام قوانین بین المللی فدراسیونها سازمانهای غیر دولتی محسوب میشوند و دولت نباید در امورشون دخالت کنه) و ادعا میکردند که رئیس فدراسیونها رو دولت باید مشخص کنه اونوقت حالا سازمانی رو که رئیسش رو دولت میزاره و برمیداره و پرداختهاش رو دولت باید مصوب کنه اقایون میگن دولتی نیست و هیات امنا رئیسش رو منصوب کرده!!مردم هم که یادشون نمیاد که کی رئیس قبلی رو برکنار کرد و این اقا رو اورد سر کار!البته از ادمی که به نماینده های یک ملت قول شرف میده و بعد به راحتی زیرش میزنه از این بیشتر انتظاری نیست
  • حقیقت گو IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    26 1
    ظاهرا دعوا ها از اتهامات ایشان در قضایای سال 88 به بودن یا نبودنشون در تامین اجتماعی تقلیل پیدا کرده!!! باباجان اگه اتهامات ایشون در مقام قاضی بررسی بشه و نتیجه ی نهایی اعلام بشه دیگه این همه دعوا بر سر پست جدیدشون بی معنیه. اگر ایشون مجرم شناخته بشن باید صندلی مدیریت رو ول کنن برن تقاص کارشون رو پس بدهند و اگه مجرم شناخته نشوند که دیگه بحث ها بر سر پست شون تموم میشه. اصل قضیه رو ول کردین چسبیدن به فرع؟! مشکل اصلی بر سر کارهای ایشون در مقام قاضیه نه اینکه حالا چرا نشسته پشت صندلی مدیریت. قوه ی قضائیه اگر تکلیف پرونده ی ایشون رو زودتر روشن کنه همه ی دعواها حل میشه. این همه تاخیر برای چیه؟!!
  • لاله IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    9 2
    آقاي مرتضوي ماهي 100 هزارتومن بازنشستگان چرا منتفي شد ؟ شعور بازنشستگان را جدي بگيريد شما را به خدا !!!! ميخواهيد بمانيد ميخواهيد نمانيد ...